Versenyfutás a gányiparral

2008.04.21. 03:20

Az egész a baboskönyvvel kezdődött, az általános iskola nyolcadik osztályában. Biztos mindenki emlékszik a halványrózsaszín és halványzöld pöttyökből összeálló betűkre és számokra - na, ezen állítólag a férfilakosság tizenkettede elvérzik, azaz nem (illetve nem azt) látja, amit kéne. Ahogy én sem.

Nem tragédia, nem nézem zöldnek a piros lámpát

Nem tragédia, nem nézem zöldnek a piros lámpát, autót vezethetek, de azt mondták, ne menjek szobafestőnek vagy elektronikai műszerésznek, mert annak halványzöldre festett leányszobák és elfüstölt áramkörök jeleznék a nyomát. Hallgattam rájuk, sőt a hasonló pályákat eleve kilőttem. Mint például a fényező.

Úgy tűnik, mások nem. Legalábbis ez lehet az ember benyomása, ha alaposabban megnézi a használt autókat. Márpedig most én megnéztem. Az a helyzet állt elő, hogy a régi Micránkra már megvolt a vevő, aki beleszeretett. Kis könyörgés után belement, hogy egy hétig még hadd maradjon nálunk – mégiscsak a 39. hétben járt akkor a feleségem, nem tudhattuk, mikor kell indulni szülni.

Az eddig ímmel-ámmal zajló keresgélés hirtelen intenzív szakaszába lépett. Véres szemmel túrtam a hasznaltauto.hu-t meg az expressz.hu-t. Az első körben az ötajtós vagy kombi Mazda 626-osokat kezdtem el kutatni, mert hatalmasak és tartósak. Figyelem, itt nem a Csikós-féle rettenetről van szó, hanem a 626 könnyen felejthető, Mazda6 előtti utolsó kiadásáról. Az ársáv 0,8 és 1,2 millió között húzódott. Eleinte. Aztán a szánalmas felhozatalt látva bővült a kör. Lehet Avensis meg Primera, sőt, a végén már 323F is. Végső kétségbeesésemet jól illusztrálja, hogy titokban Peugeot 406 kombik hirdetéseit is nézegettem.

Mert nem szép dolog hazudni.

A kutatás menetrendje a következő: az ember felhívja a kereskedőt, hogy az alapinfókat beszerezze. Egy idő után a stratégiám annyiban módosul, hogy a "mennyit futott?" helyett a "mennyit mutat a számláló?" kérdést tettem fel. Csak azért, hogy nyugodtabban válaszoljanak, ne rettegjenek a purgatóriumtól, ha netalán vallásosak. Mert nem szép dolog hazudni.

Úgy tűnt ugyanis, hogy minden kocsi, amelyik ebbe a körbe esik, tíz-tizenkét év alatt kábé 130-160 ezer kilométert futott. Csak azt nem értem, hogy az utasterük miért néz úgy ki, mintha már megtették volna legalább egyszer a Föld és a Hold közötti távolságot, ami a Wikipedia szerint 363 104 és 405 696 km között mozog. Fel is állítottam saját elméletemet, hogyan változik a km-számláló állása, amint a kocsi mind többet fut. Íme azoknak, akik szeretnek diagramokat nézegetni:

akkor mér' K-s a rendszáma?

A keresgélés egyik legbájosabb momentuma az volt, amikor egy Toyota Carina E-nél ácsorogva naivan azt kérdeztem a kereskedőtől, honnan hozták be a kocsit. Mondta, hogy ez magyarországi. Kérdezem: akkor mér' K-s a rendszáma? Mondja: valamiért lecserélték, biztos lelopták róla. Aztán beülök, és ott van a CB meg a taxióra helye. Egy cirka 150 ezret futott, 95-ös kocsin, ha jól emlékszem. Anyád.

Mégis a törések problematikája nyomta ki a biztosítékot. Nem baj, hogy egy kocsi javított. Ennyi időt nem lehet megúszni sérülések nélkül. A probléma ott kezdődik, ahogy megjavítják. A megtört motorházfedelet nem cserélik ki, a klímahűtőben ott van a rátolt csövek lenyomata ("_nahát, pedig eddig működött a légkondi"), a vadiúj légszűrőház "csak a szilikontól tűnik újnak", és még sorolhatnám.

És miután remekül kilakatolták, megszerelték, jön a fényező. Tulajdonképpen nem is baj, hogy nincs köze a színekhez, mert ez nagy segítség a fogyasztónak, azaz nekem. Itt most nem arról van szó, hogy a régi fényezés matt, az új meg csillog, egyszerűen a fújt festék más árnyalat, mint az eredeti. Annyira más, hogy még én is látom. Legalább nem kell rétegvastagságmérővel grasszálnom. Na de akik összefújják a csomagtartóban a CD-tárat, tömítőgumikat, meg a kerekeket...

Egyszerűen az időmet cseszik el. De nagyon.

Amúgy szórakozató lenne a meséket hallgatni, de nem amikor szorít az idő. Ölni tudnék, amikor elmegyek valahová a világ végére, megnézni egy "csak az apró koccokat javították a kocsin" típusú kombit, és kiderül, hogy csak a teteje nincs újrafestve – pedig arra is ráfért volna. Egyszerűen az időmet cseszik el. De nagyon.

Ja, és még egy apróság. Használt autót jó gumin? Ilyen nem létezik. Ha véletlenül így is kerül a kocsi a kereskedésbe, egyszerűen lecserélik agyonkoptatott abroncsokra, rányomnak fél flakon szilikont és az átlagvevőnek ez elég. Nyilván egy három millába kerülő kocsi vevőjét még kevésbé ingerli, hiszen a ráköltendő 80-100 rugó arányaiban még nem sok. Ha viszont egymilliónál játszunk, a gumicsere ára már ingerküszöb feletti, még akkor is, ha olyan másodmárkákban gondolkodunk, mint a Barum. És a kereskedők nem viccelnek, a gumik döntő többségén milliméter alatti a minta.

Így esett, hogy az első öt nap után még csak jelöltünk sem volt. A hatodik nap szombat volt, akkor már akadt legalább egyetlen gép, egy angol gyártású Honda Civic, amit frissen hoztak be az országba, és az asszonykámnak is tetszett. Úgy terveztük, hogy vasárnap elmegyünk vele egy próbakörre.

Ekkor jött az ötlet: autópiac!

Ekkor jött az ötlet: autópiac! Kimentünk vasárnap reggel. Persze a szokásos japánautó-kínálat extaxikból és biztosítózós kocsikból, megspékelve egy kis tuningverda- és Merdzsó-folklórral. A mi árkategóriánkban tényleg semmi sincs, amibe beülnénk. És ez az utolsó nap a hétből. Bár a Micra vevője önként mondja, hogy ha nincs megoldás, kicsit még húzhatom az átadást. Ekkor már a negyvenedik hétben jártunk.

kénytelen voltam szülési moratóriumot elrendelni

Ekkor csoda történt, a piacról elfelé jövet kiszúrtam egy ötajtós Avensist, csillogóra vikszolva, karcolások nélkül, új gumikon, megkímélt utastérrel, soha cigit nem látott hamutartóval, alig fénylő váltógombbal_ szóval, Civic elfelejtve. Igaz, csak lefoglalóztuk és másnap reggel tudtuk kifizetni az Avensist, de még vasárnap este – no meg a likviditásunknak is jót tett – odaadtam a kis Micrát a vevőjének. Erre az éjszakára tehát kénytelen voltam szülési moratóriumot elrendelni, hiszen nem volt autónk.

Azóta kiderült, hogy még nincs itt a világvége. Túlvagyunk az eredetvizsgán, ahol kiderült, hogy az egyik hátsó ajtó újrafényezett, de pontosan azzal a színnel, amivel kell. Nem más árnyalatú, nem fújták le a díszlécet meg a tömítőgumikat, nem süvít a szél a tömítésnél és könnyen záródik az ajtó. Én észre sem vettem, az eredetvizsgáló mondta, miután végigment a kocsin a rétegvastagság-mérővel. De nem is zavar. Úgy tűnik, vannak még, akik nem gányolnak. De hogy ekkora irgalmatlan nagy mák kelljen hozzá, hogy kifogjuk – na ez elkeserítő. Ezért olyan a magyar használtpiac, amilyen.

Az oldalról ajánljuk

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

április 2., 17:35
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
  • Közélet

Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot

Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!

április 3., 06:00
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

2 órája
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
  • Hírek

Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító

A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.

április 2., 16:25
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Honda Civic Si (1991) aukció
  • Hírek

Honda Civic Si (1991) aukció

április 2., 16:19
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
Neked ajánlott