Már majdnem értem

Opel Mokka 1.6 d 4x4

2017.02.05. 00:02

Értem én a divatot, de nem szeretem – ám ne fullasszunk pocsék poénba egy bimbózó tesztet. Csakhogy sokáig nem láttam más okát annak, miért veszik akkora mennyiségben a kis Opel-SUV-ot. Ha valamikortól, akkor talán mostantól érdemes rá figyelni.

Amikor kamasz voltam, télen a csajok vastag, színes lábszárvédőt és pamut tenisz-hajpántot hordtak, sőt, a vagányabbak még fejhallgatónak látszó, műanyagpántos, szőrme fülvédőt is húztak a fejükre. Akinek megvolt e szentháromsága a mínuszok túléléséhez, hitetlenkedve nézett az alkatrészhiányos többire – ti nem fagytok meg a zimában? Ma meg... senki nem hord lábszárvédőt, fejpántot, még szőrmepamacsot sem a fülén. Mégis - egy csomó nő életben marad a hidegben. Mondhatni, a többség.

Valahogy ebbe lábszárvédő-körbe tartozik nálam a magasított szabadidőautó is, pláne a pici fajta. Merthogy egy dög nagy BMW X5-nél még értem, hogy a tulaj olykor jachtot vontatna, s szeretne legalább egy 1:50-es arányú túlélési esélyt a München-Frankfurt autópályán, ha a szembejövő sávból áttér a nyerges, oké. De egy kis-SUV? Már bocsánat, de egy baromság, egyetlen értelmét látom csak az ilyennek, ha valaki idős és nem tud lefelé behuppanni az autójába. Azaz akkor sem igazán, mert manapság már a kis-SUV-ok is akkorák kezdenek lenni felfelé, hogy szinte mászni kell beléjük.

Jobban nem lát ki belőlük a vezető, ezt bizonyítja az összes, a forgalmat öt percen át feltartva parkolgató, végül a kocsit rendszeresen másfél helyre letámasztó, a forgalomban a kanyarokat levágó, autóstársakat, biciklistákat és gyalogosokat riogató szabadidőautós. Azonos alapterületen rosszabb a helykínálatuk, sokszorosan pocsékabb a rugózásuk és 10-20 százalékkal nagyobb a fogyasztásuk a normál kocsikénál, a gumijaik erőteljesen drágák, a futóművük jellemzően nem különösen tartós. Terepre meg aztán tényleg senki nem megy ilyennel, mert a végén még összekarcolódik a szép, krómozott műanyag ál-fellépő a csalánbokor érintésekor. De legalább a gyártóknak van némi humorérzéke: látva az igazi usereiket, letettek az összkerékhajtás forszírozásáról, és most már jellemzően tiszta elsőkerekesként árulják ezeket a kocsikat.

Nem célom szembemenni kábé hétmilliárd ember enyémtől eltérő véleményével, csak fel akartam hívni a figyelmet arra, hogy a szabadidőautó temérdek ügyetlensége pontosan abból a csordaszellemből eredeztethető, ami miatt annak idején kötelező volt színes hurkát rántani a lábikrákra, ha a higanyszál tíz fok alá szédült. Most akkor mindenki ezzel a szemmel vizsgálja kicsit e genetikai mutáns szerencsétleneket.

Kár túlragozni a dolgot – ha csak az Opelen belül maradunk, akkor az Astra egy igen kiváló kompakt autó, a vele nagyjából egy árban mért, belül szűkebb, amúgy meg sokkal kényelmetlenebb és ügyetlenebb Mokka fel sem érhet a bokájáig. Persze képletesen, mert testi valójában messze föléje tornyosul. Ezek után végképp nem értem, hogy miért vették oly sokan az első generációt, amiben ijesztően kaotikus volt a belső tér, pocsék a rugózás, förtelmesek a motorok – egytől-egyig. Mert tágas volt? Dehogy. Csendes? Fenéket. Biztonságos? Csak hitték.

Aztán 2015 végén jött az új motorszéria, ami egy csapásra rendbe tette a Mokka hibáinak jókora részét. Akár a benzineseket, akár az egyhatos dízelt nézem, két generációval modernebb viselkedésű, csendes és barátságos alternatíva jött létre csak ezzel, ráadásul a váltók is sokkal jobbak lettek. Most, a 2016 végi modellfrissítéskor pedig kapott egy kapuzárási pánik előtti, egészségklinikai beutalót is a buci Európa-kedvenc, amitől kívül szélesebbnek, üdébbnek és karakteresebbnek látszik, belül pedig helyükre kerültek a mindenféle kezelőszervek, kijelzők, néznivalók. Még mindig egy kis-SUV, de legalább már egy igen jó kis-SUV ő. Márpedig annak, aki kis-SUV-ot akar, pont úgy nem lehet eladni valami Astra-szerűséget, mint anyukámnak az öreg marhát, amikor borjúhátszínért megy a henteséhez.

Az új motor már tavaly megvolt, a régi test utolsó évében már végig, s lehetett is szeretni. 136 lóerő elég egy ekkora lufi mozgatásához, s maga a motor lenttől a tetejéig csendes, finom, készséges. Egész pontos a váltó is, szépen klattyan fokozatból fokozatba (kattanást azért nem mondanék), bár néha kicsit akad – ennyi azonban belefér. Az egész élmény, legalábbis a vezetőülésből igen kellemes: a kihúzható combtámaszos, extrás ülés kifejezetten kényelmes és komoly autós érzetet ad, az anyagok szépek, a funkciók végre egész jól áttekinthetők.

Csak ne kellene: a) gyorsan menni néha; b) rögösebb aszfaltra térni; c) kanyarogni; d) utasokat és poggyászaikat vinni. Mert ezekben a számokban már cseppet sem oly kiváló a Mokka. Egy kisebb kerekeken guruló kocsinál még csak-csak lehet takarékoskodni a fejlesztéseken és az alkatrészek árán, s ügyes trükkökkel kijön egy egyszerre kanyarképes és kényelmes futómű. De amikor nagyok a kerekek, nagy lesz annak a négy rángatózó testnek a súlya is, ahhoz pedig már komoly tudomány kell, hogy az ilyenből kijöjjön valami komfortos futás. Itt pedig úgy tűnik, el is fogyott a pénz Opeléknál.

A Mokka egyfolytában ideges, ráz, billeg, bólogat, sőt, ezeket a zsonglőrmutatványokat gyakran vegyíti is az emlékezetes élmény kedvéért; a bólogatásba belebilleg kicsit, majd rárázogat egyet, hogy végképp meggyűlöljünk mindent, ami nem a Hősök tere márványburkolata. Azaz – látták mostanában a Hősök tere márványát? Nem, már az sem megnyugtató menedék a Mokka-használó számára. Nem én akartam kis-SUV-ot, hiszen azok közül a legtöbb küzd ezzel a zötyögés-problémával – a Mazda CX-3, Nissan Juke, Suzuki Vitara, Peugeot 3008 biztosan, bár például a Yeti, a Captur és Qashqai ennél azért sokkal kellemesebb.

Nagyobb tempóra kapcsolva, mondjuk, kint a pályán megjönnek a zajok. Nem, nem a kiváló motoré, hiszen az csendben marad, de a tükrök, s az A oszlop felől is beindul a suhogás – nem is kell hozzá gyorsan menni, elég egy 115-120 az órán, és az autó már beleszól a beszélgetésbe, a sebesség emelkedésével pedig egyre rosszabb lesz a helyzet. Ha pedig egyszerű országúton hajtja valaki a paripát, s kanyarok csusszannak a kerekek alá, kiderül, hogy a Mokka egy vadászeb, s tömpe orrával nagyon szeret a bozótba szaglászni, a kormányának pedig nem ártana beadni két szem Viagrát, hogy kicsit megjöjjön a kedve az eksnhöz. Kanyarvadász – na, ez nem az.

Mellesleg a hátsó ülésein meglehetősen szűk – bár a Juke-nál és a CX-3-nál mindenképpen tágasabb –, egy csupán 365 liternyi csomagtartócskát találni egy ilyen óriási buborék hátsó ajtajának feltárása után pedig több mint meglepő. Azaz inkább kellemetlennek mondanám, ha ott a csomag már a bevásárlókocsiban. Nem javít a raktér kihasználhatóságán az sem, hogy a bővítéséhez fel kell emelni a hátsó ülőlapokat, a támladöntéshez pedig előre kell csúsztatni az első üléseket. Mi ez, ferdehátú-múzeum?

Hogy feltegyem az i-re a pontot, kipróbáltam az új Mokka-tulajoknak most egy évre ingyen adott OnStar szolgáltatást (bizonyos mélységig). Az OnStar az Opel ingyenes, autóból működő vészsegély/tudakozó/információs/internetszolgáltató rendszere, a maga módján egyedi az autós világban. Már láttam működni olyat, amit profi módon hozzálőttek a tulaj mobiltelefonjához (ehhez van app a neten, sajnos egyelőre német forrásból kell letölteni, de magyarul beszél), igazán kényelmes cucc, csomóan szerintem le is szoknak miatta arról, hogy otthon megtervezzék az aznapi útvonalukat. Mindenesetre vicces volt a fogyasztási adataimat látni a Cubot X17 kijelzőjén, kicsit beleturkáltam az autó paraméterezésébe is (az irodai székemben ülve, a Flórián téren). Ez azonban még nem veszi meg nekem a Mokkát – talán a nővérem imádná az OnStart, mert ő rettenetesen szétszórt mindig, és azt se tudja, hol van. Majd beajánlom neki, hátha lesz egy jobb találata a lottón.

Nem szabad elfelejteni – a Mokka még a nehéz, régimódi Opel-korszak szülötte, ezért nem is olyan fluid és ügyes, mint az újak, a könnyűek. De a legtöbb hibája a SUV-ságának köszönhető, ez is tény. Kompenzációként azért tud ám dolgokat. Például van neki intelligens AFL ledes fényszórója, ami valóban kiváló, mindenféle sáv-holttér-féktávfigyelő rendszere, sőt, olyan kulcsnélküli ajtónyitása is, amely a hátsó ajtókra is reagál – ezt általában a drágább autók sem tudják. Mondjuk, azt nem tudom, hogy ez a kiterjesztett kényelmi extra (amihez a kulcsnak és az érzékelőrendszernek is nagyobb sugárban kell működnie) nem könnyíti-e meg drasztikusan a Mokka ellophatóságát, erre majd a tapasztalat ad választ. No meg volt benne egy viszonylag olcsón (350e) mért összkerékhajtásos rendszer is, ami az elmúlt napok ónos esős, jéggé fagyott környezetét tekintve jó opció, de növeli a kocsi fogyasztását, karbantartási költségeit is, ráadásul a mostanában szokásos magyar időjárás mellett jó, ha öt-hat napot szükség van rá egy évben, utána meg csak ballaszt. Én inkább vennék drágább (és gyakrabban cserélnék) téli gumit.

Nézhetem a Mokkát innen is, onnan is. Ha általában az autók felől indulok felé, azt mondom, hogy egy szűk, rázós, csak bizonyos korlátok között komfortos, de a téli 6,5-ös, elsősorban városban összeszedett fogyasztásával, csendes, erős motorjával, jó üléseivel, szép, otthonos kidolgozásával mégiscsak egy vonzó kocsi, még ha nem is jó vele sem kanyarban, sem egyenesben gyorsan menni. Ha a kis-SUV-ok irányából vizsgálom, azt kell mondanom – az egyik legjobban megtervezett, ügyes és elfogadható kényelmű típus a mai kínálatban. Száz évvel ezelőtt a nők nyilván azt is tudták, melyik fűzőkészítőnél lehet a legjobb fűzőt csináltatni. Csak erre azt mondom – fűző nélkül azért sokkal kényelmesebb azóta.

Az oldalról ajánljuk

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

49 perce
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14