3,8%-kal közelebb mennyhez és pokolhoz

Próba: Nissan GT-R MY2012

2011.12.02. 07:01

– Please welcome Chief Vehicle Engineer Kazutoshi Mizuno – konferálja fel őt egy marketinges kolléga a silverstone-i pályán.
– Cheap Vehicle Engineer, javítja ki vihogva az öreg – my budget is always too small. – Nem állítom, hogy mind a 130 millió japánt személyesen ismerem, de az ilyen természetű tréfálkozás egy európai nagyvállalat dolgozójától is elég merész egy sajtótájékoztatón. Mizuno-san az őrült tudós és a pajkos nagyfater lenyűgöző keveréke.

Gátlástalanul beleviccel a vállalati költségpolitikába, kacsintva-odahajolva kiszivárogtatja a még embargós gyorsulásértéket (2,8), és kuncog. Aztán a hülye diákokhoz beszélő lelkiismeretes tanár aggodalmával figyel, hogy megértjük-e: tényleg azt találta ki idénre, hogy a négy sarokban eltérő karakterű futóművet tervez a GT-R alá. Ez a temérdek munka a jobbkormányos autókat érinti csak, mert azoknál nyilvánította az oldalankénti súlyelosztást tökéletlennek (jobb oldalon jön előre az első hajtás, a söfőr mellett, amiatt).

Aztán áttervezte a szívórendszert, és egy kicsit elszegényítette a keveréket, hogy nőjön a teljesítmény. Itt érzékletes élménybeszámoló következik az egész más hangon szóló motorról (halálbiztos vagyok benne, hogy tényleg hallja a kétféle keverék közti különbséget), és arról, hogy maga ellenőrizte, és az Autobahnon 250 és 315 km/h között egész más. Az új, hivatalos teljesítményadat 550 lóerő 6400-on, és 632 Nm 3200-5800 között, 2 decivel alacsonyabb fogyasztás mellett.

Aztán terveztek pár merevítést ide-oda, hogy még precízebben érezhető legyen a futómű, és mert a merev karosszéria atompontosan adja át a mozgását az összkerékhajtást vezérlő komputer G-szenzorának. Értik, ugye, extra vasakat kapott a kasztni, hogy a közepébe tapasztott csip még véletlenül se a mikrodeformációt érezze, hanem a jármű dögletesen gyors mozgásának tényleges erőhatásait. Hogy hatékonyabb legyen az összkerékhajtás. Mennyivel, vajon? Egy angström per mikroszekundum köbgyökkel? Minek?

Ezen a ponton álljunk meg egy pillanatra, bámuljunk ki a sajtótájékoztató termének ablakán, és idézzük fel, mi is a GT-R. Az év szupersportautója a Top Gearnél, az Autocarnál, az Evónál, ha csak az angol sajtót vesszük. Hivatalos körülmények között, az érzelmek nélküli, elfogulatlan Stiggel a volánnál gyorsabb a Top Gear pályáján a Bugatti Veyronnál, a Ferrari 599 GTO-nál, a Lambo Murciélago LP640-nél, a Porsche Carrera GT-nél, az Audi R8 V10-nél, és még hosszan gépelhetném.

A német Sport Auto saját táblázata szerint a Nürburgringen utcai gumin a Pagani Zonda F, a Koenigsegg CCX és a Carrera GT veri meg. Minden más - Lambók, Ferrarik, Corvette ZR1-ek, SLS AMG-k, ilyesmik, valahol mögötte érkeznek. Hess, el a kezekkel a billentyűzettől, nem kérek ezer kommentet arról, hogy ki milyen köröket talál a google-ben még, és hogy kinek az apukája tudja legyorsulni Vin Dieselt. Azt se most vitassuk meg, hogy egy Bentley belseje mennyivel szebb, egy Aston Martinnal mennyivel könnyebb vacsorázni vinni Kelly Brooke-ot. Igen, én is tudom. De nem ez a lényeg.

A lényeg az, hogy a Nissan 2007-ben készített egy böhöm nagy, 1,8 tonnás, 4 üléses, csomagtartós kupét, ami egy 911-es mellett úgy néz ki, mint mangalica a tyúkólban, beletett az elejébe egy 3,8-as biturbó V6-ot, a fenekébe egy DSG váltót, alácsavarozott egy összkerékhajtást, és csinált valamit, amit nem értünk, amitől ez a Gundam-fejű behemót másfélszer olyan gyors lesz, mint bármi más, aminek a felébe kerül. És miután elkészült vele, az ámuldozó, hitetlen vagy konkrét csalást emlegető szaksajtó és fórumok olvasgatása helyett elővette szépen a tűreszelőt, és nekiállt finomítgatni.

Ezért a furcsaságért nagyrészt a velem szemben gesztikuláló főmérnök a felelős, aki éppen azt magyarázza, hogy a nagy önsúly nem fontos, kizárólag a kerékre ható dinamikus terhelések számítanak. Persze, horkantok magamban, és fel is írom magamnak: nem-ortodox tömegmenedzsment-filozófia. De aztán elszégyellem magam. A GT-R pusztító tempóját annyi szervezet és magánszemély erősítette már meg, beleértve az én saját szegény, átrendezett belső szerveimet, hogy akármilyen vajákolós bullshitnek hangzik, a végeredménnyel nem lehet vitatkozni. Mizuno-szan egy legenda, de megdolgozott érte.

Zúgó fejjel megyek le a paddockba. Most jönne a jó rész: a felelőtlenkedés a versenypályán. Arról ábrándozom, hogy olyasmi lesz, mint az M5-nél volt: íme a kulcs, jó szórakozást, szóljon, ha új gumi kell. Ó, és indulás előtt adja meg a legközelebbi hozzátartozója nevét, ha esetleg postáznunk kéne az urnát.

De itt nem ez a rendszer. Silverstone esőnyákos (mikor nem?), a Nissan pedig úgy döntött, ez nem az a nap, amikor az észak-balkáni piac ámokfutói tönkretehetik a szép új autókat. Kötött a feladat: Beülünk az idei modellbe, normális tempóban elmegyünk két kanyarral arrébb, ahol kipróbálunk egy állórajtot, aztán szlalomozunk párat 5 bója közt, aztán vissza az elejére. Ebből két kör, aztán átülés a 2012-esbe, és ismétlés. Ha jól számolom, olyan 8 kilométert fogok autózni. Egy instruktor mellett. Hát, itt nem csak a fejlesztésben van szigorú munkarend.

Beülök a régibe. Ahogy megmozdul, felébrednek az emlékek. A GT-R egy szovjet-japán vegyesvállalat termékének érződik. Anyag van benne, mint egy ZIM-ben, és rengeteg elektron, mint egy számológépes Casióban. A motorhang színtelen, a DSG csordogálásnál hajlamos odaütni, de mire elérünk a box feléig, minden összesimul. Normálisan vezetek, és a GT-R nem harap hirtelen, a turbók elveszik a keménységet a tolásból. Ahogy kiérünk a boxból, nyomok egy félgázt. Hűségesen felbúg a V6, jelzi, hogy értette, és ezalatt a másodperc alatt a DSG visszavált úgy négyet. A következő pillanatban a GT-R megtépi magát, egy pár fokot kitolja a fenekét balra, de mire megmozdul a kezem a kormányon, már szétterül az erő a 4 keréken, és tarkón vág az ülés.

Pár év alatt nagyon el lehet felejteni, hogy mennyire bizarrul, szürreálisan gyors a Nissan. Mire megérti az ember, hogy mi történt, és elmosolyodik, már kezdhet is fékezni a kanyar előtt. És akkor jön az igazi pánik. Mert a GT-R úgy gyorsul, mint kolibritoll a tornádóban, de a nedves féktávon hirtelen 2 száguldó tonnát kéne lelassítani és beterelni a kanyarba. Egyszerűen nincs meg, hogy milyen hamar mennyire gyorsak vagyunk, és mennyire csúszik.

Végül csak megérkezünk egyben a két bója közé, ahonnan a gyorsulás kezdődik. Kapom az instrukciót: futómű, váltó, motor R-ben, bal láb a féken, jobb láb a gázon, fordulat beáll, leugrani a fékről, kapaszkodni. A következő bójasornál satu, majdnem állóra, aztán megyünk szlalomozni.
– Oké, és van itt előttünk ez a két narancssárga bója, itt mi van? Itt húzom a kettest?
– Nem, ott fékezel.
– Ne hülyéskedj, ez mennyi, 50 méter? Hányra gyorsulunk?
– Nagyjából 100-ra. Amennyi a bójáig kifér.

Még akkor is cinikusan röhögök, amikor leugrom a fékről. 3 másodperccel később, a bójánál 64 mérföldről állok meg. Az 103 km/h. Már nem röhögök, de a szám nyitva marad. Továbbgurulunk a szlalomhoz.

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

4 órája
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53