Ki volt az a barom?!
Azt szoktam mondani, hogy itt, a Totalcaron, délidőre már minden cikk jó. Addigra a helyesírási hibákat és a tárgyi tévedéseket is javítottuk. Elvégre csak az nem hibázik, aki nem csinálja. De mi van azokkal, akik utakat terveznek?
Amikor dühösek vagyunk rájuk, a „ki volt az a barom, aki ezt így megcsinálta” kérdés fortyog bennünk. Persze itt több tervező teljesítményéről is szó van, de azért így is csúszhatnak bele a hibák. Ők is emberek.
Mi itt, ugye, elég könnyen kijavítunk bármit, amit elcsesztünk. Azonban az úttervezők bakijait aszfaltból, betonból és más drága anyagokból örökítik meg, milliárdokért. Valahogy összejön a lé, pláne, ha van benne egy kis EU-támogatás is. Aztán elköltik, kész. És soha többé nem lesz rá - néha még az útburkolati jelek újrafestésére sem.
Itt főleg a nagy volumenű felújításokra, útépítésekre gondolok. De az elmélet helyett hadd mondjak egy példát. Budapesten, a Margit-híd és a Budai alsó rakpart felújítása kapcsán sok minden változott. Lett új felhajtója a rakpartnak, és hasonlók.
Az átszervezés kapcsán megszűnt egy balra kanyarodási lehetőség a Margit-hídnál, a Margit-körút felé. Ehelyett az autóknak kell menniük további pár száz métert, megfordulni a Komjádi uszoda előtt, és visszajönni ugyanannyit. Nyilván megvan az oka, hogy ezt így találták ki, sosem tudhatjuk, milyen felsőbb szempontok miatt kellett ezt így megoldani. A közlekedésszervezés és a kuruzslás rokon szakmák, ha itt átengedünk a zöldön hárommal több autót, lehet, hogy máshol gigadugót generálunk. Mindegy, nem értek hozzá.
A józan paraszti ész alapján mégis azt kell mondani, hogy rossz ez így.
Nyilván sokan nem ismerik ezt a környéket, hát elárulom: nagy forgalmú útról van szó, kétszer két sáv plusz buszsáv. Itt kell megfordulni. Most azt nem részletezném, hogy ez nettó kitolás azokkal, akik a tervezők minden rosszallása ellenére errefelé szeretnének menni.
Hogy miért? Itt nincs gyakran dugó, csak minden hétköznap reggel és este. Tehát a szerencsés kiválasztottak először végigállják az egyik irányban, majd megfordulnak, és a másik irányban is megteszik ezt. Persze, egy kis idegőrlésbe nem kell belehalni.
Abba nem is. Csakhogy ez a megfordulás veszélyes. Magát a kereszteződést besraffozták sárgával, hogy az autók ne állják el a fordulási lehetőséget. Többnyire nem is állják el.
Ám, ha dugó van, mi történik? A megfordulók szinte kizárólag a buszsávba tudnak befordulni, hisz nincs hová, körülöttük mindenhol autók. Hamarosan amúgy is jobbra fordulnak majd, a KRESZ pedig megengedi, hogy egy saroknyit megtegyenek a buszsávban, ennyi rugalmas értelmezés belefér, pláne, ha ennyire rútul megszívatták őket.
Viszont a buszsávban nem csak jól látható buszok jönnek, hanem személyautók (például taxik) és a KRESZ módosítása óta a motorosok is legálisan veszik igénybe - aki ide fordul, gyakorlatilag orosz rulettet játszik. Rendszeresek is a balesetek, hisz tutira úgy kell kidugni a kocsi orrát, hogy az autófaltól nem látunk semmit.
Ráadásul a balesethez nem is kell dugó, itt még egy személyautó is minimum két sáv szélességben fordul meg, a teherautók viszont eleve átlógnak a buszsávba. Egy ijedősebb vezető pont abba az irányba kapja félre a kormányt, ahová a megforduló érkezik. Egyszóval nem bánom, hogy még soha nem kellett itt megfordulnom.
Az ilyen helyeken hullanak az autók, mint a legyek. A fotókon látható balesettípus gyakori, rendszeresen látok ilyet, mert erre járok az irodánkba. Többnyire nem súlyosak, de arra jók, hogy elvágják Óbudát a külvilágtól, az út mellett meg csak gyűlik a törmelék a kocsikról. Legutóbb egy motoros szenvedett itt egyik éjjel halálos balesetet, de nem tudom, volt-e köze a megforduláshoz.
Nem ragoznám: ezt itt rosszul tervezték meg. Tévedtek. Túlbecsülték a közlekedők képességeit, amit egyébként sosem lehet eléggé alábecsülni. Vagy azt hitték, hogy aki arra jár, megtanulja. Sőt, azt sem tartom kizártnak, hogy tudták: ez egy rossz kompromisszum, mert csak erre futja. Csak arra nem számítottak, hogy ennyi lesz a baleset.
Nyilván soha senki sem mondja azt, hogy hibás közlekedésszervezés vezet a sok balesethez. Mindig az egyik közlekedőre ráhúzzák, hogy ő a hibás, csókolom, adjon betétlapot vagy menjen a dutyiba. Sosem nézik, ki hozta őt olyan helyzetbe, hogy hibázzon – alkalmazkodjon a körülményekhez.
Ha már nekem is feltűnik, fogadjuk el, hogy lehet valami a dologban. Biztos mindenki tud hasonló helyzeteket a környezetéből (az ország baleseti gócpontjairól egyébként a rendőrségnek van egy térképe) – de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy már legalább két éve így van. És nem történik semmi, azt leszámítva, hogy a sárga csíkok kezdenek lekopni az aszfaltról.
Sajnos a legutóbbi útépítéseknél elkövetett összes hiba ilyen. Megcsinálták egyszer, és reménytelenül úgy marad. Még akkor is, ha valamilyen egyszerű megoldás lenne a problémára. Az, hogy időnként egymásnak megy egy-két autó? Kit érdekel?
Egyáltalán az sem világos, min múlik a dolog. Van valamilyen hivatal, amelynek a dolga lenne az utak felügyelete és a veszélyes szituációk kiszűrése? Netán valakik lelkiismeretes munkavégzésén múlna mindez? Nem hiszem. Magyarországon ilyen mechanizmus gyakorlatilag nincs. Hogy is lenne, amikor még a kinnfelejtett táblákkal sem tud megbirkózni a rendszer.
Hát ezért van, hogy mindig az a hülye, aki az egészet tervezte. Pedig biztos nem hülyébb, mint a nagyobb büdzséből gazdálkodó kollégái, valahol Nyugat-Európában. Nem téved többet, csak sajnos az ő hibái maradandóbbak.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Megérdemli az emblémátBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
