A jó értékesítő nem beszéli rá a vevőt az autóra, hanem az árult autót dicsérve hozza a vásárlót olyan helyzetbe, hogy megvegye. Ennek nagyon egyszerű oka van: ha mi választunk, ragaszkodunk a jó vagy jónak vélt elhatározásunkhoz még akkor is, ha már érezzük, hogy hibáztunk. Sőt, még ideológiát is gyártunk a döntéshez. Ez a kognitív disszonancia.
Ha elemezzük a jármű-hibastatisztikákat, figyelembe kell venni, hogy a szürke bevásárlóautókat olyan személyek veszik, akiknek az autó használati tárgy, nem fétis vagy szeretett hobbieszköz. Nem is értenek hozzá, ha bármi baja van, azonnal szervizbe viszik, vagy a segélyszolgálatot hívják. Ez rögtön egy pont a hibastatisztikákban. Jellemző, hogy még a motorteret sem tudják azonnal felnyitni, csak sejtik, hol kell, és matatnak a műszerfal bal oldalánál. A másik típus a szó jó értelmében vett autóbuzi, akit most összefoglaló néven hondásként emlegetünk. Ő naponta kétszer felnyitja a motorháztetőt, ellenőrzi, utánahúz és kicseréli, ha kell. Ha nem kell, akkor is. Nála nem fordul elő, hogy az akku saruja eloxidálódik, mert rendszeresen kezeli megfelelő anyaggal. Az ő autója ritkábban hibásodik meg, mert a karbantartása rendszeres és alapos. Összehasonlítható, hogy melyik a jobb autó? Nem, mert az üzemeltetési körülmények, a karbantartás eltérő. Mi történik, ha az előbbi bevásárlóautót üzemeltetőnek elromlik az autója, mondjuk cellazárlatos lesz az akksija? Egyrészt szerelőt hív, másrészt elmeséli a fodrásznál vagy a kocsmában, mekkora egy hulladék, öt év alatt már másodszor kell szerelőt hívnia. Neki ez már nem elfogadható, neki ez már dráma. Biztos rábeszélte a haverja vagy az értékesítője, hogy ezt kell megvenni.
Mi a helyzet az autóbuzi kollégával? Az autónak tönkremegy az akksija, pedig csak kétéves a kocsi, ezért a nyaralás alatt nem tud a partról hazamenni, mert a visszajelzők sem parázslanak. Szidja az autót? Soha, legfeljebb az akkumulátor gyártóját. Soha többet nem vesz ilyen akksit ebbe a príma autóba. Elsétál a benzinkútra, vesz egyet és berakja, 20 perc az egész. Két azonos esetet láttunk, de mennyire eltérő a probléma végső megítélése. És a statisztikát is borítja egy hamis adattal.

Minden csoda három napig tart, autóbuzi barátunk is kezd rájönni, hogy mégsem az övé a legjobb autó a világon. A másik márka azonos kategóriájú modellje erősebb vagy gyorsabb, esetleg zöldebb, mint általában a szomszéd fűje. Valójában nincs is konkrét pont, amit meg tud határozni, az egész csak egy érzés, és a fejben motoszkáló gondolat. Tudat alatt érzi, hogy már nem szereti annyira az autót, de még magyarázza a korábbi bizonyítványát, hiszen a saját tévedésünket a legrosszabb bevallani. Elszabadul a pokol. Aki olvassa cikkeink kommentjeit, az sokszor szembesül hasonló hozzászólásokkal. A közös bennük, hogy nem azt mondja, nekem van ilyen és rossz, hanem úgy kezdi a mondatot, hogy egyik ismerősömnek is ilyen volt és… A következő lépcső a megalapozatlan negatív kritika, amit nem ő tapasztalt meg, de látott olyan embert, aki már hallott róla. Persze azt nem így írja le, mert ez így hiteltelennek látszik, hanem egyszerűsítve az egyik ismerősének ilyen volt és…
Nézzünk egy motoros példát:
Szeva JmOS! Az ER5 talán jó de a gpz! A kavaratyi soha nem arról volt híres hogy megbízható! Cimbi 900as ninja kavája sose bírt ki 1 szezont! (2évig volt meg 1xer főtengely, következö év vezérmű javitás után eladás) Ennyit a szuper kaváról!!!!!!! KAVARATYI!
Az ER5 talán jó, de mivel a 900-as Ninja két év alatt nem bírt ki egy szezont sem, akkor sohasem bír ki egy szezont sem, ergo minden Kawasaki rossz. Persze nem ismerjük az üzemeltetési körülményeket, azt sem tudjuk, mennyi kilométer volt már benne, és hányszor tettek bele étolajat motorolaj helyett, de a Kawasaki rossz. Szinte biztosak lehetünk benne, hogy kommentezőnk szeretett volna valamikor egy kawát, de vagy nem tudta megvenni, vagy a haverja a Kawával gyorsabban ér körbe a Hungaroringen, mint ő a saját gépével. Innen a Kawasaki az első számú közellenség a tudatalattijában.
És egy ilyen óriási tapasztalattal már minősíthetjük a Kawasaki Heavy Industries-t, aki nem tud rendes motort gyártani, legfeljebb hajókat, mozdonyokat, repülőgépmotorokat és robotizált gépsorokat, valamint évente közel 6 milliárd japán jen profitot termel.

Ha valamit szeretünk, akkor az a jó autó, rá is akarjuk beszélni mindenkire. De vajon neki is jó autó lesz az? Az ember hajlamos azt hinni, az a jó autó, amelyik soha nem romlik el. De mindenkinek ez a jó? Az autó komplex rendszer, még a használata is nagyon különbözhet: van, aki szállít vele, van, aki csak márkatalálkozókra jár, más csak munkába járásra használja. Van, aki csak otthon tuningolgatja. Van valamelyik cégnek olyan modellje, ami mindenkinek megfelelő? Ha lenne, akkor pedig minden másik autós cég azonnal tönkremenne, vagy csak a tájékozatlanoknak tudnának autót eladni? Szerintem többen vagyunk, akik néha bevállalunk egy-két műsoron kívüli javítást csak azért, hogy ne egy unalmas autóban üljünk. Nekünk nem a legmegbízhatóbb a legjobb. Mások meg lemondanak 50 lóerőről, ha 2 litert spórolhatnak 100 km-enként. Hogy kinek mi az ideális autó, az egyén preferenciái és ezekhez kapcsolódó használati szokásai határozzák meg.
A hondás, béemvés, alfás pedig emocionális alapon döntött, és hisz benne. Mindenkire rá akarja beszélni az autóját, mert hiszi, az a legjobb. Tulajdonképpen jót akar, de nem veszi figyelembe, hogy ami neki tetszik, az másnak egyáltalán nem, sőt nagy hátránynak éli meg. Ezzel kommentjeinkben naponta szembesülünk, érdemes elolvasni néha egy-két ilyen vérre menő, legtöbbször teljesen parttalan vitát. A BMW-tulajdonos szerint az autó hátul hajt és benzines, aki máshogy gondolja, nyilvánvalóan hülye. A másik viszont sokat közlekedik télen, néha a gyakorlatlanabb családtag is használja az autót, a hátsó hajtás nem előny, és van a kertjében leásva egy tartályban 5000 hektoliter gázolaj. Persze a többiek ezt nem tudják, hiszen ő csak annyit ír, hogy dízel Octaviája van. Azonnal lesajnálják. A hondás nem mérlegel, csak üt. Lehetőleg nagyot és igazságtalanul.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
