Gépjárműadó? Anyád!
Semmiképp nem vonnám kétségbe, hogy adózni kell, azt pedig végképp, hogy az önkormányzatoknak erre mindennél nagyobb szükségük van. Az állam a pénz javát elvonja tőlük, majd bizonyos szempontok alapján újraosztja – de valahogy az egészből az jön ki, hogy az államnak van pénze, az önkormányzatnak nincs. Valamennyi pénzt be kell hát szedniük, kérdés, hogy ezt az összeget hogyan dobják szét az adózók között.
A gépjárműadó (született: súlyadó, ma teljesítményadó) egy ilyen önkormányzati adó, ami egy elég fura valami. Az fizeti ugyanis, akinek a jármű január elsején a nevén volt. Ha tehát adhatok egy életmód-tanácsot, járművet venni január másodika után szabad, eladni viszont még szilveszter előtt kell, mert így valaki más fogja fizetni a gépjárműadót, gyakorlatilag az egész évre.
Mi ezzel a gond?
Talán az, hogy kissé igazságtalan. Ezt az adórendszert arra lőtték be, hogy a polgármesteri hivatalban a néniknek ne kelljen egész évben koptatniuk a cerkát, aszerint, ki hogy adta-vette kocsikat. Így már januárban letudják, csak be kell szedni a pénzt. Ma már nem lenne nagy kunszt ezt megváltoztatni, ha valaki eladta a járművét (azonnal tudják a központi nyilvántartásból), akkor ugyan ne adózzon már utána.
hisz az éves összeget el kell osztani 365-tel, beszorozni a napok számával, máris megvan a valós adóösszeg az eladás napjáig. A többit vissza lehetne fizetni, ahogy ez a biztosítóknak kutya kötelessége a kötelező biztosításnál, ha a járművet eladja az ember. Mindezt automatikusan intézhetnék a számítógépek, nem kéne határozatokat gépelni és hasonlók. Így lenne tisztességes, nem?
Ennél csak akkor cifrább a helyzet, ha az ember külföldről veszi a következő járművét a régi helyett, vagy vadonatújat vásárol egy kereskedésben. Ilyenkor ugyanis rögtön megkapja az extra gépjárműadó-csekket. Vagyis innentől kezdve két jármű után adózik, holott az egyik már másé, aki a következő évig egy fityinget sem fizet utána. A törvény logikája szerint ez persze teljesen jogos, de ez esetben
Remek érvek vannak amellett, hogy ez miért jó így, de gondolom, valamennyi csak az állam és az önkormányzatok szemszögéből tűnhet kényelmesnek, az adózókat meg ki nem szarja le? Összességében valószínűleg így is, meg egy igazságos rendszerben is ugyanannyi pénzt szedne be minden önkormányzat, tehát egyszerűbb nem foglalkozni a kérdéssel.
A vicc, hogy a megfelelő szoftvert is az adózók pénzéből fejlesztenék ki, de szerintem nekünk megérne ennyit, és itt most nemcsak az autósokra, motorosokra gondolok: az ingatlanadó pontosan ugyanígy működik, ahol lényegesen húzósabb összegekről van szó.
De ha már gondolkodunk azon, hogy tényleg egyetlen napra vonatkozzon-e az adó, esetleg azon is törhetnék a fejüket egy kicsit az illetékesek, hogy tényleg irtózatos adókedvezménnyel kell-e támogatni a régi (nem a veteránokra gondolok) autókat. Vagyis minél több kormot tud kifosni magából,
Ha mondjuk vesz valaki egy tiszta üzemű, vadiúj Euro 6-os kocsit, akkor mintegy 2,5-szer több adót fizet, mint az ugyanolyan teljesítményű, 16+-os kocsi tulajdonosa, amelyikből már nem kipufogógáz jön, hanem elemi grafit. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy csesszünk ki az elesettekkel, de ha támogatni akarjuk őket, azt nem így kéne. Aki kevesebbet akar adózni, ne régebbi autót vegyen, hanem kisebb teljesítményűt. Az meg végképp vicces, hogy pont azokat az autókat támogatjuk így, amelyeket a németek azért dobnak ki, mert már nem akarják fizetni utána a korral egyre magasabb adót.
És ha már 2015-van, meg sem említeném a svéd példát, amiről nemrégiben írtunk: képzeljék, az embernek lehet több autója, és úgy helyezi forgalomba, illetve vonja ki, ahogy csak szeretné, mindezt egyetlen mobilapp segítségével, minimális költséggel. Természetesen olyankor, amikor nem használja, nem is adózik utána – viszont amikor igen, akkor húzós az adó.
Én ilyesmit véletlenül sem szeretnék, csak annyit kérnék, hogy legyen tisztességesen időarányos a gépjárműadó, és az fizesse, akié a jármű. Olyan nagy kérés ez?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Botrány, skandallum, világvége: kínai technikával jöhetnek a jövő e-Ferrarijai?
Ha netán nyélbe ütnék az üzletet, a Kommunista Párt autóival kerülnének rokonságba az olaszok.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
