Egy átlagos élményautó
Honda Civic 1.4i
Honda. Asszociáljunk. 5000-nél hátbavágó erő. Süvöltő motor. VTEC. Száguldó koporsó. Forma-1. Eszelős cikázás. Type-R. Na ezek azok a képzettársítások, melyek közül egy sem igazán merült fel a hatéves, 1.4-es, háromajtós Civic vezetése során. De azért ez is csak Honda.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez a kocsi - nem a Civic, ez a darab - egy oxymoron, ahogy van. Szakadtan pofás. Kicsit gyenge, miközben nagyon dinamikus. Elhasznált, tele hibákkal, otthonosan kényelmes. A fogyasztása kedvező, de nagyon magas. Nagyon szűk, jó helykínálattal. Nem, nem ment el az eszem, csak nem találtam az autó karakterét, így nem mondhatom, hogy az előző generációs 1.4-es, háromajtós Civic bevásárlóautó, sportos macho, alsóközép családi, barbiautó, vagy tartós céges jármű.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hatéves jószág, órájában nyolcadmillió kilométerrel. Ebben a korban már természetes, hogy minél közelebbről nézzük, annál messzebbről szeretnénk nézni. A kellemesen sportos forma és a jó minőségű, igényes fényezés által garantált rozsdamentesség megmaradt - de karcolás van bőven, a gépi mosók randa nyoma is látszik. A sárpofozók, vagy hogy kedvenc szavamat használhassam: pocsgumik lógnak, a dobok bélése sok helyen elvált a lemeztől.
A kocsihoz illő, bár kissé kommersz Fondmetal felnik is padkázások nyomait őrzik, egy kereskedésben a kocsi nem tűnne ki a többi közül csiliviliségével, de nem is borzasztó: mi többet is várhatnánk egy ennyi idős, átlagos futásteljesítményű jószágtól. Női tulajtól (elnézést). A helyzet belül is hasonló: fényesre kopott műanyagok, némi kosz és számtalan idegesítő apróság: törött vezetőülés, nem működő fényszóróállítás, döglődő centrálzár, szóval EZ a Honda nem tarolna vágyódó pillantásokat a használtpiacon. Van persze pozitívum is: a nap nem szívta ki/repesztette meg a műszerfalat, az ablakok, a naptető és a létfontosságú kezelőszervek azért biztonsággal működnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Persze ezek a tulajdonságok nem képezhetik egy objektív autóminősítés alapját, tény, hogy láttam már kevésbé elkopott hatéves Civicet - bár Mercedest azért többet. De nézzük a kevésbé egyedfüggő dolgokat.
Kezdjük a motorral. A 125.000 km nem érződik rajta, a Honda köztudottan pörgős fűnyírómotorjaihoz hangulatában illeszkedő, magas fordulatszámon működő önindító azonnal beröffenti. Melegíteni sem kell sokáig, 2-3 perc után már üzemi hőfokon döngicsél. Az 1396 köbcentis nem hazudtolja meg japán mivoltát: ha a hülye pilóta tolja neki, kamikaze módjára rohan a vesztébe. 7200-nál ijedten leugrottam a gázról, mégiscsak magántulajdon.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A szekrény mélyéről előbányászott '96-os Autókatalógus adattáblája szerint a motor 6000 1/min-nél "már" le is adja a maximális 75 lóerőt, 3000-nél pedig a 110 Nm-t. A fogyasztás pedig, mint minden autónál itt is lábfüggő: volt már példa 5,5 l/100 km-es országúti étvágyra éppúgy, mint 10-re tartós 160-nál. Átlagosan, javarészt városban használva 8 liter körül eszik, de ebben az értékben már a tulajdonos vérmes természete szülte lámpás versenyek is benne vannak. Nem horribilis, de azért ennél a V-Tec sem enne többet. Meg persze egy 1.3-as Samara sem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Miközben a motor szépen és könnyedén - bár jól hallhatóan - dolgozik, a vezető a kabinban ugyanezt teheti. Ráadásul kellemes környezetben: bár sok a műanyag, jutott szövet az ajtókra; mindenütt Suzukikból-Toyotákból ismerős japán egyenkapcsolókat látunk és nem maradt el a '70-es évektől minden japánban kötelező undorító kvarcóra sem (üde nüansz, hogy itt kivételesen nem zölden, hanem narancsban világít), egyedi és nagyautós a széles középkonzol. Elektromosan mocorognak a műszerfal mögött a szellőzés légterelői, sok a tárolórekesz és vicces a hamutartó - a naptető pedig hatévesen még nem ázik be és a szűk térben nagyon hangulatos.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kuplung könnyű, fogáspontja nem túl határozott, de a városi forgalomban ez nem is hátrány. A váltó egyszerűen kiváló, kicsit lötyög a kar- nyilván a használattól - de a szerkezet nagyon precíz. A kormánykerék 3 egész 3/4-et fordul faltól falig - szemben a mostanság már szinte szabványos 3-mal, de nagy sebességnél, sávváltásnyi mozdulatokon belül maradva a kormányzás nagyon direkt marad. Ehhez a felszerelési szinthez még nem járt ABS, ami sajnálatos, de azért a fékrendszer nem igénytelen: a hűtött mellső tárcsafékek hatásosságával nincs gond. Hátul tárcsa csak az 1,6-osokkal járt, de ehhez a motorhoz és az 1030 kg-os saját tömeghez elegendő a dob is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 2620 milliméteres tengelytáv és az elöl 1478, hátul 1488 mm-es nyomtáv (csak érdekességképpen: az azonos szélességű, 4-5 centivel magasabb F Astra nyomtávja ennél 5 centivel szűkebb, a tengelytáv 10 centivel rövidebb!) sokat segít a Civicnek, hogy híresen kiváló útfekvést és kanyarstabilitást mutasson be az ámuló tesztpilótának. Autópályán 130-nál olyan hirtelenséggel lehet átugrálni a sávokat, amit egy átlag-alsó-közép azonnali keresztbefordulással, ne adj' isten borulással honorálna.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az erőltetett kanyarokat is kiválóan abszolválja, nem tolja el az orrát, inkább a fara törne ki, de az is csak nagy sokára, a normális autózás határain jóval túl. A kis Civicen gyárilag 175-ös gumik voltak, a tesztjószág 185 mm széleseket viselt, ez a méret ehhez a teljesítményhez elegendő stabilitást ad. Az egyetlen kellemetlenség a kocsi viszonylagos könnyűségének tudható be: a karosszéria határozottan érzékeny az oldalszélre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sportos lelkületű és túlzott elvárásokat nem támasztó vezető lelkébe tehát az autó bizonyosan belopja magát. Az utasokkal, különösen a hátsó traktusban utazókkal a Civic már nem túl figyelmes. Bár a nagy ajtókon nem nehéz a beszállás, a biztonsági övbe törvényszerűen beleakad az ember lába, a fejtér pedig talán még a régi CRX-eken sem kisebb. 170 centi felett senki ne akarjon hátraülni, de alatta is érdemes megverekedni legalább a jobb egyért. A hátsó ablakok nem billenthetők ki, de még egy nyomorult hamutartóra, vagy pohártartóra sem futotta a hervasztó műanyag oldalborításban. Ami jó: lábtér van bőven.
Ha már Civic, legyen V-Tec. De ha valaki 1,6-1,8 millió körül egy megbízhatóan ketyegő, elegáns kinézetű könnyed autót keres, és meglát egy szép állapotú 1.4-es Civicet, tűnődjön el rajta egy cseppet, nem rossz kis gép ez.
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
