Adatlap Citroën C4 Collection VTi 120 - 2011
Adatlap Opel Astra Sport 1.4 Turbo - 2009
Rég ültem ekkora tanácstalansággal a gép elé. Amikor összeszerveztem a három autót egy időpontra, még lelkes voltam. Aztán beleültem mindegyikbe, vezettem őket, és erősen elkezdtem kételkedni, hogy győztest fogok hirdetni a végén. Pedig összehasonlítás nincs eredmény nélkül, majd kiderül, sikerült-e.
A háromból egyedül a Golf nem volt nálunk korábban ezzel a motorral, a Citroën C4 1.6 VTI és az Astra 1.4 Turbo igen. Ha úgy nézzük, az utolsó kettő között adott a döntetlen, hiszen négyest kaptak a végső ítéletben. Vajon mit érdemel a Golf? Négyest biztos.
Persze jó lett volna egy Focus is, de a Kék Ovál rendjének lovagjánál egyelőre nehéz ilyesmit beszerezni. A kommunikációs ingerküszöböt csak Winkler tudja megugrani, olyan kamusubjectű e-mailekkel mint „hamvas p***k, kegyetlen kardozás, bűzhödt szellentések” – és csak azt akartuk megtudni, hogy milyen motor lesz az augusztusban érkező Focus tesztautóban. Kis dízel lesz, kis benzines egyelőre nuku. Az átmaszkírozott Peugeot 308-ast szeptembertől árulják, az ötajtós Chevy Cruze szintén később jön – pedig lenne benne fantázia. Kia C'eed, Hyundai i30 – ezek már régiek, modellváltás jön, ősszel bemutatják az újakat Frankfurtban. Mindegy, úgyis annyival olcsóbbak, hogy igazságtalan lenne az összevetés.
A motorválasztásban csak egyetlen kérdés volt: Astra létezik 1,6-os szívómotorral is (115LE) meg 1,4-es turbóval, ebből van 120 és 140 lóerős. Végül a legerősebbet kaptuk, az 1,6-os emlékeim szerint eleve halovány lenne a Citroën 1,6-osa mellé. A Golf 1.4 TSI volt, abból is a 122 lóerős. Vagyis a downsizing összecsap a hagyománnyal. Már amennyire a valvetronicos Citroën-Mini-BMW motor (120 LE) hagyományosnak nevezhető.
Igaz, külön-külön és egymás mellé állítva nagyon eltérő lehet a véleménye az autókról. Például a Golf önmagában elég nagynak tűnik, és belül is kellemesen tágas – semmi gond. Az Astra kívül picit terjengősebb, de laposabb hatású, annyira kupésra vették a figurát. A Citroën bucibb mindkettőnél, különösen az a feltűnő, hogy az orra mennyivel magasabb, de minden irányban nagyobb a dajcsoknál. Ennek ezer oka lehet, a gyalogosvédelemtől az utasbiztonságig.
A C4 annyira hatalmas, hogy szinte erőlködniük kellett, hogy belül elég kicsi maradjon. Hátul például oldalanként van 8-8 centi semmi az ülés mellett, így az ülőfelület nem szélesebb, mint a másik két autóé. Persze összességében a C4 a legtágasabb hatású így is. Egyrészt szellősebb, másrészt a tetőig több a hely, olyan, mintha 2 méter 10 centi magas embereknek tervezték volna.
Mégis, azt már most tisztázzuk: gyakorlatilag ugyanazt tudják. Egy átlagemberre beállítva úgy fér el hátul egy másik átlagember, hogy a térde előtt még marad legalább négy-öt centi. Az ülések a Citroënben kicsit puhábbak, a Golfban keményebbek. Az R-design csomaghoz sportosabb ülés jár a Golfhoz, ami egyébként oldalirányban kábé úgy tart, mint a C4-é alapból, de a VW-ülés határozottabb tömése hosszú vezetésnél előnyösebb. Az Astra Sport tesztautó szintén nem irányadó az alap üléssel kapcsolatban, pláne nem bőrrel, anno az 1,6-os tesztautóban teljesen normál, puha komfortszékek voltak. Persze ez a kihúzható elejű, emelhető, dönthető ülőlapú hiperülés jobb, de ennek már 150 ezer az ára, plusz 400 ezer a bőr.
Ami a minőséget és a belső formatervet illeti, le a kalappal. Amíg a középkategóriában sorra jelennek meg a kongó műanyagos, ál-zongoralakkos, plasztikbarokk borzalmak, addig itt mintha visszafognák magukat a gyárak. Mondjuk, a Golfban kábé annyi a fantázia, mint egy Nokia telefonban: nincs túlspilázva, minden a helyén van és slussz. A C4 és az Astra bele lényegesen változatosabb, sokkal több fantáziával. Összerakásban, anyagminőségben viszont egyikbe sem kötnék bele. A Citroënnek futotta pár szép kijelzőre a műszeregységben, az Astránál pedig maguk a kerek műszerek szépek. Igaz, itt is az a helyzet, hogy a használati tárgy funkció az elsődleges – egyik sem olyan, mint egy Alfa.
Mit tegyünk, ez van, uncsibb autó kell a tömegeknek. De mennyire használhatók, fék, futómű, motor?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
