VAN, AMIKOR TÚL NAGY
Amikor megláttam, kiéhezve kaptam utána. Tudtam, hogy ebben nem kell a felhasznált műanyagok felületét meózni, a hangtalan motorra ráindítani és számolgatni a fogyasztást.
Káefté?
A Ford LTD a Galaxie - nem Galaxy - 500-ból nőtt ki, annak legmagasabb felszereltségi szintjét jelezte 1965-67-ig. 1967-ben viszont két irányba fejlődtek tovább. A Galaxie 1974-ben kipusztult. Az LTD-t 1986-ban a Ford Taurus váltotta fel. Az elnevezés eredete kibogozhatatlan. Lehet, hogy Limited, de ezt a korabeli Car Life magazin cáfolja, hiszen azt a Chrysler akkor már levédette. Szerintük nincs is jelentése az egésznek, azért ez a neve, mert csak. A "Luxury Trim Decor" is hihetőnek tűnik. Az LTD a Galaxie távozása után a Ford modellpaletta legnagyobbja volt egészen az 1983-ig, amikor egy mérettel lejjebb fokozták. Az 1972-es modellévben Coupe (kétajtós kupé), Convertible (kabrió) és Hardtop Sedan (négyajtós kupé B-oszlop nélkül) változatokban volt kapható. A csúcsmotor egy 208 lóerős, 7030 cm³-es V8-as volt.
A tesztpéldány LTD Coupe Broughamnak olyan presztizsű ellenfelei voltak, mint a popkultúrában azóta is rendszeresen felbukkanó Cadillac de Ville Coupe vagy a 2004-ben XLR-é alakuló, fehér fényezéssel és az orrát díszítő ökörtrófeával állandó főszereplő Eldorado. Az 1972-ben összesen gyártott 2 246 000 Fordból 130 000 LTD, köztük 23 364 Brougham készült. 4074 dollárba kerültek, 2000 dollárral kevesebbe a de Ville-nél. A kor elérhető kupéja az LTD volt, de kultuszautó a két Cadillac-ből lett.
A megjelenése egészen a zsigerekig hat, az agresszív élőlények formáira játszó csillogó fémek életre keltik a nagy, rideg vasdarabot. Elsétálva előtte Stephen King Christine-je jut eszembe, pedig az egy békés Plymouth Fury . Ennek jobban állt volna a szerep, csőrével simán tudná szaggatni a húst. A kerek lámpák nélkül még ijesztőbb lenne, az ék alakban kitörő orr sűrű krómbordáival gonosz vaskarvalyra hasonlít. Felülről a kitüremkedést követő motorháztetővel egy vicsorgó Alien, erre a fazonra a Chrysler Prowler még jobban rájátszott 30 évvel később. Az orrkiképzés így gyalogosvédelemre egy áthúzott csillagot kap, hiába bukhat az elkaszált szerencsétlen egy 12 személyes ebédlőasztalnyi motorháztetőre. Persze a Nagy Vízen túl, az 1973-as olajválság előtti utolsó pillanatban nem is voltak gyalogosok.
Az élesen kidomborodó oldalvonalak az áramvonalas sziluettel cápát idéznek, erre az autó acélszürke színe is rásegít. A hátulja a totális gépuralom, a Terminátor izzó grillsütője. Az egész farát beborító, krómozott lökhárítóba integrált kockalámpákkal nem vacakoltak sokat, de az amerikai autók feneke van, hogy befejezetlenül marad. A több helyen kiütköző rozsda és a lecsukhatatlan motorháztető adnak neki még egy kedves kis Mad Max-hangulatot is. Az agresszív megjelenés mellé még túlméretezett is, 5,5 méter hosszú, és több mint 2 méter széles. Politikai korrektség ide vagy oda, az ilyen átlagon felüli találkozásokból lesz mindig élménybeszámoló.
Parkolni nem próbáltam vele, de teszek a parkolásra. A belvárosban motoron és bringán kívül úgyse lehet már semmivel, akkor meg nem mindegy? Gyanítom, hogy az ijesztő külsőnek köszönhetően a sávváltás sem túl komplikált, index ki, orrot be, ott is lesz egyből hat méter.
A belső helykínálatot a fenti paramétereken belül nem volt nehéz nagyvonalúan kialakítani. A fejtér-lábtér nyomorúságos emlegetése, és a hátra beférek-e magam mögé témakör felhozása egyenesen sértő, itt mások a mértékegységek. Szűken három sorban is elférnék. Pedig ez a kupé, nem a négyajtós változat. Hátul keresztben is felülhetek a kanapéra, a lábujjaim még messze vannak az autó oldalától. Ideális partner autósmozis elhajláshoz. A hatszemélyes ülőgarnitúra-hangulatot erősíti az autó eredeti fényezésével megegyező - sötétzöld - színű, brokátmintás bútorszövettel és műbőrrel bevont, fabetétekkel megtűzdelt belső tér is.
A műszerek is hatalmasak és szögletesek. Gátlástalanul elnyújtott téglalapon terpeszkedik a mérföldóra. Ez a részlet a tulajdonos szerint kicsit ladás, de az asszociáció erősen helyspecifikus, kétlem, hogy egy ladamentesebb övezetben ez így elhangozhatna. A kapcsolók nem műanyagból vannak, vaskos krómozott fémlapocskákat lehet tologatni a manuális klímán, a 30 centi vastag ajtó tenyérnyi fémlap behúzásával nyílik, a napellenzők is csillogó rudakon mozognak. Minden nagy, nehéz és szigorú, mégis végtelen örömmel tölt el a sok súly, amit meg kell mozgatni. A rádiót sajnos már régebben kipajszerolta egy igényes műgyűjtő.
Ricardo Contreras García és a mariachik
(emberem a képernyőmre nézve)
- Te, ez egy LTD?
- Mintha már mondtam volna, igen, ez az.
- Nahát, ez volt otthon a mariachera!
(neki Mexikó az otthon)
- ??????
- Ilyennel jártak a
mariachik
- ?????
-1975-78 között Mexikóban is értékesítették az LTD-t, de
előtte is rengeteg került át
Gringolandból az USA-ból. Olcsó volt, mint a benzin,
hatalmas és nagyon megbízható, elpusztíthatatlan szerkezet, így
vált a mariachik elsődleges szállítóeszközévé. A kisbuszok,
mint a Ford Econoline még ritka madarak és drágák voltak, de az
LTD-be is gond nélkül befért a hatszemélyes banda, akár
kalapban is. A csomagtartó pedig simán benyelte a hangszereket,
általában le se csukták, bátran nekiindulhattak vele a
sivatagnak.
Más nem is nagyon használta az LTD-ket, nem sokra tartottuk
őket, apunak akkoriban egy Jaguarja volt.
- Aha, engem meg egy 1200-es Lada ringatott hazafelé a
panelba...
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
