Talán az utolsó szerelem lesz?

Ford Mustang 5.0 GT – 2020.

2020.06.25. 06:02

Adatlap Ford Mustang GT Fastback manuális - 2020

  • 4949 cm3-es,V 8 hengeres benzines
  • 450 LE @ 7000 rpm
  • 529 Nm @ 4600 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Kombinált fogyasztás:
    11.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 15 725 000 Ft

Ha valaki nekem tíz évvel ezelőtt azt mondja, hogy érdekelni fog bármilyen autó, amit az agyhalott amerikai autóipar kiprésel magából, lehülyézem. Amerika? Igen, a veteránjai, azok izgatnak, a régi izomautói is, még a rozsdamentes acél lakóautói és kicsit a Mack teherautói is. De rajongani egy szalonúj cuccért, ami onnan jön? Ezen a ponton mindig beúszott a fejemben a képbe egy Chrysler Neon, egy Chevy Malibu, egy Mercury Topaz... Jaj.

A teljesítményt el kell ismerni. Aki nem így tesz, ragaszkodik a sztereotípiáihoz, s a megszokott lózungjait skandálja, az buta, vagy rosszabbat mondok – beszűkült. Merthogy tény, az USA a Hummeren kívül nem sokat tett hozzá az autóipar fejlődéséhez az elmúlt pár évtizedben – jellemzően rossz minőségű, elmaradott, olcsó és arctalan tömegcikkeket pakolásztak össze arrafelé a nyolcvanas évek közepe óta. Ami klassz volt vagy modern, és onnan jött, azt vagy Rüsselsheimben, vagy Kölnben fejlesztették nekik, esetleg Stuttgart dobta át a tengeren a levetett bútordarabjait – lásd a Mercedes W210-es és a Chrysler 300C, vagy a régi SLK és a Crossfire esetét. Akár amerikaiautó-rasszista is lehetett volna belőlem. De nem lett, szerencsére.

Minden általánosítás tartalmaz igazságtalanságot, így hát az igazi amerikaiautó-szakértők bizonyára elő tudnának hozakodni valamilyen Northstar-motoros géppel, a jó (és rettenetesen iszákos) Chrysler Hemi-blokkal, a Z06-os Corvette-tel – de a szép bekezdések az amerikai autós óriás-enciklopédia újkori részének nagyon távoli fejezeteiben laknak. Ezért ez sem változtatta meg a lesújtó véleményemet.

Hanem hogy jöttek ezek az „vótmá”-izomautók. Az új Charger. A Challenger. No meg ez itt. A Mustang. És csak néztünk.

Mind közül a Mustang a legeurópaibb, holott amerikaiak tervezték, amerikai benne a motor, a váltó, a design, a hangulat. Még az ára is amerikai, ami azt jelenti – pokolian jó. Csak az nem amerikai benne, amihez az amerikaiak nem értenek igazán, szerencsére a zűrös tételeket mind outsource-olták Európának, hogy tuti legyen a termék. Európai stílusú a futómű (nincs merev híd, mert ez hátul is többlengőkaros), a kocsi hangolását pedig hol máshol, mint a Zöld Pokolban, azaz a németországi Nordschleifén végezték. Jó sokáig, mert az autó ügyes. Nem ahhoz képest, hogy amerikai, hanem abszolút értékben.

Ott voltam ennek a szériának a bemutatóján majdnem pont öt évvel ezelőtt, akkor is imádtam, s csak halkan susogtam kifogásokat – kissé nyomatékszegény a V8-as (de húzatva atom), olcsó a beltéri cuccok egy része (de azért elég tisztességes az összkép), nem valami szofisztikált rugózás, nagy erővel működnek a kezelőszervek, elmaradott stílusúak a műszerek. Ettől még teljesen oda voltam érte és ez a véleményem fikarcnyit sem változott azóta sem.

Amit itt látunk a képen, az a 2020-as esztendő Mustangja. Alig változtattak rajta pár dolgot, ez egy csupán nanométerekben mérhető fészlift. Mégis, mik azok a nanométerek? Ebben már nem 421, hanem 450 lóerős a motor, 530 helyett pedig... izé, 530 newtonméter a forgatónyomaték, úgy látszik, ehhez nem nyúltak. Ja, a csúcsértékek 500-zal magasabban vannak - mind a teljesítményé, mind a nyomatéké. Hogy ennek mi értelme volt, mikor erősnek pokolian erős volt már korábban is a Mustang, s csak néhány newtonmétert kellett volna belelapátolni, azt nem tudom. Ami érdekes – egy pöttyet mégis nyomatékosabbnak éreztem az újat; ennyire becsapja az embert, ha nem elegáns, bajor tájban próbálja a kocsit, hanem Békásmegyer-Szentendre között próbál módjával emberkedni a döglesztő keresztbordákon?

Ami még új: digitális a műszeregység, van Apple CarPlay és Android Auto, az első fényszórók pedig ledesek, emiatt a kocsi pofája is hangyányit átalakult. Betették a követős tempomatot (ami még mindig nem tudja a megállásig-lassítom-az-autót-s-onnan-elindítom funkciót), illetve pár elektronikai, biztonsági featúrát is, tekintettel az autó korábbi, kétcsillagos töréstesztjére, amit nem a váz gyengeségének, a gyűrődő zónák engedetlenségének, hanem a modern technikák hiányának köszönhetett. Van benne fejlesztett légzsák, vészfékező, sávelhagyás-figyelő – csupa olyan cucc, ami lepereg egy kellően szőrös férfi mellkasról, ami nem áll jól a fület is eltakaró óriásbarkónak.

Ugye mindenki észrevette, hogy a mostani BMW M4 és a frissített Mustang 5.0 egyformán 450 lóerős? Csak annyi a bibi, hogy a szalonúj, vastagon garanciális, pukiszűz Mustangot pont annyiért méri a Ford – azaz egy hajszállal 15 millió fölött -, mint amennyiért négyéves, százezres futásteljesítményű, ki tudja, mit meg nem élt M4-est túrhat magának valaki a piacon. És sokan lesznek, lehet, hogy többségben is, akik azt mondják majd: a Ford a vagányabb.

Szóval megéri. Nagyon.

Hogy autónak milyen? Súlyos, gépszerű, elementáris, minden vele eltöltött perc ünnep. És mint minden ünneplés, ez is fárasztóvá tud válni hosszú távon, de mint minden jó bulit, még akkor is élvezi az ember agya, amikor már egyetlen fizikai porcikája se kívánja. A Mustang egy klasszis, a szívó V8-asok alig láthatóan apró, megmaradt táborának kiemelkedően emlékezetes képviselője. Nem kell félni, sokáig szerintem már ez se lesz. Egy autó, amelynek bele lehet kötni egyik-másik beltéri burkolatába, a nem túl engedékeny rugózásába, az erős izommunka után kiáltó kuplungjába, váltójába, kormányába. Csak nem érdemes, mert imádni való az egész, itt még a hibák nagy része is inkább értékes karakterelem, mint probléma.

3000 alatt persze inkább csak hangélmények érkeznek a motor irányából, mert azon a tájon nagy élet még nincs a nyolc hengerben, hiába az öt liter és a négy vezértengelyen változtatható szelepvezérlés. De az alsó sávot elhagyva megőrül a blokk, az egészen hiteles, V8-as gurgulázás helyét átveszi egy kemény, NASCAR-os darálás, az aszfaltot pedig egy óriási kéz rémisztő sebességgel húzza ki alólunk. Hirtelen értelmet nyer a nehéz, nem túl ideges, de pontos kormány, a bazi fékek, s az is, hogy minek van traffipax a Pacsirtamező utca tömött, normális autóval általában mélyen az engedélyezett sebességhatár alatt abszolválható, keskeny részén. Tizenöt éve nem kaptam büntetést gyorshajtásért, a Mustanggal rögtön sikerült harmincezret adakoznom Vas megyének - 50-ben a 71 km/h volt. Esküszöm, épp csak hozzáértem a gázpedálhoz... És annyira nem bánom, mert olyat autóztam ezzel a kocsival utána a Pilisben, hogy megnyaltam mind a tíz kerekemet. Négyet.

Imádom az őszinte amerikaiságáért és imádom azért, mert a tervezőinek volt annyi önkritikája, hogy az érzékeny részeket ott simítsák ki rajta, ahol ehhez jobban értenek – Európában. Nincsenek benne ijesztő pillanatok, mert a futómű ugyanúgy megold mindent, mint egy prémiumvágenben – vagy csak hajszállal marad el attól -, van jó fék a tizedik satu után is, a kormánya pedig él. És persze, ha akarja az ember, egy pillanat alatt el lehet rúgni a seggét, mert különben mire való az a böhöm V8 és a hátsókerék-hajtás? És közben, ha valamiért mégse nyomod, elmegy 12 literből, ami a körülmények ismeretében igazán derék.

Végre használható benne a mobiltelefon, a többire - ami szintén lett benne - meg magasról tojok, mert aki egy Mustangot arra használ, hogy radaros tempomattal és sávelhagyás-figyelővel üzemeltessen, az vegyen inkább Kia Optimát. Nem átverés, nagyon jó autókat gyártanak a koreaiak, ha csak a megbízhatóság, az automatizáltság és a kulturált működés kell.

Én meg elviszem akkor a Mustangot, régimódi vagyok, legalábbis hétvégi üzemmódban biztosan. Oké, volt két túránk, melynek során a gyerekeim összetörtek a hátsó ülésein, annyira kevés ott a hely (kevesebb, mint az Alfa Bertonémban, ami mégis csak egy 4,0, nem pedig egy 4,8 méteres kupé), rossz úton gerincsérvet kaptam benne, egynapnyi autózás után pedig annyira elfáradtam tőle, mintha egy Ninjával nyomtam volna le a Hungaroringet, harmincszor, csőgázon. De a Mustangot kérem tesztautónak akkor is, ha nem ennyi lesz rajta a változás, hanem csupán a kilincs formáját szabják át rajta. Mert vannak autók, amiket bármikor elviszek, elvtelenül. Ha elég súlyos az indok, a gerinc is hajolhat néha.

Mert ez az érzés megfizethetetlen. Pontosabban mondva, még sokkal jobb a helyzet. Megfizethető. Amíg még egyáltalán létezik.

Totalcar értékelés - Ford Mustang GT Fastback manuális - 2020

8
TC

Igen, kemény a rugózás, nehezen járnak a kezelőszervek, szűk a hátsó ülés és találni benne bőven gagyi műanyagot – de még több igényeset is. Ember, ne feledd, ez itt egy BMW M4-közeli autó, dögönyözhetően zsíros karakterrel, őrületes jelenléttel, hatalmas vidámparkkal – fele áron. Nincs másik hasonló.

Népítélet - Ford Mustang

7,7
Nép
6.4
8.9
7.8
7.7
9.3

Az oldalról ajánljuk

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
  • Közélet

A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se

A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!

március 21., 06:10
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

9 perce
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek  figyelmeztetnek a felújítási munkákra
  • Hírek

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra

Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.

március 20., 17:38
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05