Virtuális spanyol virtus

Teszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

2025.02.14. 15:54

Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupé, Ford Capri, Cupra Tavascan, a négy jólfésült testvér az MEB platform termékeként. Ikrek, de máshol nevelkedtek, elsőre sem mondanánk meg feltétlenül, hogy szögre pontosan ugyanazok az autók rejtőznek a külső alatt, és minden azon múlik, mit kapnak a dizájn részlegtől. Itt azért megmutatkozik, hogy ugyanazokból az elemekből ki tud vonzóbb terméket adni, a Cuprának van erre a legnagyobb esélye.

Cupra stílusban minden menőbb

Eredeti, új, vonzó, látványos és minőségi szinte minden ötlet a Cuprától. Amilyenné a Leont faragták, az kész művészet, és a négy aputestű villanyautó közül is a Tavascan a legkönnyebben emészthető forma. Legalábbis én szívesebben nézegetem, mint a többieket. Háromszögletű fényszórói és menetfényei már nem számítanak újdonságnak, itt a világító kontúros első embléma és a géptető árkai egyediek, de ne tévesszenek meg senkit, nincs ott funkcionális légrostély. 

Hullámzó idomokból épp annyit használtak, mint éles vonásokból. Van egy összhang ebben a dizájnban, amit sokáig lehet böngészni. Egész hosszan vízszintes a tetővonal, ettől az egészből épp az a sportos könnyedség hiányzik, amit a kupésan lecsapott tetővel próbálnak elérni. Ez nem egyedi, minden hasonszőrű villanyautó ettől szenved. Olyan ez, mint egy övtáska, ami sportos és praktikus egyben, végső soron viszont egyszerűen csak ciki.

Az ID.5 óta ez az első olyan modell a platformon, ami megkapta az elektromos kilincseket is – bár ne kapta volna. Be kell gyakorolni hozzá a megfelelő ütemet, megvan az érzékelés és nyitás közti idő, ami egy mechanikus kilincsnél nincs, vagy legalábbis a húzás folyamata elmossa. A határozott felpattintás itt nem működik. Megfogod, ujjbeggyel megnyomod, és az ajtó felpattan. Volt már ilyen több autón, az érzés mégis idegen. 

Mennyi idom, mennyi műanyag!

Az ajtónyitás után egy tanulmányautó-belső elevenedik meg. Az olyan dizájn-ámokfutásokat, mint a könyöklő elé betámasztott műszerfalból kinövő pikkelyes bármit még a tanulmányautó fázisban el szokták vetni. Valószínűleg pont ezért unalmas egy Volkswagen, és semmilyen egy Ford, ez itt legalább határozottan valamilyen. Hely amúgy is van elég, szóval beleférnek az ilyen körök, kicsit talán jobb anyagból lett volna érdemes kivitelezni, nem ebből a kékes, egyébként kemény anyagból. 

Változtatható színű hangulatfény világítja meg az egész felső részét és a bronzos légrostélyokat is. Sötétben is merész a látvány, nekem már sok is, a Leonban és a Formentorban annyira jó az egyensúly ehhez képest. Puhított borításból is kijut legalább annyi, mint rideg műanyagból, az összkép viszont korrekt. Sokat ront a minőségérzeten a Volkswagen érintőpaneles, de nyomásérzékeny szigetekkel kezelhető multikormánya, amire jó szó szinte nincs. Azt gondoltam az elsőknél, hogy majd megszokom, de ez a pillanat még most sem jött el. 

Magas a padló, mégis tágas az utastér, innen látszik, miért nem lehet alacsony autót építeni az MEB gördeszkára. Akkor marad hely, ha magas a tető, egy ID.7 sem alacsony, csak arányaiban más. Így pedig kényelmesen elfér majd mindenki a hátsó sorban is, a felnőttek kicsit magasabbra húzott lábakkal, de már ez sem igazán újdonság. 

Mindenki mással trükközik a műfajban. A Skoda csinált magának négygombos ablakemelőt, a Ford tologatható középső kijelzőt fejlesztett, a Cupra pedig… Nos, a formavilágban veszett el, funkcióban nem kapunk újat. A kétgombos ablakemelővel viszont már az összes ablakot egyszerre is mozgathatjuk, ha valakinek épp ez hiányzott volna - két plusz gombnak jobban örülnék.

Merev, vagy sportos? Nem mindegy

Ami sportos, az kemény, lehet sprőd is egy kicsit, bizonyos szintig jól tud állni egy hegyesnek szánt autóban. Fontos tisztában lenni ezekkel a kifejezésekkel, mert ha valaki először egy ilyen Cupra Tavascant vezet, mint sportosra hangolt autót, komoly tévképzetek alakulhatnak ki a fejében. Ez lenne ugyan a család sportos tagja, de feszesen kemény és bután merevre hangolt futómű között is van különbség. Még a szerkesztőségi mélygarázsból sem jutottam ki, mire ez megfogalmazódott a fejemben. A Tavascan bukdácsolt és oldalirányban billegett végig az egyébként laposra göngyölt fényes garázspadlón, amiről egészen eddig azt hittem, hogy tükörsima  hát nem.

Túl merev, rosszul kemény a futómű, ezeket nem jó érezni egy autóban, pláne ott, ahol szabályosan nincs is semmi. Ez kint az úton nem annyira feltűnő, mert némileg elmossa a sebesség, meg az ergya úthálózat, mégsem kerek a mozgása. Feltűnően akar valamilyen lenni, ami nem sikerül, mert nem arra készült. Ez továbbra is egy városi villanyautó viszonylag egyszerű futóművel, ne várjunk tőle sokat. Stabil, biztonságos és rettentő könnyen kezelhető, ez lenne a lényege, ezeket hozza is szépen. 

77 kWh-s akkumulátora a lehető legalacsonyabban tartja a súlypontját, szóval rettentő jól fordul. A hátsókerék-hajtással - ez az egymotoros, 286 lóerős kivitel - különösen szeret élesen fordulni, ha picit a gázzal is játszok. Ha azt gondolnátok ez ilyen cuprás különlegesség, nem, ez megint csak MEB modellcsaládos jellemző, a nyomatékos villanymotor egyszerűen ilyen. Tény, hogy sokkal jobban esik, hogy mindezt a hátsó kerekekkel csinálja. 

Már-már kezdem élvezni, hogy a Tavascan feneke ficánkol a fagyos aszfalton, és ez a játékos közlekedés még a fogyasztásba sem szól bele igazán. Azokon a napokon, amikor visszafogtam magam 21, a szabad napokon meg 22 kWh/100 km lett az átlagfogyasztás. Vagyis durván 350 kilométerrel lehet tervezni ilyenkor télen. Az ígért 547-től ez messze esik. 

135 kW-os csúcs gyorstöltésére sem lehet érdemben számítani a hidegben, 60 fölé nem ment a töltési teljesítménye egyik alkalommal sem. Ment az előfűtés, mivel külön menüből lehet elindítani, de mégse volt elég hozzá. Egyébként tudja magától is, ha a saját navigációján nevezünk utat a töltőhöz. Van, aki szerint eleget kell hozzá menni autópályán, hogy az akksi megfelelő hőmérsékletű legyen az előfűtés indítása mellett is. Van, aki szerint meg ez nem reális. Végülis, otthon éjszaka vagy az irodában napközben teljesen mindegy, milyen teljesítményt vesz fel, ha induláskor legalább 80 százalék fogad.

Mivel elől nincs motor, elképesztő szögben fordulnak el a kerekek. Nevetségesen játékszerű parkolni vele a belvárosban is. Jól áll neki az is, hogy a kormányt érezhetően nehezebbre súlyozták, mint a többi elektromos VW termék esetében, ezen a ponton passzol a Cupra vezetési világába. Még az ülésével is, pedig ezek nem Sabelt vagy valami neves sportülések, csak az alap székek jó formázással. Olyan kiváló hangzású hifit szállít a Sennheiser a Cuprának, amilyen ritka az autópiacon, legalábbis ebben a kategóriában. Alapból viszont a Tavascanban valami hasonló lehet, mint az én 23 éves BMW-m Nokia hangszórói, mert ezzel rendesen kínozni lehet azokat, akik szeretnek zenét hallgatni.

Húszmillió környékén

Stílusával az MEB platformos modellek élén áll, árával viszont a legalján. Érdekes módon épp a Cuprát árazták a lehető legjobban, már ha a tízezer forint híján 19 millió forintos listaárat annak nevezhetjük. Márpedig egészen könnyedén, miután az azonos teljesítményű ID.5 24,3, Skoda Enyaq Coupé 23,1, Ford Capri 20,6 millió forintról startol. A csomagok között lehet különbség, de a vezetéstámogató rendszerek alapcsomagjában nincs és technikailag is tökéletesen megegyeznek. 

Hiányzik a Tavascanból az a sportos tűz, amitől a Formentort és a Leont annyira jó vezetni. Kicsit a stílusa is elment más irányba, ami nem azért történik, mert a többivel ellentétben ez Kínában készül, hanem egyszerűen ilyenre sikerült. Minden beleölt fantáziát a megjelenés cipel a hátán, a spanyol virtus ebben az esetben csak látványszínház, semmi több. Ezzel együtt viszont a Cupra emelkedő presztízsértéke mellett egészen meglepően jó áron tudják adni a többiekhez képest. 

Az oldalról ajánljuk

Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58