Adatlap Saab 99 Turbo - 1977
1968-es bemutatásával debütált a papucsforma, ami 25 évig összetéveszthetetlenné tette a Saabokat. A Saabnál a Gudmund-projekt névre keresztelt fejlesztés eredményeképp született az első kétajtós, lépcsőshátú 99-es.
Gudmund és az Edda
Az Edda az Óészaki mitológiai és hősi énekek gyűjteménye, melyben Gudmun, Hundingölő Helgi fia, Szigmund és Budlung unokája, Szinfjötli fivére. Gudmund atyjáé volt Hringsztadir udvara, Hóhegy, Naphegy, a nagy Szigar-mező, mellé még Körhegy, Hágó és Égmező is. Miután Helgi megölte Hundingot, kinek nép s föld hódolt időtlen idők óta, Gudmund Helgi és Szinfjötli oldalán vezette a vikingeket a hatalmas sztafsznészi hajóütközetbe.A Saab 99-es tervezésének megindítását 1964. április 2-án, Gudmund napján határozták el.
1968-ben még csak annyit lehetett tudni, hogy új, az eddigieknél nagyobb, és az Ursaab 1947-es megjelenése óta a Saabot jellemző cseppformával szakító modell született. Az 1960-ban bevezetett 96-os ekkor még javában fénykorát élte. 1966-ig egy 841 cm 3-es, 38 lóerős, három hengeres, kétütemű DKW motorral szerelték, aminek utódja később a Wartburgokban is nagy sikert aratott. 1966-ban a Saab motorkínálata a Ford-Triumph különösen dinamikus, 1498 cm 3-es, 65 lovas V4-esével egészült ki.
A 96-os ezzel már 16 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t és a végsebessége is 155 km/h-ra növekedett, amit a mérnökök biztonsági okokból 140 km/h-ban korlátoztak. A 45 fokos V-motor később 1,7 literesre és 80 lóerősre izmosodott, miközben konstrukciója továbbra is teljesen megegyezett a Triumph V8-asával, azaz annak felével. Ezzel a fél V8-assal mutatták be 1967. november 22-én a Saab 99-est is.
1970-ben megjelent a négyajtós lépcsőshátú, majd 1974-ben a háromajtós kombi-kupé változat. Időközben megjelent a Saab saját fejlesztésű soros, négy hengeres, 1985 cm 3-es, 115 lóerős motorja is, amiből 1977-ben elkészült az első turbós Saab, a 99 Turbo. Európában a háromajtós kivitellel kezdték el a forgalmazást 1978-ban, míg az Egyesült Államokban, az ottani speciális igényeknek megfelelően az EMS, elegánsan sportos, lépcsőshátú kivitelbe került a turbómotor.
Eredeti turbómotoros 99-est szerezni manapság nem könnyű feladat, de miután szerkesztőségünk egyik tagja 2002-ben hozzájutott egy amerikai változathoz, 2003-ban nem hagyhattuk, hogy övé legyen Saab 900 Klub Magyarország honlapjának adok-veszek rovatában talált Saab 99 Turbo is.
A Saab soros 4 hengerese
Mivel a Saabok orrát eredetileg a kétütemű háromhengereshez és a lapos V4-eshez méretezték, az új két literes soros motor komoly kihívások elé állította a Saab mérnökeit. Ezért kénytelenek voltak a váltó fölé épített motort megdönteni, hogy a motorháztető lecsukható legyen. Eleinte a motor és a váltó között a hajtást fogaskerekekkel oldották meg, később azonban áttértek a láncos megoldásra, amit egészen 1993-ig alkalmaztak. A háromsoros lánc elvileg nem szakadhat el, bár szerkesztőségünk egyik tagja volt kénytelen emiatt hazatrélereztetni autóját a Balatonról.
Egy gyors szemrevételezés után pár nap múlva már trélerrel jelentünk meg a tulajdonos győri háza előtt, azzal az eltökélt szándékkal, hogy mi most ezt az autót megszerezzük magunknak. Bár ekkor még nem sok mindent lehetett tudni róla. Csupán hogy maga az eladó hozta be Svájcból 1991-ben, használta két évig, de sajnos tönkrement az olajhűtője. Ekkor ezt átkötötték, ami miatt viszont rövidesen a turbó is felmondta a szolgálatot.
Mivel a 90-es évek elején még nem volt egyszerű alkatrészeket szerezni egy ilyen ritka autóhoz, 1993-ban, 15 évesen és 130000 km-rel garázsba került. Itt töltött felbakolva újabb 10 évet, egészen addig, míg gazdája bízott benne, hogy egyszer lesz ideje megjavítani autóját. 2003-ban aztán feladta. A hely is kellett és egyre valószínűtlenebbé vált, hogy valaha is működőképes lesz még ez a 99 Turbo.
Ekkor jöttünk mi, és öt órai megfeszített munkával, némi szereléssel és nagy elszántsággal centiméterről centiméterre, lassan kiszabadítottuk 10 éves rabságának színhelyéről a leírhatatlanul poros autót. Kifizettük, és mielőtt a könnyeivel küszködő eladó meggondolta volna magát, gyorsan Érdre, a Saab guruhoz szállítottuk, ahol újabb egy év pihenő következett. Eközben sikerült rábeszélnem kollégámat, akivel megmentettük a 99-est, hogy engedje át nekem új szerzeményt, hadd legyek én, aki 10 év után újra életre kelti vígan fütyülő turbóját. Ezt ugyanis időközben felújíttattuk.
Sajnos mi sem voltunk túl gyorsak, így újabb két évet töltött Érden a ház előtt, miközben beszerelésre került a turbó, egy új olajhűtő, kormánymű és az autóhoz kapott, 1993-ban lebiztosítózott, ma már igazi hiánycikknek számító szélvédő. Bár valahol, valamikor, viszonylag szépen, de nem eredeti színével kilakatolták és újra fényezték, mégis ráfért egy bal hátsó sárvédő javítás, amit az egész autó felpolírozása követett. Ezután már csak egy fékfelújítás és a kerékcsapágyak cseréje volt hátra, hogy végre megtehessem az első métereket. Minderre 2005 tavaszán került sor, amikor már több mint 12 éve egyetlen métert sem ment saját lábán.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
