Törperős, te vagy az?

Teszt: Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130 LE Premiere Edition – 2024.

2024.09.25. 16:01 Módosítva: 2024.09.25. 16:01

A Toyota széles választékában még mindig van helye egy klasszikus kisautónak, ami a Yaris sikere mellett a hagyománytiszteletnek is köszönhető, meg persze annak, hogy ezt a generációt minden korábbinál bátrabban rajzolták meg, a frissítésnél már csak több erővel és profibb vezetőtámogató rendszerekkel tudták vonzóbbá tenni. Ez nem jelenti azt, hogy nem maradt javítanivaló.

Vagány hot hatch

Lehet, hogy ez a cím az utóbbi idők egyik legizgalmasabb újdonságát, a GR Yarist illeti meg, de a szélesen domborodó sárvédőknek hála az ötajtós testvérében is több a vadság, mint a három korábbi generációban összesen. Mégis ott csillog a szemében valami csajos báj, ami miatt senki sem látja agresszívnek ezt a formát. Újkora óta semmit sem öregedett, úgyhogy nem is költöttek az átrajzolására, Berci is nagyítóval kereste a változásokat a bemutatón. Az igazi újdonság, az erősebb hajtáslánc együtt jár a Premiere Editionnel, az meg a Neptun kék színnel.

Kapcsolódó
Befagyott tavon, keresztbe-hosszába csapattuk az új Yaris GR-ekkel!

Befagyott tavon, keresztbe-hosszába csapattuk az új Yaris GR-ekkel!

Erősebb, belül durvább, és rendelhető automatával is, a lényeg viszont ugyanaz: egy utcára engedett versenyautó, aminek léteznie sem szabadna már.

Ha fekete helyett fehér tető járna hozzá, végképp törpös lenne az összhatás, persze azokat is megértem, akik előbb asszociálnak a budapesti buszokra. A kis méretei miatt én maradok a törpöknél, már csak azért is, mert én meg voltam győződve róla, hogy a Yaris is elengedte magát a kor előrehaladtával, és fokozatosan meghízott. Ehhez képest az elődjénél öt mm-rel hosszabb és öt cm-rel szélesebb, kinyitott tükrökkel egyébként pont ugyanakkorák. Az nem lep meg, hogy az újabb az alacsonyabb tíz mm-rel, a tengelytáv szintén öt cm-es növekedése logikusan előnynek számít.

gulacsi_bence
Gulácsi Bence követés

Mit szól hozzá a szerkesztőségi yarisos?

Egyik első totalcaros autótesztemben már részletesen bemutattam a mi kis kék hármas Yarisunkat, és a megvásárlásához vezető eseményeket. Akkor sem rejtettem véka alá, hogy ez a modell a pragmatikus döntés mértani közepe, a nagybetűs biztonsági játék, de semmi több. Mert az első Yaris még jópofa, cuki kisautó volt a maga idejében, a kettes már valamivel átlagosabbra sikerült, a harmadik pedig annyira jellegtelen, hogy néha a sajátomat sem találom a mélygarázsban.

Hármas Yarist senki nem vesz majd szerelemből. Nem az a típus ez, amit nyálcsorgatva figyelsz az utcán, és a zuhany alatt sem jut eszedbe, hogy „basszus, annyira kéne egy." Ehhez képest a legújabb kiadás már jóval karakteresebb, igaz, a cukiság helyett inkább a kiállásra és a sportos(abb) megjelenésre helyezték a hangsúlyt Japánban. Az új külső, és a - nyilván - sokkal modernebb belső ellenére mégis meglepően hasonló élmény, mint a mi 12 éves igáslovunk.

A Yarist még nem érte utol az autóipar kóros megalomániája. Az új és a régi szinte pontosan ugyanakkora, még a csomagtartó mérete is azonos: 286 liter. A hasonlóságokat még sokáig lehetne sorolni, de zárjuk rövidre! A recept nem változott: a Yaris most is masszív, praktikus, takarékos és ésszerű, de még mindig egy kicsit hangos, kicsit unalmas, kicsit silány és kicsit kemény. Az új összességében egyértelműen jobb autó, de a hibrid több mint 8 millió forintos induló ára miatt mégsem kihagyhatatlan ajánlat.

Sportos hangulat

Az eltérő hajtáslánc miatt nem egzakt az összehasonlítás, de a harmadik generációs hibrid is csak 35 kilóval volt könnyebb, és abban biztosan nem volt légzsák a két első utas között, szóval hízásról továbbra sem beszélhetünk. Hogy a két generáció csomagtartója egy literrel sem nagyobb vagy kisebb a másikénál, az már szándékosságot feltételez. Nyilván mindenki örült volna egy kis plusz raktérnek, de ne legyünk telhetetlenek, vegyük tudomásul, hogy aki kisautót akar, az a kis méretekhez is ragaszkodik. Azt megkapja az utastérben is, ami hátul továbbra is szűkös.

A meredek támla miatt sajnos nem is különösebben kényelmes, de rövidebb utakat el lehet ott viselni, gyerekeknek városi etapokon nem éri el az ingerküszöbét. Cserébe aki elöl ül, az tényleg jól érezi magát. Kíváncsiságból elkértem egy körre Bence hármas Yarisát, és ha nem is feltűnően tágasabb, egyértelműen dobozszerűbb érzés benne ülni. Az új modell a sportos vezetési pozícióra vágyók igényeit is kielégíti, hasonló hangulata van, mint a műfajt a másik oldalról megközelítő, nemrég bemutatott veterán Celicának. Ezt a fekete belső még intenzívebben érezteti.

Az ülés mérete és tartása is optimális, nemcsak kisautós mércével kényelmes. Lehet benne könyökölni, ennél is fontosabb, hogy viszonylag nagyok az ablakok és úgy vannak beépítve az A-oszlopok, hogy minimálisan korlátozzák a kilátást, ami a műszerfalra is igaz. Zömök felépítése miatt hátrafelé főleg az eltalált tükrökkel meg persze a kamerákkal érdemes nézni. Utóbbiak minősége erős közepes, azért használhatók. Az enyhén az utas felé forduló, 10,5 colos központi kijelző is új. Lekerültek róla a gombok, de még mindig egy klasszikus plazmatévére emlékeztet. Tudod, amihez annak idején Suzukit adtak ajándékba.

Digitális majális

Mögötte a rendszer is megújult, láthatóan aktuálisabb, és a sok új funkció között vezeték nélküli okostelefon csatlakoztatásra, hangvezérlésre is képes, viszont még mindig kissé régimódi, és nem a leglogikusabb a felépítése. A hangszínszabályzót és a nagyautós módon az üvegre vetített HUD menüjét sokára találtam meg, igaz, normális esetben ezeket egyszer állítja be a tulajdonos. A 12,3 colos digitális műszeregység szimpatikus, többféle elrendezés közül lehet választani. Ízléses, informatív, jól olvasható, igény szerint a fordulatszámmérőt is láthatjuk, nem hiányzik semmi.

A kijelzőről ugyan eltűntek, de bentről nem száműzték a fizikai gombokat, igaz továbbra sem vitték túlzásba némelyik panel formatervét. Az irányváltó a jól ismert kis kar, gyorsan, rutinszerűen kezelhető. Furcsa együtt látni megszokott és modern megoldásokat, ahogy az igényes és az olcsó anyagokat is. Hiába puha a műszerfal, ha kemény műanyagot fogunk az ajtóbehúzón, és hiába került textil az első ajtókárpitra, ha a hátsóról lespórolták. A kormány is jó (vagy éppen rossz) példa, a mérete és a fogása ideális, bevonata inkább tűnik műanyagnak, mint bőrnek.

Ereje teljében

Az összességében inkább olcsó, mint drága autó benyomását keltő Yaris cserébe olyat tud, ami egyáltalán nem jellemző a Toyotákra: kedvet csinál a dinamikus vezetéshez. Az új, 130 lóerős hibrid rendszer ugyanarra az 1,5 literes, 92 lóerős háromhengeres benzinesre épül, mint a továbbra is elérhető, korábbi, 116 lóerős változat, csak a tesztelt csúcsmodellbe már az ötödik generációs hibrid hajtás kerül. Az erősebb, 84 lóerőt és 185 Nm nyomatékot leadó villanymotor mellett a továbbfejlesztett vezérlőegység is javítja a gyorsulást, 9,7 helyett 9,2 másodperc a 0-100 km/h-s sprint.

A 175 km/h-s végsebesség nem változott, ahogy az apró, 22 kg-ot nyomó lítium-ion akku sem, csak a szén-dioxid kibocsátása ugrott meg 85-ről 97 g/km-re. A környezetpusztítás minden márkánál mást jelent... A hibridség másik velejárója, az alacsony fogyasztás viszont határozottan tartja magát, egészen pontosan a 4,2 literes WLTP szerinti átlagot sikerült vele hoznom, de voltak ennél takarékosabb szakaszok is. Igaz, döntően városban autóztam, ahol ez a rendszer igazán kiteljesedhet, mert bármennyire is kiforrott és bevált, tökéletesnek nem nevezném továbbra sem.

Valamit valamiért

Nagy előnye, hogy a lehető legtöbbet megy tisztán elektromosan, nekem 75 és 80 százalék közötti arányok jöttek ki, aminek azért is örülök, mert ilyenkor tényleg finoman dolgozik, és a rugalmasságára sem lehet panaszom. Amikor a rendszer lapot oszt a benzinmotornak, az egyből vissza is él vele, és a lehető leghangosabban adja a világ tudtára, hogy ő is benne van a buliban. Az élénk gázreakció és a lelkes hajtáslánc miatt persze szívesen nyomjuk is a gázt, ami a benzines felpörgését és a háromhengeres hang dominanciáját hozza magával. A hangszigetelés sajnos elvérzik.

Nem mondom, hogy elviselhetetlen a zaj, sőt, ebben a közegben működik a gyorsan menés velejárójaként értelmezhető motorhang, annyira mégsem kellemes, hogy inkább előnyként, mint hátrányként éljük meg. A vezetési élmény viszont tényleg valódi, jól fordul és stabilan fekszik az úton, futóműve sportosan feszes, rugózása mégis éppen elég kényelmes. Masszív a karosszéria, a kormányzás szintetikus, de élénk, agilitásában az 1090 kg-os tömeg is meghatározó. A fékek nem valami harapósak, ez a forgalomhoz alkalmazkodó adaptív rekuperációval magyarázható.

Megdolgozik a pénzéért

A harmonikusan működő rendszer az egyik legjobb vezetéstámogató asszisztens, úgy avatkozik be a vezetésbe, hogy azért hálásak leszünk. Még B állásba sem kell húzni az irányváltót az intenzívebb lassításhoz, ha csak nem egyedül tartunk lefelé egy lejtőn. A többi hasonló extra is jól működik, igaz, a különböző, ütközést elkerülő asszisztensek nagy részét nem volt alkalmam tesztelni, de a mindennapok során hasznos adaptív tempomat vagy akár a sávtartó asszisztens is feltűnésmentesen tette a dolgát. A Yaris minket is figyel, ez gyakran válik bosszantóvá.

Pont az extralistát böngészve jöttem rá, hogy a 130 lóerős változat ijesztően hangzó 10 380 000 Ft-os alap ügyfélára nem olyan vészes, hiszen a Premiere Edition, vagy a hajtáslánccal együtt szintén választható, azonos árú GR Sport kivitel töménytelen mennyiségű biztonsági és kényelmi extrával érkezik. A nyitható és árnyékolható üvegtető kedvező áron, 170 ezerért kérhető, huncut módon csak a 200 ezer forintos, 8 hangszórós JBL hifivel együtt rendelhető. 1,5-ös, 125 lóerős Yarist egyébként 6 990 000 Ft-tól lehet venni, de abból hiányzik a lényeg, az erős és takarékos hibrid rendszer...

Az oldalról ajánljuk

Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

35 perce
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17