Amilyen gyönyörű, olyan jó is

Ford Ecosport 1.5 TDCi - 2014.

2014.11.13. 06:17

Látom én a rációt a Ford Ecosport mögött: legyen egy csinos, praktikus, divatos, ugyanakkor jól vezethető autó a kínálatban azoknak is, akiknek nincs túl sok pénzük. A „nincs túl sok pénzük”-et sikerült eltalálni, a többi csak szándék maradt.

Riasztó. Riasztó. Riasztó. Ezt ismételgetem magamban, mióta az első képeken megláttam ezt a szerencsétlent. Ezt ismételgetem azóta is, amióta a Ford Go Further eseményen egészen komolyan elkezdtek arról beszélni, hogy elhozzák ezt a brazil csodát Európába. És ezt ismételgetem azóta, hogy Dániában, a sok, jól kinéző, vagy ha nem is annyira szép, de piacilag ígéretes és érdekes technikájú verda után – olyasfajta érdeklődéssel, ahogy egy gyerek fog meg egy számára ismeretlen, kellemetlenül barna hernyót – elvittem egy nagyobbacska körre.

Oké, értem én, hogy poén akar lenni. A Nissan megcsinálta a Juke-kal, a Renault Capture is inkább karikatúra, mint autó, a Multipla, amely amúgy a világ legjobb kocsija volt, sokak szerint egy torz görcs. Ez mind rendben van. De a felhozott ellenpéldákban legalább volt annyi báj, hogy megosszák a szemlélőket, volt bennük annyi sárm, hogy akik a köz ellenzése és fejcsóválása ellenére is megvették őket, ragaszkodjanak hozzájuk, mint királylány a békájához. Egyébként a békáról jut eszembe, volt a Fordnak már hasonló elhajlása a második szériás, krómrúzsos Scorpióval (amely seggként amúgy egy ámbráscet-fejet hordott), de ember: az a 2,3-as benzinessel egy irgalmatlanul jó kocsi volt!

Szegény Ecosportot azonban egyszerűen rútul elbaszták. Egy kisautóra húztak fél emeletet, sajnos a toldás nagyon is látszik, körben, vízszintesen. Mintha régi néger törzsi szokás szerint gyűrűkkel akarták volna megnyújtani a csaj nyakát; a rendelkezésre álló áldozati szűz a Fiesta lett, gyűrűk helyett zsírhurkákat használtak. Az arányai nem rosszak, hanem nincsenek. A játékosan rágraftolt, túlméretezett Aston Martin-maszk pedig akár viccessé is tehetné, de ahhoz túl króm és túl szögletes. Az arányai miatt végül úgy néz ki, mint egy távolból, rossz szögből megpillantott GM Futureliner. De nem, nem igaz, a Futurelinerben volt valami méltóságosan vicces, lehet, hogy csak a méretei miatt. Az Ecosport egyszerűen csak röhejes.

Szerény vigaszhoz jutunk, ha az orr-rész keltette sokkon valahogy túljutunk, majd elvonszoljuk magunkat a faráig. Mert ott rájövünk, mi történt a designos fiúknál – az Ecosport tervezői nem rossz ízlésűek, nem is gonoszak, egyszerűen csak elvesztették az eszméletüket, amikor megrajzolták ezt a szerencsétlent. Esetleg túl soká halogatták a szürkehályog-műtétjüket. Mert olyat, amit az Ecosport hátulján látunk, olyan ember nem tervez, aki egyazon időben birtokában van a látási, gondolkodási, mérlegelési képességeiknek. No fff...ing way. Itt valami rettenetes történhetett, amiről majd csak harminc év múlva, a Discovery Channelen kapunk foszlányos részleteket. Mérgezés, pisztoly a fejhez, ebolás titkárnő, tudom is én.

Mert mit keres egy négy méter hosszú és kábé tizenöt centi széles, városi doboz seggén egy irdatlan pótkerék? Hogy még nehezebb legyen tolatni? A gyűrődőzóna része? Nem fért el odabenn? Utóbbi látszik a legvalószerűbb indoknak, hiszen a csomagtartó 375 literes, ami kisautónak igen jó, kis szabadidőautónak minimum átlagos. Ám fejben tegyenek bele egy extra husis pótkereket... Ugye? Ezért költözött ki. Már értem.

Más kérdés, hogy talán a Fordnál is belátták, butaság így vegyíteni az európai kisautó-stílust a katonai Jeepekével és egy harmincas évekbeli, háromemeletes bemutató-buszéval, ezért a pótkereket – az indiai Overdrive magazinban megjelent híradás nyomán véljük így – rövidesen eltávolítják onnan. Akkor meg kopár lesz, de úgy még mindig jobb.

A beltérben vége szakad a gondolataikat vesztett tervezők rombolásának. Ott masszív pénzügyes hadműveletet látunk. Látszatra egy Fiesta-elemekből felépített, modern kabin az, valójában az iparág által már teljesen elfelejtett, régi receptekből kotyvasztott műanyag elemekből összehányt berendezést férceltek össze Ford-szerűvé. El sem tudom képzelni, honnan vették ezeket az anyagokat, ha minden elem barna kartonból készül itt, rajta foltokban fellelhető Samsung, Gross wt., Fragile és egyéb feliratokkal, az is igényesebb lenne. Ilyen fényes, a felületén öntési egyenetlenségekkel tarkított, műanyagmasszát legutoljára belpiacos kínai autókon láttam jó régen, illetve a Gazella teherautón, amikor még volt olyanból itthon tesztautó.

Pedig a fordosok úgy látják, ez egész szép, máskülönben miért forgattak volna az Ecosport belsejéről  egy promó-filmet is, amelyben az elalélt operatőr 0.29-től 0.37-ig az optika üvegszemét legelteti a tengerként hullámzó, fekete, fényes, rücsis plasztiktengeren – itt-ott egyenesen lassításban kapjuk pofánkba a jót. Nekem valamiért csak az jött le a videóból, hogy egy ilyen autóbelsőbe toppanva semmihez sem szeretnék egy vastag, belül irhás marhabőr kesztyű otthonos védelme nélkül hozzáérni. És az autó ennyire borzalmas a való életben is.

Mert igaz, hogy a Juke-ban és a Capture-ben is minden kemény műanyag, de azok vállaltan azok, simák és színesek, avagy ügyesen rücsis feketék, nem próbálják ennyire ügyetlenül, fröccsöntött libabőrbe rejteni a planktoni származást. Mélyről jöttem, de legalább őszinte vagyok és vicces, jön át az embernek a két említett konkurens belsejéből; ennyit engedtek a pénzügyön, jön át az embernek az Ecosportéból.

Pedig szerintem, picit jobban rejtve a bódé magasságát, eleve pótkerék nélkül tervezve, a Fiesta anyagainak nem negyed, hanem legalább fele árú anyagokból való emulálásával már ezerszer jobb ajánlólevéllel indulhatna az európai piacon ez Ford. Mini szabadidőautókra egyre nagyobb az igény mifelénk, aki kimarad a pikszisből, súlyos eurómillióknak int búcsút. Ezeknek az autóknak nem kell sokat tudniuk, már nyomokban sem kell terepképesnek lenniük, a masszív alsó védelmet elég hártyavékony plasztikból sejtetni a karosszériájuk legelső és legvégső tizenöt centijén, az se baj, ha az összkerékhajtásról úgy tudják ezek a járművek, az valami régi origami-trükk a Ikebana hazájából. Semmi se kell azon kívül, hogy magasak, nagykerekűek és rövidek. Nem vészes a feladat.

Ezeket igazából tudja is az Ecosport, illetve még pár jópofa dolgot. Bár csak elöl kényelmes, mert a hátsó ülésein szűkmarkúan mérték a térdmillimétereket, legalább a fejeknek jut bőven hely, a támla ott is dönthető, hátha akadnak, akik szeretnek beszorult térddel, feszülő lábizmokkal, furcsa szögben hátrahanyatlani a pamlagon. Persze van másik magyarázat is: jobban alszik a gyerek kissé hátradöntve, csakhogy az a gyerek, akinek még kényelmes az Ecosport hátsó ülésén a hely, leginkább biztonsági ülésben csücsül.

A csomagtér viszont bárkinek könnyen nyitható, mert az ajtó oldalra nyílik. Nem kis fejtörést okozhat ez szűk, sorban való parkolásnál, amikor a lélektelen másik autós, aki nem ismeri fel, hogy Ecosport van előtte, túl közel áll, viszont kellemes ez a megoldás párhuzamos parkolásnál, amikor a vasárnapi teszkós bevásárlást egyszerűen behányjuk a raktérbe. Még jobban élvezzük majd a nyitogatást azt követően, hogy a szalonban megmutatják, hol a nyitókilincs: a jobb hátsó lámpában rejtették el a fogantyút. Vagány!

Az a raktér, az a raktér... Egy magas, kis SUV-nál, pláne, hogy kockacukornyi hely nincs benne még defektjavító készletnek, többet várnánk 375 liternél. Viszont a csomagtartónak szinte egyáltalán nincs küszöbje, ezért alig kell emelgetni bármit, amit ott elhelyezünk, mert a padló is elég magasan van. Emelem a szőnyeget, alatta semmi plusz rekesz, csak a merevített lemez (csupán a zippelt méretű elakadásjelző háromszögnek van benne egy apró gödör), nézem a kocsi alja felől – hatalmas űr tátong. Fura, ekkora kocsikban a tervezők inkább keresni szokták a helyet, mint elpazarolni.

A viszonylagos helyszűkéért kárpótol a szuper átalakíthatóság: a háttámlák 2:3 arányban lebillenthetők a klasszik pánthúzásos módszerrel, majd – csiribí-csiribá – egy másik pánttal a bicskaként becsukott üléseket fel is lehet billenteni, még egy mozdulattal. Már kezdem látni, kinek szól az autó, és ha tényleg nekik, ezért a trükkért hálásak lesznek.

Ahogy minden más, az Ecosportban az ülés is jó magasan van, én meg mint az angolna, súlypontemelkedés nélkül csusszanok a kormány mögé. Hörrentem a motort, na ja, ez nem a csodás, egyliteres, háromhengeres, benzines Ford-kisturbós, amitől zeng a sajtó, és egyben a típus legjobb motorja, csak a kissé darálós, másfeles, 90 lóerős TDCi, ami közel sem a legkellemesebb dízel, amit ma találni.

Rettentően furcsa vezetni. Egyfelől tök jó, mert érezni benne a Ford-géneket, másfelől kellemetlen, mert olyan, mint egy befejezetlen, kísérleti öszvér. A váltója például könnyű és pontos, ugyanígy a kormány is, amely teljesen fordos: középen súlyos, ügyesen áll vissza, kitérítve pedig finoman, lineárisan nő rajta az erő. Egész jól tartanak oldalvást az ülések is, a főbb kezelőszervek jól kézre esnek, a magas pozícióból remek kilátás nyílik a forgalomra. Még a motor is – nagyjából – jól teszi a dolgát, lent ugyan nehezen ébred, de középen tisztességesen taszajt a 204 newtonméterével, lehet vele közlekedni, még valamennyire a húzatást is tűri, nem is ez a rossz pontja az Ecosportnak.

Hanem az úttartás. És a zaj.

Mert hiába jó a kormány, ha az egész bódé ijesztően billeg minden mozdulatra. Lehet, hogy nem borul fel, de a magas ülésből az ember megesküdne rá, hogy fel fog. A kisebb bukkanókon pedig bután pattog az egész, ha az emberen egy csepp felesleg is van, ami nem szorosan kötődik a csontjaihoz, az mind, mint valami vizes kabát, fel-le ugrál rajta. Itt egyszerűen elfelejtettek futóművet hangolni.

A másik: decibelmérővel regisztrálva ugyan lehet, hogy szerény a zaj, de ami van, az mind kellemetlen, összeadva pedig végképp fárasztó. A motornak ronda a hangszíne (bár fojtott), van szélzaj is, nem sok, de pont rossz frekvencián, a legrosszabb pedig, hogy a kerekek felől nem surrogás hallatszik, hanem egy olyasfajta zengő zúgás, mint amikor az ember túlfújja a piros pöttyös labdát, és a házfalnak rugdalja. Tudják, az a csengő, visszhangzó zaj. Na, az sem kellemes.

És bent sem vidít fel túl sok minden. Persze, az alapfelszereltség elég magasnak ígérkezik, ha jól tudom, nem lesz Ecosport fedélzeti számítógép, klímaberendezés, telefonos és egyéb konnektivitási képességek, valamint lejtőn való visszagurulást akadályozó berendezés nélkül. De a fedélzeti számítógép kijelzője viccesen apró és pixeles, a kapcsolók lötyögnek, nyeklenek és nyaklanak, minden kong. A szalonban adott prospektusban sok ugyan a macskabajusz, ami elégedettséggel töltheti el a leendő vevőt, de a valóságban ezek a tételek rosszul kivitelezettek.

De – mint mondtam – már menet közben rájöttem, kiknek szól az Ecosport. Az idős vásárlóknak. Tudják, akik mindig megveszik a kommünikék szerint fiataloknak szánt modelleket, a Ford Kát, a Nissan Juke-ot, hiszen tudják. Hiszen a fiatal amúgy is fiatal, vehet ő 124-es Mercit is, abban sem nézik öregnek, nem kell neki fiatalos kocsi, de aki idős – annak már jól jön a körítés.

Ha így nézem az Ecosportot, tökéletes, szinte Fusion-pótlásnak is elmegy. Nem sasszemmel nézve: elmennek a műanyagjai. Magas üléseibe könnyű becsúszni. Rugósan felbillenő hátsó üléseinek emeléséhez nem kell derekat hajlítgatni – túlságosan. Csomagtérajtajának lecsukásához nem szükséges magasba nyúlni. Decens sebességnél nem billeg olyan szörnyen, a zajok meg – hát istenem, az ember legfeljebb kicsit letekeri a hallókészülék érzékenységét. Szeretném ezt, csak lennék egy harmincassal öregebb.

Az oldalról ajánljuk

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

6 órája
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14