Ha unod az Octaviát...
Teszt: Hyundai i30 Fastback - 2018.
Ne már, ötajtós? – mondja a hátulról érkező érdeklődő, miután meglátja oldalt a két kilincset. Úgy látszik, a sokajtós, kicsit sportos lapos kupé fejben még mindig inkább a prémiumkategóriáé. Legalábbis nem a koreaiaké.

Nem tudom, a csalódottság szólt-e az érdeklődőből vagy a meglepődés. Ha utóbbi, vágja, hogy a Hyundai nem kezdő kupéságban. Háromajtósból már példásan hosszú a névsor a Coupétól a Genesis Coupéig; ha előbbi, akkor nem értem. Nekem ebben a papagájkékben szinte sportautós a Fastback öt ajtóval is. Nekem csak szinte, de soha nem fordult még utánam annyi fej ültetett Civicből vagy matricatuningos Swiftből, mint ebben. Pedig ha tudnák a suhancok, hogy a tesztautóban annyi lóerő sincs, hogy kívánjam vele a Pilist. 140, azt is az orrára kapja.
A látszat ellene szól, de ez családi kompakt kupé, a Hyundai méretben a csapott hátú és a kombi közé dobja. Dizájnérzékenységben meg kicsit azok fölé. Tizenegy a bűvös szám. Ennyi centivel ad többet hosszban a csapotthoz képest, cserébe viszont elvesz a fejtérből szépen: a tetővonal csúcsa 2,5 centivel került lejjebb, plusz van még egy 0,5-ös ültetés a komplett kasznin. Ez lett a megoldókulcs a kicsit sportos, nagyon kupés családihoz - még nem embertelenül kevés fejtérrel, rendes csomagtérrel.
A kacsafarok a végén jó húzás. Szemből ugye legfeljebb annak tűnik fel, hogy ez már a harmadik típusváltozat az i30-ból, aki szemre belövi azt a három centi mínuszt. A B-oszlopig sok érdemit nem változtattak rajta, onnan indul a lejtés a tetőn, a farok alatti lapos lámpákkal viszont már volt melója a Peter Schreyer-féle brigádnak. Nem egy fantáziátlan forma, a sziluettjén még átérződik, hogy rövid seggű autó volt az alapja – akármennyit nézem, ezt így főleg a színe teszi emlékezetessé. Imádtam látni az ablak alatt, de onnan, hogy magamra csuktam az ajtaját, képtelen volt kiváltani bármilyen érzelmet.

Egy időben le voltunk tiltva a Hyundai-tesztautókról, új Hyundaiban sokáig csak az autószalonokon ültem. Amikor végigseggelsz napi 20-30 autót, összefolynak a dolgok, főleg hogy a szalonokra mindenki csúcsfelszerelt belteret visz csúcs bőrhuzattal, félhomályos standokon kiállítva. Szóval mostanáig nem volt meg, milyen lehet a hétköznapokban. És milyen? Hát, egy igazi, száz százalékos semmi extra. Nincsenek nagyon elborult, bátor kreténségek, mint amit mondjuk a Toyota mer, de nem is a középkategória ízlésbajnoka.
Itt van mindjárt a kormány. A vastag kerék egész jó, az elnagyolt műanyag gombok az otrombaság határán vannak, bár az is igaz, hogy el vagyunk kényeztetve prémium tesztautóval: ebben a kategóriában a legtöbben ezt tudják. Én mondjuk nem színeztem volna meg a telefonos gombokat. Kábé öt hívás, és rááll a hüvelykujj, akkor meg minek a roncstelepig nézni, hogy zölddel veszed, pirossal lerakod?
Van még pár kellemetlen műanyag, a könyöklő alatti ijesztően kemény, az ajtós rekeszeket sem a legfinomabból csinálták, de szemmagasságban már semmi barbárság ilyen magas felszereltségnél. A hétcolos tablet még ezzel az indokolatlanul vastag kerettel sem tolakodó, még ha a józan logika szerint egyszerűbbnek tűnik levágni egy centit a zongoralakk keretből, mintsem a szellőző keretével lekövetni a kijelző ívét.
Elöl még nem érződik, hogy lent van a teteje, hátul viszont ne akarjon senki tartósan 180+ centis haverokat cipelni. A tizenegy centi nyújtásból a tengelytáv nem kapott, így a lábtér maradt, a csomagtér viszont itt már 450 liter. Tizennégy százalékkal nagyobb, mint a csapott hátúnál, viszont sokkal kisebb, mint a nagy konkurensnek mondott Octaviánál, ami 590 litert tud, igaz, van huszonkét centi előnye. Nem lehet síkba dönteni az üléseket, de döntött ülésekkel azért összejön 1351 liter.
Még korábban lejátszhatták házon belül a Kiával, ki mit vigyen, és az erős-dögös ötajtósnál ők dobták a kisebbet. V6 biturbó, össszkerékhajtás – a Stingerrel komolyan gondolják, hogy leállnak meccselni a műfaj nagyjaival, a Hyundainak maradt, hogy egy kategóriával lejjebb söprögesse össze a wannabe sportkupésokat. Ennek megfelelően az igazi sportautós értékeket a Fastbacknél kár keresni. Ezzel az 1,4-es turbós benzinessel végképp.
Jaguar a Lidiből
Árban sehol nincs a német GT-khez képest, miközben minőségben gyakorlatilag egy a liga.
140 lóerőt és 242 Nm-t tud a Hyundai 1,4 T-GDi-je, amivel nem is lenne baj, ha tudná turbó nélkül. A hétfokozatú duplakuplungossal eleve nem ígérnek űridőt, még a 0-100 km/h-s spirntre is kell neki 9,5 másodperc, nagyobb baj, hogy ezt klasszikus turbólyukkal teszi. Akkorával, hogy ne akarj vele a szerpentin felé kerülni. Annyit tett a szótári vezetési élmény ügyében a Hyundai, hogy tizenöt százalékkal keményítette a futóművet. Ezt kiérezni kéne egy Michelisz Norbi, lényegesebb hozadék, hogy a hátrafelé nyúlt kasznival a hátsó tengely kapott plusz kilókat. Hetvenet az alap ötajtóshoz képest, talán ezért is a keményítés.
Ha az a kérdés, ki vesz i30 Fastbacket, a legegyszerűbb válasz: aki nem akar Octaviát. A Hyundai jól odalőtte a Skodának az i30 kombit is, itt én nem érzem annyira direktnek az átfedést ízlésvilágban, mint amennyire hangoztatják, de ha valakinek nem minden a csomagtér, nincsenek magas gyerekei, akár még boldog is lehet vele Octavia nélkül. Bár én ezt az 1,4 turbót passzolnám. 5,85 millióról indul vele a Fastback, de a tesztautót még felextrázták 7,7-ig.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
