A különböző szériákat, illetve évjáratokat ábécé szerint jelölték, ez értelemszerűen egy A-911-es. Aminek azért örülök, mert ez az első hathengeres 911-es, még két liternyi hengerűrtartalommal, 130 lóerővel. A tökéletes külső és makulátlan, vagyis inkább több mint makulátlan, mondjuk ki nyugodtan, lélegzetelállító belső után a motor is meg tud lepni: tökéletes. Pazarul sikerült, nyilván kevés gányolás és sok gyári alkatrész a titka, de egyrészt egyszerre hallhatjuk benne a Bogár- és Porschehangot.
Balázs visz egy kört, és közben meg-megreccsen az első fokozat, azt mondja, ez már csak ilyen, ne ijedjek meg. Aztán visszakanyarodunk a ház elé, Balázs megy is, mert most szültek, elkél a segítség, én meg majd hozzam csak az autót, ha végeztem, itt a forgalmi.
Yeah.
Az ülések kényelmesek, bár nekem az ülőlap túl süppedős, hiába új az epeda és a tömés, az ember mélyebbre érkezik, mint várná. Viszont szomorú, m ármint a mai autók szempontjából, hogy régen még egy sportautóból is egész jól ki lehetett látni.
A kétliteres, hathengeres boxermotor szépen jár, főleg amikor már kicsit bemelegedett. És kijön belőle a gyári 130 ló, az a legszebb. Balázs azt mondta, be van már járatva, küldjem neki nyugodtan – lehet, hogy később még jobb motorokat csináltak Zuffenhausenben, de ez is épp elég jó. Kulturált járás, barátságos teljesítménygörbe, de az a rész, amikor már szinte sírni tudnék, mindig akkor jön, amikor egy öreg motor tüzesen, egészségesen forog bele a hatezerbe.
A váltóval volt a legtöbb bajom. A kar maga szép tárgy, a kiosztás már kissé aggasztó: balra hátul egyes, elöl középen kettes, középen hátul a hármas, és így tovább – ez bizony hasonló versenyváltó, mint amit sportosabb BMW-kbe lehetett sokáig kérni, akár még az E30-asba is. A sportosság maga a fokozatkiosztás: a kettes és a hármas, vagyis a versenyzésben leggyakrabban használt két fokozat egy síkba került, így csapatás közben nehezebb melléváltani. A kettes fokozattal azért megszenvedek, vagy legalábbis sokáig félek tőle, mert ot van közvetlenül mellette a rükverc. De a váltó nagyjából negyed óra alatt megszokható, nyilván ezért sem cserélték újra – ami működik, azt ne javítsuk meg.
Hosszú a váltó, mármint az áttételek, így hiába sport a váltó, 5. fokozatban 140-nél csak 4000-et forog, így autópályán is kényelmesen lehet vele utazni. Balázs már meg is járta vele Zágrábot. A futómű viszont még nincs teljesen készen, úthibákon koppanva üt fel, ami elég ijesztő, már abban az értelemben, hogy nem a testi épségünk, hanem az autóé miatt aggódunk. Ahogy azonban kiérünk a mellékutcákból, többé eszembe se jut a futómű: a 911-es szépen megy egyenesen, jól kanyarodik és vált irányt - hiába, ez német autó a sima német és amerikai utakra.
Remélem, az olvasó elnézi nekem, hogy egy gyönyörű muzeális autóval (kiváltképp a máséval) nem kanyarodok szűken nyélgázon, de inkább csak óvatosan próbálgattam: jól kiegyensúlyozott, finom autó. A szervótlan kormány farmotoros autóknál sose zavaró, visszajelzés van bőven, meg persze a kormány átmérője se gyerekjáték. Többet kell rajta fordítani egységnyi irányváltáshoz, de a Porsche nagyon lelkesen, élénken reagál.
Ezekről a gumikról persze ma már senki sem hinné, hogy autóra valók; ennyire ballonos tömlőket manapság legfeljebb dömpereken látni, hiába, szép csendesen a gumiipar is fejlődött az évtizedek alatt. Ezért is nehéz ilyen régiségek futóművét egzaktul értékelni: ha volnánk olyan kegyetlen, zsíragyú barmok, hogy felgumizzuk valami modern, sportos per negyvenessel, megtudnánk a választ. Szerencsére azonban ez annyira nem érdekel, beérjük annyival, hogy 1965-ben a 911-es inkább granturismósan kényelmes futóművű sportos autó volt. A keményebb sportváltozatok, amik aztán természetesen az utcai 911-esekre is visszahatottak, csak jóval később érkeztek.
Érdekes viszont, hogy a 911 azidőtájt Amerikában 6500 dollárba került, 130 lóerővel. Az európai luxusmárkák ma is iszonyú drágáknak számítanak Amerikában, de egy mai Porschéban vagy BMW-ben azért már teljesítmény is van. ’65-ben viszont már 4000 dollárért Amerikában már 300 ló fölötti, egész pofás izomautókat adtak.
Helyet keresünk a fotózáshoz, Zsiga a Kopaszigátat ajánlja, de ott valami tömegrendezvény van. Nem is nagy baj, annál többet autózunk. Az Infoparkban kötünk ki, megcsináljuk a képeket, aztán kifelé jövünk rá, mi a legjobb pillanat, amit egy A-911-esben átélhetünk: amikor jön egy nagy, autóknak is egészalakos kirakat, amiben autóstul megnézhetjük magunkat. Ez a tökéletes, maradéktalan veterán 911-es élmény, egyszerre élvezni a belsőt, a külső szépségét, meg magunkat benne, aztán a rakparton még jól kihúzatni, és hálás köszönetet rebegve visszaadni a slusszkulcsot.
Úgy néz ki, Zsigát sikeresen lehoztuk a Boxster-tripről. Most valami 70-es évek végi 911-esben kezdett gondolkozni. Én meg azt hiszem, megpróbálok rábeszélni valami jó kis kólásüveg Corvette-et. Legfeljebb megint megyünk tesztelni.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
