Ezért utolérhetetlen még ma is a Tesla

2021.04.13. 06:06

Újabb Tesla-verő autó jelent meg – hányszor olvastuk már ezt az új elektromos autók bemutatásakor. Tény és való, villanyautó ügyben a Tesla viszonyítási alappá vált. A belső égésű motoros autókéval összemérhető hatótávolságával, elképesztő gyorsulóképességével, elöl-hátul csomagtartójával és technológiai megoldásaival már a Model S beelőzött. Ki látott addig autóban akkora tabletet, vagy ki hallott olyat, hogy interneten át keressék az autó hibáját, vagy frissítsék a szoftvereit? Emlékezetes az eset, amikor egyes vevők reklamálták, hogy nincs ülésmemória az autóban. Két hét múlva minden autóban volt, nem kellett érte sem fizetni, sem szervizbe menni.

Technika szempontjából is újat mutatott a Tesla. Más autógyártók a hagyományos felépítési elvet vitték át elektromos autóikba is. A motort és az erőátvitelt ugyanúgy előre, a megszokott helyére építették be, mint belső égésű motoros típusaiknál. A Tesla a Model S-nél zseniális megoldással rukkolt ki. A motort és a teljesítmény-elektronikát a két hátsó kerék közé, egészen alacsonyan építették be, ennek volt köszönhető, hogy hátul is nagy lehetett a csomagtartó, és elöl is maradt hely egy másiknak.

Ugyanezt az elvet vitte tovább a márka a további típusainál is, de a megvalósításnál megint csak olyan új módszereket húztak elő a kabátujjukból, amilyen addig nem volt ismert az autóiparban. A Model Y-tól kezdve sok kisebb lemez és csomóponti elem helyett kevés, nagy méretű öntött alkatrész felhasználásával állítja elő a karosszériát. A gyártás így gyorsabb és sokkal olcsóbb, igaz, korábban sosem látott présöntő berendezés kell hozzá.

Hasonló, egyelőre behozhatatlannak látszó lépéselőnyre tett szert a Tesla a fedélzeti rendszerek, különösképpen az önvezetés terén. Előnyét azonban nem elsősorban hardver szinten kell keresni. Bár sokat számít mind a költségek, mind a képességek szempontjából, hogy a Teslák rendszereiben egyre több saját fejlesztésű és gyártású speciális alkatrészt (processzort) használnak fel, az előny oroszlánrésze azonban a szoftverfejlesztésből és az adatgyűjtésből származik.

Minden Teslába épített önvezető rendszer érzékelői folyamatosan gyűjtik az adatokat, amelyeket időnként eljuttatnak a központba. Így minden egyes autó, minden egyes megtett méterrel hasznos adatokat szolgáltat, amit fel lehet használni és fel is használnak az önvezető rendszerek szoftvereinek fejlesztésénél. (Különösen hasznos adat például, amikor egy veszélyes helyzetben a vezető másként dönt, mint ahogy az önvezető rendszer döntene. Az ehhez hasonló helyzetekből rengeteget lehet tanulni.) Jelenleg már több milliárd kilométernyi tapasztalatot gyűjtött így a Tesla. Hogyan is állnak ezzel a többiek?

Ugyanakkor talán azt is érdemes talán megemlíteni, hogy az első Teslák messze voltak a tökéletestől. Összeszerelési és minőségi hibákra derült fény, a márka népszerűsége ennek ellenére mégis folyamatosan nőtt, az időközben megjelent új típusokat pedig látatlanban megrendelték. Mi lehet ennek az ellentmondásnak a magyarázata? Talán az, hogy amikor a hagyományos autógyártók a Tesla nyomába akarnak érni, csak azzal foglalkoznak, hogy új elektromos autójuk tulajdonságai felérjenek, vagy felülmúlják a neki megfelelő Tesla képességeit. Holott a Tesla nem egyedül az autóival nyerte meg a közönségét, hanem a technikai lépéselőny mellett azzal is, amit az autók mellé adtak: addig nem látott és hallott szolgáltatásokat.

Ezek közül első helyre kívánkozik a tölthetőség. Elon Musk tudta, hogy elektromos autót nem lehet úgy eladni, ha azt nem lehet könnyen, szinte úton-útfélen újratölteni. Ezért a márka legnagyobb piacain kiterjedt Supercharger-hálózatot hoztak létre, ahol gyorsan és az első vevőknek ráadásul ingyen lehet tölteni. A hálózat azóta is folyamatosan bővül, német Év Autója zsűritársam már egy egy évvel ezelőtt azt állította, hogy a több hetes tesztre kapott Model 3-assal semmiféle töltési problémája nem akadt, úgy tudta használni, mint bármely belső égésű motoros autót.

Hozzá kell tenni, a töltőhálózat (nemcsak a Tesláé) Németországban az egyik legsűrűbb az Unión belül, de szintén sűrű Franciaországban, Hollandiában, és természetesen a villanyautókkal legjobban ellátott országban, Norvégiában. A Tesláéhoz hasonló gyári töltőhálózatot azonban egyetlen más márka, sehol nem épített ki, bár olyan akad, amelyiket több autógyár (BMW, Ford, Daimler, VW-csoport, Hyundai) közösen hozott létre: az Ionity. Főként önálló, profitérdekelt vállalatok jelentek meg a piacon, amelyek sokszor kifejezetten drágán kínálják az áramot. Más márkáknál így ma is kérdéses lehet a tölthetőség, a Tesla esetében azonban a továbbra is folyamatosan bővülő Supercharger-hálózat révén adott a megoldás.

A Tesla a szervizelés terén is tudott újat mutatni, amire persze azért is szüksége volt, mert az első autók megbízhatósága, minősége eléggé megkérdőjelezhető volt. (Lásd kilincsek.) A márka már-már legendás szervizfurgonjai azonban a kisebb javításokért a kezdetek kezdetétől házhoz mentek. Könnyű az interneten olyan beszámolóba belefutni, miszerint a kerékcserét, vagy a klasszikusnak számító kilincshiba javítását is a tulajdonos otthonában végezték el, aki minden további nélkül végigdrukkolhatta a műtétet. Vagy olyan esettel találkozni, hogy a menetképtelen autó helyett már másnap házhoz hoztak tréleren egy csereautót, majd egy nappal később visszacserélték azt a megjavítottra. Utóbbit egy olyan tulajdonos írta meg, akinek az egyik hagyományos autógyártótól vásárolt villanyautójának (Leaf) javíttatásával a márkaszerviz egy hónapig nyűglődött, és szó sem volt házhoz hozott csereautóról vagy bármi hasonlóról.

Hagyományos autógyártóval keserű szerviztapasztalata szerintem sokunknak akad. Olyan is, amelyben a munkát végezték el szakszerűtlenül, és olyan is, amiben egyszerűen lehúzták, vagy le akarták húzni. De olyan is előfordul, hogy egy nem túl régi típus valamely fődarabjához (sebességváltó) a gyártó már nem képes alkatrészt szállítani. És persze az sem mindegy, hogyan viselkedik vevőivel az adott márka.

Amikor például valaki a Fordnál egy akkor tíz-egynéhány éves, sportos típushoz keresett kipufogórendszert, a gyár lazán veteránbörzére irányította a tulajdonost. De talán minden eset csúcsa az lehetett, amikor egy csalódott VW-vásárló elkeseredésében levélben sírta el a gyárnak a panaszát. Pár nap múlva kis csomag érkezett válaszul, benne egy tollal. A mellékelt levél szerint: ha ennyire szeret írogatni, itt egy toll, hogy legyen neki mivel írnia. Ilyen hozzáállással elég nehéz megtartani a vevőket.

Ne felejtsük el továbbá, hogy a Teslának sikerült a márkát kiemelnie és különlegessé tennie a hagyományosokhoz képest. A Tesla, mint autó, már önmagában is vonzó, de sikerült hozzá társítani a fiatalosság, a dinamizmus, a modernitás, a technológia iránti rajongás (remélem, mindet felsoroltam) képzetét kötni. Ennek megfelelően különleges az is, ahogy árusítják, és amiből talán szintén lehetne tanulni. Terjed ugyan az online értékesítés, de esetleg a hagyományos márkák kereskedői a hozzáállásukon is változtathatnának.

Például az elektromos autókat nem ugyanott, vagy legalább nem ugyanolyan környezetben kellene kínálni, mint a belső égésű motoros típusokat. Ezzel is lehetne hangsúlyozni, hogy az elektromos autó teljesen más történet. A prémiumgyártóknál valószínűleg elengedhetetlen lenne egy ilyen lépés, de a tömeggyártóknak is érdemes lenne megfontolniuk. Nem kellene addig várni, amíg minden autó elektromos lesz. Addigra lehet, hogy már késő lesz.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!
  • Hírek

Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!

Április másodikán nem mindennapi látvány tárult Nottinghamshire rendőrei elé.

3 órája
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07