A díjaknak nincs sok értelme, de valami jelentése csak van, hogy a friss Év Autója-díj egy mifelénk halálra ítéltnek gondolt kategóriába került.
Mert persze, a 208 egy jó kisautó, amiből van dízel, benzin és villany is a piacon, de akkor is csak egy városi kisautó, amiket groteszk módon épp mostanában nyírhat ki az új CO2-kvóta mifelénk. Már azt, ami az emelt hasú őrület árnyékában maradt belőlük. Ne gondolja senki, hogy az Oscar-díjat a COTY-nál jobb ízlésű emberek osztogatják, de tessék megnézni, ott mi történt. Odaadták az Élősködőknek, és hirtelen mindenki a szétszakadt társadalmakról akar filmet csinálni. Csodák nincsenek, ezután is a képregényfilmek hozzák majd a dollármilliárdokat, de legalább a közbeszédbe bekerült valami, ami szembe megy a fősodorral. Kábé ekkora mentőövet kaphattak a kisautók is a díjjal, azaz szinte semmit, de azt akár még jól is használhatnák a gyártók. Mondjuk sokat dobna a kategórián, ha nem ilyen kis eresztéseket adnának el sportváltozatként.

A külsejét kár tovább cincálni. Mintha lenne egy közmegegyezés, hogy hú, de jól néz ki, majd miután ez elhangzik, mindenki hozzáteszi, még jó, mert ez egy városi kis Peugeot, mikor néztek azok ki szarul? Tényleg ritka az olyan, hogy valaminek ennyire ne legyen gyenge szöge, de a 208 megfogja az embert. Amúgy ez egy GT Line, itt még annyi csavar van, hogy feketék a sárvédőszélesítések. Tipikusan egy olyan dolog, ami egy méret fölött áll jól egy autónak, de ezt gondolhatnánk a mélyre nyúló kardfogairól is, aztán tessék, mindkettőt jól tudja hordani.

Szerencsére odabent is hozzák a francia stílust – a jófélét, nem azt, amit a Renault művel mostanság. Mert hiába éljük már a húszas éveket, ennek a szétglobalizált világnak az ipari munkáiban is vannak még nemzetkarakterből levezethető részletek. Ha japán lenne, most az jönne, hogy nagyobb izgalom nélkül hozza, amit kell - kicsit öreges grafikával a kijelzőiben, de legalább nem fájdalmasan lassan. Ha koreai, megint meglepődnénk, hogy egy kicsit mindenben jobb bent, mint egy japán. Ha nyugati-parti amerikai, itt volna elemében, és a világverő szoftver és processzor párosával minden menne neki azonnal. De ő francia. Az infotaiment rendszer nála addig érdekes, ameddig műanyagból kisüthető, térben értelmezhető: a formatervezőknek alkotás, a programozóknak meló.

Többé-kevésbé ugyanaz az i-cockpit van itt is, amit már körberajonghattunk más Peugeot-kban, csak a szűkebb alapok miatt szolidabban terpeszkedik. A középkonzol kapcsolói itt azért nem annyira jók, mint a nagyobb márkatársaknál, de még ez a kapcsolónak ható, valójában már gombos rendszer sem rossz. Sőt, itt még az érintős funkciógombokat is megbocsátja az ember. Az ülésfűtésél volna mit, mert nem elég, hogy érintős, úgy betették egy dizájnilag indokolt sarokba, hogy az ülésedről ne is lásd a tiédet. Közben meg minden, ami műanyag, parádés a szemnek és a kéznek. Még a karbonbetét is úgy puha, hogy nem gagyi.
A középső kijelzővel még nincs gond. Itt főleg, mert ez a legnagyobb, tízcolos, de a hetessel vagy az ötössel már egész mások az arányok. A legkisebb ráadásul monokróm, az borzasztó lehet, de olyat tesztautóban még senki sem látott. Ez a menü még csak nem is bántóan lassú, a kiosztása is megszokható. Egyedül a klímaszabályzás kiált nagyon fizikai gombokért, azt leszámítva könnyen belakható.

A kormány mögött pedig ott a GT Line-hoz alapfelszereltségben járó szűk kijelző, ami 3D-s és hologramos néven is fut, de valójában egyik sem. Szép dolog, hogy akartak valami újat dobni, ritka a nagy újítás a szegmensben, de valójában annyi történt, hogy két LCD panelt pakoltak egymás elé, amitől mindjárt nem ugyanazt látod, ha oldalról vagy szemből nézed. Nagyon nem életképes szögekből vagy közelségből kell nézni, hogy igazán átjöjjön a poén. És onnan is csak két percig érdekes, utána már nem tudsz nem azzal foglalkozni, hogy bármit állítanál rajta, piszok lassan animálja le. A hogyan hologramos ez-témát Papp Tibi már alaposan végigvette ebben a videóban:
Egy alap 208-nál nem fájna, de a félig-meddig élményautónak szánt GT Line-ban már szóra érdemes, hogy sehova se igazán lehet tenni ezt a kormányt. Ha túl mélyre ereszted, egy combosabb szerpentinen beleverhet a térdedbe, ha fent hagyod, betakar a szűk kijelzőbe. Hátrébb került ugyan az első üléssor, mint ami a kategóriában megszokott, de akkor is kisautó marad, szóval 180 centi fölött nincs túl nagy mozgástered, ha finnyás vagy a kormányállásra, és szereted látni a műszeregységet. Pedig a kis kormány viszi el az egészet. Megmarkolod ezt a vastag, oválisra nyomott kereket, ami mögött valami über finom szervo dolgozik és megtérsz hozzá. Úgy jönnek elő vele a gokartos emlékképek, hogy a kormányon túl a 208 nem sokat tesz a gokartos párhuzamért, GT Line ide vagy oda.
GT ebből most csak villanyban van. Az 136 lóerő, ennek a belső égésű motoros kínálat csúcsát jelentő GT Line-nak az 1,2-es turbós benzinese meg 130. A villanyos 208-at még nem vezettem, de nem kell nagy fantázia, hogy megértsük, miért illik ahhoz jobban a GT-ség. Nem a teljesítményen múlik ez. Még azt sem lehet mondani, hogy nem feszítettek rá, mert a GT Line-ban feszesebbre van húzva a futómű, mint bármelyik 208-asban a kínálatban alatta. Nem lett egy Cooper JCW, de nem is tépi ki a kezedből a kormányt egy kátyútól. Az a baj, hogy a kis méregzsák szópáros, ami a sportos kis Peugeot-kra nem kevés alpesi raliversenyen begyűjtött győzelem után égett, nem nagyon illik rá. Mert két dolgot nem csinál jól: nem ugrik és nem fekszik.
Amit csak akarsz, itt van benne
Kevés autógyártó tekint annyira előre, mint mostanában a Peugeot. Az egyik távcsöve ez az e-208, amit vezetünk.

Egy dolgot jó csinálni a 208 legsportosabb benzinesével: gyorsan menni – mint a kis turbósokkal általában. Tág határok között akár még fürgén is lehet, de nem úgy, ahogy egy négyméteres, kisautósan könnyű és relatíve erős autótól várod. Nem a 8,7 másodperces 0-100-zal van a baj (a villany is csak 8,1), de nem annyira esik jól vele egy dobogókői veretés, amennyire kéne. Oké, a turbó és az automataváltó sosem jó páros egy kismotoros autónál, és ezt még a világ legjobb kormánya sem tudná feledtetni.
De ha mégis levadásznál pár kanyart, csak jobban kijön a háromhengeres hangja és még az orrát is húzza egy nem túl távoli határ után. Ez a nyolcfokozatú automata amúgy minden más élethelyzetben kiváló, de nem játszós autóba való. Ha meg mégis elkap a csapathatnék, vannak váltófülek a kormány mögött (nagy hiba, de nem fordulnak a kormánnyal), amikkel kitolható a bulis menés határa. Rugalmasságot viszont nem lehet belecsalni. Azt valószínű csak a villanyos tesója tud a nehéz akkupakk ellenére is.
Szóval helyből elöl úgy van pont elég, hogy amúgy mélyre nyúlik az első üléssor. Hátul ennek az az ára, hogy a füled a C oszlopot veri, és még így is éppen csak van két felnőttnek elég lábtér. A gyereknek már kevésbé. Az legalábbis sehogy sem jött össze, hogy az anyóson ülőnek úgy legyen elég lábtere elöl, hogy mögötte a gyerekülésben ülő másfél éves lába ne tapossa szét az ülés hátát. Viszont: elöl is van isofix. Ebben a városi, kisgyerekekkel rohangáló kategóriában se ezen, se a kicsit csomagtéren nem vérzik el. Pedig azt rendesen beáldozták a 208-nál, 265 liter maradt hátul.
Jó látni, hogy van még jövője a sportos városi kisautóknak akár benzinnel is. Mondjuk ez csak félig igaz, mert GTi-ről ne álmodjunk, nem bírnák CO2-kvótával; most már be kell érni a GT Line-nal, mint a nem villanyos 208 csúcsa. 7,4 millióról indul nálunk, kimondottan magas alapfelszereltséggel. Második autónak túl drága, játszós autónak meg nem elég játékos, de egy dolgot legalább tud: még mindig lényegesen olcsóbb, mint a kínálat csúcsa. Az a villanyos 208 12,5 millió forintért.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
