Ez itt a BMW jövője

BMW X1 xDrive 25d - 2016.

2016.01.25. 06:09

Adatlap BMW X1 xDrive 25d - 2016

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 231 LE @ 4400 rpm
  • 450 Nm @ 1500 rpm
  • 8 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.6 másodperc
  • Végsebesség:
    235 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 12 550 000 Ft

Nem újdonság a BMW-nél a keresztben álló motor és a fronthajtás, de olyan lassan csepegtetik a Mini padlólemezére épített modelleket, hogy szinte észre sem venni.

Bő két év alatt az X1-es második generációja a harmadik ilyen autó, és ezen már az is látszik, hogy a tervezők lassan alkalmazkodtak az új építési módhoz: a legkisebb aszfaltterepjárót jobb nézegetni, mint az elődjét, pedig abban még hosszában volt a motor. Az első X1-esnél szebbet rajzolni mondjuk nem nagy kihívás, hisz az a közelmúlt egyik legügyetlenebb arányú BMW-je volt, de ez most alighanem jól jött a tervezőknek. Hiába látszik az új generáción, hogy a keresztben beépített motor miatt szokatlanul hátra került az első tengely vonala, ha a végeredmény ezzel együtt is sokkal kellemesebb látvány.

Pedig az új modell sem lett valami jellegzetes, mintha Chris Bangle távozása óta félnének bármi újat kitalálni a cég formatervezői, inkább csiszolgatják, ami korábban bevált. Az alsó légbeömlő az autó orrán például egy az egyben az X3-asról jön, az oldalablakok sziluettje és az övvonalon végigfutó borda pedig az összes X modellen hasonlóan fest. Van az egészben valami az Audi öltönyszabász-filozófiájából, ha a szabásminta más is.

A képeken érdekes módon alig jön át, hogy az új X1-es milyen masszív autó benyomását kelti. Talán a szokványosnál is nagyobb hűtőrács, vagy a hátrafelé elhúzott fényszórók teszik – részben ezekkel tüntetik el a fronthajtású padlólemezből adódó hosszú orr aránytorzító hatását – de többen is megjegyezték, hogy milyen nagydarab. Pedig az adatok alapján egyáltalán nem tűnik annak: 4,439 méter hosszú, azaz alig hét centivel hosszabb egy Nissan Qashqai-nál, és közel 22-vel rövidebb az X3-asnál, élőben mégis testesebbnek látszik. Ráadásul belül is hasonló benyomást kelt, ami valószínűleg épp a hajtás elrendezéséből adódik: a keresztben álló motor mögött egyszerűen több hely marad az utastérnek.

A költségcsökkentésen túl nyilván ez a másik ok, amiért a BMW a váltás mellett döntött: a sportos karakternél manapság fontosabb a célszerűség, és az X1 ezen a téren egyértelműen nagyot lépett előre. Beülve azt az érzést kelti, hogy ennél nem is kell több hely egy autóban, és nem csak elöl: a viszonylag magas ülések miatt hátul is bőséges a lábtér, még némi nyújtózkodásra is volt lehetőségem a magamra állított első ülés mögött, az 505 literes, kétfenekű csomagtartónál pedig ritkán kell nagyobb. Az egyetlen kifogásolható részlet a hátsó ülések rövid ülőlapja, de ez valahol érthető is: valahogy el kell adni a nagyobb BMW-ket. Ám ha csak a praktikus szempontokat nézzük, az X1-esnél nemigen kell több.

A tesztautó az xDrive 25d egy bőségesen felszerelt változata volt, így a belső térben mindent megnyugtató árnyalatú, cipőbarna bőrrel borítottak. Így is szembetűnő, hogy a teljes belső berendezés teljesen azonos a 2-es Active Tourerével, beleértve az üléseket és a műszerfal kialakítását. Még az első ülések közti dobozon sem változtattak, amely nyekkenve mozdul odébb néhány millimétert, ha az ember neki találja támasztani a lábszárát. Csak a középkonzolon variáltak a kapcsolók elhelyezésével, és persze a dekoráció eltérő. Sajnos maradt a műszarfal tetejébe beleállított középső kijelző is, ami lassan afféle ipari szabvánnyá válik, pedig teljesen indokolatlan ez az elhelyezés. Ha úgyis mindent az i-Drive tekerőjével intézhetünk rajta, nyugodtan beépíthetnék a műszerfalba.

Kapcsolódó
Ettől vagyunk annyira kiborulva?

Ettől vagyunk annyira kiborulva?

Valamiért muszáj nekik olyan autókat csinálni, amilyen a Mercedesnek még nincs. Amilyen meg már van, olyat akkor is, ha valójában nem kéne.

Tetszett viszont a műszerfalon és az ajtókon végigfutó famintázatú burkolat, amely ugyan egyáltalán nem tűnik fának – valószínűleg nem is az, bár ki tudja – viszont tapintásra és látványnak sem bántó, ami nagy szó a zongoralakk- és kályhaezüst-hatású műanyagok korában. A belső tér anyagait gondosan válogatták össze, ahogy a minőségtervezés-órán tanítják: nagyjából mellmagasságig puha és kellemes tapintású anyagokat használtak, csak lejjebb kezd kilátszani a fekete autóipari műanyag, amit valószínűleg minden gyártó ugyanonnan szerez be. Ebbe a változatba a bőr kárpitozáson kívül belefért az autóipar elmúlt évtizedeinek leghasznosabb találmánya, az ablakra vetítő kijelző is. Így aztán menet közben nem is nagyon kellett nézegetnem a műszereket, hisz a sebességet, a navigáció utasításait, a táblafelismerő rendszer jelzéseit és a ráfutásgátló figyelmeztetéseit az utat figyelve is láthattam.

A használat élményét minden belső téri megoldásnál jobban meghatározta a kivételes hangszigetelés. Ez nyilván azért is szükséges, mert a kétliteres dízelnek elég randa traktorhangja van, és nem csak az indítás után. Ebből azonban csak vehemens gyorsítások alkalmával szűrődik be némi halk berregés az utastérbe. A típusjelzésben szereplő 25d a legerősebb dízelmotorra utal, amely 231 lóerős, a maximális nyomatéka pedig 450 Nm, 1750-es fordulatszámtól. Ezzel a négyhengeressel a számok alapján akár élményautó is lehetne az X1-es, 6,6 másodperc alatt gyorsulhat százra és 235 km/h a vége. Hogy mégsem a jóízű csapatás jut majd eszembe erről a BMW-ről, arról elsősorban nem a motor tehet, hanem hozzá járó automata váltó.

A többi prémium gyártóhoz hasonlóan manapság már a BMW sem kínál az erősebb modelljeihez mást, csak automata váltót. Ebben az esetben egy nyolcfokozatú szerkezetet, amely kézzel is kapcsolható, és többféle üzemmódot kínál. Használható dinamikus Sport, kényelmes Comfort és szupernagypapás Economy üzemmódban. Én a két utóbbiban használtam, mert Sport üzemmódban szinte képtelenség volt olyan finoman felengedni a fékpedált, hogy ne hirtelen ugrással induljon az autó. Ez pedig városi forgalomban több mint kellemetlen. Maradnak a lassabb haladásra kitalált kapcsolási profilok, ezekben pedig jó nagy késéssel reagál a hajtáslánc. És hiába nyúlnánk az automatika programjába a váltófülekkel, ez sem segít, ilyenkor is hosszú tizedmásodpercek után reagál a váltó.

Pedig a futómű támogatná a sportos vezetést, elég feszes hangolású, kis oldaldőlést enged – igaz, cserébe a kisebb úthibákat nem szűri igazán jól még komfort módban sem –, és viszonylag nagy tempójú kanyarban is biztosan fog. A kormány ugyan nem ad sok visszajelzést, viszont közvetlen – faltól falig két és felet fordul – és az összkerékhajtás miatt gázadásra is semlegesen viselkedik az autó, de a határait feszegetni mégsem örömteli élmény. Tempós haladásra viszont kiválóan alkalmas, 130 km/h-nál sem zajos, és ebben a sebességtartományban is fölényesen gyorsul. A kivételes hangszigetelés és a magas üléshelyzet miatt nem is nagyon érezni benne a sebességet – folyamatosan figyelnem kellett, hogy ne hajtsak sokkal gyorsabban a megengedettnél.

A motor nemcsak erős, de meglepően jól is fogyaszt. Az 5 literes átlag vegyes ciklusban talán kicsit optimista, de egy 1,575 tonnás, összkerékhajtású autótól a 7,9 literes átlag száz kilométerre semmiképp nem rossz, figyelembe véve, mit kapott a tesztelés során, és hogy a tél leghidegebb napjaiban volt itt.

Az új X1-es persze kemény versenyre számíthat, a konkurencia is kínál hasonló méretű és felépítésű modelleket, az Audi a Q3-ast, a Mercedes pedig a GLA-t, nagyjából ezen az árszinten. A BMW aszfaltterepjáró legolcsóbb változata 1,5 literes, háromhengeres, 136 lóerős benzines turbómotorral és fronthajtással 8,695 millió forintért már elvihető, a tesztelt xDrive 25d legolcsóbb kiviteléért 12,55 millió forintot kérnek, a tesztelt, agyonextrázott, bőrbelsős példány ára viszont 18,63 millió forint lenne. Az ilyesmi nyilván nem lesz nagyon gyakori itthon, hisz ennyiért már alapkivitelű X5-öst is kapni.

Az az érzésem, az X1 pontosan az, amire a BMW-nek most szüksége van: praktikus, tágas, családbarát, és annak a kategóriának a felső peremére érkezik, ahol Európában is jelentős eladásnövekedés várható. Ilyen autónál nemigen számít, hol hajt, nem azok veszik, akik sportos vezetésre vágynak, viszont elég gyors hozzá - legalábbis ez a kivitel -, hogy ne tegye hiteltelenné a BMW jelvényt.

Totalcar értékelés - BMW X1 xDrive 25d - 2016

8
TC

Célszerű, kellemes mindennapi autó igazán meggyőző minőségben. Ügyesebben hangolt automatával talán öt csillagot is érdemelne.

Népítélet - BMW X1

7,5
Nép
7.5
7.5
8
8
9

Az oldalról ajánljuk

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

1 órája
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35