Itt az ideje rendbe tenni a dolgainkat, ha már így is benne vagyunk a slamasztikában nyakig. Kérem, a Népnyúzás 2.0 legyen már ésszerű!
Nálam akkor pattant el a húr, amikor a baleseti adó nevét meghallottam a hírekben. Nem tudtam még, hogyan fogják beszedni, egyáltalán mit adóztatnak meg, de rögtön átsuhant a fejemen az a mondat, ami utólagos engedelmükkel végül ennek a rövid írásnak a címe lett. Szánom-bánom, mert trágár, nem szeretek ilyet, de Winkler ragaszkodott hozzá, amikor az írás ötletét felvetettem. Elvégre ő itt a főszerkesztő.
Persze, közben lehiggadtam egy kicsit.
Mégis a rohadt életbe! Oké, hogy ezerféle adót, illetéket és díjat befizetünk mindenféle jogcímen, de a kreatív adóztatást már büntetni kéne. Mi a jó büdös francnak kell kitalálni mindenféle ideológiát egy-egy újabb összeg beszedéséhez? Már egy hároméves sem hiszi el, hogy a baleseti adónak bármi köze lenne az egészségkárosodásokhoz, gyógykezeléshez – megy ez bele a nagy feneketlen kútba, a többi mellé.
Hogy mi a többi? A vizsgadíjak állam/NKH által lenyúlt részei, a regadó, a vagyonszerzési illeték („átírás”), a teljesítményadó, a jövedéki adó meg pár dolog után az áfa… kihagytam valamit? Átkozottul unom az egészet.
Hogy miért? Természetesen azon kívül, hogy elég sokba fáj ez nekünk. Megmondom.
A baleseti adót úgy hívják: büntetés. Aki valóban személyi sérülést okoz, azt minimum megbírságolják, ha ő a hibás. (Igaz, néha a dolog megfordul, és bevarrják a sittre, ami nettó bukta államunknak.) Ha nyomorék lesz valaki, az életjáradékot kap a biztosítótól, erre van a kötelező. Ha költségei támadnak, fizeti a biztosító, hisz erre van a kötelező. Azonban az autókkal szerencsére többnyire csak más autókat zúzunk le, gondolom, a tulajok lelki sérülésén kívül semmi sem indokolja az adónemet.
De nézzük csak meg az átírás költségeit. Hadd feltételezzem, hogy a hatezer forint fedezi a forgalmi kiállításának a költségeit, amelyet más, elmaradottabb államok – mint Nagy-Britannia – ingyen postáznak az új tulajnak. Szóval, ha hatezerből nem jön ki az okmányiroda időráfordítása plusz a papír, akkor kész, dózeroljuk el Magyarországot és hintsük be sóval.
De akkor mi is a vagyonszerzési illeték? Fizetünk, mert jó esetben amúgy is adózott, tébézett pénzünkből veszünk valamit áfástól, regadóstól. (Tudom, új autó után nem fizetünk illetéket, de a használtpiaci árakat is befolyásolják ezek a tételek.) Egy olyan valamit szerzünk meg így, aminél gyorsabb értékvesztésű dolog nem nagyon van e világon, leszámítva a számítástechnikai alkatrészeket. Hol itt a vagyon? Maximum az államnál, ha meg tudná becsülni. Vagyis ez is egy tarthatatlanul hülye nevű illeték.
Aminek mellesleg van egy kellemetlen mellékhatása. Mivel annyira pofátlanul leveszik az embert, egyszerűen már senki sem íratja a nevére az autóját. A fél ország üzemben tartóival jár, de úgy, hogy a sokadik ember használja azt a kocsit, ami még a legeslegelső tulaj nevén van, noha a többiek annak rendje-módja szerint kifizették egymásnak az autót. Ez az objektív felelősség és a svájcifrank-hitelek korában több, mint aggasztó, nem? Meg a jogrend szempontjából is: odaáll az állam és azt mondja: te ezt az autót a törvény és Isten szeme előtt addig nem vetted meg, amíg nem perkálsz nekem is. Jesszusom, hol élünk? És mi lesz jövőre, amikor rendesen megemelik ezt a vagyonszerzési illetéket?
Ja, még nem beszéltem az úgynevezett teljesítményadóról: a nyolcvanas évekből megmaradt pontmátrix nyomtatókon küldik ki a jegyzők a határozataikat, amit eztán befizetget az ember sárga csekken. Viszont legalább azzal a boldog tudattal, hogy ezt helyben kapják meg, jobb lesz a településnek.
Feltéve, hogy az üzemben tartó ugyanott lakik, ahol az autó első tulaja… Szóval, itt az ideje megreformálni már ezt az egészet, és nem kitalálni az autópálya-matrica mintájára a közútmatricát minden autóra, és hadd ne soroljam. Ezerféle pénzt szed tőlünk ezerféle szervezet, ami nyilvánvalóan nem gazdaságos. Ezen változtatni kell.
Kezdjük az elején. Az adóhivatal, alias NAV székházára új szlogen kerül, hisz a nagyoktól tanulni nem szégyen: Fizessetek adót, mert kell a pénz! A magyar megértő ember, nem szereti a hamukát. Ez tiszta beszéd, amúgy is szarban a haza, ilyenkor kell tabula rasát csinálni.
Ez után a megújult adóhivatal főokosai kitalálják a sok himihumi adónem helyett az úgynevezett Autóadót. Kiszámolják, hogy hány milliárd kell, mennyi autó van, ezek hány köbcentisek/lóerősek/gramm szén-dioxidot bocsátanak ki, és ebből kijön egy szám. Gipsz Jakab egy évben az autója után mennyit fizessen. Ha ezt befizette, akkor békén hagyják, ha az autóját eladja, átírják, és tényleg annyiba kerül majd a műszaki vizsga, amennyi az ára satöbbi, satöbbi.
Sőt. Ezt az egész kötelezőbiztosítósdit is felejtsük már el a francba! Novemberben legyen biztosítóváltási időszak, amikor az állam átköti az ország összes autójának a kötelezőjét ahhoz a biztosítóhoz, amelyik a legjobb ajánlatot teszi. És a Nagy Adószedő Vállalat ezt is beszedi az adóval. Sokkal olcsóbb lenne, mint a brókerek közbeiktatásával, ezer biztosító ezeregy szervezetét pénzelve. Csókolom.
Vannak itt persze ellenérvek, például Bandi amúgy ötlete, hogy legyen ezer forint a benzin literje. Esetleg ne is várjuk meg azt, amíg az olajár eléri ezt a szintet, hanem már most megelőlegezhetnénk magunknak, és beépíthetjük az összes adót, díjat, illetéket a benzin árába, ahogy régen is volt. Bár jópofa lenne, de az emberek túl direkt módon szembesülnének azzal, hogy mennyibe kerül valójában az autózás. Rögtön ki is találnák a legkézenfekvőbb adóelkerülési módot: nem járnának kocsival. Vagy ami még rosszabb: már az ország közepéről, Pusztavacsról is megérné Ausztriába járni tankolni.
Vagyis ez kivitelezhetetlen – sajnos szükség van az olyan adókra, amit akkor is fizet az ember, amikor az autója áll, különben bedől az ország. Ezért inkább egy elfogadható szintre kellene süllyesztenünk a jövedéki adót (azaz a benzin árát), és a kieső összeget az Autóadóból pótolni. Mert mi lesz ekkor? Átjönnek hozzánk az osztrákok és a románok tankolni? Miért fáj ez nekünk? Túl sok lesz a bevétel, vagy mi a frász?
Ja, a végén hadd tisztázzuk: ezt az egészet nem azért találtam ki, mert többet szeretnék fizetni. Sőt. Pont ez lenne a lényeg: a sok kreált sápot sokkal drágább beszedni, mint hinnénk. Szerintem a feleslegesen fenntartott, vagy feleslegesen nagy szervezetek helyett elég lenne egy is, feltéve, hogy végre az állam is megtanulja rendesen leosztani és elkölteni a pénzt.
Vagy tévedek?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
