Sieg Highland

Teszt: Tesla Model 3 Long Range RWD - 2024.

2025.01.31. 06:19

Olvassak-e Peter Handkét, ha őszintén gyászolta Miloševićet? Nézzem-e a Cigányok idejét, ha Kusturica kiállt Putyin mellett? Hallgassak-e Noir Désirt, ha a frontember, Bertrand Cantat egy féreg, aki miatt két nő halt meg? És végül vegyek-e Teslát, ha Elon Musk: a világ leggazdagabb embereként a világra segített egy óriási csecsemőt, felhatalmazás nélkül avatkozik politikai ügyekbe, miközben egyre furcsábbakat mond és tesz – például gyanúsan hadonászik. Csak aztán festeni ne kezdjen. A potenciális Tesla-vásárló értékrendjétől és érzékenységétől függ, hogy ilyesmi, távoli dolgok mennyit számítanak a mérlegén, de erősnek kell lennie: az új, hátsókerekes Model 3 Long Range hordozórakétaként, 73 ezer kilonewtonnal tolja lefelé a serpenyőt.

Elon elvesz

Például a kulcsot. A Model 3 látja, hogy appostul érkezel – automatikusan nyílik az ajtó. Odabent nem kell kulcsot bedugni, elfordítani, se Start gombot nyomni, mert ugyan miért ülne bele az ember, ha nem azért, hogy használja – beindul magától. Főleg, hogy egy Tesla igazából sosincs igazán kikapcsolva, legfeljebb alszik, Sentry Mode-ban meg olyan, mint egy kisgyermekes szülő, minden neszre kipattan a szeme.

Nem kell kuplungolni, fordulatszámot figyelni, jobb kézzel kulisszában holmi botot cibálni profánul, de ez nem kunszt, már az automaták és a villanyautók is tudják rég. A Model 3 Highland viszont a végső interakciót is elspórolná: a prediktív irányváltó funkció az autó helyzetéből, tereptárgyakból és kormányállásból próbálja kitalálni, hogy merre akarsz menni, te csak ne nyúlj semmihez. A funkció béta, nem is működik még túl jól: sok egyértelmű helyzetet megold, de még többet nem, jelen állapotában nagyobb odafigyelést kíván, mint egy ikerváltós Peterbilt.

Ha mégis beavatkoznál a tulajdon kezeddel – eközben illik ősemberhangon artikulálatlanul huhogni – , váltókart hiába keresel. Az költség, hibaforrás. Digitális csúszkát húzogathatsz helyette a laptopnyi képernyőn, ami leírva sokkal rosszabbnak tűnik, mint amilyen: öt perc alatt megszokható, urambocsá' intuitív, ami mellesleg az egész infotainment rendszerre igaz. Ha meg esetleg betörik, lefagy, disznózsírral kenődik be a panel, vészmegoldásnak vannak a plafonon PRND gombok.

420A5199

Kéziféket is hiába keresel, a leállításhoz, a kesztyűtartó nyitásához, a kezelőszervek mozgatásához hasonlóan el van rejtve a menürendszerben; de az üzemi fék is csak amolyan tartalék dolog, nem mellesleg az autó egyik leggyengébb pontja: a pedálérzet és az adagolhatóság rendben van, de tempós közlekedéshez alulméretezett. A Model 3-ban rendes villanyautóhoz méltóan egypedálos vezetés van, ami annyira harmonikus és hatékony, hogy a Volkswagen-féle forgalomfüggő rekuperáció mérnökökből ricinussal kihajtott kényszerinnovációnak hat, az a gyártó pedig, ami egypedálos mód nélküli villanyautót kínál, simán csak gyújtsa fel a székházát, annyira nem érti, miről szól ez az egész. Sokaknak viszont zavaró lehet, hogy a frissített modellben nincs Kúszás és Gurulás mód, és a rekuperáció erejét sem lehet állítani, utóbbi vélhetően keveseknek fog hiányozni.

420A5140

Sok olvasó már tudja, hogy nemcsak első ködfényszórók (Elon szerint minek az?), de hagyományos indexkar sincs a Highlandben, az irányváltást a kormány bal oldalán, egymás alatt elhelyezett gombokkal lehet jelezni, de tapasztalataim szerint érdemesebb lehúzni az ablakot és kézzel mutogatni. Normál helyzetben még csak-csak elviselhető, de kitekert kormánynál másodperceket kell gondolkodni, hogy fent van-e a lent, balra-e a jobb és vice versa, használhatatlan, balesetveszélyes. Annyira menthetetlen a megoldás, hogy a Model 3 után bemutatott Model Y-ban inkább visszahozták az indexkart, ezzel megvolt a Tesla netadó-pillanata, megmutatkozott, hogy mindent azért a rajongók torkán sem lehet letuszkolni.

Nincs tékozlás, pazarlás

Musk tehát spórol, mint a bakter anyósa (pl. a frunk körül rövidebb lett a drága kéder!), emiatt hagyományos autókban megszokott mozzanatok és részletek tűnnek el (ld. fent), közben viszont összeáll az utóbbi évek messze legjobb autója. Mintha minden megspórolt pénz az előző Model 3 hibáinak szisztematikus kigyomlálásába forgott volna vissza. A körben kétrétegű üvegek, az általános zajszigetelés és az aerodinamikai fejlesztések (pl. magasabbra húzták a motorháztető belső ívét, ami mögött elbújhat az ablaktörlőlapát, a tűzfal több tucat helyett egy darab alkatrész) miatt 20 százalékkal csökkent a zajszint, 20-50 százalékot pedig a különböző vibrációk mértéke, mindez a jobb anyaghasználattal és a gazdagabb alapfelszereltséggel (klimatizált ülések, motoros csomagtérajtó, 8 colos képernyő a hátsó utasoknak) együtt óriásit lendít a minőségérzeten.

A korábbi Model 3 másik nagy hibája a kemény, sprőd futómű volt. A Highland alatt új a kerékagy/féktárcsa, újak a szilentek, a hátsó segédkeret rögzítési pontjainak gumijai is. Más az egész geometria, de a javulás oroszlánrészét valószínűleg az új, frekvenciaérzékeny csillapítók viszik. Ezek voltaképp passzív adaptív csillapítók, amik másképp viselkednek magasabb és alacsonyabb sebesség mellett, de nem kell aggódni, nem egy drága és németesen túlbonyolított, elektronikusan vezérelt fertelemről, hanem egy egyszerű szelepes megoldásról van szó.

Biztos hozzátesz a dologhoz, hogy a hátsókerekes Model 3 kategóriájában a legkönnyebb, 1747 kilója 300-zal kevesebb a közvetlen konkurens BMW i4-esnél, de beszédesebb, hogy alig 90 kilóval nehezebb, mint a belső égésű, négyhengeres (!) 330i. Emiatt a futómű rugózatlan tömege is alacsonyabb tud maradni, nem kellenek elefántlábak ahhoz, hogy az úton maradjon az autó: a mozgása könnyed, a minimálisan engedékeny hátsókerék-hajtással pedig sokkal szórakoztatóbb, mint mondjuk a rideg gyilkos Model 3 Performance.

A korábbinál térben tagoltabb a hátfal, csinosabb is
A korábbinál térben tagoltabb a hátfal, csinosabb is

Vagy bármi más az M2-n innen, tényleg csak egy kéziváltó és egy kikapcsolható ESP hiányzik belőle, hogy téríteni lehessen vele a szkeptikus tömeget. Pár fokos csúszás után szigorúan belefékez a játékba, az agresszív sederintésből is fűrészfogat csinál, de az aftermarket piacon beszerezhető hozzá a csalás. 300 lóerő környéke elég ahhoz, hogy belefeledkezz a szerpentinezésbe, az autó érdeme, hogy 70 és 100 között, halálfélelem nélkül lehet benne vigyorogni, a 2000-es évek BMW-i tudtak ilyet. A konkurens gyártóknak azért lehet ijesztő ez az egész, mert ezt a kerek csomagot csúcstechnológiástul, superchargeres ökoszisztémástul, rendbe hozott minőségérzetestül továbbra is a legjobb ár-érték aránnyal kínálja a Tesla. Nem beszélve az összesen majdnem 700 literes (594+88) csomagtérről.

Nem mintha hibátlan volna

A főbb részek, azaz a motor és az LG hengeres celláira épülő akkumulátor javarészt változatlan. A maximális töltési teljesítmény 250 kW, de a görbe hamar kókad, az eGMP platformos autók vagy épp a Porsche ezt már jobban csinálja. A hatékonyság, ezzel együtt a hatótáv továbbra is kiemelkedő, WLTP szerint 700 kilométer feletti a maximum, de reálisan ez inkább 640, télen pedig, 0 fok körüli kinti hőmérséklet és 20 fokra állított automata klíma mellett nálam 20 és 21 kWh között fogyasztott, ami a 75 kWh-s nettó kapacitással jóval 400 kilométer alatti hatótávot jelent.

Az európai Teslákban nem a neuronhálós önvezető rendszer működik, az bizonyára nem is ijedne meg és taposna a fékbe a szemből szabályosan érkező kamionok és buszok láttán. További apróság, hogy a beltér LED-csíkja szerencsétlenül tükröződik a szélvédőn (cserébe halványítható, kikapcsolható), a csomagtérfedél a korábbiaknál alacsonyabbra nyílik és nyitott állapotban továbbra is akadálytalanul folyik a víz a hátsó ablakról a csomagtérbe, az új adaptív fényszórókkal pedig vegyesek a tapasztalatok. Azt pedig már csak én teszem hozzá, hogy a Highland nagyszerű, 0,21-es alaktényezője miatt a tekintet sem nagyon tud megkapaszkodni rajta, különösen elölről nem egy markáns jelenség.

420A5168

18,9 millió forint egy magyar átlagembernek rengeteg pénz, de 30 ezer dollár egy amerikainak, vagy 45 ezer euró egy németnek nem az (és azt is tartsuk észben, hogy új autót jó ideje nem a magánember vesz nálunk). Főleg, hogy egy 320i 17,8 millió forintról indul, de egy kétliteres dízel Octavia is 15 millió úgy, hogy ezek sima belső égésű motorral szerelt modellek. A nagyobb akkumulátorral szerelt villanyautók (Ioniq 6, EV6, Seal, i4) között ez a 19 millió forint teljesen átlagos érték, a kérdés most és az amerikai politika alakulásával párhuzamosan az, hogy Musk karaktere kinek hányszoros szorzó. Khm... Volkswagen és Ford tulajdonosoknak egyszeres.

Az oldalról ajánljuk

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

1 órája
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09