Autós beszédhibajavító készlet 1.0

2007.09.25. 16:06

Dzsía, Hemör, bekapcsol a turbó. Ugye hátborzongató? Ha mégsem, mindenképp olvasson tovább! Ha borzong a háta, de érdeklődik a jelenség iránt, továbbolvashat.
 
A sokmentőöves Bibendum
Mislejn

A francia gumigyártó nevét mislennek kell ejteni. A magyarok gyakorta mislejnezik le, a spanyolok Micselinnek ejtik, de ez ott megbocsátható, lévén a szó jelentése a derék körül növesztett mentőöv. Ez pedig Bibendumon, a Michelin kabaláján is szép számmal megtalálható.

Karmanndzsía

A Ghia egy formatervező cég neve, mely egyebek közt a Ford csúcskivitelű modelljeinek finomítását végzi. Hírnevét nem ennek köszönheti, hanem a Karmann Ghia kupénak, a Volkswagen Bogár még megnyerőbb inkarnációjának. Egy ilyen szép autó megérdemli, hogy helyesen ejtsük a nevét. Tehát nem dzsía, hanem gía. Ja, és leírni is Ghia-ként illik, nem kell a csupa nagybetű, hiszen ez nem egy rövidítés, hanem Giacinto Ghia néhai torinoi karosszériagyáros vezetékneve.

Ferruccio Lamborghini
Lambordzsini

Ezt a gh-t sem kell dzs-nek ejteni, még ha a kemény, ropogós németek helyett a lágy, mediterrán olaszok találták is ki. Olaszul a gh az sima g. Maserati Ghibli, például. Ha gi, az más, az dzsi, például a fordulatszámmérők giri-jét (körök) dzsirinek olvassuk. A Lamborghini is egy olasz vezetéknév, Ferruccio Lamborghinié. Ő alapította 1963-ban Automobili Lamborghini S.p.A. néven a céget Sant'Agata Bolognesében, egy Bologna és Modena közti kis faluban.

Gallardo és Murcsielágó

Gyakorta ejtik az egyes modellek nevét is fájdalmasan. A Gallardo nem gallardó, hanem gajjardo, a Murcielagót pedig nem olaszosan murcselágónak, hanem spanyolosan murszielágonak javallott mondani, hiszen ez egy spanyol bika neve. A legendás Countach kiejtésébe is sokaknak törik bele a bicskája, igazából Kuntásnak vagy Kuntáknak kell hívni, ami piemontei nyelvjárásban annyit tesz, hogy "hűbazze" vagy "aztakurva". Indulatszó, ami a fejlesztés elején tapadt a megdöbbentő formájú autóra.

Lancsia

Csiaó. Ugye milyen hülyén hangzik? Nem is köszön így senki, a Lanciát mégis nagyon sokszor hallani Lancsiának ejtve. Pedig Láncsá az, az olaszban a cia az csa (hacsak nincs az i-n a hangsúly, pl. farmacia). Na, mit jelent eredetileg a Lancia?: Hát persze, hogy egy olasz vezetéknév. Az autógyárat ugyanis Vincenzo Lancia alapította 1906-ban, Torinóban.

Zászlós lándzsa

Külön vicces, hogy a lancia szó - már-már túlzottan tájékozott hírszerkesztőnk szerint - lándzsát jelent, ezért is szerepel az emblémában egy lándzsa, zászlóval. És a lándzsát sem ejtjük lándzsiának.
Ide kívánkozik, hogy az örökös ralibajnok Lancia Delta Integrale helyesen Láncsá Delta Integráleként ejtendő, tehát nem néma a szóvégi "e", hanem nagyon is kiejtendő. Integrále, mondja, maga integrál-e?

Kartelgáz 

A kartelgáz igazából inkább az, amikor Big Daddy Laci, O.J. Sámson, Steve és persze Döglégy Zolee telefingják a turnébuszt. A kartergáz a forgattyúsházban keletkező, elsősorban olajpárát tartalmazó anyag, és maga a szó J. H. Carter angol feltaláló nevéből ered, de nem az angol nyelvterületen. Ott ugyanis a forgattyúházat crankcase-nek hívják. A kartell pedig az, amikor cégek egy cél érdekében tömörülnek, de az már más téma. 

Megszereltük a motrot

Kedves dunántúli ragozási anomália. Tulajdonképpen szeretjük, akárcsak a biciglit. Nem is kívánunk tűzzel-vassal küzdeni ellene, inkább csak megemlítjük, a tisztánlátás végett. Ide kapcsolódik a garambol és a gardán, esetleg a telepjáró és a lükverc problematikája is.
 
AMG W210
Éjemdzsí

A Mercedes német, az AMG is német. Ezért aztán a háromágú csillagok továbbfényesítését végző gyári tuningműhely neve Áemgének ejtendő. Az 1967-ben Burgstallban alakult vállalkozás neve Hans Werner Aufrecht (A), Eberhard Melcher (M), illetve Aufrecht szülővárosának, Großaspachnak kezdőbetűjéből (G) keletkezett.
 
Charles Stewart Rolls & Frederick Henry Royce
Rojszrojsz

A brit luxusmárka C. S. Rolls és F. H. Royce angol mérnökökről kapta nevét, 1904 karácsonyán készült el az első Rolls-Royce, egy tízlóerős autó képében. A jeles autóépítők emlékére a márka nevét illendő és helyes rollszrojsznak, sőt, inkább rólzrojsznak ejteni.

Lekszus

A Toyota luxusmárkája hivatalosan angol fonetikával lekszsz-nek ejtendő, nagyon rövid, szinte nem is létező kis ü magánhangzóval a két sz között. Sokan így is ejtik, amitől valamiért mindig ökölbe szorul még a lábunk is. Ha tehát tájékozottnak akar tűnni sznob társaságban: lekszsz. Ha pedig ember akar maradni még a tökéletesség szinonímájaként emlegetett márka közelében is, az ómagyar lekszus ejtésmód a megoldás.
 
A Lájtéjsz
Hiace

LiteAce, HiAce, HiLux. A kisebb és nagyobb furgon neve vélhetőleg abból származik, hogy a Toyota nem egyszerűen a fuvarozás királyainak, de egyenesen ászainak minősíti autóit. A lightból (könnyű) lite, a highból (magas) hi lett az egyszerűség és trendiség okán, így a már nem létező kisebb jármű lájtéjsznek, a nagyobb hájéjsznek ejtendő. A HiLux pickupot (pikáp, nem piköp) pedig hájlaxnak kellene ejteni, ami valószínűleg a magas szintű luxusra utal. Egy teherautónál. Muhaha.
 
Vóg belül
Réndzs Rover Vózs

A Range Rover márka Vogue, azaz Hullám, Divat jelzésű szériáját nem kell zsével illetni. A vogue szó valóban francia származású, de nem mind zs, ami francia, a gue végződés egyszerűen csak g. A Moulin Rouge az rúzs, de ott a g és e között nem találni u-t! Tehát helyesen: Vóg.
 
Egy turbó éppen kikapcsolva
Bekapcsol a turbó

"Másodikban már érdemes a kárpithoz ragasztani a pedált. 1700-1800 körül bekapcsol a turbó és ránt(!) egyet." Egyik Népítéletünkből idéztem a sok hasonló közül. Pedig a turbó nem kapcsol be soha, illetve már motorindítás után is be van kapcsolva.

Hiszen a kipufogógáz mindig hajtja a turbina lapátkerekét. A teljesítménylökés, amit egy jól definiálható fordulatszámnál érezni a feltöltött autóknál, csak azt jelzi, hogy felépült az a turbónyomás, ami azt a sok levegőt viszi a motorba, ami kell a szintén odavitt sok üzemanyag gyors elégetéséhez - tehát ahhoz, hogy gyorsuljunk, mint a barom. Bővebben lásd itt.

Micsubicsu
 
A japán nevek külön misét érdemelnek, melyet Winkler úr celebrál.

Japán nevek tudálékos ejtése

Miután a szerkesztőségben egy kéthónapos gyorstalpalónak köszönhetően én vagyok a japánprofesszor, engedjék meg, hogy ismertessem távoli nyelvrokonaink márkaneveinek helyes ejtését.

A japán márkanevekkel kapcsolatos legfőbb akadály, hogy a latin betűs átírás még magyar-japán nyelvtankönyvekben is az angol ábécéhez igazodik. Jamadzsi szenszej, a hazai japántanítás fősárkánya és az általánosan használt jegyzet szerzője is átsiklik azon a tényen, hogy a Japánban használatos ü magánhangzó megegyezik a magyarral. Viszont nem létezik az angolban.

Ezért pl. a hiragana-katakana írásjelek ejtésénél is mindig u-t írnak, ahol ü-t kéne ejteni, és erre az ember csak úgy jön rá, hogy előbb-utóbb feltűnik: Keiko szan kizárólag ü-t ejt, pl. a kiskütya ügatott. Mert a japánok u-t nem használnak. Így tehát a Suzuki japán és magyar tudálékos ejtése szüdzüki, az Isuzu iszüdzü, a Mitsubishi micübisi, a szüdzüki legendás sporttúra motorja, a Hayabusa pedig hajabüsza. A Daihatsu daihaccü, a Mazda pedig tulajdonképpen macüda, ha addig nem sikerült volna tökéletesen gyűlöletessé tenni magunkat. Subaru = szübarü, esetleg még érdekes lehet a Kawasaki, amihez kifejezetten jó az angol átírás, hiszen a w valójában a japánban is közelebb áll az u-hoz.
 
A mássalhangzók ejtésénél is az angol az irányadó, az s tehát magyarul sz-nek, az sh s-nek ejtendő. Japán nevek ejtésében a legcsekélyebb jártasság Guinness-rekordját Orbán Péter egykori rendőr főkapitány tartja, aki a Fenyő-gyilkosság utáni sajtótájékoztatón egy gyanús micsumicsu terepjárót emlegetett. A tulajdon fülemmel hallottam.

-winkler-

Hemör? Mondd a szemébe!
Hemör

Az 1983-ban keletkezett High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV), azaz Nagy Mozgékonyságú Többcélú Kerekes Jármű gyártói nem kívánták azzal terhelni az amerikai hadsereget, hogy öt összefont mássalhangzót kelljen használniuk a csatamezőn, pergőtűzben. Ezért kitalálták a Humvee, majd inkább a Hummer szót, ami zúgót, zümmögőt jelent, illetve emlékeztet a hammer, azaz kalapács szóra. Na mindegy, szóval a Hummer legyen csak hámör, félhosszú emmel, nagyon rövid, alig létező ö-vel.
 
i-VTEC
V-tech

A Honda változó szelepvezérlési rendszerének rövidítését hivatalosan VTEC-nek írják, vítek-nek ejtik, a magyarosabb vétek is elfogadott. Ha azonban hondás körökben víteheznei vagy vétehezni kezdünk, készüljünk fel nagyon durva retorziókra. A VTEC kifejtése: Variable valve Timing and lift Electronic Control, azaz körülbelül: elektronikusan vezérelt idejű és mértékű, változó szelepemelés.

Louis Chevrolet
Sevrolett

Amennyi eddig nálunk futkosott az amerikai márka példányai közül, nem is volt olyan fontos, hogyan ejtsük helyesen a Chevrolet nevét. A Daewoo átkeresztelésével a helyzet azonban alapjaiban megváltozott. Tehát nem sevrolett az Impala, Spark, Kalos és Lacetti, hanem sevrolé. A helyes kiejtéssel Louis Chevrolet, svájci születésű autóversenyző emléke előtt tisztelgünk, aki a GM-től kirúgott William C. Durant-nal karöltve 1911-ben Detroitban alapította az autógyárat.

Csiszler, Kájzer, Krejzler

Nem, nem és nem. A Chrysler simán csak krájzler. Mindig, amikor kimondjunk, adózzunk kegyelettel Walter P. Chrysler egykori mérnök emlékének, aki körbedolgozta a múlt század elejének szinte valamennyi amerikai autógyárát, míg 1923-ban ki nem adta az első róla elkeresztelt modellt.
 
Különösen szerencsétlen a retro stílusban keletkezett alsó közép- középkategóriás PT Cruiser, melynek kiejtésében teljesen tipikus az amúgy szükségtelen j hang. Azaz helyesen Krájzler Pítí Krúzer, halmozottan hátrányos esetekben Kájzer Pítíkrujzer helyett.
 
Dzsetta

Bár a Volkswagen lépcsőshátú alsó-közepesének fő piaca mindig is Amerika volt (ott a Borát is Jettának hívták), azért az amerikaias dzsettával szemben a magunk részéről a németes jettát részesítjük előnyben.
 
OG900 Aero
Száb
 
A svéd márkát felesleges ékezettel terhelni, a Saab simán Szab-nak ejtendő. Hosszú a-val. A teljesítményorientált Aero változatokat is eggyel kevesebb á-val kell mondani a leírtnál, tehát Éró. Szab Éró. Mármint svédül. Magyarul a görög eredetű aero, azaz levegő szócska közepe nem é, hanem ae. Éró vagy aero: leginkább tehát azon múlik, hol kell kimondani, itthon, vagy Svédországban.
 
Csupa izgalom
Ksziting
 
Korea öngólt lőtt a magyarokkal szemben. A Kymco ötszázas óriásrobogóját Xciting, azaz exciting, azaz izgalmas névre keresztelte. Az e lemaradt, így biztos trendibb. A kevésbé trendi xxx városbéli Kymco-szalontulajdonos simán kszitingként ajánlotta figyelmembe szegény ikszájtingot.
 
A Harley-Davidson alapító atyjai
Herli, Hörli
 
"Írjátok bele a Harley-Davidsont, vitás motoros körökben is. Én dolgoztam ott, de annyifélét hallottam, hogy már magam sem tudom. A kedvencem a Hörli", mondta Kati, a Totalbike főszerkesztőnője. Állásfoglalásunk szerint a Harley-Davidson harli dévidznként ejtendő (ld. még Bob Marley), akusztikus emlékművet állítván ezzel Bill és még két Harley, valamint Arthur Walter Davidson emlékére, akik 1903-ban, Milwaukee-ben megalapították motorkerékpár-gyárukat.
 
SUV
 
Sport-Utility Vehicle. Sport-hasznossági jármű? Sportosan hasznos jármű? A sport haszonjárműve? Nem egyszerű lefordítani magyarra, talán ezért nem is teszi senki és az eredeti ámerikai rövidítést használja. Ők eszjúvínek mondják, ha fellengzősek vagyunk, tegyünk mi is így. A TC szerkesztősége napi gyakorlatában marad a magyaros suvozásnál, egy dolgot nem teszünk: nem mondjuk szávnak. És az amerikaik sem.

Az oldalról ajánljuk

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

2 órája
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Neked ajánlott