Ordít róla a mérhetetlen szerénytelenség, mintha a soha nem alvó Las Vegas fényei villognának körülötte szüntelen, ráadásul végtelenül távol esik a zöldellő politikai korrektségtől, de a Ford Mustang Mach 1 annyira imádnivalóan őszinte tahóság, hogy még az ostoba automata váltó sem tudott halványítani rajta, pedig nagyon ambíciózusan küzd a nagyszerűség ellen.

Minden közszolgálati röfögtetés után megjegyeztem magamnak, hogy mennyivel jobb érzés kilökni fokozatból a menő fehér billiárdgolyót, és úgy rúgdosni a gázpedált a benzingőzre ittas alkalmi közönségnek, mint P-be ráncigálni a műanyagos automatát. A jutalom utána nem marad el, mert az ablakon túl mosoly és élő lájk hátán érkezik a pozitív megerősítés, hogy még mindig baromi jó hangja van a szívó V8-asnak.
Irgalmatlanul tudok szentségelni, amikor a 316-os kuplungját nyomom ki huszadjára a Nyugati téri felüljárón, pedig az nem olyan, mint egy makacsabb vádligép. Álomvilágban élünk mi, ha azt gondoljuk, mindenki a kőkemény kéttárcsás kuplunggal szeretne kiváltani egy fél lábnapot a tömött budapesti forgalomban. A 10 sebességes automata ezt egész gördülékenyen csinálja, hiszen szépen lehet vele kúszni a forgalommal és autópályán is hamar felkapcsol tizedikbe, hogy aztán 130-nál 2000-es fordulat körül járjon a motor.

Munkába járni nyilván nem a Mustang Mach 1-essel éri meg a legjobban, mert simán legurul rajta 15-20 liter benzin 100 kilométeren, viszont utazóautónak szinte már ideális. Az alacsony fordulat és a lehalkított kipufogó miatt nyugodtan pörögnek alatta az unalmasabb kilométerek is, a fogyasztása is lecsúszik 9 l/100 km alá. Fűthető és szellőztethető bőrüléseibe is jó belepunnyadni, aztán van abban valami varázslatosan harmonikus, amikor a hosszú gépháztetőn játszanak a tükröződések, közben szól a The Heavy-től a What makes a good man, és a tükörben egyetlen pontba futnak össze a szalagkorlátok.
Négy ülés van benne, de ebből valójában csak az első kettő használható, mert a hátsó padot az etetőszékkel együtt növi ki bárki. 408 literes csomagtartójába még nyaralási homli is fér bőven, mert lopja ugyan a teret a csinos kupéság és a technika, de van is miből. Tetszik az a felfogás, hogy a Mustangban maga a hajtás volt a legfontosabb, a beltér, az ülések, a pohártartó pedig csak úgy van benne, hogy legyen hová rakni a telefont meg a kacatokat. Guszta a retrós hangulatú, szimmetrikus műszerfal és a három kör alakú légbeömlő középen, alatta az érintőképernyős kijelző és a billenőkapcsolós gombsor. Sorban a Start gomb, a menetstabilizáló gombja, majd a legvégén a módválasztó. Így már gyújtáson kinyitja a kidörgő szelepeit, hogy reggelente kellemes muzsika, vérbő V8-as rockzenekar kísérje az ébredést.
Valójában mindent tud, amit tudnia kell, de a műanyagok olyanok, mint egy közepesen felszerelt Fiestában. És nem érdekel a kemény ajtókárpit, a hullámosan varrott bőr és a furán csiszolt dekorbetét, mert a Mustang Mach 1 - szigorúan kézi váltóval - a világ egyik legjobban elköltött 22 millió forintja.

Kedvelem az analóg óracsoportokat, de ez a digitális műszeregység tényleg hozzátesz az autóhoz. Klasszikus nézete mellett lehet minden paraméterét variálni, én azonnal beállítottam a lila és rózsaszín kombinációt, a fogyasztási adatok helyett középen kis kiegészítő műszerekkel, melyek hasznosak lehetnek a hétvégi pályanapon. Vágtázik egy kis vadló a kormány gombjai között, ott van alatta a gumifüstölő üzemmód és a rajtelektronika.

Ha csak a katalógust nézem, akkor a stílusos Bullitthoz van közel, de a Mach 1 kormányműve a Shelby GT350-esből érkezik, az első lökhárítóját a jobb aerodinamika miatt dolgozták át, hátul pedig a GT500-as diffúzora van, hogy hatékonyabb legyen a Mustang hűtése és valóban leszorítóerőt termeljen. A motorolajnak és a váltóolajnak is kiegészítő hűtője van, az első rugótornyokat pedig egy irdatlan Mach 1 feliratos gerenda merevíti. A hangsebesség után Mach 1-nek keresztelt Mustang innen Európából nézve a legsportosabb, amit kapni lehet, amerikai szemmel viszont belépő izomautó.
A pokol legmérgesebb kígyói: Shelby GT500 és GT350R
A Shelby Mustang kínálat kétféle embert szólít meg: akik szeretik a sok lóerőt, meg akik csak akkor érzik jól magukat, ha még annál is több a lóerő.
Egészen addig tudtam megérteni az automata Mustang Mach 1-et vásárlókat, amíg ki nem szabadultam vele a kedvenc szerpentinjeimre, mert ott aztán először hangosan szórtam átkot a váltóra, aztán csak lemondóan csóváltam a fejem. Amikor elcsattan az ostor a 460 ló felett, visszavált tisztességgel néhány fokozatot, majd zavarba jön és elkezd felgangolni. Ezt, mármint a döntésképtelen váltogatást egy egyszerű előzésnél is előadja, ahol visszavált hármat, majd rájön, hogy az úgy sok, ezért közben felvált kettőt. Mintha neki is sok volna ez a 10-es skála, amiből választani kell, ezért néha random bepróbálkozik egy számmal, hátha jó napja van a váltóharangban pörgő rulettasztal mellett. Néha ebből kijönnek olyan furcsa kombinációk, mint az ordító motor és szerény megindulás vagy tövig nyomott gázpedál mellett tanácstalan tétovaság. Ez a bizonytalanság nagyon rossz érzés olyankor, amikor hevesen fűzögetném a kanyarokat, amire egyébként fantasztikus volna a Mustang Mach 1.

Majd’ 4,8 méter hosszú és 1851 kiló a Ford Mustang Mach 1, de legalább akkora élvezet vele örömautózni, mint a Mazda MX-5-össel vagy akár az Alpine A110S-szel, csak más az íze. Soha nem volt még annyira isteni autó a Ford Mustang, mint most. Több mint 50 évet kellett rá várni, de én azt mondom, hogy barátaim, ez mocskosul megérte. Minden évtized a merevtengellyel, a Fox bodyval és a ‘90-es évek jellegtelen lágyságával együtt. Annyira vastagon benne van az amerikai nehéz vas érzése, hogy szinte folyik a kezeim között a olaj, csorog a pulled pork hamburger szaftja a szakállamon, habzik a kupak alól a kétliteres kóla. Benne van az önfeledt gépészkedés öröme, hogy a kanyarív szűkítésével egyre határozottabb kezet kíván a kormányzása, ahogy egyre jobban bele kell állni a fékbe, hogy a hatdugattyús Brembo nyergek rendesen megszorongassák az elöl 380 mm-es, hátul 330 milliméteres tárcsákat. Egy percig nem töri magát a Mustang azon, hogy elrejtse a kilókat, inkább ezzel együtt mozog fergetegesen.
Az igazi autózás csodája
1,1 tonnás és 292 lóerős az Alpine A110S, ami azt jelenti, hogy 3,8 kilót visz egy ló. De ez nem mondja el, mennyire szédítően jót lehet vele autózni.

Csodálatos karaktere van az 5,0 literes, dupla vezérműtengelyes, változó szelepvezérlésű, szívó V8-asnak, amire 87 milliméter átmérőjű fojtószelep került és egy vödör méretű direktszűrő, ami miatt még egy kicsit intenzívebben tolakszik be a 460 lóerő hangja az utastérbe. 4000 környékén megtörténik a csoda és egy pengeéles, dühös sportmotor lesz belőle, mennyei gázreakcióval, szóval cseppet sem bánom, mert klassz fémes hangon szól, aztán tüdőből üvölt, istentelen robajjal zúz végig a világon.

4,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100-ra, de ez már nem az az amerikai autó, ami kizárólag negyedmérföldes egyenest képes maga alá rántani, mert van alatta egy igényesen belőtt futómű (elöl MacPherson, hátul független soklengőkaros). A Ford szerint a Shelbytől származó szilentek és stabilizátorok, valamint a csillapítás is versenypályára hangolt, de nekem ez amolyan lelkesítően feszes, ami jól egyensúlyozik az élhető és a szigorú között. MagneRide lengéscsillapítókkal szerelik a Mach 1-est, mely a kerekenként elhelyezett szenzorok jelei, az útviszonyok és a beállított menetmód alapján szabályozza a fémrészecskékkel kevert lengéscsillapító olajra ható mágneses teret.

Eszelős showt csinál már Sport+ módban is, mert itt már rányitja az aktív szelepet a kipufogóra, ezért rendesen érezni a motor alapjárati dohogását és hallani a váltások utáni tűzijátékot. A menetstabilizáló nem vonul teljesen háttérbe, inkább csak segít játszani a súlyos géppel, mert a Mustang ugyan nem lesz könnyebb és kisebb sem, de remekül kommunikálja, hogy hol vannak a határok. Bőven hagy benne játékot, a hosszú tengelytáv és a súly miatt megengedően viselkedik, rendesen elkeni a fenekét az olajhűtővel szerelt Torsen sperr, amikor a kanyarkijárat előtt rásimítok a gázpedálra.
1964-ben mutatták be az első Ford Mustangot, aminek első darabjait még a nagy premier előtt adták el, többek között egy tanárnőnek, ami jól mutatja, eredendően mennyire nem egy autós találkozó után tömegbe csapódó izomautó ez, hanem egy megfizethető és szexi kupé a második világháborús P-51 Mustang vadászgép után keresztelve. Egyszerre tapintott rá a Ford a széles rétegek számára elérhető árra és a szépérzékre, így a kezdetben tervezett évi 100 ezer darab helyett több mint a négyszeresét adták el, két éven belül pedig legördült a szalagról az egymilliomodik Mustang is.

Hosszan nyújtózkodó cápa orrával és a szépen lejtő tetejével nekem az egyik kedvenc kupém a ‘67-es fastback, aminek formájához visszatértek ezzel az új Mustanggal is. Megvan az agresszív orr, a mélyen ülő, morcosan néző vetítőlencsék a fényszórók burája alatt, a hatszögletű hűtőrács a vágtató szürke lóval, a kör alakú kiegészítőlámpák helyével, de minden vonalában van valami egészen gyönyörű. Ahogy a gépháztető légkilépőitől induló élek körbeölelik a kabint, az a vaskos combizom a hátsó sárvédő felett mindig és a hármas osztású hátsó lámpák, alattuk a négy masszív kidörgővel.
Nagyon kevés autó van, ami beváltja azokat az ábrándokat, amik első pillanásra beugranak róla, de a Mustang Mach 1 pontosan ilyen. Ha az átkozott 10-es automatát kiradírozzuk a képletből. Sőt, még jobb is, hiszen tud kanyarodni. Mit tud, imád, kívánja. A motorja egyszerre rotyogó nyolchengeres és fordulatra éhes V8. Van gyorsabb, praktikusabb és kényelmesebb is, de ennyi pénzért ekkora adag örömöt nem ad semmi más.
460 lóerős a Bullitt Mustang is, de a pályanapok helyett inkább a stílusra mentek rá. Nézd!

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
