A Born-rejtély
Teszt: Cupra Born 58 kWh – 2025.
Az első perctől kezdve gyanús volt ez a Cupra. Négy évvel a bemutató után frissített modellnek kéne lennie, viszont úgy rémlett, hogy az ID.3 katalán fűszerezésű, hipszter tesójából még nem érkezett faceliftes változat. Ezt a rejtélyt jóval könnyebben ki lehetett bogozni, mint a CIA amnéziában szenvedő ügynökének történetét, tanulság azonban így is akad.

Konzervatív helyett
A Volkswagen konszernnél úgy gondolták, hogy a Seat sportosabb cuccait jelölő brand, vagyis a Cupra önállóan is simán megáll a lábán. A koncepció nem volt bonyolult: átfaragtak néhány meglévő modellt, bemutattak pár sajátot, felütötték őket fiatalos, sportos elemekkel, kaptak egy látványos emblémát, majd végső simításként leöntötték őket bronzzal. Ennyi.
Az ötlet működött: a Cuprából saját identitással rendelkező márka lett, ami azóta már a Seathoz képest is nyerésre áll. Bónusz, hogy a harsány, Cupra-logós termékek a konzervatív, a steril mértani középhez ragaszkodó Volkswagenekhez viszonyítva általában kívánatosabbak. A Seat Leonból kimunkált Cupra Leon például pont annyival érdekesebb és ízesebb egy mezei Golfnál, hogy eszembe se jutna az utóbbit választani az előbbi helyett.
Ehelyett Golfot? Komolyan? Ne már...
A Cupra Leon elsőre fondorlatos átverésnek tűnt, de aztán meglepett, méghozzá nem is kicsit.
Még mindig ugyanaz
A Born az első, tisztán elektromos modell, amire felvasalták a Cupra spártai sisakot idéző, agresszív logóját. A fejlesztést nem az alapoktól kezdték: fogták az MEB platformra felhúzott, babaarcú Volkswagen ID.3-at, elküldték konditerembe, megtanították neki a Z generáció szlengjét és kitetoválták. Mindez még 2021-ben történt, jóval az ID.3 bemutatója után.

Emlékszem, anno vezettem is a még spanyol rendszámmal érkező, ropogósan friss tesztautót: akkor baromi ígéretesnek tűnt a mokány kiállású Cupra a pimasz nézésével és az ötletes részletmegoldásaival. Azóta eltelt négy év, a Born pillanatokon belül megérkezik a modellciklusa feléhez, érik a facelift.
Nem tűnik villanyautónak
Kinézete alapján izmos ferdehátúnak látszik a Cupra Born, ám nem kétliteres turbós, hanem elektromos motor hajtja. Azért lobog benne tűz!
Ahogy korábban is említettem, gyanús volt nekem ez a Born, és kiderült, hogy nem véletlenül: frissített modellváltozat ugyanis még nincs (az ID.3-ból már van régóta), ez változatlanul az eredeti modell. Sőt, korábban HMáté tesztelt is egy szinte teljesen ugyanilyen változatot, így különösen furcsának gondoltam, hogy az importőrtől újra megkaptuk. Bár elsőre haszontalan billentyűzet-koptatásnak tűnhet, valójában nem az: mivel a legutóbbi teszt három éve készült, az azóta eltelt idő és a piac változásai tanulságos kontextusba helyezik az autót.

Tudja a dizájn
A pufi, elektromos Cupra most, négy év után is modernnek tűnik, de az azóta piacra dobott, tengernyi új villanyautó árnyékában már kopott a vonzereje. A fazon továbbra is furcsa, cserébe azonnal felismerhető: a kompaktnak mondott Born alakja olyan, mintha a hetedik generációs Honda Civic tengelytávjába beletoldottak volna fél métert, aztán bedobták volna egy folyóba, hogy a víz erodálja kerekdedebbre.
Egy hibátlanra tuningolt élményautó
Hegyes szívómotor, penge kormányzás, lézerpontos futómű: a tökéletes vezetési élmény receptje ilyen egyszerű.
Manapság azonban elszaporodtak az egyterűek, a kompaktok és a hobbiterepjárók jegyeit vegyítő villanyautók, így az elmosódott kategóriahatárok forgatagában ma már a Born se annyira feltűnő jelenség. A nagyszerű, sötétkék fényezés és a finom, bronzszínű kiegészítők kombinációja változatlanul hatásos: a tömbszerű Cupra kiállásában még mindig van valami szimpatikusan pofátlan. Alejandro Mesonero munkája előtt meghajlok, a Born fazonja működik.
Tágas, helyenként idegesítő
A Born legnagyobb ütőkártyája az eredeti ID.3-hoz képest a gusztább beltér volt. A Volkswagenre azóta ráhúztak egy faceliftet, finomodott a helyenként gyalázatos minőség, így már közelebb esnek egymáshoz a frissítés előtti Bornnal. Nekem változatlanul jobban bejön a Cupra, mert ügyesen megoldották, hogy beszivárogjon a spórolás mellé a tenni akarás szellemisége.

Bár a két autó belül is hasonló, pont annyit finomítottak a Cuprán, hogy a júzernek a behuppanás pillanatában ne a spórolás jusson eszébe azonnal. Príma az egyedi kormány, nagyszerűek a húsos sportülések, menők a mintás dekorbetétek. Éppen annyi elemet fújtak bronzra, amennyi még nem tolakodó, a szürke mű-Alcantara és a színes dekorvarrás is rokonszenves.

Kilóg azért a lóláb néhány helyen, jellemzően ott, ahol a két autó közös elemeken osztozik. A négy helyett két ablakemelő és a hátsókat külön aktiváló REAR-gomb változatlanul főbenjáró bűn, amiért minden alkalommal kedvem támadt egy kövér ponttyal arcon csapni azt, aki ezt a baromságot engedélyezte.
A kormány haptikus visszajelzésű, keservesen használható érintőgombjait, az infotainment kijelzője alatti érintős hangerőállítót és az érintőkijelzőről vezérelhető klímát se lenne kedvem megszokni. A fedélzeti rendszert nem fáj használni, de még hagytak helyet maguknak a fejlődésre. Ezek mind olyan, köröm alá szoruló, kínzó szálkák, amik alattomosan aláássák a felhasználók törékeny bizalmát.
Akad azonban egy hatalmas pozitívum is: a hosszához képest gigantikus, 2,77 méteres tengelytáv és a magasra húzott tető miatt a Born váratlanul tágas. Fajlagos helykínálatban tehát verhetetlen, ekkora alapterületű autókhoz képest olyan belül, mintha tágítóbűbájt alkalmaztak volna benne. Üröm, hogy a csomagtér csupán 385 literes, ennél akadnak nagyobbak a kategóriában. Első csomagtartó egyáltalán nincs, de a töltőkábelnek jutott plusz fakk a csomagtér padlója alatt.
Pattog, mint...
Vezetési élményben kellett volna hatalmasat gurítani a Bornnal a vetélytársakhoz képest, de ezt nem sikerült megugrani. A márkanév, a dizájn és a céges kommunikáció vérmes hot hatch-et sejtet, igazából viszont nem áll össze. A Born kormányzása precíz, a futóműve feszes, mégse a sportosság az első, ami eszembe jutott róla. A Cupra mozgása steril, semmi klasszikus, a sportos autókra jellemző erényt nem tudtak beleerőltetni. Az az érzésem, hogy ezt a részt érdemes lett volna inkább teljesen elengedni, mivel így a sprőd futómű miatt simán csak kényelmetlen.
Közben érdemes megjegyezni azt is, hogy a Born bemutatója óta már látszik az általános iparági tendencia, miszerint villanyautóból nem egyszerű feladat sportosan vezethető tárgyat készíteni. Bár a mélyre pakolt, lapos akkupakk miatt a súlypont kellően alacsony, a legtöbb esetben a durva tömeg elrontja a bulit, és ritka, amikor a végeredmény egy kompromisszummentes, kerek egész lesz.
A szükségtelenül kemény futóműért azért is kár, mert ezt leszámítva napi mászkálós villanyautóként – ennek dacára is – kimondottan szerettem a Bornt. A futómű minden helyzetben magabiztos, jó minőségű úton komfortosnak is mondható, csak ember legyen a talpán, aki ezeket itthon megtalálja. Az 1,8 tonnás test mellé pont elég, de nem túlzó a 204 lóerő és a 310 Nm, a héthármas nulla-száznál se kell jobb. Városi forgolódásnál előny a szűk fordulókör is.
Korrekt fogyasztás
A Cupra Born jelenleg kétfele akkumulátor-csomaggal kapható: a kisebbik nettó 58 kWh-s, a nagyobbik 77 kWh-s. A tesztautó a kisebbik akkuval szerelt modell, ami azt jelenti, hogy a hatótávolsága WLTP szerint elvileg 358 és 417 kilométer között alakul. Ez 13,9 kWh és 16,2 kWh közötti fogyasztást jelent, ha minden körülmény ideális.
Valójában nálam ennél valamivel többet fogyasztott a Born: a tesztidőszak végén valamivel több, mint 20 kWh körül állt meg a száz kilométerre vetített átlagfogyasztás. Ez nagyjából 290 kilométeres hatótávot jelent. Ez onnan nézve nem tűnik drámai adatnak, hogy határozottan nem ideális időjárási körülmények között landolt nálam a tesztautó: röpködtek a mínuszok és havazott.
Sokszor dolgozott keményen a fűtés, és én se segítettem neki azzal, hogy rövidebb távokat nyomtam le vele, hosszabb idejű várakozásokkal. Kellemesebb időben egyébként reálisan 15 kWh körül alakul a Born átlagfogyasztása. Tölteni egyenáramról maximum 125 kW-tal lehet, így 10 százalékról 80 százalékra körülbelül 30 perc alatt tölthető a Born.
2025 és a többiek
Érdekes helyzetet teremt, amikor egy négy éve közel változatlan formában kapható autó érkezik tesztre. Az eltelt idő alatt rengeteg friss modell érkezett a piacra, amik más megvilágításba helyezik a bemutatásakor sem tökéletes Bornt. Az autó borzasztóan nehéz helyzetét a lehengerlő konkurencia illusztrálja a legjobban. A konfigurátor szerint Born 58 kWh-s változatának alapára 17,8 millió forint, a tesztautó a benne lévő extrákkal már 19,6 milla. Ennyiért 417 kilométeres WLTP-hatótáv, 4,32 méteres hossz és 2,77 méteres tengelytáv jár.
Összehasonlításképp egy előző generációs Tesla Model Y (tehát még nem a közelmúltban frissített, Juniper nevű változat) WLTP szerint 565 kilométeres hatótávú Long Range változatáért 19,4 milliót kérnek. A Model Y 4,75 méteres, vagyis bő 43 centit ver a Bornra, miközben a tengelytávja is 2,89 méter, 12 centis pluszt jelent.
Vagy említhetjük a 2024-es Év Autóját, szintén tágas – 4,47 méter hosszú, 2,79 méteres tengelytávú Renault Scenic E-Techet, amit 60 kWh-s akkuval, 430 kilométeres WLTP-hatótávval, kedvezmény nélkül is 18,5 millióért (kedvezménnyel 16,8-ért) lehet hazavinni. Kínai alternatíva is akad: a 4,46 méteres, 2,72 méteres tengelytávú 60,5 kWh-s akkuval szerelt, 420 kilométeres hatótávot ígérő BYD Atto 3 alapára 16 millió. Ezek alapján egyértelműen látszik, hogy a Cupra Born a jelenlegi formájában nem az év üzlete, hiszen időközben rengeteg gyártó tonnányi versenyképes alternatívával szórta meg a piacot.
Méltó régi nagy híréhez?
A régi egyterűek filozófiájától eltávolodott, elektromos Scenic 2024-ben Év Autója lett, mi pedig kiderítettük, hogy valójában mennyire találták el.
Tehát
Még nem járt el végzetesen az idő a Cupra Born felett, de kiabálva rimánkodik a faceliftért. A korábban érdekesnek látszó, egyszerre pimasz és fura Born bája megmaradt, ugyanakkor mára szinte fojtogatja a konkurencia, így az eleve sűrű ingoványban kapálózó konszernnek ezügyben is lépnie kell hamarosan. A Cupra továbbra is színfolt a piacon, a Born pedig egy szimpatikus, most is korrekt villanyautó, amiből apró, de annál fontosabb változtatásokkal – és jelentős költségmetszéssel – kiváló autó lehet. A helyzet kihívásokkal teli, de még nem aggasztó.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

