Teringettét, de jót autózunk végre egy hibriddel, riadtam fel Palma de Mallorca repülőterén. Egyelőre nem kaptuk meg a tesztautókat, csak hirtelen igen sok lett körülöttünk a brit proli, a tarkóján „Only God Can Judge England” tetoválással. Ezzel persze csak azon akartam élcelődni, mennyire végtelenül unalmas egy újabb hibridet kipróbálni, de valójában mindnyájan kíváncsiak voltunk, mit talált ki az Audi.
A Q5 az Audi első hibrid autója. Ez a rendszer kerül majd az A6 és az A8 hibridbe is, és a műfaj hagyományai szerint ez is teljesen másképp működik, mint a Toyota/Lexus, vagy a Honda rendszere. Annyi biztos, hogy valódi hibrid, nem mikrohibrid, vagy adócsaló hibrid: van benzinmotorja, villanymotorja, a fékezési energiát visszatölti és tárolja, és mivel Audi az istenadta, természetesen több dologban veri a mezőnyt. Például lítium-ionos az akkucsomag, és 100 km/h-ig gyorsulhat csak a villanymotorral. Ahogy a vezető lába lekerül a gázpedálról, a villanymotor generátorként kezd viselkedni, és visszatermel. Ha meg leálltunk a pirosnál, és elindulnánk, önindító. Vagy papucs orrán pamutbojt – akit nem érdekelnek a technikai részletek, megnyugodhat, ez tényleg valódi, vagy ahogy az egyszeri értékesítő mondja, full hibrid, mely a sima TFSI-hez képest mindössze 145 kilóval lett nehezebb.
A Q5 külsejéről, illetve általánosságban a formatervéről gondolom nem kell itt sokat értekezni, hiszen egy 2008 óta futó modellről van szó. És 2008 óta nem bírtam megszokni a Q5 külsejét, konkrétan a lámpáit. Az elejével és az oldalával nincs bajom, ott csupa szép Audi-vonal van, de a hátsó lámpák elrondítását alighanem eltanulták a BMW-től, ők szórakoznak ezzel az X3-asnál. A müncheni és ingostadti dizájneragy pedig nagyon egy rugóra jár: a vásárló hoz egy kompromisszumot: vállal egy kis rondaságot egy kedvezőbb árú, de még tökéletesen élhető méretű autóért, ugyanakkor mélyen a lelkében végig ott lesz, valahányszor meglátja, hogy hej, de jó lenne mégis egy Q7-es vagy X5-ös, normális seggel. Mert a Q5 ugyanolyan tökéletes mindennapi autó, mint az új X3-as.
Az autón külsőleg semmit sem változtattak, leszámítva a csomagtartó alja alatti részt – mostantól ott mankókereket és csempészett ukrán Marlborót senki ne keressen. Maradt így is 460 liter (ledöntött hátsó ülésekkel 1480), az csomagtartónak szerintem elég. Főleg, hogy a szélességét a körültekintő gyártó golftáskában is megadja: nem röhögni, négy. Na de azért hőproblémák a lítiummal is vannak, az Audi például arra kényszerült, hogy külön léghűtő rendszert tervezzek a 72 akkucella köré. Külön hűtik a villanymotort is, plusz van még ugye a TFSI saját hűtése, ez együtt három különálló rendszer. A 40 kiló súlyú akkucsomagot alapállapotban az utastérből kivezetett levegő hűti, de ha melegszik a helyzet, közvetlenül kaphat a klímaberendezés termelte hideg levegőből is.
De persze itt most a hibridség a lényeg. Meg az ár. Mivel a meghajtás elég bonyolult ügy, kezdem az egyszerűbbel: A Q5 Hybrid egyféle felszereltséggel lesz kapható novembertől Magyarországon, 16 millió forintért. Oké, akkor nézzük a hibrid rendszert. A Toyota szabadalmai miatt az Audinak is ki kellett találni valamit, ami nem bolygóműves, de nem is olyan, mint a Hondáé. Alapja a kétliteres benzines TFSI, ami egyben minden normális Q5 alapmotorja is, 178 lóval és 320 Nm nyomatékkal. A Quattro hajtás miatt hosszában beépítve, ami mindig jó. Csatlakozik hozzá egy maximum 40 KW teljesítményt leadni képes villanymotor, ami a motor és a nagy újdonság, az automata váltó közé került. A fokozatok száma nyolc, ez a ZF fejlesztésű automata dolgozik egyébként a többi Q7-esben is, de az igazán érdekes, hogy hagyományos automatával eddig hibrid rendszert nem csináltak.
Az Audi azonban eltávolította a hidrodinamikus nyomatékváltót (népies nevén citrom), a helyére egy bonyolult, kuplungszerkezettel egybeépített villanymotor-szinkronizálót rakott. Ez szükség szerint kapcsolja a hajtásba a villanymotort, vagy épp leválasztja a TFSI főtengelyéről, ez a kapcsolás speciel elég simán történik. És mindkét motor, a benzines és a villany is képes hajtani akár elöl, akár hátul. Sokkal csúnyább, amikor a Q5 menet közben sunyin (diszkréten?) lekapcsolgatja a benzinmotort, amit nem is veszünk észre, de aztán ha mégis szükség lenne rá, kicsit megrázkódik az autó. Nem motorindításos rázkódással, hanem afféle erőátviteles jojóval. Rálépünk a gázra, a vezérlő észbe kap, már indítja is a TFSI-t, de annak már a nevében is benne van, hogy T, mint turbó, akkor pedig turbónyomást is kell építeni, nem csak úgy beindulni, mint Linda a Balázsra. És persze könnyen lehet, hogy mire felépül a nyomás az adott hegyi szerpentinen, már lehet is bontani a nagyszínpadot.
Hathengeres teljesítményt ígérnek négyhengeres fogyasztással, szól az ígéret. A gyári specifikáció szinjét ezt sikeresen teljesítették is: 245 ló és 480 Newtonméter a vége, papíron. Még jobban hangzik a fogyasztási adat: 6,9 liter/100 km. Ugye? Eddig azért szerettük a hibrideket, mert nagyjából annyit fogyasztottak, mint egy dízel, csak nem énekeltek mellé operaáriákat A Traktorok táncából. Ha viszont egy hibrid még határozottan kevesebbet is fogyaszt, mint egy dízel, milyen érv maradhat a gázolaj mellett? A sajtóanyag a vetélytársak között nem említette a Lexus RX hibridet, bezzeg ott volt a BMW X3, a Kia Sorento, a Hyundai Santa Fé, meg valami nevetséges Dodge is, amiből szerintem egy sincs az országban (Journey). Én viszont inkább a Lexushoz hasonlítgatom, mert abban speciel hibrid hajtás van, és a prémium szegmensbe is tartozik. Technikailag a Lexus már a visszatermelt energia tárolásában is különbözik az Auditól: a Toyota Ni-Mh-t használ, ami kevésbé macerás, de a fő szempontok a Toyota úttörő hibridfejlesztései idején inkább azok voltak, hogy a Ni-Mh kevésbé akar felrobbanni és teljesen újrahasznosítható. A lítium-ion akkumulátor viszont ma már kiforrottabb és több energiát tárol, de a Toyota 90-es években nagyon nem akarta, hogy kigyulladjanak az autók, és nekik köszönhető, hogy a hibrid hajtás ekkora siker lett. Egyébként hamarosan a Toyota is átáll lítiumra. A Lexus RX450h amúgy 15 centivel hosszabb (4770 mm), tengelytávban ellenben hét centivel a Q5 a jobb, tehát vehetjük őket egy kategóriának. Teljesítményben a Lexus 3,5 literes, Atkinson ciklusos V6-osa 245 lovához még 50-et adnak a villanymotorok, így tud 295 lóval nekilódulni. Papíron tehát nem volna nagy a differencia, de élőben komoly különbségek jelentkeznek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
