Már nem toronyház, csak egy kényelmes nappali

Volvo XC60 T8 Inscription R-design – 2017.

2017.10.16. 06:26 Módosítva: 2017.10.16. 08:02

A fene nagy uniformizálásban üdítő olyan autót találni, amit felismerek méterrúd nélkül is. A legsúlyosabb helyzet talán a Mercinél: ha nincs kéznél két opponens, a C-E-S trió szeparálásában csak egy centi segít. SUV-fronton valamivel jobb a helyzet, bár az X-Trail-Qashqai párosnál olyan komoly a hasonlóság, hogy ott már lassan csak az alvázszám segít. Ellenben itt az XC60, ami úgy hordozza a Volvo jegyeket, hogy pillanatra sem gondoljuk zsugorított XC90-nek.

Ha sztereotípia lennék, volvós akarnék lenni, mert most minden együtt van hozzá. Az XC90 jó gép, és bár sokkal kevesebb kellemetlen képzettársítást hordoz, mint bármelyik német prémium traktor, azért már csak a puszta közösségi érzetet is bántja, hogy egy ekkora hodállyal kell közlekedni. Viszont bizonyos körökben komolyan emeli a nimbuszunkat, például a hibridség, és az XC90-ből van is T8, aminek a tiszta üzem mellett van egy komoly hozománya is: el lehet adni otthon a vásárlási szándékot.

Amikor a kétezres években megjelentek a hibrid Lexus SUV-ok, azért voltak népszerűek, mert keveset fogyasztottak, de brutálisan is mentek, ha benzin és a villany együtt tekert. Otthon meg elő lehetett adni a szöveget anyunak, hogy a bébifókák, az üzemanyagköltség, mi egyéb, közben 100-ról letaposva meg olyat ment, hogy az ember ijedtében levegőt is elfelejtett enni.

Akit eddig nyomasztott az XC90 mérete, az pár hónapja már az XC60-ra is benevezhet, akinek pedig a hibridség hiányzott, annak itt van hozzá a T8-as hajtáslánc. Akárcsak a többi Volvóban ez itt is egy turbós-kompresszoros négyhengerest és két villanymotort jelöl. Ezekből egy kisebbet a váltóházba építettek, ez indítómotor, generátor, és hajtani is tud, a hátsó tengelyt mega a másik villanymotor. A T8-nál ez azt jelenti, hogy sosincs mechanikus kapcsolat a benzinmotor és a hátsó tengely között, az összkerekesség a hibrid hajtáson keresztül valósul meg.

Van viszont a kardán helyén egy 10,4 kWh-ás, 48 voltos lítium-ion akkucsomag. A hátsó villanymotorok 87 lóerővel és 240 Nm-el tudnak beszállni a hajtásba, az első villanymotor pedig 45 lóerőt és 150 newtonmétert ad. A turbóval és kompresszorral töltött négyhengeres 320 lóerős, alacsony fordulaton, ahol a kipufogógázok által hajtott turbó döglődik, egy hagyományos, mechanikus hajtású csavarkompresszor dolgozik, felette a turbó tölt. Érdekes, hogy még a kompresszor forgatását is megspórolják, ha nincs rá szükség, ilyenkor egy elektromosan vezérelt kuplung egyszerűen lekapcsolja.

Az együttes teljesítmény 408 lóerő és 640 newtonméter, ami már az XC90-est is borzasztóan vitte, az eggyel kisebb és csak 2100 kilós (az XC90 ugyanezzel a hajtással 2300 kiló) borzasztóan megy. Képzelje el azt, hogy bemegy az Ikeába, és megveszi a legkényelmesebb, legfinomabban varrt fotelt. Vigye haza, rakja a nappaliba majd képzelje el, hogy az egész helyiség 4,9 másodperc múlva százzal megy. Na, ilyen az XC60, ha ha ugyanerre kíváncsi az XC90-nel, játssza el ugyanezt egy toronyházzal.

És nem azért érzem jobbnak az XC60-at, mert jobban gyorsul, hiszen elég természetellenes dolog már egy ekkora döggel is gyorsulgatni, viszont mint autó, sokkal emberközelibb, minden szempontból. Ekkora mérettel már a puszta közlekedés is nagyobb öröm, de vezetés szempontjából is kellemesebb érzés. Volvót persze nem a száguldozás miatt veszünk, de akkor is jó a tudat, hogy be lehet vele állni egy szabvány parkolóba, ráadásul pedig már ebben is akkora hely, hogy 190 centi alatt egyik ülőhelyen sem kell panaszkodni. Csalóka a kép, mert fekete a kárpitozás, emiatt valamennyire slankít, pedig itt már a hátsó ülés fejtere sem problémás. Amúgy világos bézzsel ütne igazán.

A teljes beltérrel, meg úgy általában az autóval is az az érzése az embernek, hogy ez már valahonnan ismerős, de miért is ne lenne? A Volvo olyannyira ráment a platformstratégiára, hogy ha akarná, centinként növeszthetné az autóit. A beltér például ugyanolyan, mint bármelyik aktuális Volvóban, ízléses, finom, és itt sem lehet megúszni a középső kijelzőt. Bár alapvetően az is olyan, hogy a fontos funkciók ott vannak középen, az almenünél kezdődnek a bajok, oldalt, oda csak úgy behányták az ikonokat, nem túl sok következetesség alapján. El tudom képzelni, hogy egy hónap Volvósság után akár letekintés nélkül is menne, de így gondolkodós. Az ülésekkel nem tudtam megbékélni, a egyszerűen a V90-ben kényelmesebbek voltak, pedig kép alapján ugyanazok. Mondjuk ezekben van egy hatalmas R-design logó, lehet, hogy ennek van köze a tömés keménységéhez. Remek geg viszont a krómszegélybe belenyomott svéd zászló.

Az igazán érdekes élmény viszont a csend, hiszen az XC90-ben még hangos volt a négyhengeres, amikor beindult. Az XC60-ban az egykori morgás halk búgássá szelídült, és azt, hogy mikor, melyik motor kapcsol, csak erős gyorsításnál lehet füllel lekövetni, amúgy a rendszer annyira finom, hogy már nincs rántás. És úgy általában SUV-mércével tök jól mozog, főleg ezzel a levegős futóművel nehéz Dániában olyan utat találni, ahol nem libeg békésen tovább. A fogyasztást is nehéz megtippelni, Csikós alatt az XC90-ben 12-15 liter körülötti értékeket írt a számítógép, 11,2-re jött ki az átlaga. Az XC60 kisebb, valamivel könnyebb is, vélhetően ezalatt lesz, viszont mivel sokadjára is leszakad az ember arca a megindulástól, nehéz lesz kulturáltan közlekedni vele.

Az előző XC60-as talán ésszerűsége miatt a kategória legnépszerűbb darabja volt, amennyit fejlődött méret, és beltér viszonylatában, erre megint jók az esélyei. Hogy a T8-na gazdaságossági szempontból van-e értelme, nehéz megmondani. Plug-in hibrid, azaz olyan 30 kilométer körül ennek is el kell mennie tisztán villannyal, vagyis a bejárás még az agglomerációból is abszolválható vele. És környezetbarát. Meg megy, mint az olajozott istennyila.

Az oldalról ajánljuk

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

37 perce
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30