Tut Anch Amon szalonállapotban

2009.09.24. 05:25

A különböző szériákat, illetve évjáratokat ábécé szerint jelölték, ez értelemszerűen egy A-911-es. Aminek azért örülök, mert ez az első hathengeres 911-es, még két liternyi hengerűrtartalommal, 130 lóerővel. A tökéletes külső és makulátlan, vagyis inkább több mint makulátlan, mondjuk ki nyugodtan, lélegzetelállító belső után a motor is meg tud lepni: tökéletes. Pazarul sikerült, nyilván kevés gányolás és sok gyári alkatrész a titka, de egyrészt egyszerre hallhatjuk benne a Bogár- és Porschehangot.

Balázs visz egy kört, és közben meg-megreccsen az első fokozat, azt mondja, ez már csak ilyen, ne ijedjek meg. Aztán visszakanyarodunk a ház elé, Balázs megy is, mert most szültek, elkél a segítség, én meg majd hozzam csak az autót, ha végeztem, itt a forgalmi.

Yeah.

Az ülések kényelmesek, bár nekem az ülőlap túl süppedős, hiába új az epeda és a tömés, az ember mélyebbre érkezik, mint várná. Viszont szomorú, m ármint a mai autók szempontjából, hogy régen még egy sportautóból is egész jól ki lehetett látni.

A kétliteres, hathengeres boxermotor szépen jár, főleg amikor már kicsit bemelegedett. És kijön belőle a gyári 130 ló, az a legszebb. Balázs azt mondta, be van már járatva, küldjem neki nyugodtan – lehet, hogy később még jobb motorokat csináltak Zuffenhausenben, de ez is épp elég jó. Kulturált járás, barátságos teljesítménygörbe, de az a rész, amikor már szinte sírni tudnék, mindig akkor jön, amikor egy öreg motor tüzesen, egészségesen forog bele a hatezerbe.

A váltóval volt a legtöbb bajom. A kar maga szép tárgy, a kiosztás már kissé aggasztó: balra hátul egyes, elöl középen kettes, középen hátul a hármas, és így tovább – ez bizony hasonló versenyváltó, mint amit sportosabb BMW-kbe lehetett sokáig kérni, akár még az E30-asba is. A sportosság maga a fokozatkiosztás: a kettes és a hármas, vagyis a versenyzésben leggyakrabban használt két fokozat egy síkba került, így csapatás közben nehezebb melléváltani. A kettes fokozattal azért megszenvedek, vagy legalábbis sokáig félek tőle, mert ot van közvetlenül mellette a rükverc. De a váltó nagyjából negyed óra alatt megszokható, nyilván ezért sem cserélték újra – ami működik, azt ne javítsuk meg.

Hosszú a váltó, mármint az áttételek, így hiába sport a váltó, 5. fokozatban 140-nél csak 4000-et forog, így autópályán is kényelmesen lehet vele utazni. Balázs már meg is járta vele Zágrábot. A futómű viszont még nincs teljesen készen, úthibákon koppanva üt fel, ami elég ijesztő, már abban az értelemben, hogy nem a testi épségünk, hanem az autóé miatt aggódunk. Ahogy azonban kiérünk a mellékutcákból, többé eszembe se jut a futómű: a 911-es szépen megy egyenesen, jól kanyarodik és vált irányt - hiába, ez német autó a sima német és amerikai utakra.

Remélem, az olvasó elnézi nekem, hogy egy gyönyörű muzeális autóval (kiváltképp a máséval) nem kanyarodok szűken nyélgázon, de inkább csak óvatosan próbálgattam: jól kiegyensúlyozott, finom autó. A szervótlan kormány farmotoros autóknál sose zavaró, visszajelzés van bőven, meg persze a kormány átmérője se gyerekjáték. Többet kell rajta fordítani egységnyi irányváltáshoz, de a Porsche nagyon lelkesen, élénken reagál.

Ezekről a gumikról persze ma már senki sem hinné, hogy autóra valók; ennyire ballonos tömlőket manapság legfeljebb dömpereken látni, hiába, szép csendesen a gumiipar is fejlődött az évtizedek alatt. Ezért is nehéz ilyen régiségek futóművét egzaktul értékelni: ha volnánk olyan kegyetlen, zsíragyú barmok, hogy felgumizzuk valami modern, sportos per negyvenessel, megtudnánk a választ. Szerencsére azonban ez annyira nem érdekel, beérjük annyival, hogy 1965-ben a 911-es inkább granturismósan kényelmes futóművű sportos autó volt. A keményebb sportváltozatok, amik aztán természetesen az utcai 911-esekre is visszahatottak, csak jóval később érkeztek.

Érdekes viszont, hogy a 911 azidőtájt Amerikában 6500 dollárba került, 130 lóerővel. Az európai luxusmárkák ma is iszonyú drágáknak számítanak Amerikában, de egy mai Porschéban vagy BMW-ben azért már teljesítmény is van. ’65-ben viszont már 4000 dollárért Amerikában már 300 ló fölötti, egész pofás izomautókat adtak.

Helyet keresünk a fotózáshoz, Zsiga a Kopaszigátat ajánlja, de ott valami tömegrendezvény van. Nem is nagy baj, annál többet autózunk. Az Infoparkban kötünk ki, megcsináljuk a képeket, aztán kifelé jövünk rá, mi a legjobb pillanat, amit egy A-911-esben átélhetünk: amikor jön egy nagy, autóknak is egészalakos kirakat, amiben autóstul megnézhetjük magunkat. Ez a tökéletes, maradéktalan veterán 911-es élmény, egyszerre élvezni a belsőt, a külső szépségét, meg magunkat benne, aztán a rakparton még jól kihúzatni, és hálás köszönetet rebegve visszaadni a slusszkulcsot.

Úgy néz ki, Zsigát sikeresen lehoztuk a Boxster-tripről. Most valami 70-es évek végi 911-esben kezdett gondolkozni. Én meg azt hiszem, megpróbálok rábeszélni valami jó kis kólásüveg Corvette-et. Legfeljebb megint megyünk tesztelni.

Az oldalról ajánljuk

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

tegnap, 17:44
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16