Mit tud az olasz Golf tizenöt évesen?

Használtteszt: Fiat Stilo 1.6 16V Active - 2001.

2016.12.02. 06:21

Ha kompaktautókról beszélgetünk, elsők között ugrik be a Volkswagen Golf. Ezen persze a riválisok mindig próbálnak változtatni, nem volt ezzel másképp a Fiat sem. Év Autója-címek ide vagy oda, ez többnyire nem sikerült nekik, így a kétezres évek elején receptet váltottak. A Stilo ránézésre akár német autó is lehetne.

Ha te határozod meg a játékszabályokat, nehezen tudnak legyőzni. A Volkswagen 1974-ben lényegében kategóriát teremtett a Golffal. Jelenleg a hetedik generációnál járnak, és több mint harmincmillió eladott példánynál. Nem csoda tehát, ha mindenki őket akarja lenyomni. Nincs ezzel másképp a Fiat sem. Miközben azonban a Ritmók szétporladtak, a maguk korában nagy durranásnak számító Tipók eldobóssá lettek, az egyes és kettes Golfot kultautóként imádják. A kétezres évek elején aztán az olaszok a sarkukra álltak, és gondoltak egy merészet: hogy legyőzzék a németeket, németté kell válniuk.

A Fiat Stilót 2001-ben mutatták be, egy csapásra leváltva vele a Bravót, a Bravát és a Marea Weekendet. A Golf IV már három éve volt a piacon, de volt még ugyanennyi az V-ös bevezetéséig. A formaterv olyasmi lett, mintha a tervezőasztalnál Alessandro a főnök szoros felügyelete mellett elkezdett volna egy visszafogott német dizájnt rajzolni. Aztán valamikor félidőben a góré kiszaladt egy kávéra, hősünkön elhatalmasodott a vágy: ebből márpedig olasz autó lesz. Az orr-rész a csíkszerű fényszórókkal és a köztük húzódó hűtőráccsal simán lehetne egy Passaté, a far viszont a csomagtérajtó síkjához képest kiemelkedő hátsó lámpákkal egyértelműen mutatja a dél-európai eredetet.

Meglehetősen ritka az olyan autó, amelynek három- és ötajtós kivitele között annyi különbség van, mint a Stilo esetében. Nem egyszerűen egy kicsivel megtoldott variánsról beszélhetünk, lényegében teljesen más autót látunk. És akkor a kombiról még nem is szóltunk. Az én szememnek a háromajtós ma is egészen jó forma, míg az ötajtóst kicsit butábbnak, esetlenebbnek érzem. A Multi Wagon nevet viselő kombi két részletben nyitható csomagtérajtót, a ferdehátúakhoz képest teljesen más hátsó lámpákat kapott.

Ha a kormányon letakarnánk a márkajelzést, a beltérről sem biztos, hogy teljesen magabiztosan megmondanánk, olasz autóban ülünk. Egyszerű formákkal operál, túl sok kreativitást nem mutat. A műszerfalpárna anyaga viszont tizenöt évesen is kimondottan kellemes, nem kemény, nem kopog. A szélvédő alatt húzódó szellőzőrostély a széleken hajlamos elengedni magát, olyankor kellemetlen ciripelő hangot kapunk útitársként. A kapcsolók tapintása viszont ragacsos, az évek során bevonatuk elfáradt. Vannak, akik a hideg zsíroldóra, míg mások az ultra dermre esküsznek. Dörzsis szivaccsal vagy érdesebb törülközővel megszüntethető a probléma. A vezetőülésen a szokásos beszálláskori kidörzsölődés látszik, semmi más. Az oldaltartás lehetne jobb, 180 centi körüli magassággal pedig hátul egészen passzentos mind a fej-, mind a lábtér tekintetében.

A Stilók motorpalettája egészen széles volt. Benzinesből kínáltak négyhengereseket a nyolcvan lóerős 1,2-estől a 133 lovas 1,8-asig, a csúcsot az Abarth-kivitel sorötös 2,4-ese jelentette, a maga 170 lóerejével és 221 newtonméterével. Dízelből csak az 1,9 JTD-t kapta meg, de azt több teljesítményszinttel. A leggyengébb nyolcvan lóerőt, a legerősebb 150-et tudott. A használttesztre kölcsönkért példány 1,6-os, 16 szelepes. A 103 lóerős csúcsot 5750-nél adja le, míg 145 newtonméteres legnagyobb nyomatéka négyezernél jelentkezik. Peti, a tesztautó gazdája nagyjából három éve vette. Városban jellemzően 8-9 literes fogyasztással jár vele, autópályán 7 körül eszik a Fiat, országúton 6-6,5 literrel is beéri. Ugyanakkor nem ez a legproblémamentesebb motor - erről kicsit később.

Az autót így, tizenöt évesen is jó vezetni. Igényli a fordulatot, de cserébe nem is megy rosszul. 130 km/h körül 3500-at forog percenként, száznál 2800-at. Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros - semmi rendkívüli. A hangolás egész feszes, sportosnak mondható, a Stilóval jó kanyarogni, bár a kormányon kicsit kevés a visszajelzés, simán beleférne valamivel közvetlenebb is. Rendes Fiathoz méltón itt is megkapjuk a city-szervót, ami tényleg egyujjassá teszi a kormányzást. Petinek a futóműre nem kellett sokat költenie, de egy pár rugót azért igényelt az autó. Korábban vélhetően nem párban cserélték, vagy inkább csak simán nem belevalót választottak, így féloldalas lett az orra.

Ennél lényegesen nagyobb fejtörést okozott a motorvezérlő. A fészlift előtti - főként 1,6-os - Stilók betegsége az ECU meghibásodása (meg a gyújtótrafóké). Itt ugyanis közvetlenül érintkezik a motorral az egység, amelynek belsejében az ólommentesen forrasztott kötések a hőtől és a rezgéstől elengednek. Sokféle hibajelenséget okozhatnak. Ebben az autóban például a vízhőfok ingadozott. Előfordult, hogy üzemmeleg motornál hirtelen kilendült a mutató, egészen forrásig, aztán ott ugrált egy kicsit, majd visszaállt, mintha mi sem történt volna. Könnyen kilogikázható, hogy ennyi idő alatt a hűtőfolyadék hőmérséklete nem mehetett át ekkora változásokon. Más stilósok melegen leálló, vagy hidegindítás után fulladó motorról is beszámoltak, ami szintén erre az alkatrészre vezethető vissza. Ilyenkor vehetünk új vezérlőegységet százezer forint fölött, vagy kereshetünk valakit, aki bontott egységekkel foglalkozik. A gyári állapotra visszaállított ECU-t már 60 rugóért megkapjuk, és hozzátaníthatjuk saját autónkhoz. Igaz, ebben van némi rizikó, ki tudja, meddig lesz jó így.

Jellemző hiba a zárak befagyása, a lamellás üvegtető beázása, a digitklímában dolgozó állítómotorok meghibásodása (végálláspotméterek és közdarabok), a légzsákoknál is tapasztalhatunk meglepetéseket. A műszerfalon visszaköszönő hibalámpa leggyakrabban az utasülésbe épített ülésfoglaltság-érzékelő problémáját jelzi. Ha szerencsénk van, kontakthiba, ha nincs, kinézhet egy több tízezres tétel a cserére. Tizenötezerért helyettesítő áramkört is vehetünk - ilyenkor az elektronika mindig foglaltnak érzékeli az anyósülést, ütközés esetén durran a légzsák. A gyerekbetegségek nagy részét a 2004-es fészlifttel orvosolták.

A Népítéletek egyébként nagyon vegyesek a Stilóról, a skála az Autók szégyenétől a Ferrari kisöccséig terjed. A tulajok összességében szeretik, erről árulkodik a 7,01-es átlagosztályzat is. Peti szerint nagyon jó közösség épül az autók köré: a hazai klub fórumán a kisebb javításokhoz útmutatást, a komolyabb szerelésekhez szakembert is könnyen találni.

Fiat Stilo alkatrészárak
Alkatrész Ár
Első féktárcsa (Brembo) 15223 Ft/darab
Hátsó féktárcsa (Brembo) 10490 Ft/darab
Első fékbetét (Textar) 14297 Ft/készlet
Hátsó fékbetét (Textar) 12126 Ft/készlet
Kuplung készlet (Valeo) 55818 Ft/készlet
Első lengéscsillapító (Kayaba) 29880 Ft/db
Hátsó lengéscsillapító (Kayaba) 21774 Ft/db
Vezérműszíj készlet (SKF) 37861 Ft/készlet
Motorvezérlő egység (Magneti Marelli) 204196 Ft/db

A Fiat Stilo bemutatásakor - ezzel az 1,6-os motorral, Active felszereltséggel - 3,7 millió forintba került, nagyjából mint a Golf IV Comfortline. Ha felütjük a hahut, és az egyszerűség kedvéért erre a 2001-es évjáratra is szűrünk, akkor azt látjuk, hogy Stilókat 320-tól 700 ezerig kínálnak, a Golf 490 ezertől egészen egymillióig megy. Ebben a kategóriában, hasonló pénzekért vehetünk többek közt Ford Focust és Opel Astra G-t is. Ha a Fiat mellett döntünk, tényleg érdemes szem előtt tartani, hogy a németes törekvés ellenére műszakilag ez nagyon is olasz autó.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36