Egy test, két lélek

2009.09.14. 06:45

El tudnak képzelni olyan autót, mely mindent tud, amit egy családi limuzinnak tudnia kell, de, ha a sofőr is úgy akarja, brutális utcai versenyautóvá alakul át?

Reggel csepergett egy keveset. Nem örültem neki, pedig akkor még nem is tudtam pontosan, mi vár rám. Azzal persze tisztában voltam, hogy a Porsche új limuzinját, a Panamerát fogom vezetni hamarosan, melyből egyelőre csupán V8-as változatok léteznek – idővel lesz V6-os és hibrid is –, és a legvisszafogottabb is 400 lovas, de a többiről fogalmam sem volt.

Amikor megérkeztem, láttam ugyan, hogy a három Panamera – egy 400 lóerős S, és két 500 lovas, összkerekes Turbo – mellett parkol még egy rakás szép tisztára suvickolt Boxster, Cayman, meg 911-es is, de nem tudtam, hogy ezek is mind ránk várnak.

iután szétfotóztuk a kocsikat és minden újságíró kifejtette, miért tetszik, vagy éppen nem tetszik neki nagyon a Panamera, rövid sajtótájékoztatón mondták el a lényeget. A Panamera limuzin, a Porsche első igazi négyajtós, négyszemélyes, teljes értékű limuzinja. Valamivel hosszabb és szélesebb, mint mondjuk az A6-os, bár, a csomagtartója szűkebb: 445 literes. Igazi Porsche, igazán porschés dizájnnal, borzalmasan erős motorokkal, remek, állítható futóművel, észveszejtően gyors automata váltóval stb.

Nem hangzik rosszul, de azért az ember legyen mindig szkeptikus. Egy sajtótájékoztatón meg aztán pláne. Szép a Panamera, elismerem: tényleg sportos, tényleg elegáns és tényleg kilométerekről látszik rajta, hogy ízig-vérig Porsche. De nagyon nagy. A szalonban a kis sportkocsik között egyenesen monstrumnak tűnt (a Cayenne hátrébb parkolt), de akárhogy is, egy ötméteres autó mindenképpen nagy. Főleg sportkocsinak.

Eszembe jutott egy szép emlék, mikor az RS4-essel egyetemben az S6-os meg az S8-as Audit is kipróbálhattuk a Hungaroringen. Nagyon jó autó volt mind a kettő, de csak limuzinnak. Sportkocsinak az S6-os és az S8-as is csapnivaló. Bevallom ezúttal sem számítottam sokkal nagyobb élményre annak ellenére, hogy a Panamera másfélszer drágább az S6-osnál.

Panamera

Kívülről már megcsodáltuk, ideje volt beülni. A Panamera utastere ultra modern. Elegáns is, hiszen mindent finom bőr borít, de az alaphangulat mégis futurisztikus, rengeteg a gomb elöl-hátul, alul-felül, az embernek hirtelen fogalma sincs, mit hol keressen. Rövid szemlélődés után azért lassacskán kialakul a kép, felfedezzük a rendszert a káoszban.

Az ülések tökéletesek mind helykínálat, mind kényelem, mind sportosság tekintetében, ráadásul hátulra is kagylóüléseket szereltek, így pontosan ugyanolyan kényelmesen utaznak ott is az utasok, mint elöl. Rendben van a fejtér és a lábtér is, még szép, ekkora bakit ilyen patinás cég nem engedhet meg magának.

A 4,8 literes V8-as csöndesen duruzsol, sőt, a piros lámpáknál leáll a start-stop rendszernek köszönhetően, ami ebben a modellben nem arra szolgál, hogy az üzemanyagon spóroljanak a kedves tulajdonosok, hanem hogy a lehetőségekhez mérten óvják a környezetet. A futómű kényelmes, de tart is, a gázreakció és a kormány közvetlen ugyan, de azért annyira nem, hogy nagyon óvatosan kelljen vezetni. A Panamera nem rángat, nem hirtelenkedik, csak siklik magabiztosan, ahogy egy limuzinnak kell.

Családi autónak tehát valóban teljes értékű a Panamera: négy személy kényelmesen szállhat ki-be, és kényelmesen utazhat akár hosszabb távra is. Ezt azonban sok más, jóval olcsóbb autó is tudja, nézzük hát, megéri-e a Panamera azt a rakás pénzt, amit kérnek érte, tényleg tudja-e azt ez a kéttonnás batár, amit a többi Porsche?

Ahhoz, hogy ez kiderüljön, először a gombok erdejében kellett kiigazodnunk. SPORT PLUS módba váltottunk, felkeményítettük a futóművet és kikapcsoltuk az elektronikát – az aktív kipufogórendszert külön gombbal állíthatjuk, két állása van: csöndes utazó és mérgesen brummogó. Egyszerre másik dimenzióba csöppentünk.

A sportosra hangolt Panamera nem is emlékeztet a limuzinra. Olyan agilis, úgy ugrik minden rezdülésünkre, mint jó katona a parancsra. Hirtelen azon kaptam magam, hogy ha nem bánok nagyon finoman az autóval, rángat, ugrabugrál, mint egy megbokrosodott ló. Elég volt csak meglegyinteni a gázpedált, már repültünk is, hirtelen gázelvételnél a kocsi agresszívan bólintott a motorfék miatt. A duplakuplungos váltó tényleg nagyon gyors, és automata módban is jól használható.

Sokat nem vezettem a kocsit, és sajnos kevés kanyarral találkoztunk útközben, de így is kiderült, milyen magabiztosan fordul a Panamera. Sokkal gyorsabb kanyarban, mint gondoltam, sokkal könnyebben lehet mozgatni a fenekét, mint gondoltam és sokkal, de sokkal több információt ad a sofőrnek, mint gondoltam, egyszóval hatalmas méreteit meghazudtolóan jó sportkocsi, és tényleg nagyon élvezetes vezetni.

Csak a hátsókerekes, négyszáz lóerős alapváltozatot próbálhattam ki, az összkerekes turbóhoz nem jutottam hozzá, de nem bántam, ezzel is olyat autóztam, amilyet ilyen méretű autóval még soha. Az esőnek már híre-hamva sem volt, sőt a nap is kisütött közben, de már mindegy volt, akár el is eredhetett volna, én már nyertem, autóztam egy jót - gondoltam. És akkor átültem a Cayman S-be.

Az oldalról ajánljuk

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

7 órája
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22