Dehogy éri meg – mégis jó!

Megvolt: Toyota iQ 1.3 VVT-i

2010.02.01. 06:23

Adatlap Toyota Iq iQ 1,33 Dual VVT-i - 2009

  • 1329 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 98 LE @ 6000 rpm
  • 123 Nm @ 4400 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.8 másodperc
  • Végsebesség:
    170 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km
  • 3 940 000 Ft

Amikor az Auris megjelent, nem értettük, hogy hová tűntek a zsenik a Toyotától. Hát kérem, épp az iQ-t tervezték.

A dízel iQ már járt nálunk, de valahogy kimaradt az életemből, ezért aztán amint megérkezett, gyorsan lecsaptam erre a benzinesre. Mindenki dicsérte, és mint utólag kiderült, ha nagyon kötözködős hangulatban vagyok, akár három hibáját is fel tudnám sorolni. Pedig nem vagyok a műfaj nagy barátja. Legalábbis addig nem voltam az, amíg a városi tökmagautók egyet jelentettek a Smarttal. És azért nem voltam odáig értük, mert nem láttam alátámasztva az árukat. Igaz, a második generáció már nem olyan gagyi, mint az első kiadás volt.

Aztán mostanra a Toyota alaposan megrágta ezt a minikocsi kérdést, majd kiköpte ezt, és meglepődtem, hogy mennyire jó a végeredmény. Annyira, hogy még az árát is elfogadhatóbbnak találtam, ha egy olyan világban gondolkodunk, ahol egy család a jövedelméből el tud költeni 3,5-5 milliót egy második autóra. Vagy a jól szituált szülők egyetemista gyereke első kocsira. Eddig Minit, Fiat 500-ast, netán Alfa Mitót, vagy Smartot vett. Mostantól törheti a fejét, alaposan. Hogy min? Egy Aygón? Ugyan, az a marketingajándék-kategória ehhez képest. Az iQ kicsi, de valóban tud annyit, mint egy jó autó.

Leszámítva a hosszát. De ez a vezetőülésből nem látszik, ha előre nézünk. Nekem határozottan olyan érzésem volt már az első pillanatban, mintha autóban ülnék, és nem egy emberszállító kapszulában. Sőt, határozottan Urban Cruiser déjà-vu kerített a hatalmába, mert nagyjából ugyanúgy áll a szélvédő és a két tetőoszlop.

Grafikusunk, Tom el is készítette az Urban Cruiser zsugorításával az iQ-t. A közepéből kellett kivágni egy darabot, meg picit tömpébbre vágni az orrát és a popóját. Szép munka, nem?

Nem állítom, hogy ez műszakilag megállja a helyét, de tény, hogy maga az a hasáb, amiben ülünk, nagyon hasonló a városi terepjáróéhoz, csak rövidebb. Gondolom, ez az autógyártásban nem úgy működik, mint a repülőknél, ahol bevett dolog a cső hosszával variálni. Így születik ugyanakkora fesztávval az Airbusnak a rövid A318-tól a hosszú A321-ig egy csomó altípusa.

Viszont az mégis jó dolog, hogy a két első ülés normális távolságra van egymástól, de az ablakra sem vagyunk rátolva. Vagyis elfér két széles ember is. A hátsó székek nagyjából annyira hasznosak, mint a Porsche 911-esben: semennyire. Persze Houdini mai utódai betuszkolhatók az anyósülés mögé, amit jól rátolhatunk a műszerfalra, hogy legyen egy 27-es cipőnyi lábtér. A vezetőt ellenben lehetetlen annyira előrepasszírozni, hogy ember beüljön mögé. Ezek a realitások, én kapásból úgy közlekedtem vele, hogy lehajtottam a hátsó székeket, így már lett egy kisautónyi csomagtartó, és slussz. Megmondtam a feleségemnek, hogy most pár napig ne tervezzen menést a gyerekkel, amíg az autónk az irodánál parkol.

Hát ezért nem jó első autónak.

De másodiknak fantasztikus. Egyrészt felszámolja azt a gyomorgörcsöt, ha be kell menni a belvárosba, szűk utcákon közlekedni és parkolni. Mert az iQ elképesztően apró helyekre be tudja magát fúrni: ahová le lehet telepíteni két tojtojbudit, ott már az iQ is elfér. És elképzelhetetlenül pici helyeken is képes egy íven megfordulni. Tényleg könnyű jól éreznie magát az embernek, ha előtte valami nagy batárral járt.

Bár ezt nagyjából egy Smart is tudja.

A mi törpénk nagyobb

Nem bírtam megállni, hogy ne nézzem össze a Smarttal az iQ-t. Annyira hasonlónak tűnnek, de a Toyota jobban kigyúrta magát. A vicc az, hogy a Smartból a Brabust kell venni ahhoz, hogy azonos teljesítményű legyen (98 LE), alapból automatizált váltóval. Ha a Toyotát CVT automata váltóval venné az ember – és ebben lenne ráció egy városi járgánynál – már drágább a Smartnál.

Íme néhány paraméter:

  iQ 1.3 VVT-i* Smart fortwo Brabus
Hossz (mm) 2985 2695
Szélesség (mm) 1680 1559
Magasság (mm) 1500 1532
Tengelytáv (mm) 2000 1867
Fordulókör (m) 7,8 8,75
Csomagtartó (l) 26-238 220
Gyorsulás 0-100 (s) 11,8 (11,6)* 10,9
Saját tömeg (kg) 930 770
Végsebesség (km/h) 170 145
Ár (Ft) 3 940 000 (5 115 000)* 5 027 000

*zárójelben az automata váltós adat

Ugyanez szavakban, a fejszámolás ellenségeinek: a Toyota 29 centivel hosszabb, bár mint látjuk, ettől még nincs benne annyi hely, hogy valódi négyszemélyes autóként tekintsünk rá. Igaz, ilyesmi a Smartnál fel sem merül. Viszont a Smarttal még meg lehet kockáztatni egy keresztben parkolást, mert csak 2 méter 70 centis, és Winkler parkolós cikke óta tudjuk, hogy egy parkolóhely szélessége úgy 2,5 méter. Ennyit még kilóghat a feneke, pláne ha az orrával a padka fölé lógva nyerünk tíz centit. A Toyota három métere már épp sok ehhez.

Az iQ egyébként attól tűnik sokkal autóbbnak, hogy 12 centivel szélesebb, ami rengeteg. A magasságban nincs lényeges különbség, a 13 centivel nagyobb tengelytáv komolyabb stabilitást garantál nagy tempónál. Amire az iQ képes is (170 km/h a 145-tel szemben). Ellenben az iQ nehezebb másfél mázsával, ezért gyengébb a gyorsulása, de cserébe négy egyforma, hétköznapi méretű gumi kell rá, nem 225/35 R 17-es, mint a Brabus Smart hátsó kerekeire (bár a normál Fortwoké épelméjűbb méretű). Városban óriási előnye az ilyen pattanás méretű autóknak, hogy kis körön fordulnak. Az aktuális Smart nem rossz, de az iQ ebben az összehasonlításban agyonveri, egy méterrel.

Totalcar értékelés - Toyota Iq iQ 1,33 Dual VVT-i - 2009

9
TC

Zseniális tér, két főre, egészen rövidke autóban. Négy ezrelékes véralkoholszint felett már találni olyan részeget buli után, aki hajlandó beülni hátra, csak hogy hazavigyék. A benzinmotorral nem versenyautószerű, de döbbenetesen fordulékony, minőségi és tökéletesen megszünteti a „hol fogok leparkolni?”-gyomorgörcsöt. Csak azért nem öt csillag, mert havon minden magabiztosságát elveszti.

Népítélet - Toyota Iq

8,5
Nép
9
7.5
9
8.5
10

Az oldalról ajánljuk

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

56 perce
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06