A Skoda rendes autó, elektromosan is

Bemutató: Skoda Enyaq iV - 2021.

2021.04.29. 06:20 Módosítva: 2021.04.29. 15:02

Valójában lenyűgöz az új elektromos Skoda, bár ez talán figyelmeztetés arra, hogy a kelleténél konzervatívabb vagyok. Mert amikor a Simply Clever tetszik, akkor tudható, hogy egy olyan fickóról van szó, aki szereti a rendesen megnyomható gombokat és azt, ha az autón nem látszik a szánalmas spórolás.

Vannak ám intő jelek egy autógyár történetében. Az autók nagyjából 125 éve ugyanazon elvek alapján működnek: beléjük töltünk valami kőolajpárlatot, és kijön belőlük a hőveszteség, a kipufogógáz és a legkisebb arányban a menés. Minden más változik körülöttük, de a technika adott, nem kell újra feltalálni, minden megvehető a beszállítóknál. Ma már bárki tud autót gyártani, lásd még Kína és India, csak meg kell találni a megfelelő beszállítói hátteret, a többi csak marketing.

Ilyenkor jönnek a spóroló részlegek, akik azt keresik, hol lehetne levágni egy-két eurót, mert ha legyártunk évi hétmillió autót, az 7-14 millió euró lesz a végén. De amikor egy autógyár eljut arra a szintre, hogy a hátsó villanyablakhoz nem rak külön kapcsolót, hanem az elsők gombjaival kell ezeket kezelni, egy előválasztó kapcsoló működtetése után, hát kérem, akkor közel a vég. Mondjak példákat? Vectra C – hiába javították ki a faceliftkor, mára az egész cég a Peugeot-é. Alfa Romeo 147? Szóval miután a Peugeot megette az Opelt, utána Chryslerestől-Fiatostól bekapta az Alfát is. És amikor a DS 4-hez kitalálták, hogy hátul leengedhető ablak sem kell, már nem is említeném – de nézzük, hol is tart ma ez a márka?

És most megjelent az első elektromos Volkswagenekben, az ID.3 és ID.4 modellekben az átkapcsolós hátsó ablakemelő. Ajaj! Egy amerikai autós újságban azzal védték a véghetetlent, hogy ezzel megspóroltak 0,1 unciát (=2,83 gramm). Mi van? Egy kéttonnás dögnél? Ki volt az a hős sajtós, aki ezt röhögés nélkül elmondta az újságírónak?!

Kapcsolódó
Még 15 év, és ez lesz a nép autója itt is

Még 15 év, és ez lesz a nép autója itt is

Idővel nem tapogat meg kritizál az ember, hanem használja, és jól érzi magát közben.

Hát a Skoda elektromos SUV-je nagyon nem ilyen, noha a technika tök ugyanaz, mint a VW-k alatt. Mondjuk már a külsején látszik, hogy van rendes formaterve. Az ID modelleknél valószínűleg inkább az volt a szempont, hogy legyen teslásan letisztult, de mondjuk a Teslák esetében a szélcsatorna után egyszerűen kimaradtak a dizájnerek, Musknak megfelelt, ha úgy néz ki, mint az összes tanulmányautó a '80-as években. A VW ennél azért több részletet használ, de nem sokkal. Csak hát ez a formanyelv így sem annyira jó, hogy szívesen látnánk az összes autójukon. A Skoda ezzel szemben így is Skoda, nem pedig egy olyan valami, mintha szappanból formázták volna, majd párszor kezet mostak volna vele, és kész.

A rendes kidolgozottság és átgondoltság igaz az Enyaq belsejére is, ahol az ajtó feltárása után az első dolgom csekkolni, ott van-e a halálos jel az ajtópanelen. De nem, a Skodánál tudják, hogy a hátsó villanyablakhoz akkor is kell külön kapcsoló, ha talán soha nem engedik azt le. És van a klasszikus értelemben vett műszerfal, amin GOMBOK is vannak, meg persze érintőképernyő középen, de pár alap dolog azért megmaradt. Sőt, a multikormányra is jutottak valódi, megnyomható gombok és tekerentyűk, nem ez a masszírozós, röcögős marhaság, ami minden, csak nem forradalmi. Talán aki még emlékszik a magyar Primo számítógépekre, az tudja, miről beszélek, egyszerűen vége a '80-as éveknek, akkor is, ha újra lehet Tisza cipőt kapni.

A Skodánál a picike műszer-LCD-t sem a kormányoszlopra tették, hanem rendesen oda, ahová kell – mondjuk nekem ne mondja senki, hogy egy ekkora kijelző ne látszana a kormány bármilyen helyzetében, miért kellene együtt mozognia a kormányoszloppal? Valahogy itt azt érzi az ember, hogy lám-lám, autót kaptam a pénzemért, ami egy villanyautónál igen sok pénzt jelent: az Enyaq esetében 14,5 milliót jelent alaphangon. Érdekes, mert az egyszerűsítés és a szarrágás között nagyon vékony a határmezsgye, és míg a Tesla ezt zseniálisan csinálja, addig a németek túlgondolták a dolgot, ebből lett egy sántító szoftveres, itt-ott elspórolt villanyautó, ami amúgy jó. Viszont a Skoda Enyaq esetében nincs amúgy, csak sima autószerűség van.

És persze tágasság, de egy bő 4,7 méter hosszú kocsinál ez a minimum. Bár míg egy hagyományos kocsinál egyetlen lemez a padló, az Enyaq alatt még van egy félemelet, telepakolva akkuval. Az alapmotor, mint minden VW-csoportos MEB-platformra épülő típusban, hátul van, csak az összkerekes verzió kap előre is egyet. A farmotornak megvan az a hatása, hogy a csomagtartó padlója elég magas, és én sehogy sem látom az 585 liternyi csomagtartót az Enyaq-ban, de azért nem pici. Az alatta lévő rekeszben elfér akár két töltőkábel is, bár a mi bemutatóautóinban volt egy klassz dizájnertok is hozzá, ami oldalt felakasztható: ez az eddig látott legjobb tárolási mód a kábelnek.

A Skoda 50, 60 és 80 jelzéssel forgalmazza a háromféle akkukapacitású verziót, ezek nettó 52, 58 és 77 kWh-t jelentenek, kerekítve. És valójában itt dől el minden, tényleg ez az, ami alapján dönteni kell. Ma a villanyautónál már tényleg nem a haladási sebesség számít, hanem a töltési, úgyhogy a döntéshez íme a segítő táblázat, ami minden Simply Clever-rajongónak segít a döntésben: melyiket kell tehát megvenni?

Verzió 50 60 80
AC töltés 7,2 kW 11 kW 11 kW
DC töltés 50 kW 50 kW 50 kW
Opcionális DC/ár - 100 kW/223 520 Ft 125 kW/223 520 Ft
Töltőkábel, alapf. AC 11 kW AC 11 kW AC 11 kW
Opciós töltőkábel: 230V-400V AC 2,3-11 kW 292 100 Ft 292 100 Ft 292 100 Ft
Esernyőtartó a vez. oldali ajtóban széria széria széria
Esernyő az esernyőtartóban - széria széria
Jégkaparó széria széria széria
Hőszivattyú - 515 620 515 620

A válasz egyértelmű: az 50-eshez nem adnak esernyőt, tehát kilőve. Továbbá az 50 kilowattos DC és a 7,4 kW AC töltés, a hőszivattyú rendelhetetlensége is egyértelműen jelzi az üzenetet: ne vedd meg! Mint látszik, az „akár” 100 vagy 125 kW-os töltés egy bő kétszázezres opció a nagyobb verzióknál, de kötelező megvenni a kocsihoz, ezen az árszinten nem tétel. Na nem azért, mert ma hemzsegnek a 100 kW-os töltők, hanem azért, hogy majd eladható legyen használtan az autó, amikor már minden bokorban lesz egy. Egyébként a hőszivattyú ára eleve kijön az alanyi jogon járó 600 ezres árkedvezményből, de így is akad extra költség, ami az alapárra rárakódik, ha igazán jó villanyautót akar összerakni az ember.

A teljesítményadatok sokkal kevésbé izgalmasak, pláne, hogy a két értelmes verzió gyakorlatilag ugyanúgy megy, tök mindegy, hogy 132 vagy 150 kW a teljesítményük (180 és 204 LE). De nézzük csak:

Verzió 50 60 80 80x RS
Bruttó akkukapacitás 55 kWh 62 kWh 82 kWh 82 kWh 82 kWh
Nettó akkukapacitás 52 kWh 58 kWh 77 kWh 77 kWh 77 kWh
Teljesítmény 109 kW 132 kW 150 kW 195 kW 220 kW
Nyomaték 220 Nm 310 Nm 320 Nm 425 Nm 460 Nm
Hajtás hátsó kerék hátsó kerék hátsó kerék Összkerék Összkerék
Gyorsulás 0-100 km/h 11,3 s 8,7 s 8,6 s 6,9 s 6,2 s
Hatótáv 355 km 413 km 537 km 460 km 460 km
Végsebesség 160 km/h 160 km/h 160 km/h 180 km/h 180 km/h
Alapár 14 488 160 15 896 590 18 428 970 * *
* ezek még nem szerepelnek a hivatalos árlistán

Mint látszik, a 160-es végsebesség nevetséges a motorok névleges teljesítményéhez képest. Egy Skoda Kodiaq, ami saccperkábé ugyanekkora autó, 150 benzines lóerővel 200-at megy. Esetünkben a hajtás védelme miatt valójában kisebb teljesítményt tud kihasználni az ember. Valódi jelentősége a nyomatéknak van, a kétmotoros, összkerekes 80x és RS változatok ennek köszönhetik a 7 másodperc alatti gyorsulásukat, de a végsebességük ezeknek sem sokkal több (180 km/h), nem mintha ez bármit számítana, pár Autobahn-kukipárbajt leszámítva. Egyébként az RS gyakorlatilag az ID.4 most bemutatott GTX változatával azonos tudású.

Kapcsolódó
A jövő sportkocsija dobfékkel érkezik

A jövő sportkocsija dobfékkel érkezik

Bemutatkozott a Volkswagen elektromos sport-terepjárója, a kétmotoros ID.4 GTX

Sokkal érdekesebb a hatótáv, ami a 80-as verziónál már egy egészen értelmes érték, de tegyük hozzá, itt látszik, a WLTP-ciklus gyakorlatilag alkalmatlan a villanyautók fogyasztásának a realis jellemzésére. Mert bár biztos van olyan körülmény, amikor egy ekkora kéttonnás doboz csak 14-16 kWh-t eszik meg százon, de az országúti etap alapján érdemes inkább 20-szal kalkulálni, pályán meg inkább 25-tel. Vagyis a 80-as verzióval reálisan én 400 km-re számítanék, télen meg, pláne nagyobb tempónál, 300-ra. A gyári 537 km mérsékelt időjárásban, mérsékelt tempóval összejöhet persze, de biztosan nem ez lesz az átlag.

Mi a 80-as verziót próbáltuk, elég fullosra felszerelve, a szürke autóban még bőrrel varrott műszerfal is volt, nagy navi, négyzónás klíma, hőszivattyú, üvegtető, miegyéb, és az egész 21-es kerekeken mozgott. Az első benyomás pont az, hogy a magyar utakra nem való a /45-ös gumi, nagyon szigorúakat üt néha alulról. Az autó persze csendes, de a vezetési élményében nem különbözik a többi elektromostól: ha nyomod a gázt, megy, ha meg fékezel, megáll. Intenzív gyorsításkor, ami messze nem annyira extrém, mint mondjuk a Tesláknál, szinte hallatszik, ahogy nyíródik el a hatalmas gumi: irtózatos terhelés nehezedik a hajtott hátsó kerekekre. Akárcsak az ID.3 esetében, itt sem érezni a hátsókerekességnek semmi nyomát.

DSCF6349

Érdekes kérdés az MEB-platformos autóknál, hogy hátul hatalmas dobfékjük van, ami bár riasztóan hangzik, de józan megoldás. Egyrészt sosem egy műszaki megoldás elve számít, hanem az, hogy jól van-e megcsinálva, és a tárcsaféknek is vannak ám hátrányai. Például nem szereti, ha nem használják, márpedig egy villanyautónál, ahol az enyhébb fékezést a villanymotor generátor módba kapcsolva végzi, lazán megeshet, hogy egy nyugodt, gazdaságosan vezető sofőrnél csak eszi a rozsda, pláne hátul. Szóval engem csöppet sem zavar. A fék pedálérzete egészen jó volt a próbakörön, más kérdés, hogy nem volt többféle fékezési szituáció, megtorpanó kocsisor és hasonlók, de úgy tűnik, ez már jobb, mint a korai ID.3-é volt a nemzetközi bemutatón. Gondolom, a nem vándorló fék-nyomáspont is csak szoftver kérdése.

A fedélzeti multimédiával nem volt sok idő szórakozni, de az alapfunkciók, mint klíma, multimédia, elég egyértelműek és könnyen megtalálhatóak – a klíma képernyő előhívására is van direkt gomb, de onnantól kezdve már mindent az érintőképernyőn kell intézni. Itt is megvan a szokásos gazdaságos klímázás funkció, hogy csak a vezetőülésnél hűt, ha egyedül vagyunk. A vezetősegítő rendszerek közül a sávtartó volt az, ami észrevetette magát, eléggé zavaróan nyúlkál bele néha, ha nem pont a sáv középvonalán megyünk, egyszer kanyarban elég durván bekorrigált, meglehetősen béna mozgásra kényszerítve a két tonnányi Skodát.

Mindezzel együtt nem lennék meglepve, ha ugyanaz a viszony alakulna ki az Enyaq és az ID.4 között, mint a Passat és a Superb esetében: egyszerűen a Skoda változat közelebb állhat a józan polgári, vagy mondjuk úgy, családi igényekhez. Egy csöppet sem lepne meg, ahogy az utóbbi időben a Superb már olyan népszerű volt, hogy a Passat kapacitásait is átállították a gyártására. Az Enyaq ugyanis azoknak szól, akik a klasszikus autós értékeket kedvelik, családi használatra pedig tökéletes. Nem hinném, hogy az ID.4 műszakilag akár egy hajszállal rosszabb lenne nála, pláne töltési és fogyasztási szempontból, de az Enyaq szerintem sokkal közelebb áll azokhoz az értékekhez, amik a VW márkához kapcsolódtak évtizedekre visszamenőleg.

Az Enyaq már csak olyan szempontból is elgondolkodtató, hogy apáink vagy nagyapáink korában sosem gondoltuk volna: a még a Merkúr-telepen is lenézett, farmotoros ős-Skodák után ilyen csúcstechnika is lesz valaha ugyanennél a márkánál. Itt ugyanis arról van szó, hogy a mi tesztautóink bőven húszmillió felettiek voltak, és pár éve még azt mondtuk volna, hogy ennyiért BMW-t meg Audit vesz az ember, ma meg ilyen árral kiállhat a Skoda, és senki sem röhög. Népautó ugyan nem lesz, és egy esetleges állami támogatási program is csak korlátozottan fogja tolni a szekerét (már ha lesz), de a villanyautók között szerintem nagy siker lehet, ha nem kezdik el úgy árazni, hogy inkább VW-t vegyenek a népek. Mindezzel együtt aki azt hiszi, hogy ő volt Clever, amikor az Enyaq-ot választotta, hadd ábrándítsam ki: a VW-csoportnak mindegy, melyik a szimpatikusabb,

DSCF6356

Hogy melyik változat a nyerő, arra már most kétféle válasz van: ha állami támogatás lesz, talán a 60-as verzió még beleférhet, és akkor érdemesebb megvenni, mint a gyenge töltési teljesítményű 50-est. Támogatás nélkül már az az effektus lép életbe, hogy ahol van 16 millió autóra, ott akad 18 is – vagyis akkor a 80-ast érdemes venni. Akár olyan áron is, hogy az ember kihagyja a 400 ezres extra vörös fényezést, a félmilliós állítható lengéscsillapítást, a közel 600 ezres led-mátrix fényszórós csomagot, a félmilliós 21-es felnigarnitúrákat, vagy a 4-600 ezres dizájnercsomagokat. Ez ugyanis villanyautó, nincs mese, fontossági sorrendben akkura, növelt töltési teljesítményre és hőszivattyúra kell legelőször költeni, minden más hátrébb kerül a sorban. A Model Y és a Mustang MACH-e huszonmilliós árszintje alatt biztosan van keresnivalója a Skodának, azt majd meglátjuk, a hamarosan érkező Nissan Aria mennyire komoly ellenfele, de valószínűleg azt is inkább ezekhez a drágább SUV-okhoz árazzák majd.

Az oldalról ajánljuk

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

tegnap, 17:13
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47