Hülye gyerekből példás vízhordó
Használtteszt: Honda Civic 1,4i LS – 2004.
Hétfejű sárkány, hét törpe, hetedhét ország. A hetes mesebeli, sőt misztikus szám. Sokkal kevésbé mesés a hetedik Honda Civic, mégis megvan a maga misztikuma. Az eleve elrendelésre fittyet hányva kerülte el sorsát. Elődeivel ellentétben nem lett a sufnitunerek barkácsdélutánjának állandó szereplője. Helyette a szintén nem túl fennkölt busz-Civic néven vonult be a köztudatba.

Nem ezt vártam tőled, fiam! kontra Túlnőttél a bátyáidon! – megközelítés kérdése, hogyan vizsgáljuk a hetedik generációs Honda Civicet. Való igaz, megtörte azt az ívet, amelyet elődei felépítettek, de hogy ez jó vagy rossz, az már egyéni ízléstől függ. Hiszen a közvetlen előd, nevezzük úgy, a béka a nídforszpíd-generáció kedvence volt. Nem csoda: használtként olcsón megvehető, lapos, széles, egyszóval sportos megjelenésű gép, pörgős motorokkal. Még ha mondjuk, egy 1,4-es csak némi jóindulattal és viszonylagosan nevezhető igazi csapatósnak.
Ennek a karakternek, valamint a rengeteg aftermarket és háztáji tuningalkatrésznek köszönhetően nagyon sok átalakított Civic készült, jellemzően porig ültetve, hangos kipufogóval, toldatokkal, szárnyakkal. A nagy számok törvénye alapján igen vegyes volt a kép, minden igényes építésre jutott legalább öt kókányolt gagyi. De ez az életpálya jutott ki nemcsak a békának, hanem az azt megelőző két generációnak is.
Honda Civic 1.4i LS – 2004. forgalomba helyezési és honosítási költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 29 700 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 17 000 Ft |
Regisztrációs adó | 26 000 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 31 éves vidéki férfi, 14 éves jogsival) | 32 808 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 9 240 Ft |
Ezzel szemben az ezredforduló táján jött a hetedik Civic, ami teljesen más lett, mint a korábbiak. Közvetlen elődjéhez képest azonos szélesség mellett rövidebb, magasabb, szerényebb tengelytávú, vagyis összességében kevésbé vagány, kevésbé sportos. Nem véletlenül kapta a busz becenevet. Halkan teszem hozzá, hogy sokkal inkább a Jazz-zel volt rokon ez a forma, mintsem bármelyik Civickel. Érdekes, mert az utána következő ufó egészen máig meghatározza az irányvonalat, a béka és elődei szintén felrajzolhatók egy közös koordináta-rendszerbe, csak szegény busz lóg ki nagyon mindenhonnan. Lehet, elfuserált az ízlésem, nekem mégis ez jön be leginkább.

Gyökerestül azért nem lehetett kiirtani a sportos Hondák örökítőanyagát, ha jó szögekből nézzük, a műfajhoz – értsd: egyterűsre hizlalt kompaktok – képest még így is van benne valami. A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kapott tesztautón küszöbtoldat, hátsó tetőszpojler, valamint – fészliftes kiadásról lévén szó – Lexus-szerű hátsó lámpák hivatottak feldobni az összképet. Ezen a konkrét példányon rozsda nincs, csupán egy ujjbegynyi pörsenés a jobb hátsó íven, egy sérülés nyomán.

A háromajtós sokkal jobban néz ki, mint az ötajtós, és akkor a viszonylag kevés országban forgalmazott szedánt ne is keverjük ide. Ugyanakkor az ajtók igen nagyok, a szűk helyre parkolást kétszer is meg kell gondolni, ha vastagabbak vagyunk egy átlagos vonalkód bármely eleménél.

Odabent jó tartású, kagylós ülésekbe huppanunk, és az összkép bár szürke, de teljesen kulturált. Inkább a részleteket közelebbről szemlélve lehet olyan érzésünk, hogy egy kis kreativitást még vihettek volna a melóba. Gondolok itt a csúnyácska, szög egyszerű kapcsolókra, tekerentyűkre, egyebekre. Cserébe viszont masszív, strapabíró minden, csak a középkonzol fényes műanyagjának felülete sérülékeny. A háromküllős kormány jól néz ki, de a műanyag körben már kopottas, közeledve a 140 ezer kilométerhez. De úgy általánosságban is kulturált a beltér.
Kisbuszos-haszonjárműves elem a középkonzolon elhelyezett váltókar, ergonómiai szempontból ugyanakkor kifejezetten előnyös, hogy közel van a kormányhoz, nem kell messzire nyúlni, ha kapcsolgatunk. Rögtönzött méréssel egy szűk arasznyi a távolság. A praktikum egyébként is fontos szempont lehetett, mindenfelé kisebb-nagyobb tárolórekeszeket, pohártartókat találunk. A váltókar áthelyezésével felszabadult helyen például egy dupla fenekű gödröt: tetejét elhúzva először két pohártartó, alatta pedig egyszerű tároló.
Ennek a szemléletnek fényében meglepő volt, hogy hiába kerestem a vezetőülésen a kallantyút, amivel előrebillentem, hogy hátra is be lehessen jutni. Lehet, hogy én voltam a sügér, de ilyet csak az utasülésen találtam. Oké, indokolható azzal, hogy így legalább nem a sofőrnek kell ki-beszállnia, de akkor is életszerűtlen kicsit. Ahogy az ülés oldalán található állító-tekerentyű hozzáférhetetlensége is, zárt ajtó mellett.

Egy japán benzinmotornak ekkora futással még nem szabad, hogy bármi baja legyen, de nincs is. Az 1,4-es négyhengeres csöndesen, simán jár, szép az alapjárata, és jól veszi a gázt, egyenletesen gyorsul vele az autó. Szereti, ha forgatjuk, de seggbe rúgni nem fog sehol, ebben nincs változó szelepvezérlés, de nem feltétlenül mondanám, hogy vétek volt kihagyni a VTEC-et. Ekkoriban ugye már Euro 4-et írtunk, ennek ellenére nem döglött a 90 ló, bár ma is ilyen lenne némely gyártó alapmotorja.

Nyugodt stílus mellett egész jó fogyasztást lehet vele produkálni, a német Spritmonitor adatai szerint hét liter körüli átlaggal bátran számolhatunk, de ha gyakran forgatjuk az 5600-as teljesítménycsúcs közelébe, azért literekkel többet is lenyelhet. Menni viszont ott sem fog sokkal jobban, úgyhogy nem is igazán érdemes ezt a szeánszot ismételgetni. Nekem inkább a váltó volt kicsit zavaró: hidegen az egyes-kettes fokozatokat akadósan vette. Városi használatnál rém kellemetlen, tekintve, hogy gyakran kapcsolgatjuk ezeket a gangokat, de bemelegedve egyszerre megszűnt a jelenség.
Alkatrészárak | ||
Alkatrész megnevezése | Bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 15 126 Ft | Bosch |
Első fékbetét (garn.) | 17 747 Ft | Textar |
Első lengéscsillapító (db) | 35 300 Ft | Al-Ko |
Vezérműszíj készlet (szett) | 47 989 Ft | Ina |
Kuplungkészlet (szett) | 53 800 Ft | Borg & Beck |
Olajszűrő (db) | 5 334 Ft | Honda |
Levegőszűrő (db) | 4 513 Ft | Japanparts |
Motorolaj (4 liter) | 18 909 Ft | Motul (5W-40) |
Az összképhez illő a futómű karaktere is. Inkább kényelmesnek mondhatjuk, mint feszesnek, sportosnak. Ez a gyakorlatban mindenképpen pozitívum, különösen, ha szétnézünk az ország útjain, a tél végéhez közeledve igencsak megviselt állapotúak az aszfaltcsíkok. Viszonylag korán feltűnt viszont a teszt közben, hogy kanyarodás után a kormány nem hajlandó magától visszatérni középre, rendesen rá kell segíteni. Ez egyrészt kellemetlen, másrészt veszélyes is lehet, ha valakit váratlanul ér. Mindenképpen feltárást igényel a hiba, sokféle oka lehet: egy-egy kormányösszekötő vagy gömbfej cseréje nem húzós tétel, de a kormánymű-felújítás már zsebbenyúlósabb lehet. Mindenesetre ez nem Civic-típushiba, ilyesmi bármilyen kocsival előfordulhat.

De ha már típushibák, az autónak 7,49-es, azaz igen meggyőző a Népítélet-átlaga, ráadásul közel kétszáz értékelésből. Említettem a kissé akadós váltót: ezzel egyébként is akad olykor probléma, főként csapágygondok jellemzőek. A rozsda a tapasztalatok szerint a csomagtérajtót szereti megkezdeni. A futómű nem túl jól bírja a rossz utakat, elég gyorsan elhasználódik, és a fent már említett kormányműbajt is többen említik. Elektromos kapcsolók, zárak fáradhatnak még el. Az összeszerelési pontatlanságokat többen az angliai gyártásnak szeretik tulajdonítani.
Hasonló Civicből jelenleg mintegy hetvenet hirdetnek Magyarországon. A kínálat alja 400 ezer forint körül van, ennyiért azért sokszor már minden forintra jut egy futott kilométer. 600-700 ezer körül már igen nagy a választék rozsdamentesnek mondott példányok között is, míg a keveset futott Civicek az egymilliót is környékezik. Tesztautónk 1,2-be került. Ez volt az első olyan generáció, amelyből Type-R készült, azokat kétmillió alatt nem adják.
A motorpalettán az 1,4-es fölött találjuk a már VTEC-es 1,6-ost, én inkább azzal venném. Van aztán kétliteres, 160 lóval, a Type-R 200-at tud. Négyajtósban léteztek az 1,3-as ős-hibridek IMA jelzéssel, míg kupéból 1,7-es benzines is volt. Dízelből egyféle, 1,7 literes került a Civic orrába, kereken 100 lóerővel. Igen takarékos, de a turbóra oda kell figyelni.
Ha tesztautónk árában keresgélünk ezredforduló utáni, mondjuk 2001 és 2004 közti benzines kompaktokat, akkor találunk Focus II-ket, a kategória talán legjobb futóművével, ötös Golfokat, Toyota Corollákat, de választhatjuk akár az Opel Astra H-t is. A Mazda 3-nál a rozsda a sarkalatos pont. Felbukkannak Mégane II-k is. A választék tehát elég nagy, változatos, ebben a mezőnyben is jó tippnek számít a Civic.
Honda Civic 1.4i LS - 2004. | |
Üzemanyag | benzin |
Lökettérfogat, cm3 | 1396 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 66 (90)/5600 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 130/4300 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 5 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 177 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 11,8 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km | 6,4 |
CO2 kibocsátás, g/km | 153 |
Fordulókör átmérő, m | 11,4 |
Saját tömeg, kg | 1067 |
Hosszúság, mm | 4140 |
Szélesség, mm | 1695 |
Magasság, mm | 1440 |
Tengelytáv, mm | 2575 |
Csomagtartó, l | 315 |
A tesztben szereplő Honda Civicet a kazincbarcikai Szabó Suzukitól kaptuk kölcsön. További hasonló autók közt itt böngészhetsz.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
