Az influenszerek hazudnak neked

2022.11.25. 14:01

Haladni kell a korral, ám mielőtt még szuper népszerűvé válnék az instán, a tiktokon, vagy éppen youtuberként élném reneszánszom, itt egy mese a pénzről, meg hogy mi a függetlenség ára.

A nemzetközi autóbemutatók, az első menetpróbák lebonyolítását folyamatosan fejlesztik a gyártók. Az utóbbi tizenöt év egyik nagy megfejtése, hogy általában a brit, majd a további európai újságírókat követik az amerikaiak, akik után adott esetben jöhet az arab világ, majd Ázsia. Az egyetlen fontos kikötés, hogy a legvégére maradjon a kínai csapat. A tapasztalatok szerint a kínai újságírók hajlamosak letévedni az útról.

Anyaországtól függetlenül is sokkal kiszámíthatóbb csoportnak számít az életmódos turnus. Hiszen aki semmit sem tud az autóról azon túl, hogy bizseregni kezd az árától, valamint a termékhez tudatosan kapcsolt szállodától és a kötelező Michelin-csillagos vacsorát leöblítő koktélpartitól, úgysem fogja kihasználni a vezetésre szánt időt. Helyette bőven megelégszik statikus fotókkal a medence mellett sejtelmesen megvilágított autóról, a többire meg ott a hivatalos médiacsomag, napokkal korábban, még tökéletes időjárásban leforgatva a profi csapattal, immár időzítésre készen a közösségire, a lakosságira, vagy arra, hogy a legtöbbet szívecskézett fotó kontúrjait valaki végre az alkarjára varrassa.

Teljesen mindegy, milyen az új autó, mert a márka 2022-ben, és persze jövőre is egyéniségeket, hangulatokat keres, az influenszer pedig érzi a korszellemet. Válaszul az emberek önként pörgetnek milliónyi más életet a telefonon, falva a valós, vagy éppen csak ügyesen vetített gazdagságot, szépséget, tehetséget, vidám felszabadultságot.

Elvégre Guntheren kívül a Jóbarátokban sem dolgozott senki sem.

Kényelmes döntés átlépni az újságírás, a PR tartalomgyártás és az influenszerkedés egyébként tisztán megrajzolt határait. Az intézményesített korrupció eleve az autóipar jól bevált eszköze, és bár vége a kilencvenestől a kétezres évek elejéig tartó korszaknak, amikor a magyar autós újságírók is MiniDisc-lejátszókkal, hordozható DVD-egységekkel, vagy éppen bónusz mobiltelefonokkal távozhattak nemzetközi premierekről, azért a sajtóra költött büdzsé továbbra is jelentős.

Amikor pedig nem bő tízezer dolláros utakról van szó, még mindig ott a tartós tesztautó műfaja, ami a forgalmazónak 3-4 garantált cikket, az újságnak pedig egy új autót jelent, negyedéves, vagy akár hosszabb ingyenes használatra.

Vékony hát a jég, ám épp ezért nem hajtunk rá Hummerrel. Az influenszer reklámoz. Ez a dolga, immár burkoltan, ha már a tradicionális reklámokat elutasítja az agyunk. Örömmel fizetik hát az exhibicionizmusra hajlamos fiatalokat, akik cserébe jól néznek ki, amitől a termék is jól néz ki mellettük, és remélhetőleg milliók keresik majd ugyanezt a hangulatot.

Az újságíró eközben tudhat, amit csak akar, hiszen a cikkeit sem olvassák már végig. Ami viszont a változó médiafogyasztási szokások mellett is állandó, hogy az újságírót egy újság fizeti. Tehát valamely médiavállalattól kapja a fizetését, így ideális esetben azt is megteheti, hogy őszinte marad. Kritikus, konzekvens, egyenes, a véleményét nyíltan vállaló, humoros, szakmailag felkészült, írástudó ember.

A sajtó ereje állítólag addig mérhető, míg hisznek benne.

Hogy az autógyártók az influenszerek felé mozdulnak, a hozzáférés szempontjából aggasztó. A Totalcar egy 22 éves újság, ismert márka. Egyben olyan internetes oldal, amely 2022-ben sokkal ügyesebb is lehetne a közösségi média kezelésében. Dolgozunk épp sok mindenen. Azt viszont már az amerikai munkáimon keresztül is tapasztaltam, hogy mikor újságírók helyett inkább influenszereket hívnak a gyárakba, raktárakba, múzeumokba, stúdiókba, bemutatókra, versenyekre, tesztnapokra, vagy épp a feles PR-büdzsét égető látványos autós kalandokra, összességében a vásárló veszít.

Az újságok is, naná, hisz hirtelen nem kapják meg azt a fajta privilegizált hozzáférést, amely segítségével igazán izgalmas anyagokat készíthetnek az aktív piaci szereplőkről. Nem a veterános vonalról beszélek az ismerőseinken keresztül, hanem azokról az új technológiákról, ötletekről, amelyeket vagy megoszt velünk egy autógyártó, vagy nem, mert épp kilóra méri az elérést.  

Ilyen elvárások mellett nem csoda, hogy a tradicionális autós újságírást sokan feladták az utóbbi években. Nincs benne pénz, az erős karakterek pedig a Youtube folyamatosan táncoló algoritmusaival is megtalálhatják a ritmust. A szabadság vitathatatlan, még az olykor komikusan távolról érkező szponzorok kötelező jelenléte mellett is.

Míg az autós influenszerek ifjabb rosbergi világában nincs valódi csóró, hisz pont az álom vetítése a lényeg, a youtuberek vállát a folyamatos forgatási kényszer nyomja. Ezért vesznek kedvenc bohócaink viszonylag rossz autókat, vagy zúzzák le éppen az addig működőket valami látványos kihívás keretein belül. Hogy aztán újra megjavíthassák őket, és legyen tartalom az egész évre. A pusztítás bejött anno a Top Gearnek is, építeni, versenyezni pedig remek móka. Az elért széles tömegek eközben azt szeretik nézni, hogy az életben nem ők szívnak mindenféle érdekes, de kihívásokkal teli járművekkel. 

Nemrég a Totalcar is publikált a női autós influenszerek világáról. A cikkből számomra az is kiderült, hogy nem kötelező, csupán erősen ajánlott szőkének lenni a szex és a férfiak kedvenc tárgyainak kombinált csomagolásához. Az is beugrott, hogy egyszer belenéztem egy supercarblondie videóba, mert érdekelt az adott gyűjtemény. Alexandra ugyan nem tudta, milyen versenyautókat lát pontosan, de egy gazdag középkorú férfi történetei annyira lenyűgözték, mint falu szépét a fóliázott X6. Dubaj, davaj, baby.

Nincs igazság, zárjuk hát ezt az egészet zenés mulatsággal. Van, kinek minden nap péntek, és van, hogy épp mindenkinek az. Már megtanultam, hogy a vlak vonatot jelent.

Nem egy Brďokoky , csak releváns. Ezen túl csak annyit tudok, hogy ebben valami autós kalandról is énekelnek szlovák barátaink. Meg a motivációról.

Az oldalról ajánljuk

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

52 perce
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12