A Hyundai rájött: az emberek autóra vágynak!

Bemutató: Hyundai Nexo – 2018.

2018.07.25. 08:07 Módosítva: 2018.07.25. 14:52

Ez már a második olyan hidrogénhajtású – oké, tüzelőanyagcellás – autó a Hyundaitól, amelyet a forgalomban láthatunk majd, de az első, amelyet bárki megvehet. Persze nem árt, ha van hozzá kúthálózat.

Igen, meg lehet vásárolni, pénzért, szalonban. Nem, nem nálunk, csak azokban az országokban, és csak 2018 végétől, ahol már létezik érdemi hidrogéntöltő kúthálózat – Norvégiában, Németországban, Angliában, Dániában és Belgiumban. Előbb-utóbb talán hozzánk is eljut. Valamelyik generációja.

A hidrogénhajtás sok szempontból a legjobb alternatív autómozgató megoldás, hiszen a dízel napjai leáldozóban vannak, a benzin némi spéttel követi majd a kukába. De a hibrid autót is alapvetően benzinmotor mozgatja, még ha takarékosabb is. Ameddig pedig nem találunk a lítiumalapú akksiknál – mely anyagból kevés van a Földön és az is mind zűrös helyeken – némiképp jobban hozzáférhető, és könnyebben reciklálható anyagon alapuló, legalább hasonló energiatárolási képességű eszközt, az elektromos autó is csak pótcselekvés.

A hidrogén lenne a jó megoldás, mert gyorsan tankolható, nagy mennyiséget kis helyen magunkkal tudunk vinni belőle, elégésekor csupán víz keletkezik, bizonyos megkötésekkel pedig messzire szállítható – az áramnál biztosan nagyobb hatékonysággal. Igazán csak két probléma van vele, az egyik némi pénzmag elszórásával megoldható, mert kúthálózatot azért lehet építeni, még ha egyelőre drága is.

A másik a nagyobb probléma, ugyanis a hidrogén elég nagyot pukkan. Nem, nem akkorát, mint a hollywoodi filmek Impalái és Ford F105-ös pickupjai, amikor leesnek a hegyoldalba, mert azok amúgy nem pukkannának, ha nem tenne beléjük a stáb némi robbanószert. Sokkal nagyobbat. Mondjuk egy háztömböt, vagy nagyobb irodaházat szépen eltüntetne egy ilyen autó, ha úgy döntene,durranhatnékja lett hirtelen. A kúttal még nagyobb a probléma, mert abban nagy mennyiségű hidrogént kell hűtve tartani, ezért ott szóba se jöhet, hogy meghibásodjon a hűtőrendszer. Ha a gond nem is paksi szintű, de azért elég súlyos, a benzinnel, pláne gázolajjal tényleg sokkal könnyebb dolgunk van. Még.

De például Norvégiában, úgy tűnik, elkezdett kiépülni a rendszer. Sok a hely, sok, szinte már felesleges mennyiségű az elektromos energia, sok a pénz, tehát van miből legózni. Az ország nagyobb déli városaiban már mindenütt van hidrogénkút, két éven belül pedig már az azokat összekötő utak mentén is lesznek ilyenek, tehát dél-Norvégia addigra akadályok nélkül keresztbe-kasul autózhatóvá válik egy Toyota Miraival, mondjuk. Öt év múlva pedig már az egész, gyéren lakott, istentelenül hatalmas ország.

Kapcsolódó
Öt dolog, amiért a hidrogénautó kiszoríthatja a dízelt

Öt dolog, amiért a hidrogénautó kiszoríthatja a dízelt

A Toyota vitatott külsejű autója vitán felül az évtized egyik legfontosabb fejlesztése. De mik a trükkjei? És miért csak a dízelt?

Igen, a Miraival, amely a világ első, boltból megvehető, tüzelőanyagcellás autója. Ha norvég lennék, és sokat közlekednék, biztosan olyat vennék az állandóan a gyorstöltők szívószála után korgó gyomrú Teslák, Leafek, mindenféle plug-in hibridek helyett. Azaz nem vennék olyat, mert például bármennyire is tetszett annak idején a sokak által szörnyűnek tartott Multipla, akármennyire is jópofának tartom a Juke-ot, s hiába volt egy egérszürke Ponton-Mercim sokáig, ami nekem mondjuk, nagyon bejött, a Mirait nem veszi be a gyomrom. Az nettó szörnyű, akármilyen szögből nézve. Bármilyen jó is.

Ha csak ezen múlna, a norvég Csikós Zsolti máris megkaphatná a neki való járós hidrogéncellás autót. A Hyundai ugyanis hosszabban célzott és egészen a fején találta a szöget: az ő kiskereskedelmi tüzelőanyagcellásuk, a most bemutatott Nexo elegáns, és érvényes kísérletet tesz az autószerű hidrogénautó emberközeli megvalósítására.

A Mirainál ugye, a csúnyaság mögött az rejlik, hogy egy meglevő, nagy teherbírású autó vázszerkezetét használták fel egy kvázi Avensis-méretű szedán létrehozásához, de ahogy szekjuritisből sem lesz balerina ha rózsaszín tüllszoknyát és balettcipőt adunk rá, úgy a Miraiból sem lett klasszikus szépség. De a Nexóhoz saját váz, saját elrendezés készült - bár gyanítom, hogy ezt-azt megtartottak a Hyundai előző, ix35-ös tüzelőanyagcellásából, mert a sajtóanyagban túl sok utalás történt az elődhöz képest 30 százalékkal megnövelt merevségről meg ilyenekről. Ez azonban csak a saját spekulációm.

Kapcsolódó
Szóljatok majd, ha eladó lesz

Szóljatok majd, ha eladó lesz

A Hyundai-vízautó nem bontja, hanem kipufogja a vizet. A látszat ne vezessen meg senkit, ilyen drága kocsit ritka alkalom vezetni, meg sem merték mondani az árát.

A Nexo, ha ugyan nem is olyan ordító jelenség, aminek utána fordulnak a Hell energiaital-vodka kombón 9000-es fordulatra felpörgetett plázatyúkok, de azért egy harmonikussága ellenére is érdekes forma, egyben látszik rajta, hogy nem átlagautó – ha másból nem, hát a légellenállást pörgés közben csökkentő, furcsa küllőjű kerekeiből, illetve a kocsi elején keresztbe futó, ledes nappali fényből.

Ennél azért vannak finomabb külső megoldások is rajta, például a teljes alsó burkolás, vagy a meglékelt D oszlop, amelyen függőleges rés van a kocsi oldalfala és a külső burkolat között. Ezen, a repülőgépek szárnyához hasonlóan, az egyik oldalon gyorsabban, a másikon lassabban mozog a légáram, a kocsi mögött pedig létrejön egy kúpos vákuumtér, ami kevésbé engedi érvényesülni az autót visszahúzni akaró, leszakadó örvények alkotta vákuumot. Mivel a Nexo hátfala szinte teljesen sima, domború, a hátsó szélvédő törlőlapátját pedig elrejtették a tetőspoiler alá, hogy abba se tudjanak belekapaszkodni a kósza örvények, ezért a trükk működik. Jól kitalálták a formát, a hűtő előtt automatikus zsalurendszer nyílik-csukódik, s még a kilincsek is motorosan besimulnak a karosszéria falába (Tesla-stílusban, khm, khm...). Akkor nem is értem, hogyan lehet, hogy csak 0,329 az alaktényezője.

Amíg kívülről csak sejteni lehet valamit abból, hogy különleges járművet látunk, odabent már abszolút biztosak leszünk benne. Világos színek (két szürke kombinációja, vagy egy kék árnyalat lehet), hatalmas ablakok és az utóbbiakon beáradó fény határozza meg a hangulatot. Amúgy – az egésznek van egy legújabb kori mercedeses beütése, talán a két, hatalmas, 7, illetve 12,3 hüvelyk átmérőjű, a műszerfal tömbjébe élével, pőrén beleállított LCD-monitor miatt – előbbin javarészt a műszerek, utóbbin az infotainment információi jelennek meg – hát nem ilyen az új A osztálytól felfelé lassan minden Mercedes?

Minden ülés hűtött és fűtött, a kormány is fűtött, a huzatuk pedig a Hyundai által szemérmesen vegán bőrnek nevezett műbőr – térjünk vissza a jó öreg Moszkvicshoz; de hiszen mindenki ezt teszi. A képet erősen uraló műszeregység látványát ebben az autóban jól kiegészíti a széles, magasan húzódó, két ülés között futó híd, amelynek kialakításán csak az nem veszi észre a nyolcvanas évek végi japán hifikkel a rokonságot, aki még nem látott olyat: egymás alatti szigorú rendben sorakoznak az ezüstözött felületű, szögletes, műanyag nyomógombok. Csak az infotainment tekerője, illetve a menetirányválasztó-parkfék kombinált gombegyüttes-podja emelkedik ki a síkságból. A híd alatt pedig kissé eldugva, de azért használható kis üreg bújik meg, ott induktíve vagy USB-sen is tölthető a telefon, például.

Jó nagy a hely, még öt embernek is, hiszen a Nexo valamennyi forgalmazott tüzelőanyagcellás autó közül a legtágasabb – ehhez azért nem árt hozzátennem, hogy a konkurencia meglehetősen szegényes. Amúgy elég sok helyet foglal egy kocsiban a tüzelőanyagcellás hajtás, a tizenévvel ezelőtti tesztekben például egy első szériás Opel Zafira teljes belsejét kitöltötte egy még nem igazán fickós rendszer. A tüzelőanyagcella a hozzá kapcsolódó légszivattyúval, soklépcsős légszűrő-rendszerrel (a bepumpált levegőnek közel laboratóriumi tisztaságúnak kell lennie – ezért az ilyen járművek tisztább levegőt hagynak a nyomukban, mint amit beszívnak, s a tisztítás mértékét a Nexo mutatja is a műszerfalán – jó geg), a hajtást végző villanymotorral már önmagában akkora, mint egy megtermett benzines motorblokk-váltó kombó – ez megy az orr-részbe.

S akkor még ott az akkucsomag, amibe a cella az áramot belenyomja, illetve ami felveszi a lassításkori regenerálásból származó áramot, no meg a 156,6 liternyi térfogatú, sokszorosan rétegelt falú, lényegében széttörhetetlen, átlőhetetlen, elolvaszthatatlan hidrogéntartály... Kell a hely, na. A Nexóban most az a legújabb trükk, hogy egy nagy és egy kicsi helyett három kis tartályt használnak, ezzel sokkal használhatóbb formájúvá tudták faragni a fennmaradó teret. Nyilván ennek köszönhető, hogy a Hyundai farában igazán tisztességes, 461 literes csomagtartó lett (motoros ajtóval, naná), amely a közel síkba dönthető ülésekkel 1466 literre bővíthető.

Mint autószobor, eddig mindent tud a Nexo. Na de, használatban? Istencsászár – ő, vannak ilyen császárok talán. Meg istenek is biztosan. A motorja 120 kilowattos, azaz 163 lóerős, ráadásul 395 newtonmétert teker. Bár a Nexo nem igazán könnyű – 1,8 tonnás – azért 9,2 másodperc alatt eléri a százas tempót és 179 km/h-t ki lehet belőle facsarni. Más tekintetben is olyan, mint egy benzines modell. Például öt perc alatt csurig lehet nyomni a tartályait a kútnál, a hatótávolsága pedig egy tankolással 666 (WLTP), illetve 756 (NEDC) kilométer, valamennyi tüzelőanyagcellás között a legnagyobb (ismét csak érdemes elképzelnünk a zsibongó, könyöklő tömeget). Komoly számok ezek, nem kevés hagyományos, benzines járműénél jobbak, talán nem is véletlenül, hiszen minden cellás autó közül (konkurencia zsibong) ennek a legjobb a hatásfoka is – a tartályaiban hordott H2-ből kinyerhető energia 60 százalékát ugyanis haladásra fordítja.

Vezetni is jó. SUV-os a kilátás, a csend pedig simogató – ebben még a levegőbefúvás hangja sem hallatszik annyira, mint a Miraiban, ami szintén meglehetősen zajtalan jármű. Mind minden ilyen sokadik generációs villanyautóban (mert egy tüzelőanyagcellás valójában az), ebben is szép, lineárisan működnek a kezelőszervek, a gázpedál progresszív, s tudja az újkori villanyautók egylábas vezetési trükkjét is: elvételre fékez is, akár megállásig. Igazi fékre csak akkor van szükség, ha vészhelyzet van.

Nem egy fickándozó gokart, de szépen mozog, a súlya miatt a rugózása is elég jó  – bár aki a norvég utak alapján messzemenő következtetéseket mer levonni egy autó ilyesféle tulajdonságaiból, annak kiosztok egy Donald Trump-emlékplakettet. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futóműfelépítés pedig még kanyarokban is ad egyfajta kellemet a gépnek.

Oké, ha valakinek egy Nexo vezetésétől feláll a szőr a karján, az menjen sürgősen pszichológushoz, vagy minimum egy kiadós epiláltatásra, de közel sem annyira steril az élmény, mint azt a papírforma alapján vélné az ember. Kifelé pedig van még egy jópofa, vinnyogó-bedöglött légkondi-sipákoló hangja is a Nexónak – magától ugyanis annyira csendesen közlekedik, hogy muszáj volt neki valami hangszóróból szóló, szintetikus hangot kitalálni, hogy el ne üssön mindenkit.

Én azonban beleszerettem egy funkciójába – abba, amit eddig csak ebben az autóban láttam, de sürgősen el kellene terjeszteni az autóiparban. Nem az önparkoló rendszerbe, ami úgy is működik, ha valaki a kiszemelt helyen kiszáll, és csak a távirányítón levő gombbal küldi be a kocsit a parkolóhelyre. Nem is a tolatáskor bekapcsoló keresztforgalom-figyelőt, a sávtartó elektronikát, a radaros tempomatot, a jó hangú, amerikai Krell hifit értem – mert hasonló cuccokkal már lassan a Homasitában is találkozni lehet.

Nem. Engem a holttér-figyelő fogott meg. Az ugyanis nem bénán, a külső tükörbe tett ledet villogtatva mutatja, hogy a szomszéd sávban, ahova áttérni készülök, autó közeleg. Még csak nem is rázza a kormányt, vagy sípol, pittyeg – pontosabbat utóbbit igen, de az csak kiegészítő featúra. A Nexo a műszerfal közepére, tűéles képpel kiteszi azt a képet, amit a holttérben lát a kamerája, és amit mi jó eséllyel akkor se látunk rendesen, ha tekergetni kezdjük a fejünket a vezetőülésben. Micsoda kényelem! Micsoda biztonság! Micsoda ötlet!

Persze csak az irigység beszél belőlem. Mert nekem amúgy, a firlefrancok nélkül is bejön a Nexo, egy ideális világban valami ilyen járművet képzelnék el napi üzemre, ha amúgy hétvégén engednék használni a veteránjaimat. Csak sajnos, nem vagyok norvég, se dán, se német, se belga, se angol. Irigy vagyok, mert nálunk meg ezt nem forgalmazzák, hiszen hidrogéntöltő kutak sincsenek mifelénk.

Az oldalról ajánljuk

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

22 perce
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19