Na végre, egy erős, benzines autó! Az elmúlt idők dízelszutykai, mikroautói és családi fájdalmai után vigyorgott az arcom.
A dízelt nem szeretem, kisautóban kínlódom, családom pedig kéttagú, egyikük Karcsi a törpeschnauzer, sok helyet nem foglal. Szóval nekem való dolognak éreztem a Mazda 3 MPS-t. A hot-hatch jó móka, ráadásul a Clio RS nálam az etalon, még ha 60 lóerővel gyengébb, akkor is.
Az egyébként szürkületkor farkasvakságot okozó standard Mazda 3-formához merészen nyúlt az MPS-részleg nídforszpíd brigádja. Míg az előző egy meglehetősen konzervatív megjelenésű autó volt, addig ez az új a szó szoros értelmében szálka az összes többi közlekedő szemében.
Leginkább tán azért, mert tényleg úgy néz ki, mint egy felspoilerezett, nagykerekes 1.4-es. De ez legkevésbé az autó hibája, manapság idehaza már kevesen hiszik el, hogy ez nem csak erősnek látszik, hanem az is. Éppen ezért boldog-boldogtalan provokál, furakszik, bőgeti a motort mellettünk a pirosnál, nyomul a sztrádán centikre tőlünk.
Nehéz eldönteni, ki kit másolt, de az Impreza WRX STi és az MPS túl sok oldalról mutat meglepő hasonlóságot ahhoz, hogy véletlen legyen. Amivel azonban a legendás Subaru veszített, azzal a Mazda nyert. Légterelő hátul, küszöbtoldatok, új első és hátsó lökhárítók, szép felni, minden megvan. Az intercoolerhez kapott egy gigantikus légbeömlőt, márpedig egy tényleges funkciót ellátó dombság látványa megnyugtatja a férfiembert. A méretes női kebel vagy a duzzadt tehéntőgy, mindkettő a bőséget szimbolizálja, nem lesz itt probléma.
A beltér, a műszeregység szinte semmiben nem tér el a kétliteres benzinesétől, továbbra sem tetszik, csupán a hétköznapi modellek legcombosabbjaihoz járó szokásos elemekkel dobták fel: félbőr ülések, alu pedálsor, bőrkörmány, piros pöttyös betétek a műszerfalon. Utóbbiak a kárpitokkal igyekszenek harmonizálni kisebb-nagyobb sikerrel. Szerencsére, ennél a modellnél az ilyesmi másodlagos. Úgyis járt már nálunk a létező összes benzinmotorral, elég volt ott vesézgetni, nem érdekes.
Amit először láttam hármasban, az a beépített navigáció, melynek memóriakártyája egy kis lemez mögött lapul az orrunk előtt, kijelzője pedig a pöttöm LCD mellette. Enyhe anomália, hogy míg az autó-telefon kékfogas összelövése hangvezérelt és csak az utolsó fázisban kell neki a négykarakteres kód, ezt nem engedi beütni mozgó járműnél a telefonba. Ellenben a navigáció betűi között mászkálhatunk, nyomkodhatunk az egy szem pöcökkel a kormányon bármikor. He?
De hogy a számgüzük se maradjanak manna nélkül, azért írjuk le, hogy a Mazda 3 MPS 4505 milliméter hosszú, 1770 széles és 1460 magas. Ezzel tökéletesen illik kategóriájába, bár 2640 milliméteres tengelytávja 6,2 centiméterrel nagyobb, mint a Golfé. És újabban már abban is el lehet férni hátul, szóval a hármasban relatíve kényelmesen okádhatják le a fejtámlát a hátul ülők.
Mert erős az esély arra, hogy le fogják. Ennek több oka is van. Elsősorban a minősíthetetlen, tróger módon összegányolt, katasztrofális budapesti utak. Tesztautó ide-oda, folyamatos, kínzó fájdalmat éreztem minden méteren. És nem azért, mert az MPS futóműve annyira kemény lett volna, egyszerűen ilyenkor, tavasszal még egy légpárnást is gallyra vágna az a motokrosszpálya, amit úthálózatnak hívnak. Futóműves leszek nyugdíjas koromban, most már biztos. Nincs jármű, ami ezt érdemli.
A futómű amúgy jóféle, szerencsére nem olcsójános csatolt lengőkaros, hanem tisztességes, négylengőkaros multilink hátul, elöl klasszikus MacPherson önzáró sperrdifivel, colos keresztstabilizátorokkal. A ki- és berugózás mértéke jól eltalált, nem koppan, nem üt fel még nagy sebességnél, hullámos úton sem, mégis kielégítően komfortos, ugyanakkor feszes.
Az elődmodellhez képest a motorháztető alatt nincs változás, ugyanaz a 260 lóerős, 2,3 literes, direktbefecskendezéses turbómotor szürcsöli a levegőt egy közteslevegő-hűtőn keresztül, mint eddig. 380 newtonméteres nyomatékot ad le 3000-es fordulatszám mellett és szeret pörögni. Lassan elérünk az erős, elsőkerekes autók mételyéhez, melytől az MPS is szenved. A hajtási befolyáshoz.
Ez kutya dolog, valójában ez tehet arról, hogy 200 lóerő fölötti teljesítményt szinte lehetetlen úgy átvinni az első kerekekre, hogy azok megbirkózzanak a motor erejével és a tapadással. Amikor pedig a nyomaték meghaladja a kerekek nyomatékátvivő képességét (tapadását), abban a pillanatban kellemetlen, visszaható erők ébrednek a kormányon, ettől érezzük úgy, hogy ki akar csavarodni a kezünkből és az autó orra idegesen és gyorsan kitör oldalra. Ilyenkor kell észnél lenni, mert a sperrdifi még rádob egy lapáttal az érzésre.
A függőcsapszeges, pszeudo-macphersonos első futómű némiképp eliminálja a jelenséget, többek szerint a Focus RS-ben, Megane RS-ben csodálatosan működik, mégsem hiszem el maradéktalanul, nagy csodát ne várjunk. Az MPS-ben ilyen nincs.
Tudta-e?
Hogy nem a Ford találta fel újra a spanyolviaszt? A Renaultsport modellek túlnyomó többségénél már évek óta használják ezt a megoldást. A Ford azonban nevet adott a gyereknek (RevoKnuckle) ezzel elhappolva a „sztorit”. Mint amikor a bulvárlapokban külön bekarikázzák a kocsiból kilógó, agyonlőtt pénzváltó kezét. A Renault lépett, mostantól a függőcsapszeget PerfoHubnak nevezik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
