Anyukád nem tanított meg letakarítani a cipődet?
Annyi veszély vár ránk az utakon, felsorolni is nehéz: ott vannak a passzív rontások, mint a kátyú, a nyomvályú, a magyarosan szintbe hozott csatornafedők, vagy az aktív parák, mint például az állatok, akár a kormány mögött, akár az autó előtt. Viszont itt a tél, amire idén még azt sem lehet mondani, hogy egy szép keddi napra esett volna, hiszen havas napunk eddig egy sem volt, de mivel heteken át szitált a köd, esett az eső, felázott a talaj, amit aztán a mezőgazdasági- és munkagépek is hatékonyan hordanak fel az utakra. A felhordott sár és a konstans hulló csapadék együtt úgynevezett taknyot képez, ami csak kicsit csúszik jobban, mint a vizes jég.
Tudom, nem szép a terminológia, de az a dzsuva az úton nem sár. A sarat látjuk, tudjuk, hogy veszélyes, lassítunk, megküzdünk a fizikával, majd megyünk tovább békésen. Ezzel szemben a takony tulajdonképpen akkor érezteti a jelenlétét, amikor az ember már méterek óta gurul rajta, csak hirtelen nincs közünk az autó haladási irányához. Mindenhogy kellemetlen, Nyegleó még az ünnepek előtt hozott haza, és Pilisborosjenő elején megálltunk, hogy lefotózhassak egy terebélyes taknyot, majd amikor megpróbáltuk elindulni, a kétkerékbe hagyott Ssangyong pickup az aszfalt gumikkal kicsit burnoutolt, mire megmozdult.
Ez a Pilisborosjenő elején épített lakópark melletti úton történt. . Zajlik az építkezés, teherautók, földmunkagépek járnak, és ezek jó egy-kétszáz méter hosszan terítik be az aszfaltot a takonnyal. Ráadásul a Budai út egy nyomasztóan szűk, elképesztően hepehupás, fákkal sűrűn benőtt borzalom, tehát az ember küzd a tyúkszaros életéért, ahogy a klasszikusban írják.

Mezőgazdasági övezetekben még sokkal rosszabb a helyzet, ott a traktorok még hatékonyabban hordják fel a dzsuvát az útra, hiszen nagyobb a kerék, nagyobb a minta, ezért drámaibb a hatás. Hallottak például a szerencsétlen Focus-sofőrről, aki elé egy lerepülő sárdarab hullott az útra? Épp csak akkora, hogy leszakította a lökhárítót. Mielőtt rendes vidékizésbe fordul a cikk, elmondanám, hogy Budapestet sem kell elhagyni egy kis korcsolyázásért. A Bécsi út azon szakaszán, ahol az autósok egy darabon a villamossíneken haladnak, szintén van egy építkezés, tehát a takony az eleve rohadt csúszós sínpárra kerül, ha ott fékezünk, az autó nagyjából gyorsulni kezd.
És persze értem én, ahogy enni például muszáj, tehát a mezőgazdaság nem állhat le, csak mert rossz az idő, ugyanúgy mindenkinek joga van túlzsúfolt lakóparkban élni. Az is igaz, hogy a sofőrök, munkagépkezelők, mezőgazdasági dolgozók sokszor eszméletlen nyomás alatt dolgoznak, mindenki hallott már történeteket arról, hogy az áru vagy odaér, vagy holnap lehet más munkát keresni. Viszont emiatt ne nekem kelljen már felkenődni egy fára, még a KRESZ is megköveteli (63. §), hogy a járműről lepergő sarat az útról le kell takarítani.
63. § (1) Aki a közutat vagy a közúti jelzést megrongálta, beszennyezte vagy a közútra a közlekedés biztonságát, zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat juttatott, köteles a keletkező veszély elhárításáról gondoskodni, illetőleg ameddig az nem lehetséges, a veszélyről a közlekedés többi résztvevőjét tájékoztatni.
(2) Földútról szilárd burkolatú útra való ráhajtás előtt a járműről a rátapadt sarat - amely a szilárd burkolatú utat beszennyezheti - el kell távolítani.
Bár a személyi és vagyoni kárért egyaránt az felel, aki összedzsuvázta az utat, az általam ismert takonyszakaszokon nem tűnik úgy, mintha ez bárkit is izgatna. Főleg a pénzbeszedésre optimalizált hazai hatóságok fényében érthetetlen, hogy pont a sárfelhordás felelőseit nem büntetik rommá. Nem azt mondom, hogy az angol mintát kéne követni, ahol akár elzárással is sújtható a vétkes, de talán egy fokkal nagyobb veszélyt jelent a sárfelhordás, mint egy tilosban parkolás, vagy gyárinál eggyel nagyobb felni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
