Imádom a tavaszt. Szombat dél van, ülök a gangon, süt a nap - még csak melegít, nem izzaszt - és minden aranylik, a falu millió illata bombázza az agyat. A fejem fölött az öreg cseresznyefa is magához tért, tízezernyi apró, zöld labdacs borítja már, ebből lesz az idei első hasmars, amit csak a korai, nagy szemű, húsos cseresznye-jó házi vörösbor kombóval lehet elérni.
Minden zsizseg, hol esik, hol fúj, egy kis hűvös, aztán kellemes meleg. Mint az élet, kiszámíthatatlan és csapongó. Mégis szerethető, nem unalmas. Pontosan, mint a Citroën DS3, amit két napja adtunk vissza az importőrnek. Amiről most cikket kéne írnom. És ami egy kellemes emlék most itt, a gangon, a cseresznyefa alatt.
Mert még inkább visszaadja a francia autógyártásba vetett hitemet. Ugye emlékeznek, nemrégiben volt már szó róla, hogy a PSA-konszern egy ideje már szépen, lassan ugyan, de gyökeresen új filozófiát és minőséget csempészett be minden szintre, a tervezőasztaltól a gyártósorig. És elhihetik, nem csak én mondom, ez a lassú folyamat a végéhez ért időközben, és úgy tűnik, a meghurcoltatás évei véget érnek. Újra él a FRANCIA autó. És nem a szó pejoratív értelmében.
Gondoljanak csak vissza az ötlettelen, szürke Xantiákra, Xsarákra, folyton bajos Berlingókra, idomtalan első C5-ökre. A 2CV, DS, CX, XM után nagy, széteső kérdőjelként lebegtek a köztudatban. És sokat tettek azért, hogy a francia egyet jelentsen az elmúlással.
De nagyon úgy néz ki, ennek vége. A gazdasági válság vette rá a PSA-konszernt arra, hogy egyre jobb autókat gyártsanak, vagy a mérnökök szoktak rá valami új, szintetikus, vidám drogra, nem tudni. Nem is érdekes, csak a végeredmény számít, az pedig egyre jobb és erősen konkurenciaképes. Valami elkezdődött, működik, és ez jó. Kell a mai autógyártásnak a francia sárm és merészség, mint egy csipetnyi só. Sőt, minden embernek kell egy - a forgalomban itt-ott felbukkanó - kanárisárga DS3, bilikék C3 vagy citromzöld C4 Picasso. Mert nem csak szürke, fekete és ezüst, jellegtelen német, koreai és japán kisautók léteznek a földön, hanem franciák és olaszok is.
Be vagyunk szürkülve, ez a baj, hozzá vagyunk szokva a sztereotípiákhoz, köztük élünk, velük ébredünk és alszunk. És valójában a DS3-nak sem a vetélytársaival kell megküzdenie, hanem a márka saját sztereotípiájával és utóbbi húsz évével.
Szerintem győzni fog, mert tetszik vagy sem, a DS3 zorall.
Leginkább talán azért is, mert a szerkesztőségből senki nem várta, hogy ilyen jó lesz. Winkler azt mondta: a DS3 nem amúgy, francia szinten jó, hanem bent, a kötelek között, a szorítóban is megállja a helyét. Meglepő, ugye?
Pedig lényegében csak azt csinálja, amit egy Citroëntől elvárna az ember: meghökkent és megmosolyogtat. És nem azért, mert vannak remek motorjai és a Saint Ouen-ben, a rue Fructidor 48. szám alatt megtanultak váltót gyártani (rendelni) és lassan lapozgatják a Hogyan csináljunk használható, nem hidrós futóművet c. könyvet, nem. Nem ezt tartom óriási hozadékának. Hanem hogy imidzsautó, istenverte retró nélkül. Az utolsó valamirevaló modern díszdoboz a Lancia Ypsilon volt. Azt is szerettük, pedig negyedannyira sem jó, mint a DS3.
Jól olvasták bizony, Vályi Pistának tele már a hócipője a retróautókkal. Annak idején a Volkswagen Bogár kezdte a mániát, a nagy csapkodás után hamar elültek hullámai, zéró helykínálattal, dinamikával, majd a Mini, amit legalább jó vezetni, minőségi, de nagyon drága, aztán az ötszázas, ami aranyosan olasz, de dísz csak az is, maszkolt Panda két embernek. (Az Abarth kivétel, na jó.)
Persze, biztosan nehéz retróautót tervezni, és naná, hogy a piac felveszi, mert igény van a kicsi, drága és aranyos dolgokra, ez nem is kérdés. De az emberiség előtt még jó esetben másfél milliárd év áll, nem túl korai már most a múltba fordulni? Vagy egyszerűen eddig tartott a fantázia? A tűz? Nem értem, miért erőszakoljuk magunkat a retróautókkal, ahelyett, hogy modern és megkapó, merész új dolgokat találnánk ki. Ne hülyüljünk már meg teljesen a múltidézéstől. Többen olvasnának minket és hirdetnének nálunk, ha a Stonehenge monolitjai között maratnánk savanyú rézgálicoldattal rézlapokra a Totalcart és zarándok druidákkal küldenénk az olvasóhoz, csak mert hű, de kúl retró?
És ez az igazi nagy tudomány a DS3-ban. Pedig valójában nem egy nagy autó, 3948x1715x1458 milliméter, ezzel rövidebb, alacsonyabb, de szélesebb, mint pl. egy VW Polo, direkt konkurenciáját, a Minit (3714x1683x1407) pedig simán túlnövi. A legmeglepőbb azonban, hogy tengelytávja 3 milliméterrel kevesebb, mégis jóval tágasabbnak tűnik, hátul ketten is elüldögélnek, kevesebb kínnal, mint a brit-német esetében. Súlyra pedig szinte kilóra megegyeznek.
Mondjuk az már kérdéseket vethet fel, ki volt itt előbb az ezerféleképpen kombinálható színnel, mintával, kerékkupakkal, műszerfalbetéttel, az azonban biztos, hogy a DS3 esetében a szájhabzás határáig variálhatunk minden aprósággal (és költhetünk el több pénzt). A Zebra, Vibe, Pearl és Maori dekorkitekkel együtt csak a külső variációk száma (tető- és karosszériaszín, valamint matricaminták) 170, és akkor még nem nyúltunk bele a műszerfalbetét színébe, nem választottunk váltógombot és egy rakat pöcsölni való apróságot. A remek külső formaterv azonban fix, és sárgában, fekete tetővel ugyanolyan jól néz ki, mint feketében, fehér tetővel. Bár a C3 alapjaira épül, annak bevásárlószatyor-mivoltát nyomokban sem tartalmazza.
Egyéb motorok: 1.4 VTI 95 LE, 1.6 VTI 120 LE, 1.6 HDi 90 LE, 1.6 HDi 110 LE.
A DS egy egész modellcsaládot belépője. Ha minden igaz, hamarosan jön a DS4 és DS5 is.
Három felszereltségi szint közül választhatunk. D-Sign, D-Style és D-Sport. Mindkét tesztautónk ez utóbbit kapta. A legerősebb, 155 lóerős benzines és 110 lóerős dízelnek jár csak. Felszereltségben annyi eltérés volt köztük, hogy a sárga DS3-ban feláras navigációs/multimédia rendszer volt, míg a fekete a "mezei" prémiumhifit kapta, mélynyomóval a csomagtartójában. Itt azért került homokszem a gépezetbe, mivel az olcsóbb, nem navis hifi képes lekezelni a könyöklő alatti USB-portot, addig a színes képernyős, 350 000 forintos, feláras My way rendszer már nem. Helyette ott virított az idióta jack-csatlakozó. Eh bien, inkább vegyünk navit egy huszasért, a többit meg tankoljuk el...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat
Az Európai Bizottság szerint a régebbi járművek gyakrabban hibásodnak meg, ezért több balesetet okozhatnak.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
