Egy új korszak első Opelje

Menetpróba: Opel Corsa 6. generáció, prototípus-vezetés (validation drive) - 2019.

2019.05.22. 12:30

Elég furcsa, amikor a hivatalos sajtóanyag első bekezdésében lényegében csak az új autó fényszórójáról esik szó. De ez így van rendben, mindjárt elmagyarázom, miért.

Volt már jó néhány ilyen álcázottopel-vezetés, gondolok a 2014-es Corsa 5. generációjára, a 2015-ös Astrára vagy az új Insigniára 2016-ban. Mindegyiket itt hajtottuk meg először, mi Év Autója-zsűritagok, Saarbrücken közelében, a német-francia határon, valamennyit vaskos álcázásban. Nagyon furcsa olyan autóról pontosan tudni, hogyan viselkedik nagy sebességgel kanyarban, mekkorát gyorsul, milyen benne ülni és mennyire érzékeny a kormánya, amiről az embernek halvány fogalma sincs, hogyan néz ki (időközben kiszivárogtak álcamentes fotók – itt lehet megnézni őket).

Kapcsolódó
Kiszivárgott az új Opel Corsa

Kiszivárgott az új Opel Corsa

Ez már a Peugeot műszaki alapjaira épül, és az utolsó csavarig új.

Most, 2019 májusában azonban nagyon más a helyzet, mint a korábbi három alkalom bármelyikén. Közben kimaradt három évnyi hornbachi álcázottautó-bemutató, az Opelt pedig a General Motors – az amerikai cég, amely 1926 óta a márka tulajdonosa volt – 2017 márciusában eladta a PSA-csoportnak. Utóbbi a Peugeot-t, Citroënt és DS-t tömörítő francia vállalatcsoport. A rossz nyelvek eddig amerikaiautózták az Opeleket, ezek szerint mostantól lefranciaautózzák majd őket? Akkor mit tesznek majd a Corsával, amely amúgy a spanyolországi Zaragozában készül?

A tulajdonosváltás óta szóba jött, hogy az Opelből tiszta elektromos márkát faragnak, de közben a vállalatvezető Carlos Tavares talán meggondolta magát, hogy belsőégésű motorok nélkül vagy az Opel lesz kevés, vagy a többi, francia márka kerül ki a rivaldafényből, ha nem válnak eléggé elektromossá. Mindenesetre most a 6. generációs Corsák ácsorognak előttünk a murván, Hornbachban és ezek bizony benzinesek. Hogy tovább menjek: lesz ugyan teljesen elektromos verzió is ebből a szériából, de még a dízelt is kínálatban tartják. Szóval borzasztó sok dolog történt úgy, hogy semmi se történt.

Ezek most a négy prototípus-fázis közül még csak a második generációba tartozó autók, ami érezhető. Nem működnek bennük a fedélzeti rendszerek, nincs bennük légzsák, kárpitozás gyanánt csak nagyjából tettek beléjük valamit, az illesztéseik körülbelüliek, mert még kézzel rakták őket össze. Az első protó-szériát tavaly decemberben készítették el, azokat rögtön vitték a sarkkör fölé tesztelni, ezek itt már januári autók, azóta folyamatosan róják az utakat, a mieinkben is lehet már szépen kilométer. Nagy bizalom egy gyártó részéről ennyire kezdetleges stádiumban odaadni autókat újságíróknak, még ha az Év Autója zsűri viszonylag jól leinformálható firkászairól is van szó.

Az új Corsa persze azonos mechanikai alapokon osztozik a most bemutatott 208-as Peugeot-val, a DS3 Crossbackkel, amit nemrég már vezettünk is, illetve a leendő Citroën C3-assal. Szinte mindent, ami Opel volt a korábbi kocsiban – vázat, motort, váltót, futóművet, üléseket – kidobtak, mert azok után súlyos jogdíjakat kellett fizetni a cégben már rég nem tulajdonos General Motorsnak.

Aki ismeri a PSA mostani motorkínálatát, hamar beazonosítja a Corsa műszaki választékát is: 1,2-es, háromhengeres turbómotorok 75-130 lóerőig, 1,5-ös dízel, négyhengeres 100 lóerővel. A benzinesekhez lesz hatgangos kézi váltó, illetve a PSA-nál szokásos, nyolcfokozatú, robotizált Aisin, ami jellegzetesen lassan kapcsolgat visszafelé, viszont sokkal tartósabb és megbízatóbb, mint a gyors ZF. Inkább ez. Később aztán jön még az 50kWh-s akkuval szerelt, merev hátsó hidas, elektromos változat, közeli rokona annak a DS3 Crossback E-Tense-nek, amit Monte Carlo fölött, egy katonai bázison most márciusban már szintén kipróbáltunk.

Az első kérdés, ami kibuggyan minden korábbi, sárnehéz Opel-generáció leköszönésekor az újságíró száján – végre már ez is könnyebb lett? Nagyon is. Kategóriaátlagban 108 kiló a mínusz, lesz olyan változat, amelyik 20 kilogrammnyit megy be a kerek tonna alá – ember, ezek húsz évvel ezelőtti számok, nem rossz!

14 kiló csökkenést értek el a tiszta alumínium motorblokkokkal, 40-et a több nagyszilárdságú acélt tartalmazó (és egyben 15%-kal merevebb) karosszériával, 10-et a könnyebb ülésekkel és – mindenki kapaszkodjon meg – 2,4-et az alumínium motorházfedéllel. Nocsak, nocsak, beköszöntött a Superleggera-korszak? Az új Corsa amúgy 4,06 méter hosszú, 1,43 magas, a csomagtartója pedig a korábbi 285-ről 309 literesre nőtt. Laposabb, tágasabb, ígéretesebb.

Na de, csak egy átöltöztetett 208-as Peugeot lesz, nemde? Hát nem. A rugók, lengéscsillapítók hangolása egyedi, az alánk tett autók alatt például állítható volt minden, s látszott, hogy kísérleti stádiumban vannak még a dolgok. A fedélzeti rendszer, a szellőzés is Opel – ez talán nem olyan elegáns, mint a nagymértékben az ujjakkal való böködésre hagyatkozó, Peugeot-féle megoldás, viszont a több gombbal, tekerővel könnyebben használható.

Nagyon úgy néz ki, hogy a kilincs azonos a régiével

Amire pedig különleges hangsúlyt fektetnek Rüsselsheimben ennél az Opelnél, az az autópályás működés – hiszen Németországban sok helyen még mindig nincs sebességkorlátozás. A Corsa nem viselkedhet tehát kiszámíthatatlanul, s ha a vezetője nagy sebességgel véletlenül elfékezi magát, nem törhet ki a fara, nem kezdhet csóválásba. Persze nem tudom: egy Citroën C3-asnál ezek vajon nem elvárások? A kisebb légellenállás érdekében az új Corsa hűtője előtt aktív zsalurendszer működik, a jobb kormányzást pedig az is segíti, hogy már nem a kormányoszlopra teszik a villanyszervót, hanem egybeépítik a kormányművel.

Mint mondtam – súlyosan előszériás autókról volt itt szó, rendszámot is csak egyedileg, különösen szigorított, zárt technológiás TÜV-vizsgán kaphattak. Mi most mentünk 90 kilométert a puhábban rugózó, 130 lóerős automatákkal, majd másik 90-et a feszesebb, csupán száz lóerős manuálisokkal. No meg persze, mindig akadt a kis konvojban egy-egy régi modell, amit szintén ki kellett próbálnunk, csak hogy érezzük a fejlődést. Hát van.

Az első automatás autónál, amit kaptam, igazából csak az tűnt fel, hogy sokkal jobban ülök benne és otthonosabban mozgok vele, mint a régivel, nagyrészt köszönhetően a 2,8 centivel lejjebb tett, sokkal nagyobb és kényelmesebb formájú (bár félek, ez nem az alapkivitelű volt) ülésnek, valamint a laposabb motorházfedélnek, meredekebb szélvédőnek és a látóteremből jobban kieső első tetőoszlopoknak. A régi Corsára igazából ráült az ember és valahogy maga előtt tologatta, mint a buszlimuzinokat, az ilyen elhelyezés pedig nagymértékben rontja az autózás élményét. Ez a mostani egész biztosan sokkal autószerűbb.

Persze, itt egy 130 lovas kocsit vezettem a régi fingnyi 90 lóereje ellenében (abból nem létezett erősebb, automatás kivitel), tehát menni sokkal jobban ment, de tény, hogy az úttartása is fényévekkel kidolgozottabbnak tűnt. Utóbbiban lehetett szerepe a korábbi generációra tett Conti EcoContactokkal az utóbbiakon alkalmazott, nagyobb méretű Michelin Pilot Sport gumiknak is. A motorból azonban jött mindenféle furcsa krepegés, háromhengeres morgás, a kormány kissé tétova volt középen – nem esküdtem volna meg, hogy mindenben jobban tetszik a réginél.

Nincs meg az az erős oldaltörés - vagy kipárnázták

Aztán beleültem a másik álcázott automatásba is. Hoppá, ez itt egy másik autó. Ennek eleve volt már rendes kapaszkodója a tetőben, tetőkárpitja is, látszott, hogy később készülhetett. A motort alig lehetett hallani benne, a kormánya felüdülés volt – középen finom, érzékeny, eltekerésre felkeményedik, még a 130 lóerő is többnek tűnt a másik motor 130-ánál (hát még a nyomatéka). Ha nagy vonalakban ilyen lesz a Corsa, akkor mindenki szeretni fogja, mert ez még rugózni is tud, finoman, ami merőben szokatlan mindenféle új autótól.

Kávészünet, konvojcsere, jön a kézi váltós 100 lóerősök csoportja. Tény, hogy ezek jobban ráznak, mert akadt azért rossz út egy-két francia faluban, azokon alaposan megtapasztaltuk. Viszont, ami érdekes – ezt még talán erősebbnek is éreztem, mint a korábban kipróbált, 130 lovas automatát. Óriásit sikerült autózni vele, az előttem menő, opeles gyári ember által vezetett régi Corsa GSI-t folyamatosan le akartam nyomni a szerpentinen, holott az sokkal erősebb volt. Finom kormány, keményebb hang, mint a (jó) 130 lóerősben, isteni fékek, nagy tartalékok a futóműben. Ráadásul ebben a kézi váltós konvojban alig éreztem különbséget a két vezethető példány között, ez pedig azt jelenti, hogy már végleges közeli autókról volt szó.

Sokat nem tudtunk meg az elektronikus specifikációkról, csak azt, hogy a Corsába is beteszik a vakításcsökkentős, összetetten, számítógép-vezérelten világító, led-mátrixos Intellilux fényszórót, s mivel ez Opel-fejlesztés, tehát a Peugeot-kban, Citroënekben, DS-ekben feltehetőleg nem lesz benne, pedig ezen a szinten ez ma a legügyesebb rendszer a piacon. Hát ezért is kellett e hírrel kezdeniük a sajtóanyagot. Ja, ledesek lesznek a hátsó lámpák is.

Hogy a most kipróbált, mechanikus műszeres verziók mellett lesznek-e digitális műszeregységesek (a Peugeot 208-ban már az van), nem tudjuk. A hátsó üléseken se tudtam kipróbálni a helykínálatot, mert leragasztották azokat az ajtókat. Arról is hallgattak, hogy milyen más karosszériaváltozatok jönnek majd az ötajtós mellé – bár azt megszellőztették, hogy a platform három különböző tengelytávot, kétféle nyomtávot és háromféle fenékkialakítást tud. Majd meglátjuk mindezt a rendes bemutatón, ami valószínűleg még a nyáron meglesz, hiszen a típust még ősszel elkezdik árusítani.

Egyvalami biztos – manőverezni könnyebb lesz az új autóval, ugyanis a legnagyobb változás a fordulókört érintette. Kemény 1,5 métert lefaragtak belőle! Egy tankhajó kormányosa is érezne ennyit, nemde?

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

7 órája
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53