Ez ma a legkeményebb Volvo

Volvo XC60 T8 Polestar Engineered - 2020.

2020.02.04. 06:40 Módosítva: 2020.02.04. 08:37

Tesztautókat jellemzően egy hétre kapunk, ennyi idő alatt az ember jár vele hét közben rövid utakon, hétvégén meg leugrik vele a rokonokhoz. A hetedik napon aztán mosás, porszívózás, telitank, mire a rituálét letudom, jellemzően kialakul az autóról valamiféle vélemény. Na, a Volvo XC60 T8 Polestar Engineereddel nem tudom, meddig kéne járnom, hogy konkrét véleményem legyen róla.

Mindez azért van, mert:

  • Az XC60 T8 PE egy zöld rendszámos hibrid
  • Az XC60 T8 PE 415 lóerős
  • Az XC60 T8 PE egy hobbiterepjáró
  • Az XC60 T8 PE-ben kézzel tekergetheted az Öhlins futómű csillapítását
  • Az XC60 T8 PE-n akkora Akebono fékek vannak, mint egy le mans-i versenyautón
  • Az XC60 T8 PE egy Volvo, és a Volvo-tulajdonost legfeljebb az első pont érdekli ezek közül.

Ezek alapján a következő felhasználási profilt tudom elképzelni: anyuka elviszi a gyerekeket az óvodába, nyilván árammal, hiszen 40 kilométert úgyis tud, közben a lámpánál legyorsulja az SQ5-ös Audit (0-100: 4,8 a Volvónak, 5 másodperc az Audinak), majd miután kirakta a gyerekeket, teker két klikket az Öhlins futóművön, hogy 0,91 g-vel (tényleg ennyit tud) fordulhasson rá a Lidl parkolóra. Hiába hangzik úgy a forgatókönyv, mintha a Trónok Harca utolsó évadának írói hozták volna össze, az autót a műszaki megoldásai alapján valami ilyesmire készítették fel.

De azt hiszem, túlgondolom. A sportos vezetés a többség számára azt jelenti, hogy ha felszabadul pár száz tiszta méter az úton, akkor jól meg lehet tiporni, meg lehet ijedni, majd meg lehet próbálni megállni, mielőtt a következő kanyarban nyerne a fizika. Kanyarodni, rövid féktávot venni, azaz hagyományos értelemben hegyeset menni senki sem akar – ha akarna, nem a hobbiterepjáró lenne a legnépszerűbb járműkategória.

Az XC60 T8 Polestar Engineered verziója 15 lóerővel erősebb, mint a mezei T8, 415 lóerő a legnagyobb rendszerteljesítmény. De mivel egy villanymotor dolgozik elöl, a váltóharangban, egy pedig a hátsó tengelyen, nem is a nulláról megindulás drámai, hanem menetből való meglódulás. 100-as tempó körül még elég dermesztően hátba ver, csak... csak minek?

Nem csak én teszem fel a kérdést, hanem úgy általában a volvós közösség is, egyszerűen nem fogynak ezek az autók. Ha nekem nem hisznek, higgyenek a gyárnak: nem készül már olyan hardcore szörnyeteg, mint az előző S60/V60 Polestar változata, és bár a Polestar Engineered kivitel messze több, mint egy optikai csomag, csak a száguldozásra való ingert nem adja meg.

Az alapok biztatóak, hiszen itt a kompresszorral és turbóval egyaránt töltött kétliteres négyhengeres. Nem feltétlen venném gondjaimba 8-10 évesen, de most még elég harcos, hiába van körülötte két tonnányi acél. A hibrid rendszer is elképesztően hatékony, már-már toyotásan hajol le minden egyes joule-nyi mozgási energiáért. A 11,6 kwh-s akkut a céges 22 kW-os töltővel úgy 2,5-3 óra alatt pumpáltam fel. És akkor szerettem igazán, amikor a villanymotorról ment, lassan, valami sima úton, hiszen ilyenkor egy kényelmes, barátságos közegben létezhettem olyan csendben, ami igazán illik az autóhoz.

Érdekes anomália, hogy amikor hidegen indítja a motort, és fékezve gurulunk a piroshoz, és D állásban fékezve tartjuk, durván rázkódik az autó. És mivel a hibrid rendszer hatékony, gyakran indul hidegen a motor, emiatt aztán gyakran ráz is. Szintén gond, hogy nincs közvetlen a menetmódok között áramot őrző beállítás, ezt egy almenüből kell előszedni. Pedig hasznos lenne, ha mondjuk a feltöltött akkumat csak másfél óra autópályázás után, a városban akarnám használni, ahogy egy plug-in hibridben indokolt. Becsületére legyen mondva, egész kicsivel 10 liter felett el lehet járni vele, ami a méreteit és erejét tekintve komoly érték. 

Lévén ez egy sportmodell, nem rovom fel neki a feszes futóművet, hiszen Norbival sincs értelme empátiáról beszélgetni. Persze, lehet tekergetni a csillapítást, de attól a rugóállandó, és a hatalmas kerekek nem lesznek megbocsátóbbak. Tehát van egy kényelmes, tágas Volvónk, ami kemény, mint a vídia.

Sok haverom azt szerette legjobban az XC60 PE-ben, hogy, szerintük nem látszik, mennyire tud menni. Ezzel nem feltétlen értettem egyet, mert a féknyergek szerintem hamarabb látszanak, mint az autó maga. Meg az a négy kerék is döbbenet, jó volvós hagyományok szerint kizárólag ez az egy felnikészlet megy fel erre az autóra, igaz, választható, hogy 21-es, vagy 22-es méretben.

És ez a lényeg, az XC60 T8 PE hatalmas fékei, a versenyfutómű, a felnik, a sárga övek, mind-mind a léleknek szólnak. Ott van például a BMW X3/X4M: azokról ordít, hogy pokoli erősek, űrhajókat lépnek le, mintha világítana felettünk egy neonreklám, hogy nekünk gyors, erős autónk van. Ezzel szemben az XC60 T8 PE csak a géptető alól állítható futóműve, a pokoli fékek, a toronymerevítő, a sárga biztonsági öv csak a tulajnak szól, amikor csak elmegy a forgalomban, senki meg nem mondja, mi van benne. Esetleg csak a Volvo-egyház többi tagja.

Komolyan, nekem még a finom sárvédő szélesítés is csak akkor tűnt fel, amikor visszavittem, és a Volvo tesztautó-felelőse mutatta, hogy van. Ez egy visszafogott autó, ami olyan technikát rejt, amire az égvilágon senkinek sincs szüksége. A Road&Track mérései szerint, amikor nyári gumik vannak rajta, és száraz aszfalton megy, akár 0,91 g-vel is képes kanyarodni, nekem ebből a folyamatosan párás utakon, a téli gumikkal némi rettegéssel teli csúszkálás jutott. Nehéz is, erős is, összkerekes is, naná, hogy az orrával akar kiesni a kanyarból, már ha valaki elkezdi keresni a határait.

Az egyenesben megindulást persze bármilyen felületen tudja, de azt éppenséggel a T8 is tudja, hiába gyengébb 15 lóerővel. Csak az nem ráz. Csak az nem 24,3 millió, csak 21,3. Meg azt adja, amit egy ember keres egy Volvóban. Szeretem az XC60-at, mert bár nincs annyi fícsör, mint a német prémiumtrió hasonló autóiban, de a beltér otthonossága és kényelme számomra föléjük emeli a Volvót.

A Polestar Engineered kivitel valami olyasmi terepre tart, ahol a BMW X3 M40, vagy a szerényebben motorizált Porsche Macanok, csak ehhez kevés a hardver. Meg aztán, aki Macant, vagy X3-at vesz, az a világgal akarja tudatni, hogy valami varacskos állatot tart, a Volvo ehhez túl hűvös. Nem kell minden gyártónak gyors autót gyártani, rengeteg ember nem akar kéttonnás harckocsikkal kúpolni a Vácin, és meg is lepődnék, ha holnaptól elszaporodnának a Polestarok. Mert persze, van annak valami szépsége, hogy valakinek van egy teljesítményéből semmit sem mutató Volvója, de kétlem, hogy a sleeperek rajongói eltartanák a Polestarosított XC60-ast.

Az S60-nak és a V60-nak még megadom, ott jópofa a polestarság, azokban van valami ingerlő, de ebben a megemelt bódéban kicsit overkillnek érzem ezt a technikát. A magam részéről kérek egy XC60 D4 Inscriptiont, még összkerékhajtás sem kell, csak automata váltó és egy világos belső. A Polestar Engineered autókért meg egyszer nagyon sokat fognak adni a gyűjtők. 

Az oldalról ajánljuk

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

1 órája
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52