Minek tülkölsz, te tulok? Amire kell a duda - és amire biztos nem
Sietek, el az útból, takarodó, kis barátom, hülye mazsola, mit szerencsétlenkedtek ott elöl?! Nem látod, hogy mennék? Jééézusom, mit csinálsz, te életveszélyes idióta?! Naaaa, húzzál már előre, miért adtak neked is jogsit?! Hahó, megjöttem, gyertek ki, ne kelljen már kiszállnom! Mi mindent üzenünk a dudálással? A legtöbbször ezeket.
Meg néha, jó esetben még azt is, hogy isten éltesse az ifjú párt. És akkor Budapest dudakoncertje még messze elmarad Bukaresttől, Rómától vagy mondjuk Isztambultól, de azért nem vagyunk rosszak benne mi sem.
A dudálásról a KRESZ elég szűkszavúan fogalmaz:
"Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint - lakott területen kívül - az előzési szándék jelzése céljából szabad.”
Így bizony, ennyi az egész. Az az igen nagy felület a kormány közepén majdnem kizárólag végszükség esetén használható, figyelmeztetés céljából. Nem való feszültséglevezetésre, és stilizált káromkodásra sem. Csak hát olyan könnyű odanyúlni, és jól megmondani, hogy mit gondolunk a helyzetről. Az utóbbi passzust egyébként meglehetősen kevesen tudják: az előzést jelezhetjük lakott területen kívül egy kis dudálással, de lehetőleg akkor se hosszasan tenyerelve.

Ennek is vannak ugyanis különböző rétegei, a hosszan letenyerelt duda vagy tényleg vészhelyzetet jelent, vagy hosszasan kitartott káromkodást. Lehet egyet-kettőt röviden is jelezni, ez kevésbé barátságtalan, ilyet a piros lámpánál elbambuláskor kap az ember, és kevésbé ijesztő.
Na, de miért is ne tülköljünk megállás nélkül, mintha nem lenne holnap?
Először is, elvész a súlya. A duda ijesztő hangját úgy találták ki, hogy felfigyeljen rá az ember, de ha úton-útfélen folyamatosan szól, akkor hozzászokunk, és már nem látja el az esetleges baleset-megelőző, vészhelyzeti funkcióját. Aztán, mint az előbb is szerepelt, ijesztő. Eredetileg persze ezért van, hogy az ember felkapja a fejét rá, de ez balul is elsülhet. A duda vészesetben szükséges rossz, de például a bizonytalanabb tanulóvezető vagy a sérülékenyebb motoros, biciklis ok nélküli ijesztgetése kimeríti a veszélyeztetés fogalmát.
Persze van, hogy a motoros meg a biciklis hülyeséget csinál, és a dudálással megakadályozhatjuk a balesetet, de nekik pláne jobb csak alapos okkal hangjelzést adni. Az autó, pláne a busz vagy a teherautó dudája arra van tervezve, hogy a másik autós felhúzott ablaknál, még ordító zene mellett is meghallja. Ha valakinek a fején csak egy bukósisak van, vagy még az sem, ugyanez a hanghatás sokkal hirtelenebb és ijesztőbb, a hirtelen megijedt sofőr pedig a legveszélyesebb közlekedési partner.

Azon kívül, hogy maradjon súlya, és hogy ne ijesztgessük egymást, van még egy pont, amiért nem kell állandóan nyomni a dudát: egész egyszerűen idegesítő, gyakorlatilag környezetszennyezés, ha indokolatlanul még hangosabbá tesszük a várost mint amilyen. Jó lenne például a teljesen jó szándékú "hahó, megjöttem" dudálásról is leszokni a szomszédok lelki üdve kedvéért, amikor egy telefon vagy egy üzenet is remekül megtenné helyette, ha az embernek épp nincs kedve kiszállni becsöngetni.
A tanulóra végképp ne!
Most pedig egy kicsit hazabeszélek, de a végére kiemelem a tanulóvezetőket: nekik ugyanis van egy oktatójuk, aki magától is észreveszi, ha a diákja hülyeséget csinál, de esetleg előfordulhat, hogy nem tudott beavatkozni időben. Persze ez egyébként ritka, a legtöbb tanuló nem ezért kapja a koncertet, hanem mert lassú.
Ez viszont színtisztán tolerancia és türelem kérdése, ők is közlekedők, és most tanulják azt, ami másnak már rég reflex. Tessék már kibírni, amíg elindul. Bárki azt hiszi, hogy nem tud róla, hogy el kéne indulni? Jelentem: tud. Valószínűleg ettől nem lesz gyorsabb, csak idegesebb, nem is beszélve az oktatójáról. A legbunkóbb dolgok egyike lassúságért ledudálni egy tanulóvezetőt, komolyan. Ráadásul az ilyenkor szerzett élmények egy életre elkísérik az embert, nem egy, sok év után újratanuló tanítványom pontosan emlékszik a helyzetekre, amikor ledudálták a jogsiszerző folyamat közben. Ami az egyiknek csak egy kis feszültséglevezetés, az a másiknak megszégyenítés, agresszió, ő ezt a benyomást kapja a közlekedésről jó előre, hogy ha egy-két apróságot vét, mindenki könyörtelen lesz vele, az emberek türelmetlenek, erőszakosak. Nem muszáj ezt a képet mutatnunk annak, aki az egésszel csak most ismerkedik.

Dudálj akkor, ha muszáj, és akkor sem kell tíz egybefüggő percig nyomni. Meg persze akkor, ha azt szeretnéd mondani, hogy éljen az ifjú pár.
Mivel a duda igen színes kommunikációs eszköz, ezért van még egy ritka eset: ha egyetértésünket akarjuk kifejezni valamilyen utcai eseménnyel, akkor szokott néha az egész forgalom dudálni. A minap délután az én tanítványaim is megtanulhatták, hogy hol kell megnyomni, ha valaki szeretné. Vannak ilyen kivételes pillanatok.
Egyébként meg több türelmet, csendesebb várost!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
