Fókuszban egy Fiat 124, mellesleg Spider. Magyar olvasatban: kabrió Zsiguli. Óriási elvárásaim nem voltak, erre most az MX-5 utáni második legjobb kabriónak tartom.
Sőt, ha belegondolok, bizonyos fokig még az MX-5-nél is jobb, pedig az eléggé betonozta magát az abszolút referencia szerepébe az elmúlt tizenöt évben. Például ennek van két hátsó ülése még ha azt csak viccből is kanyarították a tervezők. De a szükség nagy úr, és ha fontos, de tényleg, iszonyatosan muszáj, mellékhatásként különféle zúzódásokkal, káromkodásokkal és kificamodott végtagokkal kísérve a Fiat rövid távon elvisz négy embert. Persze úgy, hogy a vezető ráfekszik a kormányra, a jobb első utas pedig lényegében bebújik a műszerfal alá.
Ezt a négyszemélyes trükköt az MX-5 akkor se tudja, ha szétreped, abban előrehúzott ülésekkel maximum állóhelyek vannak hátul. Meg a 124-esnek már magától is olyan röfögős-trombitálós a hangja, amilyen a Winkler Mazdájáé. Pedig annak már mókolt a kipufogója, emiatt meg olyan vagányul szól, mint egy igazi, régi olasz. Mint mondjuk a 124-es Spider, amit viszont még el sem kezdtek turkálni. Hiába, egy jó karbis motornak nincs párja zajkeltésben, még ha minden másban jobb is az injektor.
Különben ha valaki jól használható roadstert akar, nincs giga-sok pénze, és nem szereti az új autókat, még az olyan modern klasszikusokat sem, mint az MX-5, sok választása nincs. Vehet angolt, például Austin-Healeyt, Jensen-Healeyt , MGB-t, MG Midgetet, Triumph Spitfire-t, Triumph Staget – készüljön inches menetekre, beszerezhetetlen alkatrészekre, rejtélyes hibákra. Olaszból van a gyönyörű, de autónak alapvetően elég ócska Fiat 850 Spider, illetve az Alfa Spider, aminek viszont csak az első két, mára már igen drága szériája az igazi. A megfizethető harmadik nemzedék ronda, a negyedik meg egy tonna kocsonya négy keréken – gigabéna. Lehet még keresni egzotikus izéket, mint például a Lotus Elan, a Honda S800, vagy a 240Z előtti Datsun Fairlady (ami, félreértés ne essék, egy kétüléses roadster) – mind drága, Magyarországi viszonyok között meg közel fenntarthatatlan. Minden más tipp az targa, nagy, elképzelhetetlenül drága vagy modern.
Itt úszik a látótérbe a 124 Spider, az Alfa Spider mellett a másik békapofájú régi olasz roadster. A forma és az ismeretes licencátadás miatt sokan úgy tartják, hogy a 124-es Fiat is csak egy Zsiguli. Ami közel sem igaz, mert a ruszkik mindent átalakítottak, a motor pedig teljesen más benne. A Spider viszont éppen az ellenkező irányban esett le a fáról, mint Togliatti réme. Négytárcsás fék, ötgangos váltó, kétvezértengelyes motor, Pininfarina-tervezte kaszni – ezek már a legelső, 1966-os, még 1,5 literes, 90 lovas szérián is az alaptételek közé tartoztak.
Honnan a nyolclábú?
A Spider jelentése angolul: pók. A múlt század első éveiben adták ezt a nevet annak a autófajtának, amelyen már volt vászontető, és azt kötelekkel kötötték le a karosszériához. Ezek a kötelek úgy néztek ki, mint a pók hálója (más magyarázat szerint akár a pók lábai), az egyik magyarázat szerint innen jött a spider név. Később a kicsi, könnyű , nyitott, kétüléses autókat jelölték így, de ma már szinte egyeduralkodó lett a roadster elnevezés. Német autóknál gyakran „Y”-nak írták: Spyder.
A kérdést zavarbaejtő részletességgel a Belsőségen is körüljártuk . Gondolták például, hogy Héliosz napisten fiának, Phaethónnak is köze van a dologhoz?
Akkoriban őrületesen modern volt egy nyomórudak, illetve lánc helyett fogazottszíjjal hajtott vezérlésű motor, a lapkás szelephézag-állítás – ezt a technikát a hatvanas évek közepén még csak a Glas autógyár használta, igaz, néhány évvel később jól bele is olvadt a BMW-be. Kellett nekik ugrálni.
1969-ben 100 lóerős lett az akkor már 1,6 literes motor, 170-ről 180 km/h-ra nőtt a végsebesség. Majd a Fiat-konszern jobb híján 1972-től 1975-ig a 124 Spider Abarth-verziójával szerepelt a nemzetközi raliversenyeken. A fix tetős, mattfekete motorházfedeles, 128 lóerős, 1,8-as motorral, hátul pedig merev tengely helyett MacPherson rugózással szerelt versenykivitelek őrületesen sikeresek nem lettek, de legalább köztudatban tartották a cég létét a Lancia Stratos bevetéséig.
A Spider jócskán túlélte az egész 124-es szériát, gyártását 1985-ben, 19 év után állították le, tehát tovább készítették, mint a szintén elefántéletű Mazda MX-5-öt. E közel két évtized alatt nyilván ezer apró módosítást ejtettek rajta, amikbe ha belebonyolódnék, a típus szakértői azonnal vérdíjat tűznének ki a fejemre. Ezért inkább csak nagy vonalakban vázolom: a 124 Spidernek alapvetően két szériája volt. A krómlökhárítós, dísztárcsás, filigránabb hatású első verzió, valamint az amerikai biztonsági normák miatt csúnya, vastag ütközőkkel szerelt, tűrhető alukerekekre tett, ijesztő színekben (pl. metállila) forgalmazott második széria. Az első ma már igazi, klasszikus, a második viszont csak plasztikaiműtött, kicsit elrontott öreg dög. Nosztalgiát már ébreszt, de klasszikusnak csak azok mondják, akiknek az Opel Calibra sportkocsi. Természetesen lépten-nyomon ilyen második szériásokba botlunk a hirdetésekben, korai verzióból alig van.
Viszont ez első szériás. És ma már teljes jogú magyar állampolgár. Floridai autóként kezdte, márpedig aki az USA-ból akar veteránautót behozni, érdemes tudnia Floridáról, hogy ott esős, párás az éghajlat, ami nincs túl jó barátságban a hatvanas-hetvenes évekbeli autókarosszériákkal. A jó autók a másik oldalról, Kaliforniából jönnek, hiszen Albert Hammond egy régi dalában megénekelte, hogy ott soha sem esik . A német autóslapok szerint viszont aki észnél volt, az még a kilencvenes évek elején vett onnan autót, mert mára Kaliforniából a sok buzi veterános kivásárolta az összes veteránjárművet. Amit ma kaliforniaiként hirdetnek, azt Kanadából, New Jersey-ből viszik át. Egy kis villannyal, táblalemezzel és kittel kipofozzák, majd lepapírozzák kaliforniainak, és a hülye ájrópainak eladják rostfrei csodaként.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
