Hogy jön ahhoz a rendőr, hogy kiálljon az út szélére, és saját hatáskörében eldöntse, kit, hány percig buzeráljon adminisztratív és gyakorlati tételek ellenőrzésével? Mikor pedig csinálhatna hasznos dolgot is, ugyanakkor, ugyanott?
Miért állíthat meg a rendőr, ha nem csináltam semmit? És miért állít meg rutinellenőrizni akkor, ha számos olyan autóst is megállíthatna, aki igenis csinált valamit? Az aktuális évben négy alkalommal foglalkozott úgy öt-öt percig három-három rendőr (pont egy munkaóra, amit az adónkból fizetnek) azzal, hogy vagy láthatóan kifogástalan állapotú tesztautóban, vagy ötéves, szintén szemre is tiptop motoromon és papírjaim közt keressen hibát. Hiába.
Mindig nappal állítottak meg, háromszor Bicske környékén (sokat járok arra), egyszer Pesten. Mindig világítottam, be voltam kötve, vagy volt rajtam bukó, és nem is mentem gyorsan. Sosem kutattak holttest után a csomiban, se kábszer után a padló alatt, csak a papírok, a zöldkártya, a kötelező biztosítás megléte érdekelte őket. Meg se szondáztattak, egyszer sem.
Láthatóan nem is kerestek semmit. De akkor miért csinálják ezt? Miért nem csinálnak olyat, aminek van értelme? Idegesítően sok kivilágítatlan autót, szétesésközeli állapotú vasgyűjtő kistehert, bekötetlen, telefonáló, nem indexelő sofőrt látok nap mint nap, miért nem őket buzerálják inkább? Mert logikus lenne?
Gondoltam egyet, és kimentem egy fél órára Bicske mellé az 1-es főútra statisztikázni. Motoromra támaszkodva megálltam az út szélén, egy zebra mellett, ahol 60-as korlátozás is van, és benéztem a kocsikba, figyeltem a szabálytalanságokat, striguláztam a nem világítókat. Gondolom, erre a rendőrök is képesek lennének. Nézzük, mit találnának ezzel a módszerrel a találomra igazoltatás helyett.
Bevontam a rendőrséget
Az egészet jófiú módjára úgy kezdtem, hogy felhívtam a Bicskei Rendőrkapitányságot; ugyan mondanák már meg, mikor lesznek kint a kollégák traffipaxozni vagy igazoltatni az egyes út mellett, ahol rendszeresen szoktak mérni egy - mellesleg értelmetlenül - hatvanas tempóra korlátozott országúti szakaszon. Mert kimennék fényképezni, beszélgetni egyet.
Egy hölggyel beszéltem, udvariasan bemutatkoztam, vázoltam a helyzetet, mire elmondta, hogy az egészet a kapitány úrnak kell engedélyezni, meg hogy a traffizás idejéről információt csak a közlekedési nemtomki adhat ki, a fotózást meg csak a bűnügyi nemtomki engedélyezheti.
Jeleztem, hogy én úgy tudom, közterületen fényképezhetem a brigádot engedély nélkül is, mire azt a választ kaptam, hogy bár a rendőrkapitány most két hétig elérhetetlen, próbál kapcsolni nekem egy százados urat, aki a bűnügyi nemtomki, mert a közlekedési kolléga kint van terepen, és nem elérhető, mert nincs szolgálati mobilja. Meg kaptam egy olyan kiegészítő információt is a hölgytől, hogy, idézem, " nem vagyok ám köcsög, tényleg próbálok segíteni".
Miután eldöntöttem, köpjek-e vagy nyeljek, biztosítottam a
hölgyet, hogy én nem is gondolom, hogy köcsög volna, és tényleg
köszönöm az irántam való jóindulatot. Erre
kapcsolta a bűnügyi nemtomkit, aki természetesen nem vette
fel, ahogy ez magyar hivataloknál, hatóságoknál megszokott
jelenség.
Hagytam hát a francba az egészet, szóltam
elintézőemberünknek, Karinak, aki keresett egy ismerős ismerőse
rendőrt, és megkérdezte, mi a véleménye a találomra
igazoltatásról.
Emberünk szerint, ha nincs gond, három ha gond van, hat perc alatt végeznek egy igazoltatással. A leintések 30%-ában találnak valami problémát a kocsival vagy a sofőrrel. Ő személy szerint már öt éve nem állított meg senkit, aki szabályosan közlekedik, de vannak kapitányságok, ahol rendszeres a mindenkire vonatkozó rutinigazoltatás. És igen, látja értelmét a szemre hibátlan kocsik leintésének, mert egy lejárt, bevont jogsira különben nem derülne fény, ha a tilosban járó szabályosan autózik.
(Csendben megkérdem: ha a bevont jogsijú ember szabályosan közlekedik, hogy el ne kapják, a társadalom szempontjából nem tökmindegy, hogy otthon ül vagy az autóban?)
Egy borús szerdán fél óra alatt, háromnegyed 11-től negyed délig az 1-es főút 40. kilométerszelvénye környékén a következőket írtam össze:
Elment előttem 195 autó.
Nem világított: 10 (5%)
Helyzetjelzővel ment: 3 (2%)
Legalább egy kiégett tompítottja vagy helyzetjelzője volt: 16-nak
(8%)
Csak egy féklámpa működött: 2 autón (1%)
Nem volt bekötve: 28 sofőr (14%)
Előzésnél vagy lefordulásnál nem indexelt: 11 (6%)
Telefonáltak: 8-an (4%)
Látványosan tré állapotban volt (össze-vissza gumik, széteső
kasztni, fekete lámpafólia, dűlő bálák): 8 autó (4%)
Nem volt első rendszám 1 kocsin (0,5%)
Mindez tehát fél óra alatt. Ott, ahol engem idén már négyszer igazoltattak tökéletes állapotú járművekkel.
Önöknek tényleg kell ez?
Volt egyszer egy cikkünk , illetve kettő, melyekben ötleteket adtunk majd kértünk arra, hogy lehetne jobbá tenni a KRESZ-t. Megszavaztattuk Önökkel a javaslatokat, aztán a többségileg támogatott dolgokat elküldtük számos politikai tényezőnek. Időnként azóta is rá-rákérdezünk a közlekedési tárcánál, nem akarnak-e beszélni róla, de persze gyakorlatilag nem történt semmi, a hülyeségeink nem kellettek senkinek.
De egy dolog, egy nem támogatott javaslat azóta is foglalkoztat. Miért akarják Önök (a cikk írásakor 3140-en 2832-vel szemben), hogy fennmaradjon ez a - szerintem - alaptalan hatósági előjog, a számos régebbi keletű demokráciában ismeretlen ok nélküli rutinellenőrzés? És még mindig így akarják?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Események
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
