Ez ma a legkeményebb Volvo
Volvo XC60 T8 Polestar Engineered - 2020.
Tesztautókat jellemzően egy hétre kapunk, ennyi idő alatt az ember jár vele hét közben rövid utakon, hétvégén meg leugrik vele a rokonokhoz. A hetedik napon aztán mosás, porszívózás, telitank, mire a rituálét letudom, jellemzően kialakul az autóról valamiféle vélemény. Na, a Volvo XC60 T8 Polestar Engineereddel nem tudom, meddig kéne járnom, hogy konkrét véleményem legyen róla.

Mindez azért van, mert:
- Az XC60 T8 PE egy zöld rendszámos hibrid
- Az XC60 T8 PE 415 lóerős
- Az XC60 T8 PE egy hobbiterepjáró
- Az XC60 T8 PE-ben kézzel tekergetheted az Öhlins futómű csillapítását
- Az XC60 T8 PE-n akkora Akebono fékek vannak, mint egy le mans-i versenyautón
- Az XC60 T8 PE egy Volvo, és a Volvo-tulajdonost legfeljebb az első pont érdekli ezek közül.
Ezek alapján a következő felhasználási profilt tudom elképzelni: anyuka elviszi a gyerekeket az óvodába, nyilván árammal, hiszen 40 kilométert úgyis tud, közben a lámpánál legyorsulja az SQ5-ös Audit (0-100: 4,8 a Volvónak, 5 másodperc az Audinak), majd miután kirakta a gyerekeket, teker két klikket az Öhlins futóművön, hogy 0,91 g-vel (tényleg ennyit tud) fordulhasson rá a Lidl parkolóra. Hiába hangzik úgy a forgatókönyv, mintha a Trónok Harca utolsó évadának írói hozták volna össze, az autót a műszaki megoldásai alapján valami ilyesmire készítették fel.

De azt hiszem, túlgondolom. A sportos vezetés a többség számára azt jelenti, hogy ha felszabadul pár száz tiszta méter az úton, akkor jól meg lehet tiporni, meg lehet ijedni, majd meg lehet próbálni megállni, mielőtt a következő kanyarban nyerne a fizika. Kanyarodni, rövid féktávot venni, azaz hagyományos értelemben hegyeset menni senki sem akar – ha akarna, nem a hobbiterepjáró lenne a legnépszerűbb járműkategória.
Az XC60 T8 Polestar Engineered verziója 15 lóerővel erősebb, mint a mezei T8, 415 lóerő a legnagyobb rendszerteljesítmény. De mivel egy villanymotor dolgozik elöl, a váltóharangban, egy pedig a hátsó tengelyen, nem is a nulláról megindulás drámai, hanem menetből való meglódulás. 100-as tempó körül még elég dermesztően hátba ver, csak... csak minek?

Nem csak én teszem fel a kérdést, hanem úgy általában a volvós közösség is, egyszerűen nem fogynak ezek az autók. Ha nekem nem hisznek, higgyenek a gyárnak: nem készül már olyan hardcore szörnyeteg, mint az előző S60/V60 Polestar változata, és bár a Polestar Engineered kivitel messze több, mint egy optikai csomag, csak a száguldozásra való ingert nem adja meg.
Az alapok biztatóak, hiszen itt a kompresszorral és turbóval egyaránt töltött kétliteres négyhengeres. Nem feltétlen venném gondjaimba 8-10 évesen, de most még elég harcos, hiába van körülötte két tonnányi acél. A hibrid rendszer is elképesztően hatékony, már-már toyotásan hajol le minden egyes joule-nyi mozgási energiáért. A 11,6 kwh-s akkut a céges 22 kW-os töltővel úgy 2,5-3 óra alatt pumpáltam fel. És akkor szerettem igazán, amikor a villanymotorról ment, lassan, valami sima úton, hiszen ilyenkor egy kényelmes, barátságos közegben létezhettem olyan csendben, ami igazán illik az autóhoz.

Érdekes anomália, hogy amikor hidegen indítja a motort, és fékezve gurulunk a piroshoz, és D állásban fékezve tartjuk, durván rázkódik az autó. És mivel a hibrid rendszer hatékony, gyakran indul hidegen a motor, emiatt aztán gyakran ráz is. Szintén gond, hogy nincs közvetlen a menetmódok között áramot őrző beállítás, ezt egy almenüből kell előszedni. Pedig hasznos lenne, ha mondjuk a feltöltött akkumat csak másfél óra autópályázás után, a városban akarnám használni, ahogy egy plug-in hibridben indokolt. Becsületére legyen mondva, egész kicsivel 10 liter felett el lehet járni vele, ami a méreteit és erejét tekintve komoly érték.

Lévén ez egy sportmodell, nem rovom fel neki a feszes futóművet, hiszen Norbival sincs értelme empátiáról beszélgetni. Persze, lehet tekergetni a csillapítást, de attól a rugóállandó, és a hatalmas kerekek nem lesznek megbocsátóbbak. Tehát van egy kényelmes, tágas Volvónk, ami kemény, mint a vídia.
Sok haverom azt szerette legjobban az XC60 PE-ben, hogy, szerintük nem látszik, mennyire tud menni. Ezzel nem feltétlen értettem egyet, mert a féknyergek szerintem hamarabb látszanak, mint az autó maga. Meg az a négy kerék is döbbenet, jó volvós hagyományok szerint kizárólag ez az egy felnikészlet megy fel erre az autóra, igaz, választható, hogy 21-es, vagy 22-es méretben.

És ez a lényeg, az XC60 T8 PE hatalmas fékei, a versenyfutómű, a felnik, a sárga övek, mind-mind a léleknek szólnak. Ott van például a BMW X3/X4M: azokról ordít, hogy pokoli erősek, űrhajókat lépnek le, mintha világítana felettünk egy neonreklám, hogy nekünk gyors, erős autónk van. Ezzel szemben az XC60 T8 PE csak a géptető alól állítható futóműve, a pokoli fékek, a toronymerevítő, a sárga biztonsági öv csak a tulajnak szól, amikor csak elmegy a forgalomban, senki meg nem mondja, mi van benne. Esetleg csak a Volvo-egyház többi tagja.
Komolyan, nekem még a finom sárvédő szélesítés is csak akkor tűnt fel, amikor visszavittem, és a Volvo tesztautó-felelőse mutatta, hogy van. Ez egy visszafogott autó, ami olyan technikát rejt, amire az égvilágon senkinek sincs szüksége. A Road&Track mérései szerint, amikor nyári gumik vannak rajta, és száraz aszfalton megy, akár 0,91 g-vel is képes kanyarodni, nekem ebből a folyamatosan párás utakon, a téli gumikkal némi rettegéssel teli csúszkálás jutott. Nehéz is, erős is, összkerekes is, naná, hogy az orrával akar kiesni a kanyarból, már ha valaki elkezdi keresni a határait.
Az egyenesben megindulást persze bármilyen felületen tudja, de azt éppenséggel a T8 is tudja, hiába gyengébb 15 lóerővel. Csak az nem ráz. Csak az nem 24,3 millió, csak 21,3. Meg azt adja, amit egy ember keres egy Volvóban. Szeretem az XC60-at, mert bár nincs annyi fícsör, mint a német prémiumtrió hasonló autóiban, de a beltér otthonossága és kényelme számomra föléjük emeli a Volvót.
A Polestar Engineered kivitel valami olyasmi terepre tart, ahol a BMW X3 M40, vagy a szerényebben motorizált Porsche Macanok, csak ehhez kevés a hardver. Meg aztán, aki Macant, vagy X3-at vesz, az a világgal akarja tudatni, hogy valami varacskos állatot tart, a Volvo ehhez túl hűvös. Nem kell minden gyártónak gyors autót gyártani, rengeteg ember nem akar kéttonnás harckocsikkal kúpolni a Vácin, és meg is lepődnék, ha holnaptól elszaporodnának a Polestarok. Mert persze, van annak valami szépsége, hogy valakinek van egy teljesítményéből semmit sem mutató Volvója, de kétlem, hogy a sleeperek rajongói eltartanák a Polestarosított XC60-ast.
Az S60-nak és a V60-nak még megadom, ott jópofa a polestarság, azokban van valami ingerlő, de ebben a megemelt bódéban kicsit overkillnek érzem ezt a technikát. A magam részéről kérek egy XC60 D4 Inscriptiont, még összkerékhajtás sem kell, csak automata váltó és egy világos belső. A Polestar Engineered autókért meg egyszer nagyon sokat fognak adni a gyűjtők.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
