Ha ez nem menti meg az Alfa Romeót, akkor semmi sem

Bemutató: Alfa Romeo Tonale – 2022.

2022.02.08. 15:01 Módosítva: 2022.02.09. 14:07

Két legutóbbi típusánál, a Giuliánál és a Stelviónál sem értette meg teljesen az idők szavát az Alfa Romeo. Az évek óta várt, és most bemutatott kompakt szabadidő-autójuk, a Tonale esetében azonban már leesett nekik, mit kíván a nagyközönség, és végre meg is adták neki.

Ha azt mondom Alfa Romeo, a márka minden rajongójának két dolog jut az eszébe. Szívritmus zavart okozóan szemet gyönyörködtető formaterv és hátborzongatóan izgalmas vezethetőség. Aki ült akár a Giuliában, akár a Stelvióban, az a megmondhatója, hogy a közelmúlt mindkét Alfája magas fokon nyújtja mind a kettőt, ami korábban mindig elegendő is volt a vevők szívének megnyeréséhez. Mintha azonban Milánóban nem tűnt volna fel, hogy időközben a huszonegyedik századot írjuk, feltalálták az internetet, egyáltalán sok minden más már, mint régen volt, és ezzel párhuzamosan a vásárlói elvárások is átalakultak.

Kapcsolódó
Nagyon nem mindegy, hol tartunk a hegyen

Nagyon nem mindegy, hol tartunk a hegyen

Az alapmotoros Giulia is fickós, de leginkább az Alföldön.

Ez vezethetett oda, hogy a közös műszaki alapra épülő (Giorgio platform) Giuliát és Stelviót egyaránt már a megjelenésükkor elavult információs és médiarendszerrel szerelték fel. Meglehetősen kezdetleges menürendszerük gyenge felbontású, kis méretű kijelzőn kezelhető, miközben már márkák nagy méretű, borotvaéles képű érintőképernyőket szereltek a műszerfalra, amit akár beszédhanggal vagy hadonászással is lehetett vezérelni, bár az utóbbi használhatóságáról erősen megoszlanak a vélemények.

A most, némi vajúdás után (a tanulányautót épp három évvel ezelőtt, a 2019-es Genfi Autókiállításon tették közszemlére) bemutatott Tonale esetében nem követték el ezt a hibát. Új kompakt szabadidő-autójuk a modern technológia minden vívmányát felvonultatja, sőt, olyat is, amit eddig senki más nem kínált. Kezdve a láthatókon: a hagyományos, kétcsövű Alfa műszerfalon belül nem analóg mutatós műszerek tájékoztatnak a legfontosabb adatokról, hanem 30 centi átlójú TFT kijelző. A műszerfal közepére ültetett, 26 centis, Android operációs rendszeren alapuló érintőképernyő is megfelel már minden szempontból a mai kívánalmaknak, azt is beleértve, hogy interneten keresztül frissíthető. A hagyományokhoz való észszerű ragaszkodást mutatja azonban, hogy a klíma közvetlen gombokkal, a menüben turkálás nélkül is kezelhető.

Szintén az új idők új szelének jele, hogy a nyomkodást nem kell túlzásba vinni, a Tonale ugyanis Amazon Alexa alapú hangvezérlésével ért a szóból. Az Amazonos együttműködés odáig terjed, hogy a Tonale akár távirányított csomagátvevő helyként is működhet. Az internetes kapcsolat ezen kívül arra is lehetőséget teremt, hogy az autó állapotáról, például az üzemanyagszintről, földrajzi helyzetéről is tájékozódjon a tulajdonos a mobilja segítségével. És, amit mások nem tudnak, a Tonaléhoz az Alfa kínál NFT technológiát, amivel a márka állítása szerint az adott autó teljes élete szervizelésestől mindenestől lekövethető, aminek például eladáskor lehet hasznát látni. A témához tartozik, hogy a legkorszerűbb vezetéstámogató rendszerek mindegyike megtalálható a Tonaléban, méghozzá annyira, hogy ezek együttese eléri az önvezetés második szintjét.

Tudni kell azonban, hogy alapvetően más volt a kiindulási helyzet a Giulia és a vele közös műszaki alapokon álló Stelvio, illetve a Tonale esetében. A Giulia-Stelvio páros szó szerint a nullából indult. Egy teljesen friss, hátsókerék-hajású padlólemezt kellett hozzájuk kifejleszteni annak összes tartozékával együtt, ami az erre szánt összegek akkora részét emésztette fel, hogy kevesebb jutott a talán a kevésbé lényegesnek tartott médiarendszerre. A Tonale esetében alapvetően más a felállás, ugyanis egy már meglévő padlólemez csupán célirányosan átdolgozott, új változatára épül.

Műszaki értelemben a Tonale legközelebbi rokona a Jeep Renegade, aminél azonban jóval nagyobb: 453 centis hosszával, 184 centis szélességével és 160 centis magasságával az Audi Q3, a BMW X1 és a Mercedes GLA egyenesági konkurense. Egyik hajtáslánca, a konnektorról feltölthető hibrid is hasonlóságot mutat a Renegade erősebbik 4xe változatával. A rendszerben a belsőégésű motor ugyanúgy az 1,3 literes, 180 lóerős Multiair benzinmotor, amely hatfokozatú hagyományos automataváltón keresztül hajtja az első kerekeket. A hátsó kerekeket hajtó elektromotor azonban nagyobb, 90 kW teljesítményű, így a rendszerteljesítmény 275 LE, amivel 6,2 másodperc alatt sprintel százra a Tonale. A hibrid akkumulátor kapacitása is nagyobb, 15,5 kWh, ami a gyár mérései szerint városban 80 km, átlagban pedig 60 km távolság megtételéhez elegendő. A belső égésű és az elektromos motor elhelyezéséből adódik, hogy a konnektoros hibrid változat összkerékhajtásúként is működhet.

Európában - a károsanyag-kibocsátási korlátozásokat szem előtt tartva - elsősorban valamilyen fokú villamosítással tervezi forgalmazni az Alfa a Tonalét, ezért a két teljesítményfokozatban kínált másik hajtásrendszer is hibrid. Mindkettő belsőégésű motorja négyhengeres, másfél literes benzinmotor, a kisebb teljesítményű, Miller ciklusban dolgozó teljesítménye 130 LE, nyomatéka 240 Nm. A nagyobb, 160 lóerős változat a jobb rugalmasság érdekében változó geometriájú turbófeltöltőt kap, amit a Porschén kívül a Volkswagen használ benzinmotoron.

Mindkét motor hétfokozatú, duplakuplungos automataváltón keresztül az első kerekeket hajtja. A hibrid rendszer másik erőgépét, a 48 voltos feszültséggel üzemelő, 55 Nm nyomatékú és 15 kW-os elektromotort ennek házába építik be a benzinmotor és a váltó közé. A villanymotor rövid távon önmagában is képes mozgásban tartani, vagy akár mozgatni is a Tonalét, például parkoláskor, vagy dugóban araszoláskor. A rendszer része még ezen kívül minden hibridben az ékszíjas indítómotor-generátor, amely zökkenőmentesen kelti életre bármely szükséges pillanatban a benzinmotort. És, ami egy új Alfa Romeo esetében már nem hiányozhat: minden hajtáslánchoz jár a DNA forgókapcsoló, amivel a sportos, normál és takarékos üzemmód között lehet választani.

Egyes piacok számára még két hajtásláncot kaphat a Tonale. Elsősorban a tengerentúli vásárlók számára szánt változat kétliteres, turbófeltöltős benzinmotort kap, amely automatikus váltón keresztül mechanikusan hajtja mind a négy kereket. A másik egy elsőkerék-hajtásos, szintén automata váltós, 130 lóerős dízel.

Nagy baj lett volna, ha a modern technológiák bevezetésével egyidejűleg az Alfa elfeledkezett volna az olyan hagyományos értékeiről, mint a sportos vezethetőség. Ennek egyik összetevője a kormány közvetlensége, amit azzal értek el, hogy a kormánymű áttételét kicsire 13,6-ra vették. Az elöl MacPherson, hátul oldalanként két kereszt- és egy hosszlengőkaros futóműhöz kétféle csillapítást kínálnak. Az alap a japán Konitól származó, a lengési frekvenciával együtt automatikusan változó csillapítású (Frequency Selective Damping) rendszer, amely azzal, hogy a kisebb úthibákon engedi puhán rugózni a kerekeket, ugyanakkor a nagyobb kilengéseket és karosszériamozgásokat keményen kordában tartja, egyszerre próbálja a kellemes utazási kényelmet és a biztos úttartást szolgálni. Aki ennél többre vágyik, megrendelheti a Marelli által fejlesztett, elektronikusan vezérelt, kétfokozatú lengéscsillapítást, amely a DNA kapcsoló takarékos és normál állásában kényelmesre, míg a sportosban feszesre hangolja a csillapítást. A fékrendszert ismét egy jól ismert olasz specialista, a Brembo szállítja a Tonaléhoz, méghozzá nem is akármilyet. Az első féknyergek rögzítettek, és nyergenként két-két (vagyis összesen négy) szembedolgozó dugattyú fogja satuba a belső szellőzésű tárcsát.

Papír alapon a Tonale mindent hoz ahhoz, hogy ne csupán a márkahívek soraiban arasson sikert, hanem más márkáktól is átcsábíthasson vásárlókat. A Centro Stile Alfa Romeo formatervezői szemmel láthatóan szép munkát végeztek, a kor (környezetvédelmi) elvárásainak megfelelő hajtásláncok között mindenki megtalálhatja a hozzáillőt, a futómű pedig elvileg tudja azt, amit egy Alfának tudni kell (a többit a próbautak után), és végre az információs és a médiarendszer, és velük együtt a szolgáltatások is felnőttek a kor színvonalára. Ha mindezzel nem tud több vevőt magához vonzani az Alfa, akkor tényleg semmivel sem. Hacsak a 2024-től érkező tisztán elektromos típusok nem nyitnak teljesen új lapot a márka életében...

Ha érdekel, hogy milyen egy Alfa Romeo, amikor gyárilag 510 lóerős, akkor ezt a videót nézd meg!

Az oldalról ajánljuk

Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
  • Események

Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!

Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.

5 órája
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47