Magyar leleményesség, szovjet technika. A párttitkárnak kellett volna ezzel a Moszkva-melléki dácsába járni, ehelyett mi autóztunk vele a Lánchídon. Figyelem: a nyugdíjas playboy-külső 17 éves kamaszt takar!
Amikor megmutattam a szerkesztőségben, mit kaparintottam meg tesztre, rögtön kereszttűzbe kerültem. Papp Tibi és Csikós Zsolt között pislogtam lent a völgyben, és próbáltam rájönni, kire hallgassak. Tibi egy „Jajjúristenmieznemár” keretében tüntetőleg hátat fordított a képnek. Ehhez képest Csík egy „Jajjúristenmiezdekirály” csatakiáltással eltolt a képernyő elől, és a szája szegletében csillogó apró nyálcseppekkel kezdte pörgetni a képeket. Ez a kettősség is példázza, milyen ellentmondásos ez az autó: a technika számít, vagy az érzés, amit kivált? Erre még visszatérek.
Ha létezik olyan műfaj, hogy kit car replika, akkor a Noel Roadster az. A történet szerint valamikor a nyolcvanas évek derekán, Közép-Magyarországon élt egy tehetséges autószerelő, aki nagy rajongója volt a harmincas évek sportautóinak. Gondolok itt olyanokra, mint a Mercedes SSK, az Aston Martin Le Mans vagy a Jaguar Mark IV. Élnék a gyanúperrel, hogy a Merkur-telepen kevés ilyen autó akadt megvásárlásra, Ladából viszont annál több, úgyhogy megint csak a magyar leleményességet kellett hadra hívni.
A szerelő aztán gondolt egyet, és 50x100-as vasakból létravázat hegesztett, lemezből kihajtogatta és kalapálta a kasztnit, vörösre fényezte, majd minimális változtatásokkal beépítette egy 1200-es Zsiguli motorját, futóművét és teljes hajtásláncát. Apró módosításokra volt csak szüksége: a tank egy Wartburgból jött, másik légszűrő és kardán kellett. Nagyjából ennyi. Az igazán kedves megoldások viszont az apró részletekben rejlenek. Kedvencem az első irányjelző, ami, ha egy korabeli – értsd: harmincas évekbeli – autóról származna, biztosan csúnya pénzeket kéne érte fizetni. Pedig a gömbölyded bura a míves krómházban egy Barkas-index és egy biciklilámpa vadházasságából született. A fényszórók pedig Trabanton és Csepel teherautón kezdték karrierjüket.
A történet kezdetén még Arsenal Roadster nevű különlegesség végül rendszámot is kapott, többek között ezért is készülhetett akkor még két-három darab. Nem sokkal később egy budapesti vállalkozó megvásárolta a sablonokat és a gyártási jogot. A fővárosban a sztori folytatása: még néhány példány készült a típusból, de ezek már új névvel készültek: Imperial Roadster, ugyanekkor a fém karosszériát műanyag váltotta. Magyarán: akárhonnan nézem, egy kit car pontos másolata lett. A tesztautónak viszont már egy harmadik neve van – Noel. Mint később kiderült, az Imperial nevet a Mercedes már levédette.
Amúgy a fotogén autót élmény nézni. Képről sokkal nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában: a 720 kilós kis retro gyösz mindössze 3,58 méter hosszú és 1,54 széles. Azonnal mosolyt csal az arcra, csak apróságokba lehet belekötni. Ilyen például a szélvédő, ami aránytalanul nagy, túl vastag a kerete és valahogy furcsa szögben áll. Az ős-Arsenalon efféle formai csuklás nem volt. Mindössze egy dolog akadt, amit kifejezetten utáltam, a kamu leömlőket a jobb oldalon. Maximum a huzat jár bennük, így annyi hatással vannak csak a teljesítményre, mint a „Turbo” felirat a kenyérpirítón.
Belül, miután sikerült magamat a cipősdoboznyi helyre behajtogatni, annyi fa várt, amiből egy komolyabb kredenc is kijönne. Ezért is tűnt különösen szórakoztatónak a becsapódó ajtó hangja, hiszen leginkább csak műanyag és fa található benne. Az egybefüggő fa műszerfalról nagy örömömre ezeröcsi-műszerek mosolyogtak vissza. Természetesen, a Lada-hagyományokat ápolva, a gyújtáskapcsoló a bal oldalon volt.
De mi történik, ha a kulcsot elfordítva beindul?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Szia uram! Hat kijelző elég lesz ebbe a Hondába?
A Honda két új, nagyon hasonló elektromos autót mutatott be. Mindkét modell kínai gyártókkal közreműködve készül.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
