Több mint ezer első generációs Audi A4 kapott magyar rendszámot tavaly. Az is Audit akar, akinek új Suzukira sincs pénze. Elvileg megoldható, de vigyázni kell, mert a sokat futottat közt ott vannak a pénznyelők is. Melyik motor az optimális választás? Melyiket kell kerülni, és ki az, akinek inkább A6-os való?

Kedvenc importautóink
A regadócsökkentés óta fellendült használtautó-import toplistáját dolgozzuk fel használtteszt-sorozatunkban. A legnagyobb darabszámban behozott típusok közül a leggyakoribb évjáratokat, motortípusokat nézzük meg közelebbről, érdemes-e válogatni közülük. Eddig megjelent:
Ilyen volt egy Audi, amikor még a gömbölyű forma volt a menő, amikor nagynak számított a tizenötös kerék, a száztíz lőerős TDI elég erős volt, nem kellett a nappali ledes menetfény, a mart alumíniumot következetesen fa-imitációval helyettesítették, és ez volt akkoriban az a hideg profizmus, amit ma is úgy szeretnek az emberek az Audikban. Mivel a régi A4 is teljesen vállalható autó, annak is lehet Audija, akinek csak kilencszázezre van vásárlásra, de félre tud tenni évi százezer forintot a karbantartásra és a javításokra. A jutalom a hat literes átlagfogyasztás, és hogy itthon nem csak németországi autóból van rengeteg, de sokan valóban értenek is ehhez a típushoz, sőt, az alkatrészellátással sincs gond.

Még mindig rendkívül alacsony a magyar autós tárgykultúrája, ezért azzal kell kezdenem, amit az 1996-os Audi A4 1.9 TDI tesztjére meghívott specialista, Baráz László mondott. Régi Audit érdemesebb eleve külföldön keresni, mert ha valaki szigorúan az országra szűkíti a vadászterületét, rengeteg romot fog látni. A magánimport költségei alaposan megváltoztak az elmúlt évtől. Ha most kerülne az országba ez a kocsi, csak százezer forint lenne a regisztrációs adója. Persze még ott a műszaki vizsga, az eredetiségvizsgálat és a biztosítás ára. Ez így együtt legalább kétszázezer forint a vételáron felül. Ebben a kétszázban benne van a regadó, műszaki, nyilvántartásba vétel, magyar rendszám, s mivel első forgalomba helyezéskor átírási illetéket nem kell fizetni, jobb esetben még a biztosítás is belefér, de 250 ezerbe mindenképpen, plusz útiköltség.

Az Audi A4 első, 1994-től 2001-ig gyártott B5-ös generációjának 1.9 TDI változatára keresve ötszázötven találatot mutat a mobile.de, persze a futásteljesítmény megadása nélkül. A legolcsóbb, még műszakis darabok ezer eurónál is kevesebbe kerülnek, de az egyik legdrágábbért közel tízezret kérnek. És az is csak 1998-as. A németek sem hülyék, nyilvánvaló, hogy a kínálat alja halott. Itthon is borzasztóan sok, több száz ilyen autót kínálnak eladásra, ami a behozott darabszám ismeretében nem is csoda. Én inkább Németországba mennék, de lehet, hogy fölösleges.
Ez az Audi egyike azon típusoknak, amelyekből a legtöbb kapott tavaly magyar rendszámot: a kis A4-ből 1030 darabot helyeztek forgalomba egyetlen év alatt. A 1997-es 1.9 TDI volt a legnépszerűbb modellváltozat a maga 95 példányával. Jöhetett bőven egynyolcas szívó (125 LE) és turbós-benzines (150-180 LE), illetve 2.5 V6 TDI is, miközben az alapmotor egy mezei egyhatos, száz lóerős. Az egynyolcas, hengerenként ötszelepes blokk nagyon tartós konstrukció, érdemes számításba venni, a legnagyobb dízelt viszont jobb elkerülni, mert méregdrága a fenntartása.

A rengeteg motorváltozat közt sok V6-os is volt, 2,4-2,8 liter közti hengerűrtartalommal, tizenkettő és harminc szelepes változatban, 150-től 193 lóerőig terjedő teljesítménytartományban, akár kormányról vezérelhető Tiptronic váltóval. Mi most mellőzzük ezeket, illetve az RS4 csúcsmodellt, és a turbódízelnél maradunk, önkényesen azt tekintjük optimális választásnak a kispénzű, de okos vásárló számára. Egy régi autóban kockázati többletet jelent a Quattro, vagyis négykerék-hajtás is, mert ahhoz összetettebb hátsó futómű tartozik, így a teljes futómű és hátsó hajtás gatyába rázása többszörös kiadással jár, nem beszélve a plusz mechanikai elemekről a hajtásban, magában.
Valaki éppen tegnap kérdezte, miért ne vehetne használt Audit egy magyar, ha esélye sincs az újra, de élete álma egy vérbeli német autó. Tényleg, miért ne? Nem tudtam vitatkozni vele, pedig kockázatok bőven vannak.

Nézzük hát a 300 ezer kilométert futott, tizenhat éves példányt. Baráz László szerint bármit is gondolok majd a próba végén, tudnom kell, hogy a piros Avant kivételesen jó állapotú a magyar átlaghoz képest. Nyolcvan-kilencven különböző A4-es alapján állítja, a helyzet siralmas. Rengetegen sajnálják a pénzt a motorvezérlés, illetve a fékbetétek cseréjére, a futómű-felújításra és a szokványos karbantartásra. Ennél is rosszabb, ha karambolos autót kendácsolnak össze, mert az olyan biztosan rohadni fog. A régi A4-es nem galvanizált karosszériával készült, de a fényezési eljárásnak része volt a korrózióvédelem, más módszerrel. Amíg a fényezés ép, nem kell extra rohadástól tartani. Amelyik rohad, azt korábban összetörték, vagy hiányzik a doblemez-betét, amely védi a kasztnit és a küszöböket a kerékről rápattanó kövektől. A tesztpéldány mindenhol rozsdamentes.
Biztos félmillióba kerül egy kisebb javítás is. Á, dehogy. A következő oldalon kiderül, mennyire olcsó minden ehhez a kocsihoz. Kattintson.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
