Ez már rendes autó? Majdnem.

Teszt: Kia Soul EV - 2015.

2015.05.05. 06:25 Módosítva: 2015.05.05. 09:35

Adatlap Kia Soul EV - 2015

  • 0 cm3-es, hengeres elektromos
  • 110 LE @ 2730 rpm
  • 285 Nm @ 0 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.2 másodperc
  • Végsebesség:
    145 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 9 899 000 Ft

Mivel kinézetét tekintve egy hagyományos Soulhoz hasonló, az emberek többsége nem szúrta ki, csak a hang hiányából. A legérdekesebb reakciót némelyik kerékpárosból váltotta ki az autó: mosolyogva integettek.

A hatótáv egy hét alatt egész meggyőző volt. Eddig gyakorlatilag minden általam használt villanyautó kb. 130 km-ig bírta, ez csak 150 után kezdett zokogni a töltőért, és még ekkor is 40 km megtehető távot írt ki. Ezt az utat amúgy teljesen úgy tettem, mint bármelyik másik autóval, egy egész hétvégét elszaladgáltam vele mindenféle töltés nélkül. Volt benne vidék (Tárnok), országút 90-nel, az M6-os érdi emelkedője 100-zal, visszafelé M7 autópálya 130-cal, szóval minden, amit egy villanyautó nem szeret. A városban jobban érzi magát, és bőven volt része tötymörgésben is.

Ha nem is gyorsul úgy, mint egy BMW i3, sőt meg merem kockáztatni, érzésre a Citroën Berlingo is legyorsulná, az ECO gombot kinyomva rendesen el tudunk húzni a zöld lámpánál. A gomb kikapcsolását a kézikönyv akkor javasolja, amikor autópályán megyünk, vagy fázunk.

A kocsi nem csak azért nagyon halk, mert elektromos a hajtás, hanem a kockaforma ellenére még 130-nál is alig van szélzaj. A zajmérővel megmérve nincs olyan hatalmas különbség, sőt van kocsi, ami halkabb is, de annyira nem kell szomorkodnia a Kiának, mivel az egy Rolls-Royce Wraith, és az is csak 90 km/h-nál csendesebb.

Mivel a az autót pont egy langyos tavaszi időszakban kaptam meg, így a fűtés okozta hatótáv-csökkenést nem tudtam rendesen tesztelni. A rendszer kiírja, mennyi az elméleti hatótáv bekapcsolt és kikapcsolt klíma esetén, plusz az egyéb fogyasztókról is tájékoztat. Az elektromos hajtású autókban előszeretettel integrálják a naviba az optimális és maximális hatótávot jelző koncentrikus köröket mutató képet, de hacsak nem nyílegyenes sík úton haladunk, ennek nem sok értelme van.

A kocsi belülről nem igazán különbözik a belsőégésű társától, legfeljebb pár extra gomb akad, mint az EV, amivel az elektromos működéssel kapcsolatos infókat kérhetjük le a fejegységre, vagy a Driver Only feliratú, ami csak a sofőrnek ad hideget-meleget. Utóbbit kipróbálva nem volt különösebb változás a kijelző által leírt hatótávban.

Érdekes, hogy bár az autó tisztán villannyal megy, mégis teletömködték fogyasztókkal, például kormányfűtés, továbbá 12 voltos csatlakozókkal, ebből rögtön három is akadt. A korábban nálunk járt Soul alacsonyabb felszereltségű volt, így abban nem, de ebbe már belekerült az előző Soul legendás villogós hangszórója is. Ez akár tisztelgés is lehetne a 80-as évek boomboxai előtt, mint például a Disco Lite. Este azért meglepett, amikor valaki felhívott, és a beszélgetés ritmusára villogott a kocsi belseje. 

Az autó 100 ezer forint híján 10 millióba kerül, ami duplája a dízel árának. De ha a többi villanyautót nézzük, láthatjuk, hogy a középmezőnybe került, és a kis PSA-Mitsubishi trión (8,5 millió forint) kívül csak a már jó ideje árult Nissan Leafet kapjuk meg olcsóbban.

Ha végre a végtelenül lassan ébredő állami támogatás tényleg beindul, és nem csak olyanokat találnak ki, mint az árhoz képest amúgy is filléres regadó elengedése, talán el is terjed. Ehhez persze nem ártana egy rendes gyorstöltőhálózat, legalább a nagyobb városokban, a havonta nagy csinnadrattával átadott, túldimenzionált konnektorok helyett.

   Kia Soul EV Nissan Leaf VW E-Golf BMW i3
Listaár 9 899 000 Ft 8 780 000 Ft 11 314 430 Ft 11 830 000 Ft
Motor 81,4 kW/285 Nm 80 kW/254 Nm 85 kW/270 Nm 125 kW/250 Nm
Akku típusa LiPo Li-Ion Li-Ion Li-Ion
Akku teljesítmény 27 kWh 24 kWh 24,2 kWh 18,8 kWh
Maximális sebesség 145 km/h 144 km/h 140 km/h 150 km/h
gyorsulás 11,2 s 11,5 s 10,4 s 7,2 s
hosszúság 4140 4445 4349 3999
szélesség 1800 1967 1799 1775
magasság 1593 1550 1452 1578
saját tömeg 1513 kg 1474 kg 1585 kg 1195 kg
csomagtér 281/891 l 370/720 l 380/1271 l 260/1100 l
              
Elméleti hatótáv 212 199 190 190
Töltési idő 14 óra (230V/10A) 10 óra (230V/10A) 13 óra (230V/10A) 8 óra (230V/16A)

Gondolatok az autózásról

Egy vallomással tartozom. Gyűlölöm a belső égésű motort. Azaz rajongok érte műtárgyként; értem a hangját, ami megsúgja, milyen keményen dolgozik, a szagát, ami elárulja, miből mennyi ég el benne, szeretem a reszketését, ahogy a vasak játszanak a tűzzel a belében. De hidegen és értetlenül gyűlölöm mint megoldást arra, hogy elvigyen egy embert és egy laptopot Budaörsről Újpestre és vissza, 31 km/órás átlagsebességgel.

Sokáig a nappalim egyetlen értékes műtárgya egy Datsun Z-hez való Weber karburátorsor volt, 6 ragyogó szívótorokkal. Még az árnyékát is szerettem, amit a falra vetett. De akkor is, ez a dugattyúkkal hajtott, kőolajat égető borzalom alapvetően egy hülyeség. Ez az egész dolog a földből kibányászott cuccok elégetésével az emberiség lusta mohóságának a szégyenletes históriája.

A benzinben lévő energia háromnegyedét az utca fűtésére, zajjal és mérges gázokkal szennyezésére fordítjuk. A maradékból pedig felgyorsulunk 50-re, hogy aztán 20 másodperc múlva megálljunk a pirosnál, a fékek felhevítésével megint az utcát fűtve. És ezért halnak meg a delfinek, a jegesmedvék, az arabok, és végül mi mindnyájan. Miféle kreténség ez? Hogy fordulhatott egyáltalán elő?

Régen olyan sok olajunk volt, hogy megengedhette magának az emberiség, hogy egy nyilvánvalóan rossz megoldásnak a piszmogó javítgatásával töltsön el 125 évet. Édes istenem, fémhengerekben égetünk olajat úgy, hogy az égés tenyérnyi dugattyúkat lökdös, amik arasznyi úton cikáznak ide-oda, másodpercenként százszor. Aztán ebből végül valahogy egyenletesen forgó kerekeket kell csinálnunk. A szerkezetünk az idejének 1/4-edében végez hasznos munkát. Négy ütemből egyben. Nem csoda, hogy minden alkalommal, amikor 5%-kal kevésbé katasztrofálissá sikerült tenni e groteszk masina hatásfokát, sajtóközleményeket adtunk ki a technika csodálatosságáról.

A szénhidrogének elégetésének a romantikája olyan, mint régen a boszorkányok vagy az eretnekek elégetéséé volt. Ha mindenki úgy tudja, hogy ez a világ rendje, meg lehet látni benne szépet, de alapvetően egy rettenetes taplóság. Ma a villanyáram termelésére se használunk különösebben civilizált megoldásokat, de előbb-utóbb fogunk, mert az olcsó és ártalmas út egyre drágább lesz. Már ma is lehet pár millió forintból olyan napelemet telepíteni a házunk tetejére, ami simán megetet egy ennél nagyobb elektromos autót. És ugyanez menni fog nagyban is. A bolygónk bőven kap elég energiát a Naptól, hogy mindenki elektromos F1-es autóval téphessen, ha akar. Csak eddig nem volt elég drága az olaj ahhoz, hogy nekiálljunk rendesen dolgozni a civilizált megoldásokon. De egyszer az lesz. Ha nem dollárban, majd emberéletben.

A mai villanyautók sokba kerülnek, lassúak, és viszonylag hamar lemerülnek. (Vagy mondjuk letépik a fejet, mint a Tesla P85D, de az aztán végképp elérhetetlen.) 15 éve a mobilok voltak nagyok, drágák, és hamar lemerültek. Aztán a piac olyan ügyesen motiválta a gyártókat, hogy mostanra egy nagyképernyős okostelefon vidáman végignavigál, -facebookozik és tumblr-ezik egy egész napot. A villanyautóban az a zseniális, hogy a technológiájának a nagy része nem a komótosan cammogó autóiparban, hanem a Moore törvénye szerint exponenciálisan fejlődő digitális világban gyökerezik. És ott nem 10 év, hanem inkább 10 hónap egy termékciklus.

A villanyautózás nem tökéletes, de nincs is kész. Viszont már egész jó csinálni. Adjunk neki csak 20 évet, és utána nézzük meg, hogy rosszabb lett-e nekünk. Eleinte az autodafék is hiányoztak az európai hitbuzgó polgároknak, mert a máglyák lángoló rönkjeinek süvöltése olyan szépen kísérte az eretnekek halálsikolyait. De aztán megtanultuk a világnézeti különbségeket is szelídebben kezelni, és lám, nem köszöntött ránk Szodoma és Gomora. Megleszünk mi benzin nélkül is. És autóvezetés nélkül is. Ez a Kia már jó, én hajtanám minden hétköznap, ha bringázni épp nem lehet. De azért évi pár hétvégét még eltombolnék a Hangyásszal valamelyik versenypályán, ha épp nem gyullad ki. Mert városi közlekedni nem jó megoldás már a kőolajos autó, de játszani azért még igen, eszeveszetten. Csak mostanra egy kicsit szégyellem már magam érte.

Bazsó Gábor - karotta

Totalcar értékelés - Kia Soul EV - 2015

8
TC

Még drága, de ha egyszer lesz valami rendes infrastruktúra mögé, akár használható is lehet.

Népítélet - Kia Soul

8,7
Nép
8.5
7.5
9
8.5
10

Az oldalról ajánljuk

A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

2 perce
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59