Mielőtt nekilátnánk a Toyota legfrisebb, harmatos virágszálának illetéséhez, tekintsük meg együtt a japán belpiacos testvérmodell szpotját. Persze, reklám, de most ne foglalkozzunk ezzel, úgyis csak egy Toyota Aqua, nálunk sosem lesz ilyen.
Na, mit értettünk belőle? Én egy mukkot sem. El tudnánk képzelni egy hasonló reklámot Európában? Mondjuk ugyanezt szinkronizálva? Nem hiszem, hogy szerencsés volna. Akkora, visszhangzó szakadék tátong a két kultúra között, hogy mi innen csak pislogva skubizunk át a túloldalra, a furcsa színek és a mesterkéltnek tűnő mimika világába. A japánok valamivel előrébb járnak: majdnem megfejtették már az európai ízlés titkát, alig-alig vétenek hibát. Innen nézve kész csoda az új hibrid Yaris – tudjuk be a szerencsétlen részleteket ennek az interkulturális Mariana-ároknak.

A Yaris már a második Toyota hibrid, amely nem épít a hibridség szexepiljére, de sajnos ezúttal nem bírták megállni annyival, mint az Auris HSD-nél, hogy egyszerűen csak beledobják a hajtásláncot, és kész. Muszáj volt fészlift-szerűen átrajzolniuk az orrát egy furcsamód agresszívebb első lökhárítóval és fényszórókkal, de nagyobb baj, hogy a hátsó lámpákat is lecserélték LED-es egységekre, amelyek - hogy is mondjam - szokatlanok. Még szerencse, hogy csak a jobban felszerelt modellek kapják meg a bazári füzért a fenekükre.
Persze gondosan elhelyezett feliratok, illetve kéken tündöklő emblémák is hirdetik, hogy ez bizony nem egy hétköznapi Yaris, de még az utastérben is ez a domináns szín a szürke különböző tónusai mellett. A műszerek mutatói, az indítógomb, a varrás a kormányon és az üléseken mind tolakodás nélkül, kellemesen futurisztikus atmoszférát teremtenek. De az a váltógomb. Jézusom. Nagyanyám bizsuja jut eszembe róla, ahogy az irdatlan hosszú krómpálca végén ott díszeleg a retró műanyag betét. De legyünk elnézőek, hiszen ezektől az apró szépészeti baklövésektől nem lesz rosszabb az autó.

Sokkal zavaróbb, hogy japánokra jellemző módon nem sikerült eltalálniuk a kormány állítási tartományát. Lehet ki-be és fel-le is húzogatni, de az eleve enyhén magasnak tűnő üléspozícióban csak azt tudjuk szabályozni, kicsit vagy nagyon legyen messze, illetve az ölünkben a volán. Emellett a sztenderd Yaris műfa-erezetű rideg plasztikját, valamint a látótér-szűkítő vaskos A oszlopokat kell megszokni, de ezeken nem érdemes fennakadni egy kisautónál, nagyjából az átlagos színvonalat képviselik.

A sivár japán belsőkhöz képest egyébként kimondottan vidámnak számít az ajtókra átcsapó világos betétes műszerfal, egyedül az ódon középső levegőbeömlők nőnek ki kissé diszharmonikusan a letisztult formavilágú kezelőszervek közül. No meg az óráktól balra található zsebet nehéz hová tenni, mind a kinézet, mind a funkció tekintetében. De ha megszokta a szem a látványt, a kéz már nem tapint hibára: összeszerelési szempontból makulátlan az utastér - mit is várnánk egy nemzetközi bemutatón?
Tarantino és a Yaris hibrid
Az Amsterdamban tartott bemutató izgalmi csúcspontja számomra egyértelműen Hasikabe Kijosival folytatott beszélgetés volt, és ezzel nem az autó érdemeit szeretném csökkenteni. Hasikabe szan a hibrid Yaris fejlesztésének egyik műszaki főembere, bármit is takarjon az Assistant Chief Engineer titulus. És Hasikabe szan közepesen beszéli az angolt, ezért tolmácson keresztül érintkezik az érdeklődő újságírókkal.

Lehet, hogy a hajnali négy órás kelés miatt estére beálló kóma-közeli állapot is közrejátszott, de úgy ittam Hasikabe szan szavait, mint sivatagi kaktusz a hajnali párát. Nem csak az első kézből jövő infók miatt.
Volt már szerencsém néhány tolmácshoz, de ahogy felzendült a semmihez nem hasonlítható japán nyelv mámorító ritmusa, alatta a kis késéssel, női hangon érkező angol fordítással, egyből ott ültem Tanaka szan mellett , O-Ren Ishii asztalánál a Kill Bill I.-ben. Persze, Hasikabe szan érdekes dolgokat mesélt, például megmutatta, hogyan keringtetik hűtés céljából az olajat a Yaris bolygóművei körül, és elmondta hogy ez javít a hatékonyságon is a Prius/Auris HSD hűtés nélküli rendszeréhez képest, de bevallom, főleg az akusztikai élmény kedvéért kérdezgettem tovább.

Így aztán megtudtam, hogy minden egyes alkatrészt zsugorítaniuk kellett, hogy be tudják passzítani a hajtásláncot a Yaris-ba. Ehhez kellett egy kis trükközés: a villanymotorok/generátorok tekercseiben kör keresztmetszetű helyett például lapos drótot használnak, így még kompaktabb a bolygóműves váltó felépítése. Az akkunál a kapacitást is csökkenteni kellett, hogy beférjen a csomag a hátsó ülés alá. Az egész rendszer egyébként 42 kilóval könnyebb, mint a Prius-nál, de az elv, a programozás ugyanaz.
Még mindig nem tudtam betelni a japán nyelv szépségével, így aztán a kompresszióviszony is szóba került. A Prius harmadik generációjának 1,8-as motorjához képest a Yaris 1,5-öse még nagyobbat sűrít, 1:13,4-et. Ennél följebb a kopogás miatt nem tudnak menni – udvarias mosoly kíséretében bevallotta, ők is értetlenül állnak a Mazda Skyactiv motorja és az 1:14-es kompresszióviszony előtt, ráadásul nem Atkinson-ciklussal, hanem normál Otto-üzemben.

Amikor a Yaris kereken száz lóerős rendszerteljesítménye felől érdeklődtem, csodálatos japán szavak kíséretében kaptam egy hevenyészve felrajzolt teljesítménygörbét a belső égésű motorra, és alá egyet a villanymotorra: ebből kiderült, hogy hiába tud 74 lovat a benzines és hatvanat a villanyos, a két merőben más karakterű görbe az összetartozó értékeknél sehol nem adja ki a matematikai maximumot. A valóság is ezt igazolja: a százas tempót 11,8 hosszú másodpercnyi bőgés után éri el a kis Yaris, amivel nem veszélyezteti a hasonló teljesítményű konkurenciát.
Azzal dicsekszik a Toyota, hogy megépítette a világ első full hibrid kisautóját. De van értelme? Tudja a 3,1 literes városi fogyasztást?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Napi M7-es agyhalál: egyszerre 5 terepjáró fordult meg az autópályán
Visszafordultak egyszer. Utána még egyszer.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
