Az előzetes infók alapján végre megszületett a dugódíj koncepciója, amelyen rengeteget törték a fejüket a városházán. A sok gondolkodás meghozta eredményét, amelyet frappánsan úgy foglalnék össze: mindenki megszívja, de majd Brüsszelre kenjük.
Sajnos még kicsit korán van ahhoz, hogy minden részletet ismerjünk, de egy biztos: az előzetesen megszellőztetett koncepciókkal ellentétben a dugódíj gyakorlatilag adóként fog működni, bár azok valóban többet fognak fizetni, akik beteszik a lábukat/kereküket a belvárosba, amelynek a határait már legalább egy évtizede nem sikerült meghatározni.
Mindegy, ezzel vége a sok dilemmának. Amióta a fővárosi tipródás megy a dugódíjjal, már legalább kétszer költöztem, némi gyomorgörccsel, nehogy nagyon rossz helyre menjek. De minden aggodalom alaptalan volt, hisz bárhol vagyok, fizetni fogok. Ez egy jó ország, itt lehet tervezni.
A Figyelő információi szerint ugyanis évi 3-7000 forint lesz a főváros területén mindenkinek a dugódíj, amely ebben a formájában inkább minősíthető adónak. Ha az ember még megtoldaná a belvárosi közlekedéssel is, akkor az éves összeg felmegy 10-12 ezer forintra, legalábbis az előzetes információk szerint.
Az én fejemben egy dugódíj nem pont ilyen, de sokkal jobban zavar, hogy kiderült: Budapesten, ha autód van, az csak két dologra jogosít fel. Arra, hogy álljon a garázsodban, illetve arra, hogy befizesd a teljesítményadót az önkormányzatnak. (Akkor is, ha már eladtad, de ebbe most nem mennék bele.) Innentől kezdve, ha még olyasmin törnéd a fejed, hogy közlekedsz is vele, az még legalább évi 3-7000 forint. A periférián. Kézenfekvő ötlet lenne a körgyűrű használata is, azonban ott véletlenül már tavaly sikerült olyan útdíjrendszert bevezetni, hogy Budapest szerkezetéből adódóan leginkább fizetős gyorsforgalmi utakon tudod elhagyni a várost, hogy aztán hasonlóan fizetős elkerülő utakon elkerüld. Nyilván ezt is foghatjuk Brüsszelre, csakhogy pont a pár nem fizetős szakaszt köszönhetjük nekik, hisz azoknál pont az EU-támogatás miatt nem szabad díjat szedni. A problémát úgy oldották meg, hogy a rá vezető utakat fizetőssé tették, tehát cseszhetjük. Ráadásul hamarosan a moratórium is lejár, és akkor az egész M0 fizetőssé válhat. Tarlósék erről nem tehetnek, de én meg hadd ne örüljek, ha két oldalról szívatnak.
Gépjárműadó? Anyád!
Miért adózok valami olyan után, ami már nem az enyém? A probléma megoldása egyetlen osztás és egy szorzás lenne, ami 2015-ben tényleg nagy kihívás az állami számítógépeknek.
Visszatérve a dugódíjra, ott van még az úgynevezett belváros kérdése, amit ha jól nézem, nagyjából annyiért lehet elkerülni, mint nem elkerülni. Vagyis nem sok olyan hülye lesz, aki az elkerülést választaná, mert nagyon szerencsés körülmények kellenek hozzá, hogy a belváros érintése helyett jobban járjon az elkerüléssel.
Én ezek közé a szerencsés körülmények közé sorolnám az M0 befejezését Budapest körül. De nekünk nincs olyan szerencsénk.
Ezekkel az új infókkal még közel sem tudunk mindent, a bejelentés negyedikén lesz (FRISSÍTÉS: a bejelentés úgy tűnik, elmaradt). Az már biztos, hogy amit Tarlós István tavaly belengetett éves díjként, az hirtelen megduplázódott, és gondolom a Nemzeti Beszedő Szervezet kényelmi díja is hozzájön még, ami érdekes módon meg tudott duplázódni a parkolások esetében is, amint egy profitéhes magáncégtől átkerült a hatékony állami kézbe.
Az sem világos még, hogy a motorkerékpárokkal és tehergépkocsikkal mi lesz, de ha minden igaz, jól meg lehet majd szívatni a robogósokat is. Mondjuk fizessenek annyit, mint az autósok, és itt halkan említeném meg, hogy egy 125-ös, modern és tiszta robogó regisztrációs adója annyi, mint egy egy 1,3 literes motorú személygépkocsié. De erről nem Tarlós István, de még csak nem is Demszky tehet. Egy biztos: nagyon sok nagyrobogóról fog lekerülni a rendszám hamarosan. De legalább a villanyautók ingyen járnak majd – vegyen ön is tízmillás autót, kedves polgártárs.
Azt hiszem, igazán jó stratégiát folytatnak velünk a vezéreink, Lázár Tarlóst okolja mindenért, Tarlóst Demszkyt és Brüsszelt, mi meg csak nézünk ki a fejünkből, és csodálkozunk. Például azon, hogy ha már ki kell szúrni Brüsszel szemét valamivel, akkor miért nem érték be egy olyan dugódíjjal, ami tényleg a legszűkebb belvárost érinti. Ugyanis Brüsszel olyasmit sosem kért tőlünk, hogy egész Budapest területén és az azt elkerülő utakon fizetőssé tegyünk minden közlekedést.
Azt pedig végképp vérlázítónak érzem, hogy a még fel sem épült P+R parkolókig is csak dugódíj megfizetésével lehessen majd eljutni, miután a szintén fizetős bevezető szakaszra is megvettük a megyei matricát. Hogy utána megvegyük a bérletet is arra metróra, amire behazudtuk a reális utasforgalom tripláját és a kivitelezési költségek harmadát írtuk a tervekbe, megígértük a P+R parkolók építését, majd még a meglévőket is eladtuk plázának. Most meg csodálkozunk, hogy „lepattanunk Brüsszelről” - ahogy a városházán fogalmaznak.
A metrót persze befejezni sosem fogjuk, akkor sem, ha a világ dugódíját is beszedtük már az autósoktól, és a 4-es metró így tényleg semmit sem fog érni közlekedési szempontból. A pénzt meg egy olyan zsákba fogjuk önteni, amiről már most borítékolnám, hogy lyukas az alja, ahogy a teherautóktól beszedett útdíjakat sem arra fordítják, hogy az általuk széttaposott utaknak legalább az állapotát megóvják, és ne romoljanak évről évre. Nem tudom, hogy mitől várnánk, hogy itt bármi jobb legyen.
De hát mit várjon az ember egy ilyen Brüsszeltől?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Botrány, skandallum, világvége: kínai technikával jöhetnek a jövő e-Ferrarijai?
Ha netán nyélbe ütnék az üzletet, a Kommunista Párt autóival kerülnének rokonságba az olaszok.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
