Benzinnel nem is zőccséges

Mercedes-Benz 230E (1982)

2010.11.25. 06:22

A legtöbb magyar szemében a fekvőlámpás Mercedes egy ötször körbelakatolt, egymillió kilométert futott, a harmadik belsőtér-cseréjén túl levő rom. Ja, és természetesen füstöt okád bal hátul, mert nem is lehet más a motorja, csak dízel. Rendben. Akkor tartsanak velem, ismerjünk meg egy másfajta 123-ast.

Az utolsó klasszikus Mercedes volt, fényezett pléhdísztárcsákkal, krómozott ütközőkkel, csillogó díszlécekkel a karosszéria oldalán. Még csak nyomokban volt benne elektronika, műszerfalán az olajnyomás-mérő valódi manométer, a motorból hozzá vezetett nyomáscsővel, kormányműve golyópályás, ülései hosszú epedarugókon ringatják a testet. Ami utána jött a Mercedes történetében, az már egy másik fejezet.

Az olajválság után két évvel került piacra, emiatt a 123-asba már sohasem lehetett olyan jóízűen, röhögve tankolni, majd mély padlógázt taposni, mint a korábbi Merciknél. Nem véletlen, hogy irgalmatlan nagy arányban szerepelt dízelmotor az eladásokban, a harmatgyenge 200D-től a tartós, nyomatékos 240D-n át a selymesen bugyborékoló, húzatva meglepően nagyot lépő 300D-ig. Ami aztán szét nem rohadt, az ma is mind szolgál, igaz, lassanként diffundálnak dél felé, ahogy az állapotuk megy lefele. Újkorukban büszke német, svájci, dán autók voltak, aztán átestek a ledőlt vasfüggöny alól épp kikászálódó ex-szocialista országokba, majd a Mercedes-recikláló Albánia érintésével a többségük most Egyiptomban, Irakban, Mauritániában és Tunéziában húzza a belét.

Benzines fekvőlámpás? Úri huncutság volt az, kérem, talán nem is létezett olyan. Ne is foglalkozzunk a hathengeresekkel, az mind korgó gyomorral kezdte a reggelt, és horpadtra szívott tankkal fejezte be a napot, pláne, ha városi üzem is terítékre került. Persze a négyhengeresek is szépen lendítettek az Esso, BP, Agip forgalmán, hiszen alig ettek kevesebbet a hathengereseknél – viccelnek, lehetett volna ez máshogy a régi Stromberg karburátorral?

Csak akkortól lett értelme benzines 123-ast venni, amikor 1980-ban megjelent az új motorszéria, az M102-es kódú. Sokak szerint visszalépés volt, hiszen a korábbi, túlméretezett gépszörnyekhez képest nem két-, hanem csak egysoros lánc mozgatta a vezérlését, az olajszivattyújának nem külön perselyben futottak a tengelyei, hanem a szivattyú anyagában, finomabb alkatrészeket tettek a szelepvezérlésébe, egyáltalán, az egész blokk pici, szinte jelentéktelen lett a masszív korábbiakhoz képest.

De azért a félmillió kilométeres és azon túli, generálozás nélküli futásteljesítmények talán nem olyan rosszak. Kétféle ilyen új motor jelent meg a 123-as szériában harminc évvel ezelőtt (1979-ben még csak alig pár száz tesztpéldány készült ilyenből), a kétliteres, újfajta (vagy mondjunk inkább módosítottat) Stromberg-karbival szerelt 109 lóerős, illetve a 2,3-as, mechanikus Bosch K-Jetronic befecskendezővel szerelt, 136 lóerős. Előbbi a 123-asban nem létezett befecskendezővel, utóbbit sose gyártották karburátorral.

Menni, és nem enni

Ezek a motorok két dolgot nagyon tudtak a régi benzinesekhez képest. Menni, és nem enni. Ha az ember utána olvas a különféle fórumokon, kiderül, hogy sok-sok literrel ettek kevesebbet a korábbi benzineseknél (amiktől tipikusan a kisebb pénzű, második, harmadik, negyedik tulajok rettegtek), viszont sokkal erősebbek voltak, ritkábban szorultak olajcserére. Különösen a 230E-t méltatják gyakran, amelyik erősebb és nyomatékosabb volt még a 2,5 literes hathengeresnél is.

Manapság a 230E fekvőlámpások piszkosul olcsók. Részben, mert a finom információkat nem ismerő utókor hajlamos egy kalap alá venni az összes régi benzines Mercit, valamennyire ráakasztva a „Benzintemető” feliratot, másrészt hozzáértő szakemberek hiányában rettegni szokás a fura szerzet K-Jetronic-tól.

Pedig annyira nem kell. A szerkezet lelke egy nagy bödön, ebben egy torlólap lebeg, amit a beszívott levegő állít különféle szögekbe. A torlólap tartórúdjának túlsó vége belenyúlik a keverőfejbe, amelyben finom kis membránok állítják be a bespriccelt benzinnyomást, attól függően, hogy áll a kar. Pofonegyszerű az egész, nagyjából egy gémeskutat képzeljenek el. Két trükk van benne: az egyik az elektromos üzemanyag-szivattyú, amely a koszra érzékeny, ezért a rendszerben előtte elhelyezett benzinszűrőt vallásos rendszerességgel cserélni kell vadiújra, a másik a bemelegedés-szabályzó fekete doboza, amely a beindításhoz és hideg üzemhez való dúsítást beállítja. Ebben bimetál, vákuumos állító, mindenféle tönkremenő cucc van, és mind általában tönkre is megy. A K-Jetronic befecskendezésű motoroknál előforduló legtöbb hiba erre a kis dobozra vezethető vissza, ami egyébként nagyjából ugyanazt tartalmazta az Audikban, BMW-kben, Mercedesekben, Volvókban – ügyes átalakítással tehát átpakolhatók egyikből a másikba. Ha rossz, a kocsi rettentő nehezen indul, hidegen köhög, vagy ha egy másik állásban döglik be, akkor indul ugyan, de gázadásra torpan, néha dadog, literekkel többet fogyaszt.

Lehet még gond a fordulatszám-határoló elektronika csatlakozásaival, egyik-másik vákuumcsővel (ilyenből nincs túl sok), de a K-Jetronic az egyik legigénytelenebb, az elhanyagolást legjobban toleráló, egyszerű befecskendező-rendszer, alapvetően nem kell félni tőle.

Aki ennél többet szeretne tudni a fekvőlámpás Mercedesekról, kérem, olvassa el a korábbi összefoglaló cikkünket – abban nagyjából mindent megtalál. Az ott leírtak ma is nagyjából állnak.

Magyarországon a csoffadt dízel 123-asok között végképp ritka a csoffadt benzines, hiszen – amikor a kilencvenes években ezt még lehetett – mindet átépítették dízelnek, mert az bármivel elment, ami gyúlékony. Nekem azért volt akkora mázlim (vagy pechem?), hogy egy klubtársamtól megvehettem egy rokon rokonának a rokona által a világ végén használt, sokszor évekre fél-ismerősöknek kölcsönadott, aztán lerohadt, már mindenki szerint menthetetlen 230 TE-t. Tehát egy kombit. Nem volt drága, de jó sem.

Karesszal több lépésnyi megőrülés után rendbe tettük a befecskendezőjét (a fordulatszám-határoló elektronika egyik vezetékének a saruja(!) és a vezeték között nem ment át a jel, de csak bemelegedve. Viszont olyakor 25-öt bírt miatta az autó, így is mentem le vele Kareszhoz Viszre. Négy és fél óra alatt 150 kilométert...

Viszonyom gyűlölettel vegyes csodálat volt a lepukkadt kombival. Mindig melegedett, zabálta az olajat, alig volt olajnyomása alapjáraton, a szintszabályzója mindenféle ökör dolgokat művelt, néha úgy találtam a parkolóban, felemelt jobb hátsóval, mint egy pisáló kutyát, mellesleg disznóólszaga volt – ezektől irtóztam.

Igen ám, de óra szerint vitte a 200-at, no meg városban 10,2-t kajált, pedig nem kíméltem. Minden autómnak fillérre, deciliterre vezetem a fogyasztását, évtizedekre megvan az összes visszamenőleg, nem a levegőbe beszélek. Négy deci híján ennyit eszik most az ugyanilyen 300-as szívódízel kombim Budapesten, és az feleannyira nem dinamikus. Lenyűgöző volt, hogy milyen kevés benzinnel milyen jól ment az a nagy dög. Kicsit imádtam, de közben nagyon gyűlöltem. Egy Alfasud Sprinten kívül soha nem volt még ennyire szélsőséges autóm.

És azóta bennem volt a hiány, hogy megismerjem, milyen is lehet egy igazán jó 230E.

Az élet az ölembe dobta a lehetőséget, látják, az autós újságíró tényleg minden fronton az élet császára. Sághi Iván Merci-guru barátomhoz jár egy rettentő kedves, már-már nem evilágian udvarias úriember, a volt külkereskedő Győri János. Egy másik (különben még szebb állapotú) fekvőlámpás mellett van neki egy 230E-je, amit szívesen átenged kipróbálásra – tudtam meg. Önök mit tettek volna? Én bizony megcsináltam az anyagot tesztnek. Ha már egyszer vezettem...

Győri úr már a nyolcvanas évek elején külkeres volt, elsősorban Németországba járkált. Hosszú évek takarékoskodása után vett magának egy narancssárga 123-as Mercedest. A vicc, hogy az egyik legkedvesebb német ügyfele majdnem pont akkor szintén vásárolt egy 230E-t magának. A narancssárga autó már rég nincs Győri úr birtokában, viszont a munkakapcsolatból az évtizedek során barátság lett a két úriember között.

Mivel a német kolléga jóval idősebb, az utóbbi időben ritkábban látták egymást. Két évvel ezelőtt aztán küldött egy levelet Magyarországra – jó lenne találkozni, mert most már tényleg alig tudnak valamit egymásról. Győri úr örömmel kiutazott Németországba, éjszakába nyúló beszélgetés lett a dologból, felelevenítették a régi időket, bizony, lassan harminc éve már, hogy munkakapcsolatba kerültek, egész más volt a világ akkor. Aztán az ismerős egyszer csak kibökte – van egy rossz híre, Alzheimer-kórt diagnosztizáltak nála. Viszont neki még megvan a garázsban az együtt vett két Mercedesből az ő példánya, és mivel tudja, hogy magyar barátja mennyire rajong ezekért az autókért, ezért szeretné nekiadni.

Egy ilyen ajándékot persze nem lehet, nem is illik elfogadni, akinek volt gyerekszobája, és emlékszik, tudja ezt. Tiltakozását látva a feleség erre félrevonta – „a férjem fél éve készül erre a napra, régesrég kitalálta, hogy az autónak önnél lesz a legjobb helye, ezért is hívtuk meg magát, hogy elmondhassa. Ez szívügy, kérem, fogadja el, nem teheti meg vele, hogy nem.” Tehát nem pillanatnyi fellángolásról volt szó. Győri úr nem tehetett mást, elhozta az autót.

Miért éppen ezt az autót tesztelted, te Csikós?

Mivel sok olvasó tudja, hogy magam is egy fekvőlámpással járok, ezért kis túlzással tucatjával landolnak a postaládámban levelek mindenféle csodás 123-as Mercedesekről, amiket ki kellene próbálnom. Bár tehetném, mindet elvinném egy körre, egy hónapot el tudnék tölteni csak a felajánlott Mercik vezetésével, a tulajokkal való beszélgetéssel, higgyék el. Köszönöm a lehetőséget, már attól jobb napom lesz, ha kapok egy ilyen ajánlatot. Csak a Totalcar mellett nem lehet ilyet, az újságot is írni kell.

Ez a vajsárga autó viszont több okból rettenetesen érdekelt. Nem patikaállapotú példány, de nem is egy tákolt, agyonszerelgetett rom. Mercedes-viszonylatban még szinte épp a bejáratáson túlinak mondható, 198 ezer kilométert futott, kímélő, egytulajos használatot látott gép. Itt egy kis festékleverődés, ott egy koccanásjavítás, akad már enyhe rozsda is, de a fényezés kilencven százalékban eredeti, az autó műszakilag szalonállapotú.

És engem valahogy sokkal jobban izgatnak az olyan autók, amelyeken érzem – múltjuk van. Minden alkatrészük mesél nekem, a volánjuk mögött el tudom képzelni, hogy felfelé húzatok a Gross Glocknerre, és a rádióban hallgatom a híreket: épp döntik lefele a berlini falat. Meg a frankfurti körgyűrűn autózva bosszankodom rajta, hogy az az Ossie Katarina Witt megint megnyerte a Műkorcsolya vébét. El tudom képzelni a Sikukat tologató, Walkman 2-ből Nenát hallgató kiscsávókat a hátsó ülésen. Egy patika autóban nem megy az efféle szerepjátszás, az olyan engem untat.

A másik ok, amiért egy ilyen hiteles autó ideális a bemutatásra: pontosan lemérhető rajta, hogyan kellene kinéznie egy keveset futott 123-as Mercedesnek. És ha valaki alaposan megnézi a galériában a képeket, sejteni kezdi, hogy a szuperkevés kilométeresnek árult 123-asok bizony, esetleg egy százassal többet mentek a hirdetettnél, csak kaptak egy tisztasági fényezést. Reális a probléma: vettem én már feddhetetlen erkölcsű, jó hírű, idős budai úriembertől benzines állólámpást 100 ezer kilométerrel. Aztán amikor elkezdtem használni, kiderült, hogy a kilométer-számlálója csúszik. Nem áll, csúszik, tehát hol mér, hol nem mér. Aki nem figyeli, talán észre se veszi ezt, bár utólag rájöttem, hogy azért abban az autóban is volt már néhány más aljasság is.

Öreg Mercit tényleg csak ésszel szabad venni, ezek sokkal tovább maradtak szépek, mint gondolnánk. De igazán szépre felhozni őket nagyon költséges dolog – sok-sok millióról beszélünk. Igaza van az Ivánnak, amikor azt mondja, ezekben már mindben benne van az egymillió kilométer, s a 124-esekben is minimum félmillió.

Győri úr autójánál hitelesebb példány kevés akad Magyarországon. Elnézést kérek hát a szalonállapotú kocsik tulajaitól – nekem az ilyenre indul be a fantáziám.

Isteni, isteni. Egyszer egy ilyen autót vezetniük kell. Egészen más, mint az én 123-asom, ami érthető is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

47 perce
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15