Nagyon kíváncsiak voltunk rá, hogy a Toyota GT86 méltó-e nagyszerű elődeihez, de úgy néz ki, kár volt aggódni. Bár aki egy új Hacsirokut várt, az alighanem csalódni fog.

A Toyotánál öt éve nem készül, de ami fontosabb, már 13 éve nem is terveztek semmit, amire kicsit is illene a sportkocsi kifejezés. Nem csoda, hogy a visszatérés nehezen ment, de végül egy kis külső segítséggel csak összejött az új kupé, a GT86-os.
Valószínűleg ez volt a japán gyár történetének egyik legnehezebb szülése. A szükséges műszaki alapokat a Subarutól kellett kölcsönvenni, hogy orrmotoros, hátsókerék-hajtású autót készíthessenek, hisz a Toyota olcsó padlólemezeit mind fronthajtáshoz tervezték, keresztben álló motorral. A formaterv sem sikerült elsőre: az eredeti FT-86 tanulmányt nem szerette a közönség, és nagyjából két évbe telt, mire kicsiszolták a végleges kupét. Időközben a koncepció is megváltozott: eredetileg arról volt szó, hogy a Toyota árban is versenyezne a Mazda MX-5-össel, valószínűleg ezért is porolták le a 86-os típusszámot, amely a híres Corolla AE86-osra, népies nevén a Hacsirokura utal, de időközben kiderült, hogy olyan olcsón masszív ráfizetést hozna, így végül egy kicsit feljebb kötött ki az új kétajtós.

Általában már első ránézésre eldöntöm, hogy tetszik-e egy autó, vagy sem, de a GT86-ossal bajban voltam. A sunyi cápaorr, a küszöbvonalból elindított, kívánatosan vaskos hátsó sárvédőlemez, az apró kopoltyú az első kerékívek felett, vagy a legritkább és legszebb Toyotáról, a 2000 GT-ről kölcsönvett oldalsó ablakvonal mind-mind parádés megoldás. A boxer-86 logó, amelyet az autóhoz terveztek, pedig külön zseniális. Ugyanakkor sehogy nem állt össze mindez egy egésszé - csak a személyes találkozás, és a fotók hosszas nézegetése után jöttem rá, miért. Az arányok nem stimmelnek egészen. Pedig a 4,24 méteres hossz és a 2,57 méteres tengelytáv nem tűnik szokatlan párosításnak, de - talán a 17-es felnik miatt - olyan, mintha egyáltalán nem volna sem első, sem hátsó túlnyúlás. Az összhatás ettől még látványos, de van rá esély, hogy ez az apróság más sportkocsi-rajongókat is zavarba ejt majd.

Az viszont igazán tetszett, hogy a GT86-on nem látszanak a leszorítóerőért való küzdelem jelei. A lökhárító ugyan diffúzoros kialakítású, és a csomagtérfedélen is akad egy apró légterelő. A kiküldött Toyota mérnök azonban külön hangsúlyozta, hogy a stabilitáshoz ennyi is bőven elég, nem kellenek nagy szárnyak és kötények. Így maradhatott meg a 0,27-es formatényező, ami igazán jó értéknek számít, és sokat segít abban, hogy a szélzaj ne legyen zavaró. Pedig az ajtók keret nélküliek, ahol az ilyesmi gondot szokott okozni.

A hangokkal egyébként is sokat foglalkoztak a Toyotánál, hiszen egy sportkocsinál legalább olyan fontos, hogy jól szóljon, mint hogy jól menjen. Nagyobb probléma ez, mint gondolnánk. Az autókra komoly zajkibocsátási korlátozások vonatkoznak mostanság, így nem lehet egyszerűen a motorra és a pőre lemezekre bízni a dolgot. Ehhez képest egyszerű megoldást találtak a tervezők: a kipufogórendszertől a karosszériában kialakított csatornák vezetik a hangot az utastérig. Ráadásul alacsony fordulatszámon a GT86-os közel olyan csendes, mint egy Avensis, ami hosszú távon pihentető, de a karakternek semmiképp nem tesz jót: a jellegzetes boxer-bubogásból semmit nem hallani.

A belső térben már nyoma sincs a külső formaterv bizonytalanságainak. A műszerfal egyszerű, de messze nem unalmas, jól megférnek rajta a klasszikus kerek műszerek a digitális kijelzéssel, anélkül, hogy bármelyik megtörné az egységet. A vaskos kormányt jó megmarkolni, és minden anyag kellemes tapintású - látszik, hogy adtak a minőségre. A GT86 legalább annyival igényesebb belül, amennyivel drágábbnak ígérkezik a Mazda MX-5-ösnél.

A hátsó ülések fej- és lábtér híján leginkább csak csomagszállításra alkalmasak, elöl viszont nagyszerű foteleket kapunk: passzentosak, jó az oldaltartásuk, mégis kényelmesek a konfekció-méretnél szélesebbek számára is, ami a sportkocsik esetében egyáltalán nem kézenfekvő. Bár aligha lesz szempont a vásárlásnál, a GT86-os csomagtartója egész használható méretű. Pótkerék nélkül 243, mankókerékkel 237 literes, ami két utasnak elég lehet akár hosszabb utazásokhoz is.

Sikerült a Toyotának élményautót faragnia a Subaru alapokra? Lapozzon, és kiderül.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Júniusig nem emel árakat a Nissan Amerikában, de utána...
A gyártó a meglévő készletéből vészeli át a következő hónapokat.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
