Egy nagy, nehéz és hangtalan SUV-t nem lehet sportmodellként elsütni. Gondoljuk mi, közben a Skoda piacra dobta valaha gyártott legerősebb utcai autóját, a marketingesek jolly jokerét, egy családi használatra is alkalmas szabadidő-autót, ami egy környezetbarát villanyautó és a motorsportos hagyományokra építő csúcsmodell egyszemélyben. Akkor ez maga a tökéletes autó, ugye? Ugye?

Valójában nem lenne szabad húznom a számat, mert a jelenleg is futó Skoda Dynamic Days roadshow örömére szervezett sajtónapon a tematikába legjobban passzoló típus kulcsával a kezemben indulhatok a parkoló felé. Na jó, az talán az Enyaq Coupé RS iV lenne, de nem vagyok telhetetlen, egyébként is jobban tudok azonosulni a praktikusabb autókkal. Ezért volt mindig öröm beülni egy Octavia RS-be, pláne a kombiba, mert abban pont jó arányban keveredett a kellemes a hasznossal. Ahhoz képest az Enyaq nem csak pazarlóan nagy, még villanyautó is, de hát adok neki egy esélyt.
Ami a nagy méreteket illeti, becsaptak az érzékszerveim, mert az Enyaq RS iV nemcsak az Octavia Combi, hanem a Kodiaq RS változatánál is rövidebb, a szélességét, a magasságát és a tengelytávját tekintve a kettő között áll, persze egyértelműen a Kodiaq-hoz közelebb. Talán minden a látványon múlik, tényleg nyolc-tíz centikről beszélünk. Még a Kodiaq-nál is mackósabb a kinézete, és a jellegzetesen skodás részletei ellenére sok szempontból a BMW babérjaira tör. Rosszmájúak szerint örülne a BMW egy ennyire ízléses dizájnnak, de világító hűtőmaszk itt is van.

Méghozzá alapáron! A 131 LED a szintén diódás fényszórókkal együtt jár hozzá. Giccses? Bevallom én a belső hangulatvilágítást is szeretem, szerencsére innen sem hiányzik, nekem tetszik, és azt hiszem, ennyi kivagyiságot megbocsáthatunk egy csúcsmodellnek. Már csak azért is, mert akkumulátorral is hű maradt a Skoda racionális stílusához, nehéz ezt jobban kifejezni, autószerűségéhez. Formaterve szerethetőbb a rokon Volkswagen ID.4 GTX túlságosan is letisztult, kissé fantáziátlan külsejénél, nem is szólva a belsejéről, ez itt egy nagyságrenddel igényesebb.
Ez sem lesz ID.5-len klasszikus
Képzeljük el talán úgy, mintha az ID.5 a BMW X6-ra akarna hasonlítani, de csak a szteroidot tolja be, meg a kalóriát, gyúrni elfelejtett.
Mivel szemerkél az eső, gyorsan beülünk, én magamra állítom a nagy sportülést. Ilyenkor megértem, miért jó szabadidő-autóból villanyautót csinálni. A padlóba épített akkuk nem rontják el az üléshelyzetet, mert hiába kerül magasra a padló, a felépítéséből adódóan ez elvileg fel sem tűnik. Ez így van az Enyaq-ban is, sőt, a vártnál mélyebbre is tudom állítani az ülést. Az ideális szögben beépített kormányt magamra húzom, és szinte személyautós pozícióban próbálom valahogy lehalkítani a rádiót, mert mellettem a kolléga telefonálni szeretne.

Az érintőképernyő alatt nagy örömömre ugyan sok fizikai gombot sorakoztattak fel, de egyik sem hangerőszabályzó. Hamvas Tomi közben már a kormány tekerőgombjával próbálkozik, az időjárás jelentés mégsem lesz halkabb. A megoldást a kormányoszlopon elhelyezett start gomb hozza el, hirtelen már működnek az addig makacsul ellenálló kezelők. Beállítom a csíkszerű hátsó ablakot éppen lefedő belső és a két nagy, lecsapott sarkú külső tükröt, és irány Neszmély, méghozzá Dobogókőn keresztül, mégiscsak egy RS-ben ülünk!
A sportos Skodák eddig is arról voltak híresek, hogy nem kifejezetten ragaszkodtak a benzinhez a dinamikus haladásért cserébe. Most már fosszilis üzemanyagra sincs szükség a márka életében rekordnak számító, 299 lóerős teljesítményhez és a hozzá tartozó 460 Nm nyomatékhoz. Ha úgy vesszük, még jobban is járunk, mert mindezt azonnal tudja, még váltóval sem kell vesződnünk, hogy kihozzuk belőle a lehető legtöbbet. Csak hát nem vesszük úgy, mert nem ebben nőttünk fel. Nekünk hiányzik hozzá a hang, a kapcsolás, a szimbiózis a mechanikával. Hülyeség?
Nem biztos, de azt meg kell hagyni, hogy ügyesen emelték át az RS hangulatot a villanyos jövőbe. 6,5 másodperces gyorsulása nem hátbavágó, ami talán nem is baj, így legalább az átlagos rutinnal kormány mögé ülők kezében sem válik fegyverré ez a több mint 2,2 tonnás Skoda. Az egymástól egészen eltérő menetdinamikai beállításoktól függően a pedálra lépve határozottan megindul a masszív test, és a magas üléspozíciónak, na meg a több mint ütős hangszigetelésnek köszönhetően észrevétlenül lépi túl a megengedett sebességet. Figyelni kell, mit ír ki a vezető előtti apró kijelző!
A vizes aszfalton kanyargó szerpentin miatt nem aggódom, itt a 80X modellhez hasonlóan a hátsó mellett már az első tengelyt is hajtja egy villanymotor, ráadásul a 496 395 Ft-os Velvet piros metál mellett a 324 528 Ft-os, 21 colos felniket is megvették a tesztautóra, ami gyenge minőségű útburkolaton inkább átok, mint áldás, de a széria 20 colos kerekek sem tuti, hogy kényelmesebbek, legfeljebb szebbek az aerodinamikai elemekkel dísztárcsának tűnő, óriási felniknél. Mindegy, hogy a kátyúkat kerülgetjük vagy a kanyarok ívét követjük, gyors, precíz reakciója mellett szintetikus a kormányzás.

A Volkswagen konszern legjobb elektronikus váltókapcsolójával nem csak az irányt, hanem a visszatermelést növelő B állást is ki lehet választani, ezen kívül még váltófülek is vannak az egyébként jó fogású sportkormányon. Három fokozatban szabályozható a rekuperáció mértéke, ami minden élethelyzetben hasznos. A hegyen a motorfék-funkció miatt van rá szükség, mert a lassítás mindenképpen rendkívüli feladat, és talán ezen is csúszik el a legjobban a koncepció. Nem a hátsó dobok miatt, fékerő van bőven, a nagy tömeg viszont elveszi a kedvünket a tempós vezetéstől.
Szóval adott egy erős és gyors, de nem kifejezetten sportos családi autó, amiben jól ülünk, bár kicsit túl sötét tónusú belső hangulat vesz körül, viszont nincs baj az anyagminőséggel vagy az ergonómiával, sőt, a jogosan elvárt praktikummal sem. Vannak hasznos tárolók, lebegő váltókonzol és papíron 585 literes csomagtartó. Nem tűnik annyinak, de kicsinek semmiképpen nem nevezném. Hátra beülve világos, hogy a sportülés vastag háttámlája elvesz a bőséges térből, mázli, hogy annyi itt a hely, hogy a felnőttek sem reklamálnak, és a fejüket sem verik be.
Mindenből a legnagyobbat kapja, a 299 lóerős teljesítmény mellett akkuból is a 77 kWh-ssal jön Mladá Boleslavból, sőt, a végsebessége 20 km/órával nagyobb, mint a hozzá közel álló, 265 lóerős, összkerekes 80X modellé, nem kevesebb mint 180 km/óra. A Coupénál 10 literrel nagyobb csomagtartónak a 0,23 helyett 0,25-ös légellenállási együttható az ára, amin egy villanyautónál megtehető kilométerek múlnak, igaz, hátul a fejtér is nagyobb valamivel. A WLTP szerint 545 helyett 512 km az elérhető hatótáv. Jól hangzik, de nem tudtunk volna a közelébe sem jutni...
Ennek feszegetéséhez túl rövid volt az idő és túl heves a tempó. Nemzetközi tapasztalatok szerint inkább 420 km-rel érdemes kalkulálni, ami nekem is reálisabban hangzik, a 97%-os töltöttséghez indulásnál 370 km-t társított az autó. Mindenesetre 400 voltos az elektromos rendszere, az akkumulátor 175 kW-tal tölthető, viszont 50%-nál 100 kW alá csökken, és az élettartam szempontjából fontos 80% környékén már a 75 kW-ot sem éri el. Az elterjedt 50 kW-os töltőoszlopról stabilan felveszi a teljesítményt, 80%-ra kb. 70 perc alatt feltölthető. A 11 kWh-s AC kábel felára 334 870 Ft.

Utóbbi egy otthoni fali töltővel 7,5 óra alatt segít a 100%-os állapothoz. Bár a villanyautók között ez egy egyértelműen szimpatikus, szerethető és a csehektől megszokott módon jól átgondolt modell, távolról sem tökéletes autó, hiszen villanyautónak egy kicsit pazarló, RS modellnek viszont nem elég felcsigázó, és reménytelenül nehéz. Akkor vajon megéri fizetni érte extrák nélkül 26 785 131 Ft-ot? Ha a példaképnek tekintett BMW hasonló típusa, az iX 325 lóerővel, 74,1 kWh-s akkucsomaggal és összkerékhajtással 29 900 000 Ft-ról indul, kis jóindulattal van keresnivalója a piacon.
A Skoda mostanában egészen rövid határidővel szállítja az autóit, különösen az elektromos modelleket, viszont mégis érdemes lehet várni a rendeléssel, mert novemberben már indul a 2024-es Enyaq gyártása. Az elérhető hatótáv és a töltés sebessége is nő, nem is szólva a teljesítményről, ami az RS-nél 340 lóerőt és 5,5 másodperces 0-100-as sprintet jelent majd. A végsebesség nem változik, viszont a 85-re és 85X-re átnevezett változatok is megfutják a 180-at. Mondhatnám, hogy így múlik el az RS dicsősége, de tegye fel a kezét, akit pont ez tántorít el a csúcsmodelltől!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
